1/2
DOLOŽKA PREDNOSTI
medzinárodnej zmluvy pred zákonmi
(článok 7 ods. 5 ústavy)
1. Gestor zmluvy: Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
2. Názov zmluvy: Dohoda o leteckej doprave medzi Európskym spoločenstvom a jeho členskými štátmi na jednej strane a Kanadou na strane druhej (ďalej len „dohoda“), podpísaná ministrami dopravy dňa 17. decembra 2009 v Bruseli.
3. Účel a predmet zmluvy a jeho úprava v právnom poriadku Slovenskej republiky:
Účelom dohody je vytvorenie otvoreného leteckého priestoru medzi Európskou úniou (ďalej len EÚ“) a Kanadou pri súčasnom dosiahnutí odstránenia právnych rozporov existujúcich v bilaterálnych zmluvách členských štátov s Kanadou (diskriminácia leteckých dopravcov EÚ). Zároveň sa vytvoriť jednotný trh leteckej dopravy medzi a Kanadou s voľným tokom investícií a predpoklady na to, aby komunitárne a kanadské letecké spoločnosti mohli poskytovať letecké dopravné služby bez obmedzenia vrátane obsluhovania vnútroštátneho trhu. Zároveň dohoda predpokladá ďalšiu etapu rokovaní a ich vzájomnú postupnosť.
Základné princípy dohody:
a)každý členský štát právo určiť na prevádzkovanie leteckých služieb súvisiacich s dohodou akéhokoľvek leteckého dopravcu vlastniaceho licenciu na vykonávanie leteckej dopravy ktoréhokoľvek členského štátu EÚ,
b)určenie leteckého dopravcu nie je v rámci obmedzené spôsobom vlastníctva ani miestom podnikania,
c)zmluvné strany si navzájom uznávajú licencie a iné formy oprávnení, ktoré vydala druhá strana na poskytovanie leteckých dopravných služieb,
d)každá zo strán umožňuje štátnym príslušníkom druhej strany vlastniť svoje letecké spoločnosti,
e)dopravcovia môžu vykonávať priame lety do Kanady z ľubovoľného bodu na území EÚ,
f)boli odstránené všetky reštrikcie týkajúce sa tratí, cien a ponúkanej kapacity,
g)prepravné práva leteckých dopravcov sa budú ešte ďalej rozširovať paralelne k tomu ako sa budú otvárať vzájomné investičné možnosti,
h)dôraz na bezpečnosť civilného letectva a vzájomné uznávanie štandardov bezpečnostnej ochrany civilného letectva,
i)spolupráca pri znižovaní nepriaznivých vplyvov leteckej dopravy na klimatické zmeny,
j)spravodlivá hospodárska súťaž vrátane nediskriminačného prístupu k potrebným zariadeniam a službám (dohoda vytvára aj mechanizmus, ktorý zabezpečuje, že aerolínie nemôžu byť diskriminované v prístupe k prípadnej štátnej podpore).
Európska komisia predpokladá, že v prvom roku po nadobudnutí platnosti dohody sa vytvorí viac ako 1000 pracovných miest priamo spojených s leteckou prevádzkou a celkový ekonomický prínos okolo 70 miliónov Eur. Počet cestujúcich medzi a Kanadou by mal vzrásť v prvých niekoľkých rokoch zo súčasných 9 na 12,5 milióna ročne.
2/2
4. Priama úprava práv alebo povinností fyzických osôb alebo právnických osôb:
Predmetná dohoda upravuje práva alebo povinnosti fyzických osôb aj právnických osôb v článkoch 2, 4 – 8, 10 – 14, 16 a v prílohách.
5. Úprava predmetu medzinárodnej zmluvy v práve Európskej únie:
Predmet zmluvy je upravený v práve EÚ.
V primárnom práve upravené právomoci pre potreby uzavretia dohody - články 216 a 218 Zmluvy o fungovaní Európskej únie. Predmet zmluvy je ďalej upravený v článku 100 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a v sekundárnom práve vo viacerých právne záväzných aktoch, napríklad:
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008 z 24. septembra 2008 o spoločných pravidlách prevádzky leteckých dopravných služieb v Spoločenstve,
- nariadenie Komisie (ES) č. 474/2006 z 22. marca 2006 o vytvorení zoznamu Spoločenstva týkajúceho sa leteckých dopravcov, ktorí podliehajú zákazu vykonávania leteckej dopravy v rámci Spoločenstva, uvedeného v kapitole II nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005 v platnom znení,
- nariadenie Rady (EHS) č. 95/93 z 18. januára 1993 o spoločných pravidlách prideľovania prevádzkových intervalov na letiskách spoločenstva v platnom znení a
- nariadenie Komisie (EÚ) č. 452/2014 z 29. apríla 2014, ktorým sa stanovujú technické požiadavky a administratívne postupy týkajúce sa letovej prevádzky prevádzkovateľov z tretích krajín podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008.
Zhoda: úplná.
6. Kategória zmluvy podľa článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky (vyžaduje pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky):
Dohoda je podľa článku 7 ods. 4 Ústavy SR medzinárodnou hospodárskou zmluvou všeobecnej povahy a zároveň je medzinárodnou zmluvou, ktorá zakladá priamo práva a povinnosti fyzickým osobám aj právnickým osobám, preto sa pred ratifikáciou vyžaduje súhlas Národnej rady Slovenskej republiky.
7. Kategória zmluvy podľa článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky (má prednosť pred zákonmi):
Dohoda je podľa článku 7 ods. 5 Ústavy SR medzinárodnou mnohostrannou zmluvou, ktorá zakladá priamo práva a povinnosti fyzickým osobám alebo právnickým osobám a na jej vykonanie nie je potrebný zákon, preto má prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky.
8. Dopady prijatia medzinárodnej zmluvy, ktorá prednosť pred zákonmi, na slovenský právny poriadok:
Na vykonávanie medzinárodnej zmluvy nie je potrebné meniť ani prijať žiadny vnútroštátny právny predpis.