DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) Miroslav Kadúc a Eva Horváthová.
Základnou myšlienkou predkladaného návrhu zákona je zaviesť do zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „Trestný zákon“) pojem „iná majetková hodnota“ a rozšíriť oň skutkovú podstatu trestného činu sprenevery.
Návrh zákona vychádza z aplikačnej praxe, ktorá poukázala na nedostatočne vymedzený spôsob páchania trestného činu sprenevery podľa § 213 Trestného zákona. Konkrétne ide o prípady, v ktorých bola páchateľovi zverená vec, ktorá však svojím charakterom nespadá pod definíciu veci v zmysle Trestného zákona. Na základe uvedeného nedostatku tak nebolo možné posúdiť spáchaný skutok ako trestný čin sprenevery, resp. orgány činné v trestnom konaní spáchaný skutok neposudzovali vôbec ako trestný čin, a to aj napriek jeho škodlivosti a rozsahu spáchanej škody, ktoré podľa zásad trestného práva spadajú pod trestnoprávnu ochranu.
Podľa súčasne platného právneho stavu sa podľa Trestného zákona vecou rozumie: hnuteľná vec alebo nehnuteľná vec, byt alebo nebytový priestor, zviera (ak z jednotlivých ustanovení Trestného zákona nevyplýva niečo iné), ovládateľná prírodná sila alebo energia, alebo cenný papier bez ohľadu na jeho podobu. Za vec sa tiež považuje nehmotná informácia, dáta výpočtovej techniky, alebo obrazový záznam na technickom nosiči.
Trestný zákon však opomína pojem „iná majetková hodnota“ a jeho význam, ktorý je v slovenskom právnom poriadku ustálený v oblasti tak občianskeho práva, ako aj obchodného práva. Užitočnosť inej majetkovej hodnoty nespočíva v samotnej veci, na ktorej je zachytená, ale v nehmotnej hodnote, ktorá je v nej inkorporovaná. Takouto hodnotou sú najmä majetkové práva a záväzky (napríklad pohľadávky), ďalej napríklad peňažné prostriedky uložené na účte v banke, ale tiež výsledky tvorivej ľudskej činnosti (napríklad autorské dielo, alebo tzv. „know how“).
Predkladatelia sú na základe vyššie uvedeného presvedčení, že iné majetkové hodnoty sú z hľadiska hodnotového významu rovnoprávne s vecami, a preto je potrebné chrániť ich, rovnako ako veci, aj na trestnoprávnej úrovni.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie, a nemá ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.