Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
rok 2015*
rok 2016
rok 2017
rok 2018
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
Výdavky verejnej správy celkom
0
9 998 816
10 225 156
10 690 244
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť - kapitola 22-MPSVR SR 06G
0
9 998 816
10 225 156
10 690 244
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na OP ĽZ
0
9 998 816
10 225 156
10 690 244
- z prostriedkov ESF (85 %)
0
8 498 994
8 691 383
9 086 707
- spolufinancovanie zo štátneho
rozpočtu (15 %)
0
1 499 822
1 533 773
1 603 537
Celková zamestnanosť
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
9 998 816
10 225 156
10 690 244
* bez vplyvu vzhľadom na navrhovanú účinnosť zákona 1. januára 2016
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
rok 2015*
rok 2016
rok 2017
rok 2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
9 998 816
10 225 156
10 690 244
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
9 998 816
10 225 156
10 690 244
* bez vplyvu vzhľadom na navrhovanú účinnosť zákona 1. januára 2016
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Nevzťahuje sa.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši?
1.Rozšírenie možnosti vykonávania absolventskej praxe u samostatne zárobkovo činnej osoby [§ 3 ods. 2 písm. c)]
-navrhuje sa úprava definície zamestnávateľa na účely tohto zákona v súvislosti s návrhom na rozšírenie možnosti vykonávania absolventskej praxe u samostatne zárobkovo činnej osoby;
2.Príspevok na podporu mobility za prácou (§ 53a) – zmena podmienok AOTP
-navrhuje sa rozšírenie možnosti poskytovania príspevku aj v prípade získania prechodného pobytu,
-zmena spôsobu poskytovania príspevku navrhuje sa mesačné poskytovanie po dobu najviac 6 mesiacov, resp. najviac 12 mesiacov, ak zamestnanec bol znevýhodneným uchádzačom o zamestnanie;
-navrhuje sa nová výška príspevku vzhľadom na úpravu spôsobu jeho poskytovania, a to vo výške 80 % oprávnených nákladov, najviac v sume 250 eur mesačne počas prvých 6 mesiacov a najviac v sume 125 eur počas ďalších 6 mesiacov,
-navrhuje sa jednoznačne ustanoviť oprávnené náklady, a to výdavky na úhradu za plnenia poskytované s užívaním bytu alebo výdavky na nájomné,
-navrhuje sa vylúčiť súbežné poskytovanie príspevku s príspevkom na dochádzku za prácou podľa § 53,
-navrhuje sa ustanoviť opätovné poskytnutie príspevku najskôr po uplynutí dvoch rokov od jeho ukončenia obdobia jeho poskytovania;
3.Zníženie administratívnej záťaže žiadateľov o príspevok (§ 70 ods. 7)
-presun preukazovania splnenia podmienok (potvrdení) v zmysle odseku 7 (daňové, odvodové povinnosti a pod.) žiadateľa na úrad, t.j. úrad si tieto skutočnosti bude overovať priamo u príslušných orgánov a inštitúcií (Sociálna poisťovňa, zdravotné poisťovne, inšpektorát práce, finančné riaditeľstvo)
Kto bude návrh implementovať?
Uvedené aktívne opatrenia trhu práce realizuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.
Kde sa budú služby poskytovať?
Príspevky sa budú poskytovať prostredníctvom 46 úradov práce, sociálnych vec a rodiny na celom území Slovenskej republiky.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Predpokladané počty podporených uchádzačov o zamestnanie, záujemcov o zamestnanie, zamestnancov alebo pracovných miest
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
rok 2015*
rok 2016
rok 2017
rok 2018
Príspevok na vykonávanie absolventskej praxe (§ 51) v prepojení na § 3 ods. 2 písm. c)
0
11 378
11 473
11 852
Odhadované objemy
Objem aktivít
rok 2015*
rok 2016
rok 2017
rok 2018
Príspevok na podporu mobility za prácou (§ 53a)
0
694
793
893
* bez vplyvu vzhľadom na navrhovanú účinnosť zákona 1. januára 2016
Pozn.: Uvedené údaje v tabuľke predpokladané počty podporených pracovných miest prostredníctvom aktívnych opatrení na trhu práce, na základe ktorých sa odhadovali finančné nároky.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy, sa vychádzalo z:
výšky príspevku stanovenej zákonom,
vývoja reálneho čerpania finančných prostriedkov a podporených pracovných miest prostredníctvom vybraných AOTP v rokoch 2013 a 2014,
celkového objemu finančných prostriedkov, ktoré rozpočtované v rámci kapitoly Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny na program 06G – Ľudské zdroje.
V jednotlivých rokoch predpokladáme nasledujúce nároky na rozpočet verejnej správy:
Predpokladané finančné nároky na realizáciu nového príspevku na rozpočet verejnej správy v roku 2016 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 9 998 816 eur, a to v rámci alokácie na Prioritnej osi 2, Investičnej priority 2.1. a Prioritnej osi 3, Investičnej priority 3.1. Operačného programu Ľudské zdroje (8 498 994 eur zo zdroja ESF a 1 499 822 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
Predpokladané finančné nároky na realizáciu nového príspevku na rozpočet verejnej správy v roku 2017 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 10 225 156 eur, a to v rámci alokácie na Prioritnej osi 2, Investičnej priority 2.1. a Prioritnej osi 3, Investičnej priority 3.1. Operačného programu Ľudské zdroje (8 691 383 eur zo zdroja ESF a 1 533 773 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
Predpokladané finančné nároky na realizáciu nového príspevku na rozpočet verejnej správy v roku 2018 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 10 690 244 eur, a to v rámci alokácie na Prioritnej osi 2, Investičnej priority 2.1. a Prioritnej osi 3, Investičnej priority 3.1. Operačného programu Ľudské zdroje (9 086 707 eur zo zdroja ESF a 1 603 537 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
Odhadované finančné prostriedky (v eur)
Aktívne opatrenia na trhu práce
rok 2015*
rok 2016
rok 2017
rok 2018
Príspevok na vykonávanie absolventskej praxe (§ 51) v prepojení na § 3 ods. 2 písm. c)
0
8 783 816
8 857 156
9 149 744
Príspevok na podporu mobility za prácou (§ 53a)
0
1 215 000
1 368 000
1 540 500
Spolu
0
9 998 816
10 225 156
10 690 244
* bez vplyvu vzhľadom na navrhovanú účinnosť zákona 1. januára 2016
Pozn.: Odhadované finančné prostriedky sa týkajú len kapitoly 22-MPSVR SR.
Navrhovanými zmenami podporujúcimi zvýšenie zamestnateľnosti a zamestnanosti uchádzačov o zamestnanie možno nepriamo očakávať v jednotlivých rokoch aj pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy súvisiace so zamestnaním sa uchádzačov o zamestnanie, ktoré vytvára predpoklady na plnenie daňových povinností a úhradu preddavkov na povinné verejné zdravotné poistenie a úhradu odvodov na sociálne poistenie platených zamestnancom a zamestnávateľom.
Tabuľka č. 7
* bez vplyvu vzhľadom na navrhovanú účinnosť zákona 1. januára 2016
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
rok 2015*
rok 2016
rok 2017
rok 2018
poznámka
MPSVR SR MEDZIREZORTNÝ PROGRAM ĽUDSKÉ ZDROJE 06G
Bežné výdavky (600)
0
9 998 816
10 225 156
10 690 244
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
642 032 – Bežné transfery na aktívne opatrenia trhu práce
0
9 998 816
10 225 156
10 690 244
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
9 998 816
10 225 156
10 690 244
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
0
9 998 816
10 225 156
10 690 244
Tovary a služby (630)2
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré u seba umiestnia na výkon absolventskej praxe 51) uchádzača o zamestnanie absolventa školy do 26 rokov veku.
Právnické a fyzické osoby, vrátane UoZ, ktorí pred zaradením do evidencie UoZ prevádzkovali alebo vykonávali samostatnú zárobkovú činnosť, a ktoré žiadajú o príspevok podľa tohto zákona.
Za rok 2014 bolo uzatvorených cca 27 380 dohôd o poskytnutí príspevku na vytvorenie pracovného miesta so zamestnávateľskými subjektmi. Presný počet podnikateľských subjektov so záujmom o jednotlivé príspevky podľa tohto zákona a ich odvetvové zameranie nemožno vopred odhadnúť.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Navrhované zmeny pre podnikateľské subjekty nebudú vytvárať ďalšie náklady.
Predpokladaným prínosom návrhu zákona je vytvorenie podmienok na výkon absolventskej praxe u samostatne zárobkovo činnej osoby a zníženie administratívnych nákladov žiadateľov o príspevok podľa tohto zákona.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Návrh nezakladá predpoklad na zvýšenie administratívnych nákladov, práve naopak, návrhom sa znižujú administratívne náklady žiadateľov o príspevok podľa tohto zákona.
Podľa platného právneho stavu, žiadateľ o príspevok podľa tohto zákona (právnická alebo fyzická osoba, vrátane UoZ, ktorý pred zaradením do evidencie UoZ prevádzkoval alebo vykonával samostatnú zárobkovú činnosť) je povinný pri žiadosti preukázať splnenie povinností v zmysle § 70 ods. 7 (t.j. že splnené daňové povinnosti, odvodové povinnosti na zdravotné a sociálne poistenie, že v predchádzajúcich dvoch rokoch neporušil zákaz nelegálneho zamestnávania a nemá záväzky voči úradu).
Podľa predkladaného návrhu zákona, splnenie
týchto povinností pri predkladaní žiadosti o príspevok podľa tohto zákona nebude musieť žiadateľ preukazovať doložením potvrdení od príslušných inštitúcií, ale uvedené si u príslušných inštitúcií bude zisťovať priamo úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Predmetným návrhom sa tak znížia administratívne náklady žiadateľov o príspevok podľa tohto zákona, a to najmä finančného charakteru, ktoré musel žiadateľ vynaložiť v súvislosti so získaním príslušných potvrdení.
Návrh na rozšírenie možnosti vykonávania absolventskej praxe u samostatne zárobkovo činnej osoby nezvyšuje administratívnu záťaž zamestnávateľov v porovnaní s ostatnými príspevkami v zmysle zákona.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Návrh nepredpokladá dôsledky pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Miera evidovanej nezamestnanosti v SR podľa údajov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny dosiahla v roku 2014 v priemere hodnotu 12,79 % (medziročný pokles o 1,32 p.b.). Ku koncu marca 2015 bola na úrovni 12,06 %.
Ku koncu marca 2015 bolo v evidencii UoZ 22 426 absolventov škôl s podielom 6,1 % na celkovom počte UoZ.
Predpokladá sa zvýšenie zamestnateľnosti absolventov škôl a zvýšenie mobility UoZ za prácou.
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Návrh bude mať pozitívny vplyv na domácnosti s uchádzačom o zamestnanie (UoZ) absolventom školy do 26 rokov veku, ktorý bude môcť vykonávať absolventskú prax aj u samostatne zárobkovo činnej osoby a na domácnosti s uchádzačom o zamestnanie, ktorý si nájde zamestnanie mimo miesta svojho trvalého bydliska a získa nové trvalé bydlisko alebo prechodné bydlisko v mieste jeho nového zamestnania.
Kvantifikujte:
-Rast alebo pokles príjmov/ výdavkov na priemerného obyvateľa
-Rast alebo pokles príjmov/ výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
-Celkový počet obyvateľstva / domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Nie je možné kvantifikovať.
Predpokladá sa zvýšenie príjmov domácností s UoZ do 26 rokov veku, a to v súvislosti s jeho príjmom v podobe príspevku za vykonávanie absolventskej praxe a na domácnosti s uchádzačom o zamestnanie, ktorý si nájde zamestnanie mimo svojho trvalého bydliska a získa nové trvalé bydlisko alebo prechodné bydlisko v mieste jeho nového zamestnania, a to v súvislosti s jeho príjmom z vykonávania zárobkovej činnosti, ako aj v súvislosti s príspevkom na úhradu časti výdavkov súvisiacich so zmenou miesta jeho pobytu, kde získal zamestnanie.
Zavedením možnosti vykonávania absolventskej praxe u samostatne zárobkovo činných osôb sa predpokladá zvýšenie účasti na vykonávaní absolventskej praxe umiestnením o cca 2 086 UoZ absolventov škôl v priemere ročne viac na tento nástroj.
Prostredníctvom inovovaného príspevku podľa § 53a (v súčasnosti príspevok na presťahovanie za prácou, podľa návrhu príspevok na podporu mobility za prácou) sa v súvislosti so zavedením možnosti získania príspevku aj v prípade nahlásenia prechodného pobytu v mieste zamestnania predpokladá zvýšenie záujmu o tento príspevok a podpora cca 793 osôb v priemere ročne.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Návrh bude mať pozitívny vplyv na prístup k vybraným aktívnym opatreniam na trhu práce pre UoZ. Konkrétne ide o prístup k absolventskej praxi pre absolventov škôl, k vzdelávaniu a príprave pre trh práce, nakoľko sa rozširujú možnosti pre UoZ o neakreditované vzdelávanie, ktoré je zabezpečované na základe oprávnenia alebo osvedčenia a vedie
k odbornej príprave pre uplatnenie na trh práce a k príspevku na podporu mobility za prácou. Poskytovaním nového príspevku na podporu mobility za prácou, ktorý nahradí doterajší príspevok na presťahovanie sa za prácou sa môže zlepšiť prístup k bývaniu pre UoZ, ktorí získajú zamestnanie vo vzdialenejšej lokalite (min. 70 km od trvalého bydliska) a zmenia pobyt. Návrh bude mať zároveň pozitívny vplyv na zvýšenie mobility za prácou. Keďže nový príspevok nebude viazaný iba na zmenu trvalého bydliska, predpokladá sa vyššie využívanie ako pri súčasnom právnom stave. V dôsledku zmien, ktoré súvisia s povolením na zamestnanie pre štátnych príslušníkov z tretích krajín, sa môže zlepšiť prístup na trh práce pre imigrantov z tretích krajín, ktorí spĺňajú podmienky na zamestnanie definované v zákone.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Bez vplyvu.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Predpokladá sa, že vplyvy špecifikované v bode 4.2 prispejú k zvýšeniu zamestnateľnosti a zamestnanosti ako aj k zníženiu nezamestnanosti niektorých skupín UoZ.
Bez vplyvu.
Nie.