Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Cieľom navrhovanej úpravy je rozšírenie okruhu poistencov, na ktorých sa vzťahuje limit spoluúčasti. Ide o opatrenie, ktoré sa môže dotknúť až 1,8 milióna poistencov.
Zdravotne postihnutí poistenci a invalidní dôchodcovia zaplatia podľa platnej úpravy na doplatkoch za lieky maximálne 30 eur za kalendárny štvrťrok a starobní dôchodcovia maximálne 45 eur za kalendárny štvrťrok. V roku 2014 zdravotné poisťovne vyplatili za doplatky na lieky sumu 1,8 mil. eur. 68 tis. poistencom.
Predpokladá sa, že po zavedení nových limitov spoluúčasti podmienky splní približne 420 tis. poistencov a zdravotné poisťovne vyplatia takmer 10 mil. eur.
Navrhovaná úprava zákona
znižuje ochranný limit na doplatky za lieky pre súčasný okruh poistencov na 25 eur za kalendárny štvrťrok,
rozširuje okruh poistencov, na ktorých sa vzťahuje ochranný limit na doplatky na lieky o skupinu poistencov mladších ako 6 rokov, kde sa navrhuje ochranný limit spoluúčasti na 8 eur za kalendárny štvrťrok,
navrhuje ochranný limit spoluúčasti pre ťažko zdravotne postihnuté deti mladšie ako 6 rokov na 0 eur,
rozširuje okruh poistencov, na ktorých sa vzťahuje ochranný limit na doplatky na lieky, upustením od sledovania výšky príjmov.
Prijatie návrhu zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty samosprávnych krajov a rozpočty obcí. Návrh zákona zaťaží rozpočty zdravotných poisťovní.
Navrhované legislatívne zmeny si vyžiadajú úpravu informačného systému zdravotných poisťovní. S uvedenými zmenami súvisí aj významné zvýšenie administratívnej záťaže zdravotných poisťovní vyplývajúce z realizácie úhrad nad limit spoluúčasti.
Vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, ktoré uvedené v doložke vplyvov, nemá vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
2
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 460/2012 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
1. Vplyv na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na zdroje verejného zdravotného poistenia z dôvodu rozšírenia rozsahu zdravotného poistenia stanovením okruhu poistencov, na ktorých sa vzťahuje limit spoluúčasti a zavedenie nových ochranných limitov na doplatky za lieky pre jednotlivé skupiny poistencov.
2. Vplyv na podnikateľské prostredie
Nepredpokladá sa žiadny dopad na poskytovateľov zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov lekárenskej starostlivosti.
3. Sociálne vplyvy
Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, nakoľko zavádza úpravu opatrenia v prospech poistencov zdravotných poisťovní vo forme ochranného limitu na doplatky na lieky, ktoré poistenci platia, pričom nad takto stanovený limit spoluúčasti im ďalšie doplatky za lieky hradí zdravotná poisťovňa. Pozitívnym sociálnym vplyvom je zníženie doterajšieho limitu spoluúčasti pre poistencov, ako aj rozšírenie okruhu poistencov v súvislosti so zavedením ochranného limitu spoluúčasti pre poistencov mladších ako 6 rokov a zavedenie ochranného limitu pre poistencov mladších ako 6 rokov, ktorí sú ťažko zdravotne postihnutí.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard Raši, Jozef Valocký, Vladimír Baláž
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 460/2012 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
4
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Znižuje sa limit spoluúčasti z 30 eur na 25 eur pre poistencov, ktorí k prvému dňu kalendárneho štvrťroka držiteľmi preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom, ktorí poberateľmi invalidného dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku alebo ktorí invalidnými poistencami, ktorým nevznikol nárok na invalidný dôchodok.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s navrhovanou úpravou limitu spoluúčasti pre ťažko zdravotne postihnuté deti do 6. rokov veku v novelizačnom bode 4.
K bodu 3
Znižuje sa limit spoluúčasti zo 45 eur na 25 eur pre poistencov, ktorí k prvému dňu kalendárneho štvrťroka poberateľmi starobného dôchodku, dôchodku z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov vo veku ustanovenom na vznik nároku na starobný dôchodok, dôchodku z iného členského štátu, Nórska, Lichtenštajnska, Islandu, Švajčiarska, ak nie poistení v tomto štáte, nie poberateľmi dôchodku z tretieho štátu, alebo ktorí dovŕšili dôchodkový vek a nevznikol im nárok na starobný dôchodok.
K bodu 4
Rozširuje sa okruh poistencov s nárokom na úhradu čiastky prevyšujúcej určený limit spoluúčasti na kalendárny štvrťrok, a to o deti do dovŕšenia 6. roku veku, pre ktoré sa určuje sa výška limitu spoluúčasti na kalendárny štvrťrok na 8 eur; ak takéto dieťa je držiteľom preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom, určuje sa limit spoluúčasti na kalendárny štvrťrok 0 eur.
K bodu 5
Zrušením sledovania súbehu príjmu podliehajúcemu dani z príjmov a zrušením sledovania poberania dôchodkov vyšších ako 50% priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky podľa § 4 ods. 4 sa rozširuje skupina poistencov s nárokom na úhradu čiastky prevyšujúcej určený limit spoluúčasti na kalendárny rok. Vypustenie ustanovenia § 4 ods. 5 nadväzuje na zavedenie rovnakého limitu v § 4 ods. 3 písm. a) a b), čím ustanovenie odseku 5 stratilo opodstatnenie.
Čl. II
K bodom 1 až 11
Úprava informačnej povinnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky, Sociálnej poisťovne a Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky z dôvodu zmien navrhovaných v čl. I.
5
K bodu 12
Prechodné ustanovenie, ktoré v rámci prípustnej retroaktivity rieši použitie určených limitov spoluúčasti, ktoré sú výrazne výhodnejšie pre poistencov, už za tretí štvrťrok 2015.
Čl. III
Ustanovuje sa účinnosť zákona.