Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
r
2015
2016
2017
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
z toho
- vplyv na rozpočty obcí
0
0
0
0
- vplyv na rozpočty VUC
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
_
-
-
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
-
-
-
z toho
-
-
-
- vplyv na rozpočty obcí
0
-
-
-
- vplyv na rozpočty VUC
-
-
-
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
r
2015
2016
2017
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
-
-
-
na obce (+príjmy, -výdavky)
0
-
-
-
na VUC (+príjmy,-výdavky)
0
-
-
-
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv/ úspora*
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Navrhovaná právna úprava
I. zabezpečuje odklad účinnosti vybraných ustanovení tohto zákona upravujúcich:
1.povinnosť poskytovateľov sociálnych služieb vo vybraných druhov zariadení sociálnych služieb, ktorí začali poskytovať túto sociálnu službu v inom právnom prostredí, dodržiavať maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného svojho zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016,
2.povinnosť poskytovateľov sociálnych služieb, ktorí začali poskytovať sociálnu službu v inom právnom prostredí, splniť všeobecné technické požiadavky na výstavbu a všeobecné technické požiadavky na stavby užívané fyzickými osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie podľa osobitného predpisu z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016,
3.nehodnotenie podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby podľa § 79 ods. 1 písm. e) Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016.
Predkladaný návrh novely novo ustanovuje odklad povinnosti dodržiavať maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného svojho zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov a povinnosti splniť všeobecné technické požiadavky na výstavbu a všeobecné technické požiadavky na stavby užívané fyzickými osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie podľa osobitného predpisu aj pre právne vzťahy súvisiace s transformáciou domovov sociálnych služieb s celoročnou pobytovou sociálnou službou, kde poskytovateľ tejto sociálnej služby, ktorý poskytoval túto sociálnu službu k 31. decembru 2013, postupoval podľa § 110w.
Ročný odklad plnenia povinností poskytovateľov sociálnych služieb, ktorí začali poskytovať sociálne služby ešte v inom právnom prostredí, ktoré neupravovalo minimálne personálne štandardy ani debarierizáciu prevádzkovaných objektov na účely sociálnych služieb podľa platných predpisov z oblasti stavebného práva, je odôvodnený nevyhnutnosťou zabezpečenia zdrojových predpokladov pre napĺňanie tejto povinnosti, a to tak u verejných poskytovateľov, ako aj u neverejných poskytovateľov sociálnych služieb. Manipulačný priestor na vytvorenie zdrojových predpokladov vytvára oživenie ekonomiky a konsolidácia verejných financií spojená aj s vytvorením predpokladov na zabezpečenie finančnej podpory neverejných poskytovateľov sociálnych služieb vo verejnom záujme z verejných prostriedkov, a to náležitým napĺňaním zákonom o sociálnych službách ustanovených pôsobností príslušných orgánov verejnej správy. Nevyhnutnosť prijatia navrhovanej právnej úpravy vyplýva najmä z potreby ochrany prijímateľov sociálnych služieb, poskytovaných dotknutými poskytovateľmi sociálnych služieb, nakoľko neplnenie zákonom o sociálnych službách ustanovených povinností v oblasti dodržiavania personálnych štandardov a podmienky bezbariérovosti za následok stratu oprávnenosti poskytovania sociálnej služby jeho výmazom z registra poskytovateľov sociálnych služieb. Nároky na plnenie personálnych štandardov spojené so zvýšením mzdových a ostatných osobných nákladov sa premietnu i do ekonomicky oprávnených nákladov poskytovateľa na poskytovanie sociálnej služby, a ak nebudú pokryté z verejných prostriedkov hrozí u neverejných poskytovateľov sociálnej služby riziko ich premietnutia do zvýšenej úhrady za poskytovanú sociálnu službu požadovanej od prijímateľov sociálnej služby.
Ročný odklad pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR v oblasti hodnotenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby podľa § 79 ods. 1 písm. e) zákona o sociálnych službách je opodstatnený nevyhnutnosťou prípravy poskytovateľov sociálnych služieb na toto hodnotenie, a to dôslednou znalosťou metodiky tohto hodnotenia, ktorá bude pri výkone tohto hodnotenia jednotne uplatňovaná v aplikačnej praxi Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Neodstránenie nedostatkov plnenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby v lehote určenej ministerstvom totiž za právny následok stratu oprávnenosti poskytovania sociálnej služby výmazom z registra poskytovateľov sociálnych služieb. Navrhovaný ročný odklad pôsobnosti vytvára časový priestor na tvorbu a následnú komunikáciu metodiky zavedenia podmienok kvality poskytovaných sociálnych služieb a metodiky hodnotenia podmienok kvality medzi zainteresovanými stranami.
II. vykonáva zmeny v oblasti hmotnoprávnej úpravy hodnotenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby obsiahnutej v § 104 zákona o sociálnych službách, a to v záujme zabezpečenia vykonateľnosti tohto hodnotenia pre druhy sociálnych služieb:
1.u ktorých nie je ustanovená v zákone o sociálnych službách povinnosť plánovať a hodnotiť poskytovanie sociálnej služby podľa individuálnych potrieb prijímateľa sociálnej služby a
2.u ktorých nie je ustanovená v zákone o sociálnych službách povinnosť vypracovať a uskutočňovať program supervízie.
III. vykonáva zmeny v prílohe č. 2 k zákonu o sociálnych službách, a to
1.v oblasti dodržiavania základných ľudských práv a slobôd - zmenené vecné znenie indikátora - nepremietnutie písomne vypracovaných postupov, pravidiel a podmienok dodržiavania základných ľudských práv a slobôd do realizačnej praxe považovať za nesplnenie indikátora s bodovým ohodnotením - 0,
2.v oblasti personálnych podmienok sa nahrádza doterajšie znenie štandardu a indikátorov v rámci kritéria 3.4 - systém supervízie u poskytovateľa sociálnej služby, v záujme finančnej udržateľnosti spôsobu realizácie povinnosti ustanovenej § 9 ods. 10 zákona o sociálnych službách - vypracovať a uskutočňovať program supervízie na účel zvýšenia odbornej úrovne a kvality poskytovanej sociálnej služby, pre poskytovateľa sociálnej služby, avšak pri rešpektovaní naplnenia povahy a účelu supervízie.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Predkladaný návrh predstavuje priaznivé rozpočtové dôsledky na zníženie výdavkov obcí a vyšších územných celkov na poskytovanie sociálnych služieb v roku 2015 a 2016, a to v dôsledku odkladu povinnosti plniť personálne štandardy na lehotu do 31. decembra 2016. Toto zníženie výdavkov na mzdy a ostatné osobné náklady nie je vopred kvantifikovateľné, pretože závisí od skutkového stavu plnenia personálnych štandardov v konkrétnych podmienkach obcí a vyšších územných celkov, ako poskytovateľov sociálnych služieb, resp. zriaďovateľov alebo zakladateľov zariadení sociálnych služieb.
Odklad účinnosti povinnosti dodržiavať priestorový štandard debarierizáciu pre poskytovateľov sociálnej služby z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016 sa prakticky neprejaví v nových vplyvov na verejné financie, vzhľadom na nevyhnutnosť fakticky dosiahnuť plánovanú debarierizáciu s účinnosťou od 1. januára 2017, čo predpokladá vykonávať do tejto lehoty súvisiace stavebno-technické úpravy dotknutých objektov zariadení sociálnych služieb u verejných poskytovateľov sociálnych služieb.
Predkladaný návrh priaznivé rozpočtové dôsledky na zníženie výdavkov obcí a vyšších územných celkov na poskytovanie sociálnych služieb uvedených v § 19, § 21, § 23b, § 24a 24d, § 25 29, § 31 41, § 52 55 a § 57 financovaných v rámci ich pôsobnosti, a to v dôsledku zmeny štandardu a indikátorov v rámci kritéria podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby - systému supervízie u poskytovateľa sociálnej služby. Novo vyžadované formy a metódy supervízie predstavujú zníženie výdavkov na zabezpečenie supervízie.
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
r
2015
2016
2017
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
bezpredmetné
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
bezpredmetné
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
bezpredmetné
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
bezpredmetné
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
bezpredmetné
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Návrh pozitívny vplyv na prijímateľov sociálnych služieb u neverejných poskytovateľov sociálnych služieb, nakoľko zabraňuje riziku premietnutia nárokov na plnenie personálnych štandardov, spojených so zvýšením mzdových a ostatných osobných nákladov, do ekonomicky oprávnených nákladov poskytovateľa na poskytovanie poskytovateľa sociálnej služby, a tým do zvýšenej úhrady za poskytovanú sociálnu službu, požadovanej od prijímateľov sociálnej služby.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Vplyv nie je možné kvantifikovať, nakoľko konkrétna úhrada za poskytovanú sociálnu službu u neverejných poskytovateľov sociálnej služby je určená konkrétnou zmluvou uzatvorenou s prijímateľom sociálnej služby v súlade s aktuálnym cenníkom sociálnej služby u konkrétneho poskytovateľa . Táto úhrada je zákonom o sociálnych službách regulovaná u neverejných poskytovateľov sociálnej služby, ktorí ju neposkytujú s cieľom dosiahnuť zisk, výškou ekonomicky oprávnených nákladov u konkrétneho poskytovateľa znížených o príjem z finančnej podpory poskytovanej od orgánov verejnej správy.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Návrhom sa zvýši ochrana prijímateľov sociálnych služieb poskytovaných dotknutými poskytovateľmi sociálnych služieb, na ktorých sa vzťahuje odklad plnenia povinnosti dodržiavania personálnych štandardov a debarierizácie prevádzkovaných objektov, nakoľko neplnenie týchto zákonom ustanovených povinností by malo za následok stratu oprávnenosti poskytovania sociálnej
služby výmazom poskytovateľa z registra poskytovateľov sociálnych služieb, a tým riziko kontinuity poskytovanej sociálnej služby.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
bez vplyvu
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
bez vplyvu
Vplyvy na životné prostredie
Životné prostredie
5.1. Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú návrhom ovplyvnené a aký bude ich vplyv (pozitívny alebo negatívny)?
bezpredmetné
5.2. Bude mať navrhovaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno aký?
bezpredmetné
5.3. Bude mať návrh vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice?
bezpredmetné
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
bezpredmetné
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
bezpredmetné
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
bezpredmetné
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
bezpredmetné
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
bezpredmetné
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
bezpredmetné
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
bezpredmetné
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
bezpredmetné
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
bezpredmetné
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
bezpredmetné
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
bezpredmetné
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
bezpredmetné
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
bezpredmetné
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
bezpredmetné
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
bezpredmetné