1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) je vypracovaný ako iniciatívny návrh.
Návrhom zákona sa nadväzuje na reformu aktívnej politiky trhu práce (APTP) z mája 2013, ktorá predstavovala najmä nahradenie obligatórnych príspevkov fakultatívnymi príspevkami APTP a vytvorenie vhodného legislatívneho prostredia na podporu zamestnávania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie.
Návrhom zákona sa súčasne reaguje aj na legislatívne zmeny z januára 2015 súvisiace s podporou vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelne platenom zamestnaní, ako aj na plnenie Národného programu reforiem Slovenskej republiky 2015 schválenom uznesením vlády SR č. 216 z 29. apríla 2015.
Návrh zákona akcentuje aj odporúčanie Rady Európskej únie v tom zmysle, aby Slovensko prijalo opatrenia s cieľom účinnejšie riešiť dlhodobú nezamestnanosť, okrem iného aj prostredníctvom druhej šance na vzdelávanie a individuálne prispôsobeného ďalšieho odborného vzdelávania, čo sa prejavuje v návrhu zákona tak, že sa rozširujú možnosti vzdelávania a prípravy pre trh práce uchádzačov o zamestnanie a zamestnancov s cieľom zvýšiť ich predpoklady na získanie alebo udržanie si zamestnania.
Potreba novej právnej úpravy vyplynula najmä z pretrvávajúceho úsilia upraviť legislatívne prostredie v oblasti služieb zamestnanosti tak, aby podpora zamestnanosti zo strany štátu mohla byť pre podnikateľov, zamestnávateľov administratívne dostupnejšia a menej zaťažujúca.
Na základe zhodnotenia súčasného právneho stavu, najmä objektívneho zhodnotenia povinností žiadateľov o poskytnutie príspevku podľa zákona o službách zamestnanosti sa preto navrhuje znižovanie ich administratívnej záťaže tak, že doterajšie preukazovanie splnenia povinností žiadateľa o príspevok sa navrhuje nahradiť zisťovaním splnenia týchto zákonom určených povinností úradom, a to u príslušných orgánov a inštitúcií. Ide o splnenie podmienok ustanovených týmto zákonom, akými splnenie daňových povinnosti, povinnosti odvodu preddavku na poistné na verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, ako aj neporušenie zákazu nelegálneho zamestnávania v období dvoch rokov pred podaním žiadosti o príspevok.
Cieľom návrhu zákona je v porovnaní so súčasným právnym stavom tiež
-rozšíriť definíciu zamestnávateľa na účely zákona o službách zamestnanosti o samostatne zárobkovo činnú osobu, ktorá chce prijať uchádzača o zamestnanie na vykonávanie absolventskej praxe, a to najmä z dôvodu zabezpečenia možnosti vykonávania absolventskej praxe aj v zamestnaniach vykonávaných spravidla formou samostatnej zárobkovej činnosti,
-na základe poznatkov aplikačnej praxe rozšíriť okruh fyzických osôb, ktoré sa na účely tohto zákona považujú za samostatne zárobkovo činnú osobu, o prokuristu,
2
-predĺžiť obdobie, na ktoré sa vydáva potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením a predĺžiť obdobie, na ktoré sa udeľuje povolenie na zamestnanie, pre štátnych príslušníkov tretích krajín, ak to ustanoví medzinárodná zmluva, ktorou bude SR viazaná alebo ak bude zaručená vzájomnosť medzi SR a treťou krajinou (v tzv. zjednodušenej forme výmenou diplomatických nót), z najviac dvoch rokov na najviac päť rokov, za účelom zabezpečenia možnosti recipročného prístupu v danej veci.
Návrh zákona zohľadňuje tiež podnety na úpravu legislatívneho prostredia v službách zamestnanosti s cieľom rozvíjať predpoklady uchádzačov o zamestnanie za účelom zlepšenia ich možností získať zamestnanie. Za tým účelom sa navrhuje
-rozšíriť možnosti vzdelávania a prípravy pre trh práce aj v kurzoch a programoch vzdelávania, ktoré síce nie akreditované, ale poskytujú odborné vedomosti, zručnosti a schopnosti potrebné na vykonávanie pracovných činností na pracovných miestach na trhu práce a ktorých realizácia je zabezpečovaná na základe oprávnenia alebo osvedčenia vydaného podľa osobitných predpisov a umožňuje získanie odborných vedomostí, zručností a schopností nevyhnutných k vykonávaniu pracovných činností na pracovných miestach na trhu práce.
Súčasne sa navrhuje vytvoriť nový legislatívny rámec na podporu mobility za prácou napojenú na zmenu miesta pobytu občana, ktorý bol uchádzačom o zamestnanie vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej tri mesiace. V tejto súvislosti sa navrhuje
-upraviť legislatívny rámec tak, aby poskytol zodpovedajúci priestor na podporu mobility za prácou v súlade s požiadavkami programového obdobia 2014 2020, rozšíril podmienky na jej poskytovanie, okrem zmeny miesta trvalého pobytu, aj v súvislosti so získaním zamestnania viazaného na prechodný pobyt občana na území Slovenskej republiky, ak je vzdialené od miesta jeho trvalého pobytu najmenej 70 km,
-a zaviesť vhodnejší mechanizmus jeho mesačného poskytovania, ktorým sa navrhuje nahradiť doterajší jednorazovo poskytovaný príspevok na presťahovanie za prácou, čím sa smeruje aj k zlepšeniu sociálnej situácie občana spojenej s priebežnou úhradou jeho nákladov na bývanie, a to v súvislosti so získaním zamestnania mimo miesta jeho trvalého pobytu.
Reagujúc na zavedenie odpočítateľnej položky na zdravotnom poistení sa navrhuje prispôsobiť legislatívny rámec na poskytovanie príspevkov, pri výpočte ktorých sa zohľadňuje celková cena práce, neprihliadať na výsledok ročného zúčtovania na zdravotnom poistení.
Nadväzne na navrhované úpravy v zákone o službách zamestnanosti v súvislosti s predĺžením obdobia, na ktoré sa vydáva potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a udeľuje povolenie na zamestnanie, sa v čl. III návrhu zákona navrhuje upraviť zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov tak, že sa navrhuje upraviť i maximálne obdobie, na ktoré sa udeľuje prechodný pobyt alebo obnovuje prechodný pobyt na účel zamestnania, a to taktiež na obdobie najviac piatich rokov.
Súčasne sa v čl. II návrhu zákona navrhuje upraviť zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a to na účel predĺžiť časové
3
obdobie, v rámci ktorého Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny vytvorí podmienky pre zefektívnenie personálnej politiky posudkových lekárov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Vplyvy návrhu zákona na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na informatizáciu spoločnosti sú uvedené v doložke vybraných vplyvov, ktorá je súčasťou dôvodovej správy.