1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Ministerstvo financií SR predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ako iniciatívny materiál. Návrh nadväzuje na rokovanie vlády zo dňa 10.6.2015 k materiálu „Informácia o priebehu fiškálnej decentralizácie v rokoch 2005 2015 a návrh na zvýšenie daňových príjmov obcí a vyšších územných celkov v ďalšom období“.
V predloženom návrhu zákona sa zvyšuje podiel obcí na výnose dane z príjmov fyzických osôb zo 68,5 % na 70,0 % a podiel vyšších územných celkov z 29,2 % na 30,0 %, čím sa táto daň prerozdelí vo výške 100 % jej výnosu pre samosprávu. Od roku 2016 by teda z hľadiska rozpočtového určenia malo ísť výlučne o „samosprávnu“ daň, bez podielu štátneho rozpočtu na jej hotovostnom výnose.
Týmto zvýšením podielov na výnose dane z príjmov fyzických osôb sa od roku 2016 posilnia vlastné daňové príjmy obcí a vyšších územných celkov s pozitívnym dopadom na plnenie ich úloh nielen v oblasti základnej prevádzky, ale aj v oblasti budovania potrebnej infraštruktúry s prioritou skvalitňovania služieb občanom.
Návrh neutrálny vplyv na rozpočet verejnej správy s pozitívnym dopadom na príjmy obcí a vyšších územných celkov a negatívnym dopadom na príjmy štátneho rozpočtu.
Materiál nemá vplyv na podnikateľské prostredie, sociálnu oblasť, životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Navrhuje sa, aby tento návrh zákona nadobudol účinnosť od 1. januára 2016.
2
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona nemá dopad na rozpočet verejnej správy, vzhľadom na to, že ide o vzájomne vykompenzovanú zmenu prerozdelenia daňových príjmov medzi štátnym rozpočtom a rozpočtami územnej samosprávy. Podľa prognózy (február 2015) pre rok 2016 je dopad kvantifikovaný vo výške - 51 338 tis. pre štátny rozpočet a + 51 338 tis. pre územnú samosprávu, z toho pre obce + 33 481 tis. €. a pre VÚC + 17 857 tis. . Pre rok 2017 je dopad kvantifikovaný vo výške - 54 885 tis. pre štátny rozpočet a + 54 885 tis. pre územnú samosprávu, z toho pre obce + 35 795 tis. a pre VÚC + 19 090 tis. €. Pre rok 2018 je dopad - 58 683 tis. pre štátny rozpočet, + 58 683 tis. pre územnú samosprávu, z toho pre obce + 38 272 tis. € a pre VÚC + 20 411 tis. €.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
3
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v tis. eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
-51 338
-54 885
-58 683
- vplyv na územnú samosprávu
+51 338
+54 885
+58 683
z toho:
-- obce
+33 481
+35 795
+38 272
- VÚC
+17 857
+19 090
+20 411
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
v tom: ERDF
0
0
0
ŠR
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
Právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ návrhu zákona:
vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona :
a)nie je upravená v práve Európskej únie.
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4, 5 a 6 doložky zlučiteľnosti.
5
B. Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1 a 2
Zvyšuje sa percentuálna hodnota podielu obcí na výnose dane z príjmov fyzických osôb zo 68,5 % na 70,0 % a podiel vyšších územných celkov z 29,2 % na 30,0 %.
K bodu 3
Daňové úrady v januári 2016 vypočítajú a poukážu podiel obcí a VÚC z výnosu dane z príjmov fyzických osôb za december 2015 na základe percentuálneho podielu uvedeného v § 2 a 3 platného pre rok 2016. Táto skutočnosť však neovplyvňuje nárok územnej samosprávy na podiel z tejto dane za rok 2015, preto spôsob zúčtovania za rok 2015 zostáva nezmenený.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby tento návrh zákona nadobudol účinnosť od 1. januára 2016.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 8. júla 2015.
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Peter Kažimír v. r.
podpredseda vlády a
minister financií Slovenskej republiky