Doložka vybraných vplyvovA.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
2.2. Financovanie návrhuTabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
na obce (+príjmy, -výdavky)
na VUC (+príjmy,-výdavky)
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv/ úspora*
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Navrhovaná právna úprava
I. zabezpečuje odklad účinnosti vybraných ustanovení tohto zákona upravujúcich:
1.povinnosť poskytovateľov sociálnych služieb vo vybraných druhov zariadení sociálnych služieb, ktorí začali poskytovať túto sociálnu službu v inom právnom prostredí, dodržiavať maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného svojho zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016,
2.povinnosť poskytovateľov sociálnych služieb, ktorí začali poskytovať sociálnu službu v inom právnom prostredí, splniť všeobecné technické požiadavky na výstavbu a všeobecné technické požiadavky na stavby užívané fyzickými osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie podľa osobitného predpisu z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016,
3.nehodnotenie podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby podľa § 79 ods. 1 písm. e) Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016.
Predkladaný návrh novely novo ustanovuje odklad povinnosti dodržiavať maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného svojho zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov a povinnosti splniť všeobecné technické požiadavky na výstavbu a všeobecné technické požiadavky na stavby užívané fyzickými osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie podľa osobitného predpisu aj pre právne vzťahy súvisiace s transformáciou domovov sociálnych služieb s celoročnou pobytovou sociálnou službou, kde poskytovateľ tejto sociálnej služby, ktorý poskytoval túto sociálnu službu k 31. decembru 2013, postupoval podľa § 110w.
Ročný odklad plnenia povinností poskytovateľov sociálnych služieb, ktorí začali poskytovať sociálne služby ešte v inom právnom prostredí, ktoré neupravovalo minimálne personálne štandardy ani debarierizáciu prevádzkovaných objektov na účely sociálnych služieb podľa platných predpisov z oblasti stavebného práva, je odôvodnený nevyhnutnosťou zabezpečenia zdrojových predpokladov pre napĺňanie tejto povinnosti, a to tak u verejných poskytovateľov, ako aj u neverejných poskytovateľov sociálnych služieb. Manipulačný priestor na vytvorenie zdrojových predpokladov vytvára oživenie ekonomiky a konsolidácia verejných financií spojená aj s vytvorením predpokladov na zabezpečenie finančnej podpory neverejných poskytovateľov sociálnych služieb vo verejnom záujme z verejných prostriedkov, a to náležitým napĺňaním zákonom o sociálnych službách ustanovených pôsobností príslušných orgánov verejnej správy. Nevyhnutnosť prijatia navrhovanej právnej úpravy vyplýva najmä z potreby ochrany prijímateľov sociálnych služieb, poskytovaných dotknutými poskytovateľmi sociálnych služieb, nakoľko neplnenie zákonom o sociálnych službách ustanovených povinností v oblasti dodržiavania personálnych štandardov a podmienky bezbariérovosti má za následok stratu oprávnenosti poskytovania sociálnej služby jeho výmazom z registra poskytovateľov sociálnych služieb. Nároky na plnenie personálnych štandardov spojené so zvýšením mzdových a ostatných osobných nákladov sa premietnu i do ekonomicky oprávnených nákladov poskytovateľa na poskytovanie sociálnej služby, a ak nebudú pokryté z verejných prostriedkov hrozí u neverejných poskytovateľov sociálnej služby riziko ich premietnutia do zvýšenej úhrady za poskytovanú sociálnu službu požadovanej od prijímateľov sociálnej služby.
Ročný odklad pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR v oblasti hodnotenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby podľa § 79 ods. 1 písm. e) zákona o sociálnych službách je opodstatnený nevyhnutnosťou prípravy poskytovateľov sociálnych služieb na toto hodnotenie, a to dôslednou znalosťou metodiky tohto hodnotenia, ktorá bude pri výkone tohto hodnotenia jednotne uplatňovaná v aplikačnej praxi Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Neodstránenie nedostatkov plnenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby v lehote určenej ministerstvom má totiž za právny následok stratu oprávnenosti poskytovania sociálnej služby výmazom z registra poskytovateľov sociálnych služieb. Navrhovaný ročný odklad pôsobnosti vytvára časový priestor na tvorbu a následnú komunikáciu metodiky zavedenia podmienok kvality poskytovaných sociálnych služieb a metodiky hodnotenia podmienok kvality medzi zainteresovanými stranami.
II. vykonáva zmeny v oblasti hmotnoprávnej úpravy hodnotenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby obsiahnutej v § 104 zákona o sociálnych službách, a to v záujme zabezpečenia vykonateľnosti tohto hodnotenia pre druhy sociálnych služieb:
1.u ktorých nie je ustanovená v zákone o sociálnych službách povinnosť plánovať a hodnotiť poskytovanie sociálnej služby podľa individuálnych potrieb prijímateľa sociálnej služby a
2.u ktorých nie je ustanovená v zákone o sociálnych službách povinnosť vypracovať a uskutočňovať program supervízie.
III. vykonáva zmeny v prílohe č. 2 k zákonu o sociálnych službách, a to
1.v oblasti dodržiavania základných ľudských práv a slobôd - zmenené vecné znenie indikátora - nepremietnutie písomne vypracovaných postupov, pravidiel a podmienok dodržiavania základných ľudských práv a slobôd do realizačnej praxe považovať za nesplnenie indikátora s bodovým ohodnotením - 0,
2.v oblasti personálnych podmienok sa nahrádza doterajšie znenie štandardu a indikátorov v rámci kritéria 3.4 - systém supervízie u poskytovateľa sociálnej služby, v záujme finančnej udržateľnosti spôsobu realizácie povinnosti ustanovenej § 9 ods. 10 zákona o sociálnych službách - vypracovať a uskutočňovať program supervízie na účel zvýšenia odbornej úrovne a kvality poskytovanej sociálnej služby, pre poskytovateľa sociálnej služby, avšak pri rešpektovaní naplnenia povahy a účelu supervízie.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financiePredkladaný návrh predstavuje priaznivé rozpočtové dôsledky na zníženie výdavkov obcí a vyšších územných celkov na poskytovanie sociálnych služieb v roku 2015 a 2016, a to v dôsledku odkladu povinnosti plniť personálne štandardy na lehotu do 31. decembra 2016. Toto zníženie výdavkov na mzdy a ostatné osobné náklady nie je vopred kvantifikovateľné, pretože závisí od skutkového stavu plnenia personálnych štandardov v konkrétnych podmienkach obcí a vyšších územných celkov, ako poskytovateľov sociálnych služieb, resp. zriaďovateľov alebo zakladateľov zariadení sociálnych služieb.
Odklad účinnosti povinnosti dodržiavať priestorový štandard – debarierizáciu pre poskytovateľov sociálnej služby z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016 sa prakticky neprejaví v nových vplyvov na verejné financie, vzhľadom na nevyhnutnosť fakticky dosiahnuť plánovanú debarierizáciu s účinnosťou od 1. januára 2017, čo predpokladá vykonávať do tejto lehoty súvisiace stavebno-technické úpravy dotknutých objektov zariadení sociálnych služieb u verejných poskytovateľov sociálnych služieb.
Predkladaný návrh má priaznivé rozpočtové dôsledky na zníženie výdavkov obcí a vyšších územných celkov na poskytovanie sociálnych služieb uvedených v § 19, § 21, § 23b, § 24a až 24d, § 25 až 29, § 31 až 41, § 52 až 55 a § 57 financovaných v rámci ich pôsobnosti, a to v dôsledku zmeny štandardu a indikátorov v rámci kritéria podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby - systému supervízie u poskytovateľa sociálnej služby. Novo vyžadované formy a metódy supervízie predstavujú zníženie výdavkov na zabezpečenie supervízie.
Tabuľka č. 4 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom*
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
3.4. Aké sú dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
3.5. Aké sú predpokladané spoločensko – ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?