DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Predložený návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), predkladajú ako iniciatívny návrh poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Pavol Zajac, Július Brocka, Monika Gibalová a Ján Hudacký. Cieľom návrhu je prispôsobiť niektoré Aktívne opatrenia na trhu práce (AOTP) požiadavkám a potrebám aplikačnej praxe.
Príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie (UoZ) - § 50, zamestnávateľom refunduje časť mzdy pri zamestnaní znevýhodneného UoZ. Predložený návrh pomáha zatraktívniť uvedený nastroj AOTP tak pre zamestnávateľov, ako aj pre zamestnancov, a tým podporuje tvorbu nových pracovných miest. Navrhovaná výška príspevku nie je paušálna, ale je percentuálne závislá na výške mzdy zamestnanca, keďže je v celkovej sume poistného na zdravotné a sociálne poistenie plateného zamestnávateľom zo mzdových nákladov zamestnávateľa na zamestnanca, t.j. vo výške 35,2 % celkových odvodov zamestnávateľa na zamestnanca.
Návrh zároveň určuje aj maximálnu výšku príspevku na úroveň 100 % mesačnej výšky poistného na zdravotné a sociálne poistenie plateného zamestnávateľom, ktorá je vypočítaná z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky v predchádzajúcom roku. Pri priemernej mzde zamestnanca v SR v roku 2014 vo výške 858,00 eur (zdroj: Štatistický úrad SR) by bola maximálna mesačná výška príspevku v roku 2015 na úrovni 302,02 eur. Zároveň návrh zákona zohľadňuje výšku nezamestnanosti v jednotlivých regiónoch, resp. okresoch, odstupňovaním dĺžky poberania príspevku po dobu 1, 2 alebo 3 roky. Uvedená úprava vytvára stabilitu zamestnania hlavne v regiónoch v nadpriemernou a vysokou mierou nezamestnanosti (cca 20 % a viac). Takýto spôsob podpory tvorby nových pracovných miest môže prispieť k tvorbe pracovných miest s vyššou pridanou hodnotou a netlačí umelo zamestnávateľov do tvorby pracovných miest s nízkymi mzdami, ktorých vytváranie, alebo udržiavanie, je často krát zo strany zamestnávateľov zneužívané vďaka momentálne platnej legislatíve.
Príspevok na presťahovanie za prácou - § 53a, je roky jedným z najmenej využívaných nástrojov AOTP. Pri jeho opätovnom zavedení, v roku 2008, sa predpokladalo, že príspevok získa asi 5 000 žiadateľov. Avšak opätovným zavedením podmienky zmeny trvalého bydliska (v praxi je získanie trvalého pobytu v drvivej väčšine spájané s nadobudnutím nehnuteľnosti, t.j. kúpou bytu alebo domu) sa príspevok stal nedosiahnuteľný pre väčšinu znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie. Podľa štatistických údajov Ústredia práce sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) v roku 2010 získalo uvedený príspevok iba 47 žiadateľov, v roku 2011 ho získalo 61 žiadateľov. V roku 2013 príspevok na presťahovanie za prácou bol poskytnutý celkom 66 žiadateľom (rovnako ako v roku 2012) v celkovej poskytnutej sume finančných prostriedkov 66 222,73 €. V roku 2013 v porovnaní s predchádzajúcim rokom celková poskytnutá suma finančných prostriedkov vzrástla o 2 290,83 €.
Medzi hlavné dôvody dlhodobého nevyužívania tohto príspevku bolo podľa ÚPSVaR zákonom ustanovenie podmienky zhoda medzi miestom výkonu nového zamestnania a novým miestom trvalého pobytu.
Predkladaný návrh neobsahuje viazanie poskytnutia príspevku iba na zmenu trvalého pobytu, ale rozširuje túto možnosť aj pre absolventov a zamestnancov, ktorých prechodný pobyt je zhodný s miestom získaného zamestnania na území Slovenskej republiky. Podmienkou získania tohto príspevku je preukázanie zmeny miesta trvalého alebo prechodného pobytu, platnej pracovnej zmluvy a zmluvy o ubytovaní, podnájme alebo prenájme.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Vplyv návrhu zákona na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a na rozpočty vyšších územných celkov sa uvádza v doložke o posúdení vplyvov.
II.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1:
Navrhovaná úprava § 50 mení dĺžku poberania príspevku podľa regionálnej, resp. okresnej miery evidovanej nezamestnanosti na dobu 1, 2 alebo 3 roky. Taktiež upravuje výšku príspevku ako súčet sumy poistného na zdravotné a sociálne poistenie plateného zamestnávateľom zo mzdových nákladov zamestnávateľa na zamestnanca, t.j. vo výške 35,2 % celkových odvodov zamestnávateľa na zamestnanca. Návrh zároveň určuje aj maximálnu výšku príspevku na úroveň 100 % mesačnej výšky poistného na zdravotné a sociálne poistenie plateného zamestnávateľom, ktorá je vypočítaná z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky v predchádzajúcom roku.
K bodu 2:
Navrhovaná úprava § 53a rozširuje možnosť poskytnutia príspevku na presťahovanie za prácou aj žiadateľovi, ktorý z dôvodu získania zamestnania nadobudol aj prechodný pobyt (doteraz iba trvalý) minimálne 70 km od miesta pôvodného trvalého pobytu.
K čl. II:
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť od 1. januára 2016.