na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou.
V prípade, ak sú splnené všetky uvedené podmienky, tak cyklistu nie je možné sankcionovať, keďže sa de lege nedopustil žiadneho protiprávneho konania. Premietnuté do praktického príkladu to znamená, že cyklistu, ktorý skonzumoval 3 malé (0,3l) pivá (10°) a následne sa pohyboval po cestičke pre cyklistov (resp. po cyklotrase), nie je možné pokutovať či iným spôsobom stíhať.
Takáto právna úprava vychádza zo základnej filozofie bicyklovania – mnohí občiansky aktivisti či združenia (napr. Slovenský cykloklub) tvrdia, že bicykel je nástrojom slobody. Aby táto téza naplnila svoj obsah aj reálnym spôsobom, je nevyhnutné, aby v oblasti cyklistickej dopravy nastala istá liberalizácia. Predkladaný návrh zákona je len prvým krokom v tomto trende.
Obavy, ktoré môžu sprevádzať tento návrh zákona, sú vyvrátiteľné samotnou konštrukciou zavádzanej výnimky. V rámci diskusií o povolení limitovaného množstva alkoholu pre cyklistov často odznievajú názory, že opitý cyklista predstavuje výraznú hrozbu pre ostatných členov cestnej premávky. Návrh zákona predchádza tomuto negatívnemu dôsledku hneď v dvoch rovinách.
Jednak stanovuje takú hranicu pre množstvo požitého alkoholu, ktorá je vo viacerých európskych krajinách tolerovaná dokonca aj u vodičov motorových vozidiel. Cyklista s 0,5 promile alkoholu v krvi môže mať síce mierne znížené zábrany či čiastočne ovplyvnený odhad, ale nenastávajú komplikovanejšie následky ako zhoršenie koncentrácie, spomalenie reflexov či poruchy rovnováhy, ktoré sú sprievodnými javmi pri až požití väčšieho množstva alkoholu.
Druhou „poistkou“ je výlučná aplikácia predmetnej výnimky na území cestičiek pre cyklistov a cyklotrás, pričom cyklotrasy vnímame v kontexte návrhu zákona aj ako „cykloturistické trasy určené pre pohyb na bicykli za účelom cykloturistiky, trávenia voľného času, poznávania krajiny, prírody a pamiatok. Trasa väčšinou vedie po existujúcej sieti komunikácií a zariadení so súhlasom ich vlastníkov. Trasa je značená systémom cykloturistického značenia podľa STN 01 8028 „Cykloturistické značenie“. Po trase jazdia cykloturisti na vlastné nebezpečie.“ [citát z publikácie „Chceme cyklotrasu, ako na to?, ktorú vydal Slovenský cykloklub“]. Takéto extenzívne vymedzenie znamená, že výnimka stanovená v návrhu zákona sa bude vzťahovať aj na cyklistov, ktorý sa budú pohybovať po lesných cestách, ak budú zároveň označené ako cyklotrasy resp. cykloturistické trasy.
Návrh zákona zároveň napomáha k vyjasneniu aplikačných nezrovnalostí zákona o cestnej premávke. V praxi sa stávali situácie, keď dochádzalo k udeľovaniu sankcií tým cyklistom, ktorí sa nachádzali na samostatných cyklistických cestičkách mimo vozovky (napr. na hrádzi). Napriek tomu, že udeľovanie takýchto pokút nie je v súlade ani so súčasným právnym stavom, nie zriedka sa opísaná situácia vyskytla. Návrh zákona takéto sankcie explicitne vylučuje, čím zvyšuje jednoznačnosť právnych pravidiel a čistotu právneho systému samotného.
Druhý bod návrhu zákona bezprostredne vyplýva z výnimky stanovenej v prvom bode a pozostáva z odkazu na túto výnimku v súvislosti s ustanoveniami o zodpovednosti za porušenie povinností.