DOLOŽKA PREDNOSTI medzinárodnej zmluvy pred zákonmi
(článok 7 ods. 5 ústavy)
1. Gestor zmluvy: Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
2. Názov zmluvy: Dohoda o leteckej doprave medzi Európskym spoločenstvom a jeho členskými štátmi na jednej strane a Kanadou na strane druhej (ďalej len „dohoda“), podpísaná ministrami dopravy dňa 17. decembra 2009 v Bruseli.
3. Účel a predmet zmluvy a jeho úprava v právnom poriadku Slovenskej republiky:
Účelom dohody je vytvorenie otvoreného leteckého priestoru medzi Európskou úniou (ďalej len „EÚ“) a Kanadou pri súčasnom dosiahnutí odstránenia právnych rozporov existujúcich v bilaterálnych zmluvách členských štátov EÚ s Kanadou (diskriminácia leteckých dopravcov EÚ). Zároveň sa má vytvoriť jednotný trh leteckej dopravy medzi EÚ a Kanadou s voľným tokom investícií a predpoklady na to, aby komunitárne a kanadské letecké spoločnosti mohli poskytovať letecké dopravné služby bez obmedzenia vrátane obsluhovania vnútroštátneho trhu. Zároveň dohoda predpokladá ďalšiu etapu rokovaní a ich vzájomnú postupnosť.
Základné princípy dohody:
a)každý členský štát má právo určiť na prevádzkovanie leteckých služieb súvisiacich s dohodou akéhokoľvek leteckého dopravcu vlastniaceho licenciu na vykonávanie leteckej dopravy ktoréhokoľvek členského štátu EÚ,
b)určenie leteckého dopravcu nie je v rámci EÚ obmedzené spôsobom vlastníctva ani miestom podnikania,
c)zmluvné strany si navzájom uznávajú licencie a iné formy oprávnení, ktoré vydala druhá strana na poskytovanie leteckých dopravných služieb,
d)každá zo strán umožňuje štátnym príslušníkom druhej strany vlastniť svoje letecké spoločnosti,
e)dopravcovia EÚ môžu vykonávať priame lety do Kanady z ľubovoľného bodu na území EÚ,
f)boli odstránené všetky reštrikcie týkajúce sa tratí, cien a ponúkanej kapacity,
g)prepravné práva leteckých dopravcov sa budú ešte ďalej rozširovať paralelne k tomu ako sa budú otvárať vzájomné investičné možnosti,
h)dôraz na bezpečnosť civilného letectva a vzájomné uznávanie štandardov bezpečnostnej ochrany civilného letectva,
i)spolupráca pri znižovaní nepriaznivých vplyvov leteckej dopravy na klimatické zmeny,
j)spravodlivá hospodárska súťaž vrátane nediskriminačného prístupu k potrebným zariadeniam a službám (dohoda vytvára aj mechanizmus, ktorý zabezpečuje, že aerolínie nemôžu byť diskriminované v prístupe k prípadnej štátnej podpore).
Európska komisia predpokladá, že už v prvom roku po nadobudnutí platnosti dohody sa vytvorí viac ako 1000 pracovných miest priamo spojených s leteckou prevádzkou a celkový ekonomický prínos okolo 70 miliónov Eur. Počet cestujúcich medzi EÚ a Kanadou by mal vzrásť v prvých niekoľkých rokoch zo súčasných 9 na 12,5 milióna ročne.