Dôvodová správaVšeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) je vypracovaný ako iniciatívny návrh.
Návrhom zákona sa nadväzuje na reformu aktívnej politiky trhu práce (APTP) z mája 2013, ktorá predstavovala najmä nahradenie obligatórnych príspevkov fakultatívnymi príspevkami APTP a vytvorenie vhodného legislatívneho prostredia na podporu zamestnávania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie.
Návrhom zákona sa súčasne reaguje aj na legislatívne zmeny z januára 2015 súvisiace s podporou vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelne platenom zamestnaní, ako aj na plnenie Národného programu reforiem Slovenskej republiky 2015 schválenom uznesením vlády SR č. 216 z 29. apríla 2015.
Návrh zákona akcentuje aj odporúčanie Rady Európskej únie v tom zmysle, aby Slovensko prijalo opatrenia s cieľom účinnejšie riešiť dlhodobú nezamestnanosť, okrem iného aj prostredníctvom druhej šance na vzdelávanie a individuálne prispôsobeného ďalšieho odborného vzdelávania, čo sa prejavuje v návrhu zákona tak, že sa rozširujú možnosti vzdelávania a prípravy pre trh práce uchádzačov o zamestnanie a zamestnancov s cieľom zvýšiť ich predpoklady na získanie alebo udržanie si zamestnania.
Potreba novej právnej úpravy vyplynula najmä z pretrvávajúceho úsilia upraviť legislatívne prostredie v oblasti služieb zamestnanosti tak, aby podpora zamestnanosti zo strany štátu mohla byť pre podnikateľov, zamestnávateľov administratívne dostupnejšia a menej zaťažujúca.
Na základe zhodnotenia súčasného právneho stavu, najmä objektívneho zhodnotenia povinností žiadateľov o poskytnutie príspevku podľa zákona o službách zamestnanosti sa preto navrhuje znižovanie ich administratívnej záťaže tak, že doterajšie preukazovanie splnenia povinností žiadateľa o príspevok sa navrhuje nahradiť zisťovaním splnenia týchto zákonom určených povinností úradom, a to u príslušných orgánov a inštitúcií. Ide o splnenie podmienok ustanovených týmto zákonom, akými sú splnenie daňových povinnosti, povinnosti odvodu preddavku na poistné na verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, ako aj neporušenie zákazu nelegálneho zamestnávania v období dvoch rokov pred podaním žiadosti o príspevok.
Cieľom návrhu zákona je v porovnaní so súčasným právnym stavom tiež
-rozšíriť definíciu zamestnávateľa na účely zákona o službách zamestnanosti o samostatne zárobkovo činnú osobu, ktorá chce prijať uchádzača o zamestnanie na vykonávanie absolventskej praxe, a to najmä z dôvodu zabezpečenia možnosti vykonávania absolventskej praxe aj v zamestnaniach vykonávaných spravidla formou samostatnej zárobkovej činnosti,
-na základe poznatkov aplikačnej praxe rozšíriť okruh fyzických osôb, ktoré sa na účely tohto zákona považujú za samostatne zárobkovo činnú osobu, o prokuristu,