1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) Miroslav Kadúc a Eva Horváthová.
Základnou myšlienkou predkladaného návrhu zákona je zaviesť do zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „Trestný zákon“) pojem „iná majetková hodnota“ a rozšíriť skutkovú podstatu trestného činu sprenevery.
Návrh zákona vychádza z aplikačnej praxe, ktorá poukázala na nedostatočne vymedzený spôsob páchania trestného činu sprenevery podľa § 213 Trestného zákona. Konkrétne ide o prípady, v ktorých bola páchateľovi zverená vec, ktorá však svojím charakterom nespadá pod definíciu veci v zmysle Trestného zákona. Na základe uvedeného nedostatku tak nebolo možné posúdiť spáchaný skutok ako trestný čin sprenevery, resp. orgány činné v trestnom konaní spáchaný skutok neposudzovali vôbec ako trestný čin, a to aj napriek jeho škodlivosti a rozsahu spáchanej škody, ktoré podľa zásad trestného práva spadajú pod trestnoprávnu ochranu.
Podľa súčasne platného právneho stavu sa podľa Trestného zákona vecou rozumie: hnuteľná vec alebo nehnuteľná vec, byt alebo nebytový priestor, zviera (ak z jednotlivých ustanovení Trestného zákona nevyplýva niečo iné), ovládateľná prírodná sila alebo energia, alebo cenný papier bez ohľadu na jeho podobu. Za vec sa tiež považuje nehmotná informácia, dáta výpočtovej techniky, alebo obrazový záznam na technickom nosiči.
Trestný zákon však opomína pojem „iná majetková hodnota“ a jeho význam, ktorý je v slovenskom právnom poriadku ustálený v oblasti tak občianskeho práva, ako aj obchodného práva. Užitočnosť inej majetkovej hodnoty nespočíva v samotnej veci, na ktorej je zachytená, ale v nehmotnej hodnote, ktorá je v nej inkorporovaná. Takouto hodnotou najmä majetkové práva a záväzky (napríklad pohľadávky), ďalej napríklad peňažné prostriedky uložené na účte v banke, ale tiež výsledky tvorivej ľudskej činnosti (napríklad autorské dielo, alebo tzv. „know how“).
Predkladatelia na základe vyššie uvedeného presvedčení, že iné majetkové hodnoty z hľadiska hodnotového významu rovnoprávne s vecami, a preto je potrebné chrániť ich, rovnako ako veci, aj na trestnoprávnej úrovni.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie, a nemá ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava bezprostredne súvisiaca s bodom 4 osobitnej časti dôvodovej správy.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava bezprostredne súvisiaca s bodom 4 osobitnej časti dôvodovej správy.
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava nadpisu nad paragrafom sa navrhuje z dôvodu doplnenia nového pojmu „iná majetková hodnota“ do tohto paragrafu.
K bodu 4
Vkladá sa nový odsek 3, v ktorom sa zavádza pojem „iná majetková hodnota“ a jeho definícia. Obsah pojmu iná majetková hodnota je širší ako obsah pojmu vec na účely Trestného zákona a vzhľadom na jeho charakter je preto vhodnejšie začleniť ho pod osobitný pojem, od veci oddelený. Inou majetkovou hodnotou napríklad peňažné prostriedky uložené na účte v banke, majetkové práva a záväzky (pohľadávky) alebo výsledky tvorivej ľudskej činnosti (autorské diela, alebo tzv. „know how“).
K bodu 5
Navrhujú sa doplniť definície pojmov „zverená vec“ a „prisvojenie veci“, a to pojmom „iná majetková hodnota“. Účelom je rozšíriť tieto pojmy z dôvodu rozšírenia skutkovej podstaty trestného činu sprenevery, keďže uvedené pojmy jeho definičným znakom. Podľa navrhnutej úpravy tak môže byť zverená nielen vec, ale aj iná majetková hodnota, a obdobne môže byť prisvojená nielen vec, ale tiež iná majetková hodnota.
K bodu 6
Legislatívno-technická úprava z dôvodu doplnenia nového odseku 3 do § 130, a s tým súvisiaceho prečíslovania nasledujúcich odsekov (úprava vnútorného odkazu).
K bodu 7
Navrhuje sa rozšíriť skutková podstata trestného činu sprenevery, a to doplnením pojmu „iná majetková hodnota“. V praxi to znamená, že trestným bude tiež skutok
3
páchateľa, ktorý si prisvojil jemu zverenú cudziu inú majetkovú hodnotu (teda nielen vec v zmysle Trestného zákona). Začlenenie inej majetkovej hodnoty do tohto ustanovenia vychádza z praxe, ktorá ukázala, že výpočet spôsobu páchania trestného činu sprenevery nie je dostačujúci. Navyše, inštitút inej majetkovej hodnoty je v súčasne platnom právnom poriadku SR začlenený v kódexoch občianskeho práva a obchodného práva. Predkladatelia preto presvedčení, že vzhľadom na existenciu inej majetkovej hodnoty nielen v oblasti právneho, ale aj praktického života, je potrebné ju chrániť tiež na trestnoprávnej úrovni.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. januára 2016.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Kadúc a Eva Horváthová
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
6
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.