DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
S účinnosťou od 1. októbra 2014 sa zaviedol do praxe nový systém tlače a distribúcie kontrolných známok určených na označovanie spotrebiteľských tabakových výrobkov, na základe ktorého sa umožňuje tlač kontrolných známok len v štátnej tlačiarni. Východiskovým zámerom tohto systému je zvýšenie bezpečnosti tlače kontrolných známok vyhotovovaním kontrolných známok s vyššou úrovňou ochranných prvkov a následne prostredníctvom informačného systému na odber kontrolných známok a na oznamovanie údajov odberateľom kontrolných známok (ďalej len „elektronický systém kontrolných známok“) vytvorenie prehľadného systému poskytujúceho údaje správcovi dane o pohybe spotrebiteľských balení tabakových výrobkov od odberateľa kontrolných známok až po konečného spotrebiteľa.
Realizácia tlače kontrolných známok v štátnej tlačiarni priniesla nové skúsenosti a poznatky, na základe ktorých je potrebné presnejšie vymedziť práva a povinnosti štátnej tlačiarne a Finančného riaditeľstva SR (ďalej len „finančné riaditeľstvo“) a zároveň umožniť zjednodušenie nastavených procesov a zníženie administratívnej záťaže odberateľov kontrolných známok. Z toho dôvodu Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je:
upraviť zdaňovanie cigár a cigariek tak, aby bol pre tento tabakový výrobok základ dane vyjadrený v kilogramoch a ustanoviť sadzbu dane na cigary a cigarky na kilogram tohto výrobku,
znížiť administratívnu záťaž pri oznamovaní údajov o prijatých kontrolných známkach prostredníctvom informačného systému na odber kontrolných známok,
spresniť práva a povinnosti finančného riaditeľstva a štátnej tlačiarne,
zosúladiť mechanizmus dočasného pozastavenia prístupu do elektronického systému prepráv tabakových výrobkov daňovému subjektu, ktorým je prevádzkovateľ daňového skladu, oprávnený príjemca alebo registrovaný odosielateľ, a to so zákonom o spotrebnej dani z minerálneho oleja a alkoholických nápojov,
upraviť sankcie za porušenie ustanovení upravujúcich niektoré povinnosti pri tlači a nakladaní s kontrolnými známkami,
zakázať predaj spotrebiteľského balenia cigariet s iným počtom ako 20 kusov cigariet a spotrebiteľského balenia tabaku s hmotnosťou menšou ako 30 gramov.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. novembra 2015 okrem ustanovení súvisiacich s úpravou zdaňovania cigár a cigariek, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2016 a úpravou počtu kusov cigariet a hmotnosti tabaku v spotrebiteľskom balení a ich dopredaje, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. marca 2016.
Vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie a vplyv na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
1
Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
Predkladaný návrh zákon je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
x
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je uvedený v tabuľke Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy (tabuľka č. 1). Uvedená tabuľka neobsahuje vyčíslenie pozitívneho vplyvu na rozpočet verejnej správy v súvislosti s rozšírením okruhom deliktov a úpravou sankcií, keďže tieto vplyvy nie je možné kvantifikovať.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
bezpredmetné
3
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v mil. eur)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2016
2017
2018
2019
Príjmy verejnej správy celkom
26,64
28,93
29,02
29,02
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
26,64
28,93
29,02
29,02
z toho:
- vplyv na ŠR
26,64
28,93
29,02
29,02
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) nemá vplyv na financovanie verejnej správy, z toho dôvodu sa tabuľka – financovanie návrhu (tabuľka č. 2) nepredkladá.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona:
mení základ dane z cigár a cigariek a výpočet dane z cigár a cigariek,
upravuje sadzbu dane za cigary a cigarky,
dopĺňa nové skutkové podstaty správnych deliktov,
zavádza a upravuje sankcie za správne delikty
stanovuje sa počet cigariet v spotrebiteľskom balení na 20 kusov a minimálna hmotnosť tabaku v spotrebiteľskom balení.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
x zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
4
kombinovaný návrh
x iné
Spotrebná daň z tabakových výrobkov s výnimkou cigariet a tabaku sa upravuje nasledovne:
sadzba dane z cigár a cigariek sa od 1. 1. 2016 stanovuje na 71,11 eura/kg.
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Návrh zákona nemá vplyv na objem aktivít, z toho dôvodu sa tabuľka č. 3 – objem aktivít nepredkladá.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
5
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Návrh zákona nemá vplyv na výdavkovú časť rozpočtu verejnej správy, z toho dôvodu sa tabuľka vplyvu na rozpočet verejnej správy - výdavková časť (tabuľka č. 5) nepredkladá.
Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť vo verejnej správe, z toho dôvodu sa tabuľka vplyvov na zamestnanosť (tabuľka č. 6) nepredkladá
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v mil. eur)
2016
2017
2018
2019
poznámka
Daňové príjmy (132001)1
26,64
28,93
29,02
29,02
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
26,64
28,93
29,02
29,02
6
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Všeobecne sa predpokladá, že navrhované znenie zákona ovplyvní tie podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s tabakovými výrobkami a subjekty, ktoré odoberajú kontrolné známky od štátnej tlačiarne. Počet dotknutých subjektov nie je možné určiť.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Predpokladajú sa zvýšené náklady pre tie podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s tabakovými výrobkami.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
V súvislosti s úpravou týkajúcich sa vedenia evidencie kontrolných známok sa predpokladá zníženie administratívnych nákladov pre odberateľov kontrolných známok. Tento dopad však nie možné vyčísliť.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu ?)
Nepredpokladajú sa žiadne dôsledky pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu.
3.5. Aké predpokladané spoločensko-ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Je predpoklad, že úprava zdaňovania cigár a cigariek bude mať negatívny dopad na ich konečnú cenu.
7
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
-čl. 106, 110 až 113 a čl. 355 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
-čl. 52 Zmluvy o Európskej únii.
Sekundárne právo (prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o Európskom spoločenstve - po 30. novembri 2009):
1.legislatívne akty:
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/40/EÚ z 3. apríla 2014 o aproximácii
zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení členských štátov týkajúcich sa výroby, prezentácie a predaja tabakových a súvisiacich výrobkov a o zrušení smernice 2001/37/ES (Ú. v. EÚ L 127, 29.4.2014),
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013 z 9. októbra 2013, ktorým sa
ustanovuje Colný kódex Únie (Ú. v. EÚ L 269, 10.10.2013),
2.nelegislatívne akty:
-smernica Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 o štruktúre a sadzbách spotrebnej dane
z tabakových výrobkov (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 176, 5.7. 2011),
-nariadenie Rady (EÚ) č. 389/2012 zo 2. mája 2012 o administratívnej spolupráci v oblasti
spotrebných daní a zrušení nariadenia 2073/2004 (Ú. v. L 121, 8.5. 2012) v platnom znení.
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o Európskom spoločenstve - do 30. novembra 2009):
-smernica Rady 2006/79/ES z 5. októbra 2006 o oslobodení od daní pri dovoze malých
zásielok tovaru neobchodného charakteru z tretích krajín (Ú. v. EÚ L 286, 17.10.2006),
8
-smernica Rady 2007/74/ES z 20. decembra 2007 o oslobodení tovaru, ktorý dovážajú
osoby cestujúce z tretích krajín, od dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane (Ú. v. L 346, 29. 12. 2007),
-smernica Rady 2008/118/ES z 16. decembra 2008 o všeobecnom systéme spotrebných
daní a o zrušení smernice 92/12/EHS (Ú. v. EÚ L 9, 14.1. 2009) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 684/2009 z 24. júla 2009, ktorým sa implementuje smernica
Rady 2008/118/ES, pokiaľ ide o elektronické postupy pri preprave tovaru podliehajúceho spotrebnej dani v režime pozastavenia dane (Ú. v. EÚ L 197, 29.7.2009) v platnom znení,
-nariadenie Rady (EHS) č. 2913/92 z 12. októbra 1992, ktorým sa ustanovuje Colný kódex
Spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 2/zv. 4) v platnom znení,
-rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1152/2003/ES zo 16. júna 2003
o informatizácii prepravy a kontroly výrobkov podliehajúcich spotrebnej dani (Ú. v. L 162, 1.7. 2003).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 140/05, Amalia Valeško proti Zollamt Klagenfurt, [2006],
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 197/04, EK proti Spolkovej republike Nemecko, [2005],
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 428/13, Ministero dell’Economia e delle Finanze Amministrazione Autonoma dei Monopoli di Stato (AAMS) proti Yesmoke Tobacco SpA, [zatiaľ neuverejnené].
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice 2011/64/EÚ: ide o kodifikované znenie, pričom termíny prebratia vyplývajú z pôvodných smerníc, ktoré boli predmetom kodifikácie.
Lehota na prebratie smernice 2014/40/EÚ bola určená do 20.5. 2016.
b)Lehota na predloženie návrhu právneho prepisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov, ktorým sa zabezpečí prebratie smernice 2011/64/EÚ: bezpredmetné.
Lehota na predloženie návrhu právneho prepisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov, ktorým sa zabezpečí prebratie smernice 2014/40/EÚ bola stanovená do 31.1 2016.
c)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)Smernica 2011/64/EÚ bola prebratá do zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.
9
Smernica 2014/40/EÚ: bezpredmetné.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo financií SR, Ministerstvo zdravotníctva SR, Ministerstvo hospodárstva SR a Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
10
B. Osobitná časť
K článku I
K bodom 1, 3 až 5, 7 a 21
Navrhovanou úpravou sa mení filozofia zdaňovania cigár a cigariek tak, že tieto tabakové výrobky sa budú zdaňovať na základe ich hmotnosti a nie na základe kusov. Zároveň sa stanovuje sadzba dane na tieto tabakové výrobky v eurách za kilogram. V súvislosti s touto úpravou sa súčasne upravujú príslušné ustanovenia zákona týkajúce sa zdaňovania cigár a cigariek.
K bodu 2
V nadväznosti na nadobudnutie účinnosti smernice Európskeho Parlamentu a Rady 2014/40/EÚ o aproximácii zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení členských štátov týkajúcich sa výroby, prezentácie a predaja tabakových a súvisiacich výrobkov a o zrušení smernice 2001/37/ES sa minimálna hmotnosť spotrebiteľského balenia tabaku upravuje v zákone č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov.
K bodu 6
Znenie ustanovenia sa upresňuje v nadväznosti na začlenenie tlačiarne do rozhodovacieho procesu pri odsúhlasovaní iných grafických a ochranných prvkov a údajov na kontrolnej známke.
K bodu 8
Spresnením znenia sa upravujú povinnosti finančného riaditeľstva pri výkone daňového dozoru pri tlači a pri nakladaní s kontrolnými známkami v tlačiarni. Zároveň sa ustanovuje povinnosť tlačiarni likvidovať kontrolné známky za prítomnosti správcu dane. Súčasne sa znenie ustanovenia pojmovo zosúlaďuje tak, aby sa zhodovalo s činnosťou finančného riaditeľstva v tlačiarni.
K bodu 9
Z dôvodu zosúladenia procesov vydávania objednaných kontrolných známok a preberania reklamovaných kontrolných známok v tlačiarni sa umožňuje zamestnancovi finančného riaditeľstva v tlačiarni stanoviť termín odovzdania reklamovaných kontrolných známok odberateľom kontrolných známok v tlačiarni a upravuje sa postup pri vydávaní kontrolných známok, ktorých reklamáciu tlačiareň uznala. Súčasne sa ustanovuje povinnosť tlačiarni informovať správcu dane o počte a identifikačných číslach kontrolných známok, ktorých reklamáciu posúdila ako oprávnenú.
K bodu 10
Upravuje a zjednodušuje sa vedenie evidencie o použití kontrolných známok. Kontrolné známky nalepené na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov odovzdané colnému úradu na zničenie uvedie odberateľ kontrolných známok medzi poškodené kontrolné známky z iného dôvodu ako vyššej moci.
K bodu 11
Úpravou ustanovenia sa dočasne (do 30. júna 2016) povoľuje uznať vyššie percento
11
nenávratne zničených kontrolných známok v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie cigariet.
K bodu 12
Vzhľadom na technickú špecifickosť pri označovaní cigár, cigariek a tabaku kontrolnými známkami sa navrhuje ustanoviť samostatný limit na kontrolné známky nenávratne zničené v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok na tieto spotrebiteľské balenia.
K bodu 13
Ustanovenie sa dopĺňa tak, aby bolo zrejmé, že odberateľ kontrolných známok, ktorý nemá kontrolné známky, nie je povinný viesť nulovú evidenciu kontrolných známok. V prípade, že v danom mesiaci obdrží poškodené alebo reklamované kontrolné známky, je povinný uviesť tieto skutočnosti v evidencii.
K bodu 14
Odberateľ kontrolných známok je povinný oznamovať prostredníctvom elektronického systému kontrolných známok údaje o kontrolných známkach, ktoré použil na označenie spotrebiteľských balení a viesť evidenciu o kontrolných známkach. V prípade, že dôjde k pochybeniu a odberateľ kontrolných známok zistí, že údaje, ktoré oznámil nesprávne, umožňuje sa so súhlasom colného úradu chybne oznámené údaje v elektronickom systéme opraviť.
K bodu 15
Navrhovanou úpravou sa spresňuje zákaz predaja cigár alebo cigariek na konečnú spotrebu podmienený kúpou iného tabakového výrobku alebo iného tovaru za cenu nižšiu, ako je výška dane pripadajúcej na spotrebiteľské balenie tabaku, cigár alebo cigariek a dane z pridanej hodnoty pripadajúcej na toto spotrebiteľské balenie tabaku, cigár alebo cigariek.
K bodu 16
Z dôvodu, že prevádzkovateľ daňového skladu nie je vždy vopred informovaný o obchodných názvoch tabakových výrobkov, ktoré chce prijať, umožňuje sa, aby tento údaj oznamoval colnému úradu do 15 dní po dni, kedy tieto tabakové výrobky prijal.
K bodom 17 a 18
Navrhovanou úpravou sa spresňuje vznik daňovej povinnosti pri dovoze tabakovej suroviny z tretích štátov, ktorá je uvedená do colného režimu voľný obeh tak, že držiteľovi povolenia na obchodovanie s tabakovou surovinou, ktorý je prevádzkovateľom daňového skladu a nie je konečným spotrebiteľom tabakovej suroviny daňová povinnosť, nevzniká ak sa preukáže colnému úradu povolením na prevádzkovanie daňového skladu a čestným vyhlásením, že nie je konečným spotrebiteľom tabakovej suroviny. Zároveň sa v tejto súvislosti spresňuje, kto je platiteľom dane.
K bodu 19
Navrhované znenie spresňuje definíciu daňovej spoľahlivosti pre žiadateľa o upustenie od zloženia zábezpeky na daň tak, že za daňovo nespoľahlivého sa bude považovať len ten
12
prevádzkovateľ daňového skladu, ktorý sa dopustí niektorého z vybraných správnych deliktov.
K bodu 20
Navrhované znenie upravuje možnosť dočasne pozastaviť prístup do elektronického systému prepráv tabakových výrobkov daňovému subjektu, ktorým je prevádzkovateľ daňového skladu, oprávnený príjemca alebo registrovaný odosielateľ, ak správca dane odôvodnenú obavu, že nesplatná daň alebo nevyrubená daň bude v rozsahu presahujúcom zloženú zábezpeku na daň, v čase jej splatnosti a vymáhateľnosti nevymožiteľná alebo že v tomto čase bude vymáhanie dane spojené so značnými ťažkosťami. Obdobná úprava je i v zákone o spotrebnej dani z minerálneho oleja a alkoholických nápojov.
K bodu 22
Legislatívno-technická úprava ustanovenia.
K bodom 23 a 25
V súvislosti s úpravou, ktorou sa upravuje limit na množstvo kontrolných známok nenávratne zničených v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie cigariet, je potrebné primerane upraviť správne delikty.
Tiež sa navrhuje upraviť sankcia za správne delikty, a to v súvislosti s navrhovanou úpravou limitu kontrolných známok nenávratne zničených v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov.
K bodom 24 a 26
Navrhované ustanovenie sa dopĺňa o nové skutkové podstaty správnych deliktov, a to za porušenie resp. neplnenie si povinností vyplývajúcich zo zákona č. 106/2004 Z. z. a vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 254/2014 Z. z., ktorou sa ustanovujú náležitosti, vyhotovenie a cena kontrolnej známky určenej na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov tlačiarňou a za nesprávne oznámené údaje podľa vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 255/2014 Z. z. o označovaní balení kontrolných známok určených na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov a o oznamovaní a zverejňovaní údajov o týchto kontrolných známkach odberateľom kontrolných známok. Správne delikty sa ustanovujú samostatne pre prípad, ak sa nezrovnalosť v oznámených údajoch zistí u odberateľa spotrebiteľských balení v daňovom voľnom obehu a ak sa nezrovnalosť zistí v rámci výkonu daňového dozoru správcom dane. Zároveň sa v súvislosti s úpravou, ktorou sa povoľuje vyššie percento nenávratne zničených kontrolných známok v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabaku, cigár a cigariek, primerane upravujú správne delikty. Súčasne sa stanovuje pokuta za neoznámenie údajov do informačného systému kontrolných známok.
Zároveň sa ustanovujú výšky pokút, ktoré odstupňované v závislosti od závažnosti pochybenia odberateľa kontrolných známok.
K bodom 27 a 28
Navrhuje sa aby colný úrad nebol povinný uložiť pokutu v prípade, že osoba predá, ponúkne na predaj, skladuje alebo prepravuje spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov označené kontrolnou známkou, ktorá nie je falzifikátom, bola prevzatá zo štátnej tlačiarne podľa zákona avšak táto kontrolná známka obsahuje chybu tlače, čo bolo zistené po jej nalepení na
13
spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov.
K bodu 29
V súvislosti s navrhovanými zmenami je potrebné upraviť prechodné ustanovenia. Upravuje sa aj lehota na dopredaj spotrebiteľských balení cigár a cigariek, a to v súvislosti so zmenou zdaňovania cigár a cigariek z počtu kusov na hmotnosť v kilogramoch.
K článku II
K bodom 1 a 3
V nadväznosti na nadobudnutie účinnosti smernice Európskeho Parlamentu a Rady 2014/40/EÚ o aproximácii zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení členských štátov týkajúcich sa výroby, prezentácie a predaja tabakových a súvisiacich výrobkov a o zrušení smernice 2001/37/ES sa znenie ustanovenia upravuje tak, že sa zakazuje predaj tabakových výrobkov v spotrebiteľskom balení cigariet s obsahom iným ako dvadsať kusov cigariet a predaj spotrebiteľského balenia tabaku s hmotnosťou tabaku menej ako 30 g. Zároveň sa na základe teraz platnej právnej úpravy uvedenej v zákone o spotrebnej dani z tabakových výrobkov stanovuje, že hmotnosť väčšieho spotrebiteľského balenia tabaku ako 30 g je vždy násobok desiatich gramov. V súvislosti s uvedeným sa súčasne dopĺňa zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie.
K bodu 2
V súvislosti s navrhovanými zmenami je potrebné upraviť prechodné ustanovenia, v ktorých sa upravuje lehota na dopredaj spotrebiteľských balení cigariet s iným počtom kusov cigariet v spotrebiteľskom balení ako je 20 kusov a spotrebiteľského balenia tabaku s hmotnosťou 20 g.
K článku III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. novembra 2015 okrem čl. I bodov 1, 3 5, 7 a 21, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2016 a okrem čl. I bodu 2 a čl. II, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. marca 2016.
Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 27. mája 2015.
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Peter Kažimír, v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky