Dôvodová správaCieľom navrhovanej úpravy je rozšírenie okruhu poistencov, na ktorých sa vzťahuje limit spoluúčasti. Ide o opatrenie, ktoré sa môže dotknúť až 1,8 milióna poistencov.
Zdravotne postihnutí poistenci a invalidní dôchodcovia zaplatia podľa platnej úpravy na doplatkoch za lieky maximálne 30 eur za kalendárny štvrťrok a starobní dôchodcovia maximálne 45 eur za kalendárny štvrťrok. V roku 2014 zdravotné poisťovne vyplatili za doplatky na lieky sumu 1,8 mil. eur. 68 tis. poistencom.
Predpokladá sa, že po zavedení nových limitov spoluúčasti podmienky splní približne 420 tis. poistencov a zdravotné poisťovne vyplatia takmer 10 mil. eur.
Navrhovaná úprava zákona
•znižuje ochranný limit na doplatky za lieky pre súčasný okruh poistencov na 25 eur za kalendárny štvrťrok,
•rozširuje okruh poistencov, na ktorých sa vzťahuje ochranný limit na doplatky na lieky o skupinu poistencov mladších ako 6 rokov, kde sa navrhuje ochranný limit spoluúčasti na 8 eur za kalendárny štvrťrok,
•navrhuje ochranný limit spoluúčasti pre ťažko zdravotne postihnuté deti mladšie ako 6 rokov na 0 eur,
•rozširuje okruh poistencov, na ktorých sa vzťahuje ochranný limit na doplatky na lieky, upustením od sledovania výšky príjmov.
Prijatie návrhu zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty samosprávnych krajov a rozpočty obcí. Návrh zákona zaťaží rozpočty zdravotných poisťovní.
Navrhované legislatívne zmeny si vyžiadajú úpravu informačného systému zdravotných poisťovní. S uvedenými zmenami súvisí aj významné zvýšenie administratívnej záťaže zdravotných poisťovní vyplývajúce z realizácie úhrad nad limit spoluúčasti.
Vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, ktoré sú uvedené v doložke vplyvov, nemá vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.