A.3. PoznámkyNávrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy. Keďže obec na seba prevezme povinnosť odstraňovať závady v schodnosti chodníkov vzniknuté znečistením, poľadovicou alebo snehom, tieto povinnosti bude pravdepodobne nútená zabezpečovať pomocou osôb, ktoré nemajú prácu a sú schopné vykonávať tzv. menšie obecné služby.
Zapojenie týchto osôb do zabezpečovania schodnosti chodníkov bude mať pozitívny vplyv na integráciu týchto osôb do spoločnosti, t.j. na ich sociálnu exklúziu, vrátane obnovenia si pracovných návykov a zároveň aj pozitívny vplyv na zvýšenie zamestnanosti (aspoň dočasne) v obci.
Naopak, na skupiny osôb, ktoré budú návrhom zákona vyňaté z povinnosti odstraňovať závady v schodnosti chodníkov, bude mať predkladaný návrh zákona pozitívny vplyv aj vo vzťahu k ich hospodáreniu, keďže je veľký predpoklad, že tieto osoby si vzhľadom na ich vek, zdravotné postihnutie, či vzdialenosť od obce, museli plnením tejto úlohy poveriť inú osobu, spravidla za odmenu, alebo vynaložiť nemalé cestovné náklady do miesta v obci, kde sa nachádza predmetná nehnuteľnosť, na ktorú je naviazaná zákonná povinnosť.
Na druhej strane, návrh zákona bude mať zanedbateľný negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pričom záleží výlučne na každej obci, či finančnú záťaž, ktorá je spojená s uplatňovaním zákona, zostane na jej rozpočte, alebo či sa rozhodne využiť finančné mechanizmy, ktoré jej ponúka zákon č. 417/2013 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o hmotnej núdzi“). Odstraňovanie závad v schodnosti chodníkov možno nepochybne považovať za menšie obecné služby, ktorých vykonávaním je v zmysle zákona o hmotnej núdzi podmienené vyplatenie dávok v hmotnej núdzi tým, ktorí o ne žiadajú. Finančné prostriedky spojené s vykonávaním takýchto menších obecných služieb sú pritom na ďalšie roky zabezpečené v štátnom rozpočte a obec môže využívať podporné mechanizmy zavedené zákonom o hmotnej núdzi za predpokladu, že uzavrie zmluvu s Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny v zmysle § 10 zákona o hmotnej núdzi.
Z pohľadu počtu osôb, ktorých sa návrh zákona týka, možno konštatovať, že v každej obci je iný počet osôb v dôchodkovom veku, invalidných osôb, osôb s ťažkým zdravotným postihnutím alebo osôb, ktoré nemajú trvalý pobyt v obci, v ktorej sa nehnuteľnosť nachádza, a preto nie je možné exaktne kvantifikovať počet týchto osôb bez povolenia prístupu k všetkým relevantným databázam. Na účely tohto návrhu zákona však počet osôb nie je kľúčový, keďže sa využívajú už zavedené, resp. zavádzané mechanizmy aktívnej podpory zamestnanosti, ktoré sú kryté štátnym rozpočtom a nepriamo aj tým obecným v prípade, ak každá obec pristúpi k využitiu týchto mechanizmov zodpovedne.
Návrh zákona bude však mať pozitívny dopad na životné prostredie, čo je zrejmé najmä z dôvodu, že odstraňovanie závad v schodnosti chodníkov spočíva aj v odstraňovaní ich znečistenia, v dôsledku čoho budú čistejšie nielen chodníky, ale aj okolité (životné) prostredie.
A.4. Alternatívne riešenia