DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 286/2009 Z. z. o fluórovaných skleníkových plynoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona, ktorým a mení a dopĺňa zákon č. 286/2009 Z.z. bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, informatizáciu spoločnosti a vplyv na podnikateľské prostredie.
Predpokladá sa pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy z výnosov pokút uložených za správne delikty uvedené v § 12 návrhu zákona, ktoré príjmom Environmentálneho fondu. Výška príjmov Environmentálneho fondu z prípadných pokút za novo zavedené správne delikty bude závislá od počtu a závažnosti zistených nedostatkov a porušení tohto zákona ako aj nariadenia (EÚ) č. 517/2014 o fluórovaných skleníkových plynov. Výška pokút uložená za správne delikty doteraz ustanovené v zákone č. 286/2009 Z.z. za predchádzajúce roky sa pohybovala v rozmedzí 4 000 6 000 eur. Výšku príjmov fondu z novozavedených pokút však nie je možné jednoznačne určiť, nakoľko závisí od vyššie spomenutých faktorov.
A.4. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia sa nenavrhujú.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 286/2009 Z.z. o fluórovaných skleníkových plynoch v znení neskorších predpisov je vypracovaný v súvislosti s uplatňovaním nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 517/2014 o fluórovaných skleníkových plynoch, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 842/2006, preto v zmysle čl. 12 ods. 3 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky nebolo uskutočnené predbežné pripomienkové konanie.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Podľa § 5 zákona má výrobca, dovozca, vývozca a distribútor výrobkov a zariadení povinnosť oznamovať raz ročne údaje o výrobkov a zariadeniach obsahujúcich fluórované skleníkové plyny. Na účely oznamovania údajov dotknutými podnikateľskými subjektmi bol vytvorený elektronický systém hlásení a automatického spracovania údajov o výrobkoch a zariadeniach . Vytvorením a zavedením elektronického systému oznamovania údajov sa zníži administratívna záťaž podnikateľských subjektov, odstráni papierová forma oznamovania údajov a zabezpečí komfortný prístup ku všetkým údajom aj za predchádzajúce roky. Každý dotknutý subjekt po registrácii v systéme obdrží prihlasovacie údaje prostredníctvom ktorých sa prihlasuje do systému a oznamuje údaje. Údaje systém automaticky preposiela prostredníctvom e-mailu zodpovednej osobe na ministerstve.
Ďalšou funkciou elektronického systému je zaslanie žiadosti o udelenie certifikátu o odbornej
spôsobilosti prostredníctvom tohto systému, ktorým je možné vyplniť a odoslať všetky náležitosti žiadosti, ktoré sú ustanovené zákonom. Odbúra sa agenda v papierovej podobe, väčší komfort pre subjekty. Každý subjekt obdrží prihlasovacie údaje pod ktorými sa prihlasuje do systému a vyplní požadované údaje a informácie potrebné k žiadosti.
Elektronický systém bol vytvorený a prevádzkuje ho certifikačný orgán ustanovený ministerstvom na svojej webovom sídle.
Tým sa zavádza nová elektronického služba s úrovňou IV (transakčná úroveň).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej
Nie
spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Nie
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
Nie
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Nie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Navrhovaná novelizácia zákona bude mať vplyv na tie novovzniknuté podnikateľské subjekty, ktoré chcú pôsobiť v oblasti chladiacej a klimatizačnej techniky, tepelných čerpadiel, protipožiarnych systémov, tzn. tých ktorí vykonávajú inštaláciu, servis, údržbu a opravy, vyraďovanie týchto zariadení, kontroly úniku, zhodnotenie fluórovaných skleníkových plynov a nakladajú s týmito látkami a výrobkami a zariadeniami. Tieto činnosti môžu vykonávať len fyzické osoby podnikatelia a právnické osoby, ktoré získali certifikát o odbornej spôsobilosti a zamestnávajú fyzické osoby s osvedčením o odborných znalostiach. Osvedčenie o odborných znalostiach je osobitnou podmienkou prevádzkovania živnosti. To znamená, že uvedené podnikateľské subjekty budú musieť získať živnostenské oprávnenie v zmysle živnostenského zákona, pričom pôjde podľa návrhu zákona o viazané živnosti. Počet podnikateľských subjektov, ktoré budú týmto ovplyvnené, nie je možné v tejto fáze určiť, nakoľko je ťažko odhadnúť počet novovzniknutých subjektov, ktoré budú pôsobiť v tejto oblasti.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Predpokladané náklady podnikateľských subjektov, ktoré budú musieť získať živnostenské oprávnenie budú najmä administratívneho charakteru spojené s výdavkami na vydanie osvedčenia o živnostenskom oprávnení na každú viazanú živnosť (správny poplatok).
V doteraz platnom zákone boli uvedené činnosti zahrnuté pod činnosti “Inštalácia a opravy chladiacich zariadení”, čo v dostatočnej miere nepokrývalo všetky činnosti, pre ktoré je potrebná odborná spôsobilosť podľa osobitného predpisu. Navrhutím konkrétnych činností medzi viazané činnosti sa presne vymedzia činnosti, ktoré môže podnikateľský subjekt vykonávať a potrebuje získať živnostenské oprávnenie na danú viazanú živnosť.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Výška administratívnych nákladov súvisiacich s úhradou správneho poplatku za vydanie osvedčenia o živnostenskom podnikaní na každú viazanú živnosť je 15 €, plus ďalšie prípadné výdavky súvisiace so získaním živnostenského oprávnenia a ďalšími úkonmi.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Podnikateľské subjekty, ktoré chcú vykonávať inštaláciu, servis, údržbu a opravy, vyraďovanie týchto zariadení, kontroly úniku, zhodnotenie fluórovaných skleníkových plynov a budú nakladať s týmito látkami a výrobkami a zariadeniami musia získať certifikát o odbornej spôsobilosti a fyzické osoby musia byť držiteľmi osvedčení o odborných znalostiach, čo bolo podmienkou aj v doteraz platnom zákone, pričom sa uvedené činnosti navrhli ako viazané činnosti; nepredpokladajú sa výrazné zmeny pre fungovanie podnikov na slovenskom trhu. Nepredpokladá sa ani zamedzenie vstupu nových subjektov na trh.
Prijatie návrhu novelizovaného zákona
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
nepredpokladá žiadne spoločensko-ekonomického dôsledky.