II. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 (§ 51 ods. 4)
Vzhľadom na to, že dovozcovia, ktorí ak dovážajú iba spotrebiteľské balenia liehu nemôžu v súlade s colnými predpismi prevádzkovať colný sklad, navrhuje sa, aby mohli spotrebiteľské balenia označiť kontrolnou známkou v daňovom voľnom obehu. Ide o rovnakú úpravu ako v prípade oprávneného príjemcu a príjemcu (odberateľa) liehu podľa § 26 ods. 1.
K bodu 2 (§ 51 ods. 5)
Znenie ustanovenia sa upresňuje v nadväznosti na začlenenie tlačiarne do rozhodovacieho procesu pri odsúhlasovaní iných grafických a ochranných prvkov a údajov na kontrolnej známke.
K bodom 3 a 4 (§ 52 ods. 1 a 6)
Ustanovuje sa povinnosť pre dovozcu spotrebiteľského balenia a príjemcu (odberateľa) liehu podľa § 26 ods. 1 oznámiť colnému úradu miesto, kde bude skladovať a označovať spotrebiteľské balenia liehu kontrolnou známkou, ak na územie SR doviezol spotrebiteľské balenia neoznačené kontrolnou známkou. V prípade, že dôjde k zmene miesta označovania a skladovania takýchto spotrebiteľských balení, je povinný oznámiť túto skutočnosť správcovi dane.
K bodu 5 (§ 53 ods. 3)
Spresnením znenia sa upravujú povinnosti finančného riaditeľstva pri výkone daňového dozoru pri tlači a pri nakladaní s kontrolnými známkami v tlačiarni. Zároveň sa ustanovuje povinnosť tlačiarni likvidovať kontrolné známky za prítomnosti správcu dane. Súčasne sa znenie ustanovenia pojmovo zosúlaďuje tak, aby sa zhodovalo s činnosťou finančného riaditeľstva v tlačiarni.
K bodu 6 (§ 53 ods. 5)
Upravujú sa povinnosti tlačiarne tak, aby bolo zrejmé, že je povinná predložiť vzorový výtlačok kontrolnej známky pri každej zmene náležitostí, prvkov a údajov na kontrolnej známke finančnému riaditeľstvu.
K bodu 7 (§ 53 ods. 9)
Z dôvodu zosúladenia procesov vydávania objednaných kontrolných známok a preberania reklamovaných kontrolných známok v tlačiarni sa umožňuje zamestnancovi finančného riaditeľstva v tlačiarni stanoviť termín odovzdania reklamovaných kontrolných známok odberateľom kontrolných známok v tlačiarni a upravuje sa postup pri objednávaní, prevzatí a vydaní kontrolných známok, ktorých reklamáciu tlačiareň uznala. Súčasne sa ustanovuje povinnosť tlačiarni informovať správcu dane o počte a identifikačných číslach kontrolných známok, ktorých reklamáciu posúdila ako oprávnenú.
K bodu 8 (§ 53 ods. 19)
Vzhľadom na to, že množstvo nenávratne zničených kontrolných známok pri označovaní spotrebiteľských balení tzv. miniatúr v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok je výrazne vyššie ako pri štandardných objemoch spotrebiteľských balení, ustanovuje sa osobitne výška straty nenávratne zničených kontrolných známok s rozmerom 16 x 55 alebo 16 x 90 mm, ak sa realizuje označovanie spotrebiteľských balení v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok. Zároveň sa navrhuje zvýšiť limit straty na kontrolné známky nenávratne zničené v technologickom zariadení aj pre väčšie rozmery
kontrolných známok. Súčasne sa ustanovuje výpočet straty nenávratne zničených kontrolných známok v technologickom zariadení.
K bodom 9 a 10 [(§ 53 ods. 20, písm. d až f)]
Upravuje a zjednodušuje sa vedenie evidencie o použití kontrolných známok tak, aby odberateľ kontrolných známok nebol povinný uvádzať identifikačné čísla, resp. označenie, ktoré obsahuje informáciu o identifikačných číslach nachádzajúcich sa v balíku, poškodených, zničených alebo reklamovaných kontrolných známok. Zároveň sa v nadväznosti na požiadavky odberateľov kontrolných známok sa ustanovuje povinnosť viesť evidenciu podľa rozmerov kontrolných známok.
K bodu 11 (§ 53 ods. 21)
Ustanovenie sa dopĺňa tak, aby bolo zrejmé, že odberateľ kontrolných známok, ktorý nemá kontrolné známky, nie je povinný viesť nulovú evidenciu kontrolných známok. V prípade, že v danom mesiaci obdrží poškodené alebo reklamované kontrolné známky, je povinný uviesť tieto skutočnosti v evidencii.
K bodu 12 (§ 53 ods. 25 a 26)
Odberateľ kontrolných známok je povinný oznamovať prostredníctvom elektronického systému kontrolných známok údaje o kontrolných známkach, ktoré použil na označenie spotrebiteľských balení a viesť evidenciu o kontrolných známkach. V prípade, že dôjde k pochybeniu a odberateľ kontrolných známok zistí, že údaje, ktoré oznámil nesprávne, umožňuje sa so súhlasom colného úradu chybne oznámené údaje v elektronickom systéme opraviť.
K bodu 13 [(§ 70 ods. 1 písm. q)]
Legislatívno-technická úprava ustanovenia v nadväznosti na zavedenie správnych deliktov za oznámenie nesprávnych údajov.
K bodu 14 [(§ 70 ods. 1 písm. x)]
Legislatívno-technická úprava ustanovenia, a to v nadväznosti na ustanovenie výšky straty na kontrolné známky nenávratne zničené v technologickom zariadení v prípade označovania tzv. miniatúr a zvýšenia straty nenávratne zničených kontrolných známok pre väčšie rozmery kontrolných známok.
K bodu 15 [(§ 70 ods. 1 písm. y) až ac)]
Ustanovenie sa dopĺňa o nové skutkové podstaty správnych deliktov, a to za porušenie resp. neplnenie si povinností vyplývajúcich zo zákona č. 530/2011 Z. z., vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 252/2014, ktorou sa ustanovujú náležitosti, vyhotovenie a cena kontrolnej známky určenej na označovanie spotrebiteľského balenia liehu tlačiarňou a za nesprávne oznámené údaje podľa vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 256/2014 o označovaní balení kontrolných známok určených na označovanie spotrebiteľského balenia liehu a o oznamovaní a zverejňovaní údajov o týchto kontrolných známkach odberateľom kontrolných známok. Správne delikty sa ustanovujú samostatne pre prípad, že sa nezrovnalosť v oznámených údajoch zistí u odberateľa spotrebiteľských balení v daňovom voľnom obehu a ak sa nezrovnalosť zistí v rámci výkonu daňového dozoru správcom dane. Zároveň sa ustanovuje pokuta v prípade neplnenia povinností tlačiarňou a dopĺňa sa pokuta za neoznámenie údajov do informačného systému kontrolných známok.
K bodom 16 a 17 [(§ 70 ods. 2 písm. t) až z)]
Legislatívno-technické úpravy v nadväznosti na zmeny v § 53 ods. 19 a za neoznámenie údajov podľa vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 256/2014 o označovaní balení
kontrolných známok určených na označovanie spotrebiteľského balenia liehu a o oznamovaní a zverejňovaní údajov o týchto kontrolných známkach odberateľom kontrolných známok.
Ustanovuje sa výška pokuty v prípade vzniku správnych deliktov podľa § 70 ods. 1 písm. y) ac). Výšky pokút odstupňované v závislosti od závažnosti pochybenia odberateľa kontrolných známok.
K bodu 18 (§ 70 ods. 7)
Vzhľadom na to, že finančné riaditeľstvo vykonáva daňový dozor nad tlačou a nakladaním s kontrolnými známkami je potrebné ustanoviť orgán, ktorý je oprávnený uložiť pokutu v prípade porušenia povinností tlačiarňou.
K bodu 19 (§ 73 ods. 8)
V nadväznosti na požiadavky výrobcov, importérov a predajcov spotrebiteľských balení vytvoriť dostatočný priestor na predaj legálne nadobudnutých liehovín sa predlžuje lehota na dopredaj spotrebiteľských balení označených kontrolnými známkami vyhotovenými podľa § 10 ods. 11 zákona č. 105/2004 Z. z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, a to z 30. septembra 2016 na 31. decembra 2016.
K bodu 20 (§ 73 ods. 26 a 27)
Prechodné ustanovenia dopĺňajú o postup colného úradu v prípade konania o uložení pokuty za nesprávne oznámené údaje o identifikačných číslach kontrolných známok, ktorými boli označené spotrebiteľské balenia alebo nesprávne oznámený údaj o čiarovom kóde EAN spotrebiteľského balenia a o postup v prípade uloženia pokuty za prekročenie povoleného množstva nenávratne zničených kontrolných známok vložených do technologického zariadenia slúžiaceho na nalepenie kontrolných známok.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. novembra 2015.
Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 27. mája 2015.
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Peter Kažimír, v.r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky