Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Navrhované zmeny
1.Rozšírenie možnosti vykonávania absolventskej praxe u samostatne zárobkovo činnej osoby [§ 3 ods. 2 písm. c)]
-navrhuje sa úprava definície zamestnávateľa na účely tohto zákona v súvislosti s návrhom na rozšírenie možnosti vykonávania absolventskej praxe u samostatne zárobkovo činnej osoby;
2.Predĺženie maximálneho obdobia, na ktoré sa vydávania potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta alebo povolenie na zamestnanie (§ 21b, § 23)
-navrhuje sa predĺženie obdobia, na ktoré sa vydáva príslušné potvrdenie alebo povolenie štátnemu príslušníkovi tretej krajiny z dvoch na päť rokov v prípade, ak to ustanoví medzinárodná zmluva, ktorou bude SR viazaná alebo ak bude zaručená vzájomnosť medzi SR a treťou krajinou (v tzv. zjednodušenej forme výmenou diplomatických nót), z dôvodu zabezpečenia možnosti recipročného prístupu aj pre občanov SR v danej tretej krajine;
3.Úprava definície vzdelávania a prípravy pre trh práce (§ 44)
-rozšírenie možností vzdelávania a prípravy pre trh práce aj v kurzoch a programoch vzdelávania, ktoré síce nie akreditované, ale poskytujú odborné vedomosti, zručnosti a schopnosti potrebné na vykonávanie pracovných činností na pracovných miestach na trhu práce a ktorých realizácia je zabezpečovaná na základe oprávnenia
alebo osvedčenia vydaného podľa osobitných predpisov a umožňuje získanie odborných vedomostí, zručností a schopností nevyhnutných k vykonávaniu pracovných činností na pracovných miestach na trhu práce;
4.Príspevok na podporu mobility za prácou (§ 53a) – zmena podmienok AOTP
-navrhuje sa rozšírenie možnosti poskytovania príspevku aj v prípade získania prechodného pobytu,
-zmena spôsobu poskytovania príspevku navrhuje sa mesačné poskytovanie po dobu najviac 6 mesiacov, resp. najviac 12 mesiacov, ak zamestnanec bol znevýhodneným uchádzačom o zamestnanie;
-navrhuje sa nová výška príspevku vzhľadom na úpravu spôsobu jeho poskytovania, a to vo výške 80 % oprávnených nákladov, najviac v sume 250 eur mesačne počas prvých 6 mesiacov a najviac v sume 125 eur počas ďalších šiestich mesiacov,
-navrhuje sa jednoznačne ustanoviť oprávnené náklady, a to výdavky na úhradu za plnenia poskytované s užívaním bytu alebo výdavky na nájomné,
-navrhuje sa vylúčiť súbežné poskytovanie príspevku s príspevkom na dochádzku za prácou podľa § 53,
-navrhuje sa ustanoviť opätovné poskytnutie príspevku najskôr po uplynutí dvoch rokov od jeho ukončenia obdobia jeho poskytovania;
5.Zníženie administratívnej záťaže žiadateľov o príspevok (§ 70 ods. 7)
-presun preukazovania splnenia podmienok (potvrdení) v zmysle odsek 7 (daňové, odvodové povinnosti a pod.) žiadateľa na úrad, t.j. úrad si tieto skutočnosti bude overovať priamo u príslušných orgánov a inštitúcií (Sociálna poisťovňa, zdravotné poisťovne, inšpektorát práce, finančné riaditeľstvo);
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov