1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: CRD-590/2015
1501a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1501)
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1501) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
2
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1714 zo 6. mája 2015 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1501) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Určila zároveň Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1501) prerokovali výbory a odporúčali ho schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 602 z 9. júna 2015 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 173 z 26. júna 2015.
3
IV.
Z uznesenia Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I bod 3 čl. 5 písm. e)
V čl. I bod 3 písm. e) sa slová „zásahmi do dôstojnosti“ nahrádzajú slovami „zásahmi do jeho dôstojnosti“.
Legislatívno-technická pripomienka, ktorou sa upresňuje text ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K čl. I bod 7 § 35
V čl. I bod 7 § 35 sa za slová „pričom okresom sa“ vkladajú slová „na účely podľa tohto zákona“.
Legislatívno-technická pripomienka, ktorou sa zužuje definícia pojmu „okres“ len na tento zákon a odstraňuje sa tak možná nepriama novelizácia zákona Národnej rady slovenskej republiky č. 221/1996 Z. z. o územnom a správnom usporiadaní Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I bod 14
V čl. I bod 14 znie:
„14. V § 37 odsek 8 znie:
„(8) Súd hodnotí účinnosť výchovného opatrenia priebežne tak, aby pred uplynutím obdobia, ktoré uviedol v rozhodnutí o jeho uložení, zhodnotil splnenie účelu výchovného opatrenia. Súd zruší výchovné opatrenie, ak splnilo svoj účel. Ak je to v záujme maloletého dieťaťa, môže súd rozhodnúť o opakovanom uložení výchovného opatrenia alebo o uložení iného vhodného výchovného opatrenia. Ak súd na základe zhodnotenia účinnosti výchovného opatrenia rozhoduje o opakovanom uložení výchovného opatrenia podľa odseku 3 alebo o uložení iného vhodného výchovného
4
opatrenia podľa odseku 3 alebo o nariadení ústavnej starostlivosti podľa § 54, môže dočasne upraviť pomery maloletého dieťaťa do právoplatnosti rozhodnutia.“.
Vzhľadom na novú konštrukciu výchovných opatrení a ústavnej starostlivosti je potrebné jednoznačne upraviť spôsob riešenia situácie dieťaťa, ktoré je umiestnené v zariadení na základe rozhodnutia o výchovnom opatrení a súd zhodnotil, že je potrebné zopakovať výchovné opatrenie, resp. je potrebné ho nahradiť iným výchovným opatrením alebo dokonca je potrebné riešiť situáciu dieťaťa iným náhradným riešením (napríklad v situácii, keď ani po realizovanom výchovnom opatrení rodičia nemôžu vykonávať osobnú starostlivosť o dieťa). Navrhuje sa jednoznačne upraviť hmotnoprávne oprávnenie súdu vysporiadať sa aj s tým, čo bude s dieťaťom, kým nové rozhodnutie nadobudne právoplatnosť , t.j. či upraví pomery dieťaťa tak, že do právoplatnosti rozhodnutia napr. vo veci uloženia ďalšieho výchovného opatrenia budú rodičia osobne zabezpečovať starostlivosť o dieťa alebo bude starostlivosť o dieťa zabezpečená náhradným spôsobom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.K čl. I bod 18
V čl. I bod 18 znie:
„18. V § 45 ods. 4 sa na konci prvej vety bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „osoba, ktorej bolo maloleté dieťa zverené do náhradnej osobnej starostlivosti vykonávanej na území Slovenskej republiky je povinná najmenej 30 dní pred dočasným premiestnením maloletého dieťaťa oznámiť súdu dočasné premiestnenie maloletého dieťaťa do cudziny na dobu dlhšiu ako tri mesiace spolu s údajom o mieste, účele a dĺžke pobytu v cudzine a o iných významných skutočnostiach súvisiacich s dočasným premiestnením.“.
Legislatívno-technická pripomienka, ktorou sa upresňuje text ustanovenia v zmysle určenia uvedenej povinnosti len pre osobu s trvalým
5
pobytom na území Slovenskej republiky, nakoľko táto povinnosť sa nemôže vzťahovať aj na osoby s trvalým pobytom mimo územia Slovenskej republiky, ktorým sa na základe čl. I bod 17 umožní zveriť dieťa do náhradnej osobnej starostlivosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. II
V čl. II v bode 4 sa v § 179b ods. 7 slovo „príslušníka“ nahrádza slovom „príslušníkom“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.K čl. III
V čl. III sa za bod 24 vkladá nový bod 25, ktorý znie:
„25. V § 61 ods. 9 sa vypúšťa slovo „určený“ a na konci sa pripája táto veta: „Na pohľadávku štátu podľa prvej vety sa nevzťahuje povinnosť zverejnenia v Centrálnom registri splatných pohľadávok štátu.44ba)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 44ba znie:
44ba) § 5 zákona č. 374/2014 Z. z. o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
Ostávajúce body sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na charakter pohľadávok detských domovov na úhrade na deti s nariadenou ústavnou starostlivosťou, ktoré vlastne vznikajú neplnením vyživovacej povinnosti voči dieťaťu a nie nehradením samotnej úhrady, je potrebné priamo v zákone upraviť, že detský domov nezverejňuje v Centrálnom registri splatných pohľadávok štátu tento druh pohľadávky. Dôvodom tohto návrhu je nielen samotná podstata pohľadávky a snaha detských domovov pracovať s rodičmi dieťaťa, ktorá môže byť výrazne negatívne ovplyvnená zverejňovaním rodičov v registri, ale najmä
6
predchádzanie možnému označovaniu samotných detí a negatívnemu dopadu na ne deti majú spravidla mená rodičov a zverejnená informácia v tomto prípade informuje aj o dieťati.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.K čl. III
V čl. III sa za 26. bod vkladá nový 27. bod, ktorý znie:
„27. V § 71 sa odsek 1 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f) sociálny pracovník vykonávajúci samostatnú prax sociálneho pracovníka výkonom opatrenia podľa § 73 ods. 4 písm. b).“.“.
Ostávajúce body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technické doplnenie sociálnych pracovníkov vykonávajúcich samostatnú prax sociálneho pracovníka medzi vykonávateľov opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.K čl. III bod 30 § 73 ods. 2 písm. e) desiaty bod
V čl. III bod 30 § 73 ods. 2 písm. e) desiaty bod sa slová „výkonom samostatnej praxe“ nahrádzajú slovami „sociálnym pracovníkom vykonávajúcim samostatnú prax“.
Legislatívno-technická pripomienka, ktorou sa zjednocuje používanie pojmov v zákone v súlade s čl. III bod 35.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7
9.K čl. III bod 31 § 73 ods. 4 písm. b)
V čl. III bod 31 § 73 ods. 4 písm. b) sa slová „výkonu samostatnej praxe“ nahrádzajú slovami „sociálneho pracovníka vykonávajúceho samostatnú prax“.
Legislatívno-technická pripomienka, ktorou sa zjednocuje používanie pojmov v zákone v súlade s čl. III bod 35 vychádzajúc z konštrukcie podmetu, ktorým je sociálny pracovník ako osoba a nie jeho činnosť.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.K čl. III bod 38 § 93c ods. 6
V čl. III bod 38 § 93c ods. 6 sa vypúšťa slovo „fyzickou“.
Legislatívno-technická pripomienka, ktorou sa rozširuje okruh subjektov. V záujme predkladateľa je zrejme vylúčenie použitia záznamu vyhotoveného každou inou osobou ako zamestnancom orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. III bod 38 § 93f ods. 3 písm. e)
V čl. III bod 38 § 93f ods. 3 písm. e) sa na konci pripájajú slová „podľa odseku 1“.
Legislatívno-technická pripomienka, ktorou sa bližšie určuje obydlie, kde chce orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately preveriť stav dieťaťa.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8
12.K čl. V
V čl. V sa na konci pripája veta, ktorá znie: „Čl. II stráca účinnosť 1. júla 2016.“.
Vzhľadom na prijatie novej právnej úpravy (Civilný správny poriadok, Civilný mimosporový poriadok a Správny súdny poriadok), ktorá nadobudne účinnosť 1. júla 2016 a ktorá ruší zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok, je potrebné k uvedenému dátumu zrušiť aj ostatnú/poslednú novelu Občianskeho súdneho poriadku navrhovanú v čl. II.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o všetkých uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch spoločne (body 1 až 12) s odporúčaním schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1501) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v druhom čítaní (tlač 1501a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 626 z 15. júna 2015.
9
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Róberta Madeja, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Róbert Madej
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 15. júna 2015