DOLOŽKA PREDNOSTI
medzinárodnej zmluvy pred zákonmi
(čl. 7 ods. 5 ústavy)
1.Gestor zmluvy: Ministerstvo financií Slovenskej republiky
2.Názov zmluvy: Dohoda medzi Slovenskou republikou a Medzinárodnou investičnou bankou o zriadení kancelárie Medzinárodnej investičnej banky v Slovenskej republike (ďalej len „Dohoda“)
3.Účel a predmet zmluvy a jeho úprava v právnom poriadku Slovenskej republiky:
Účelom Dohody je zriadenie regionálnej kancelárie Medzinárodnej investičnej banky (ďalej len „MIB“) v SR s cieľom podporiť rozvoj MIB ako modernej medzinárodnej finančnej inštitúcie. Zriadenie kancelárie je ako v záujme MIB, tak aj v záujme SR ako akcionára MIB a ako hostiteľskej krajiny kancelárie.
Medzinárodná investičná banka bola založená v roku 1970 a svoju činnosť začala 1.1.1971. MIB je medzinárodná finančná inštitúcia so sídlom v Moskve a svoju činnosť vykonáva na základe Dohody o založení Medzinárodnej investičnej banky (ďalej len „Dohoda“) a Štatútu Medzinárodnej investičnej banky (ďalej len „Štatút“), ktorý je neoddeliteľnou súčasťou tejto Dohody. Dohoda je zaregistrovaná v Sekretariáte OSN. V roku 1970 bolo bývalé Československo zakladajúcim členom MIB. Členstvo Slovenskej republiky vzniklo v roku 1993 v dôsledku sukcesie do medzinárodných dohôd uzavretých bývalým Československom a rozdelením jeho podielu medzi Českú republiku a Slovenskú republiku v pomere 2:1.
Dohoda špecifikuje ustanovenia zakladajúcich dokumentov MIB, konkrétne Dohody o založení Medzinárodnej investičnej banky a znenie jej Štatútu, na podmienky pôsobenia kancelárie MIB v SR.
Vzhľadom na skutočnosť, že Dohoda sa týka činnosti MIB, jej predmet nie je upravený v právnom poriadku Slovenskej republiky.
4.Priama úprava práv alebo povinností fyzických osôb alebo právnických osôb:
Dohoda je medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických alebo právnických osôb, ktoré sú definované v článkoch 3, 5, 6 a 7 tejto Dohody.
5.Úprava predmetu medzinárodnej zmluvy v práve Európskej únie:
Predmet návrhu nie je v práve EÚ explicitne upravený.
Súlad medzinárodných zmlúv s právom EÚ: bezpredmetné.
6.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky (vyžaduje pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky):
Z kategórií medzinárodných zmlúv vymedzených čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky ide o medzinárodnú zmluvu, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb v Slovenskej republike.
7.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky (má prednosť pred zákonmi):
Z kategórií medzinárodných zmlúv vymedzených čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky ide o medzinárodné zmluvy, na ktorých vykonanie nie je potrebný zákon a zároveň zmluvu, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb.
8.Dopady prijatia medzinárodnej zmluvy, ktorá prednosť pred zákonmi, na slovenský právny poriadok:
Vzhľadom na priamu použiteľnosť niektorých ustanovení medzinárodných zmlúv a jej prednosť pred zákonmi nie je potrebné zrušiť alebo zmeniť z dôvodu duplicity žiadny právny predpis.
Prijatie návrhu Dohody predstavuje prijatie medzinárodnej zmluvy prezidentskej povahy, ktorá si nevyžaduje zmenu vnútroštátnych právnych predpisov, netýka sa záväzkov v rámci iných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná a je v súlade s právom Európskej únie.