1/2
Predkladacia správa
Dohoda o leteckej doprave medzi Európskym spoločenstvom a jeho členskými štátmi na jednej strane a Kanadou na strane druhej (ďalej len „dohoda“) bola parafovaná zástupcom a zástupcom Kanady dňa 30. novembra 2008 v Londýne, politicky bola schválená dňa 6. mája 2009 na summite Kanada. Dohoda bola zástupcami a Kanady podpísaná dňa 17. decembra 2009 v Bruseli, pred prerokovávaním a schválením vládou SR na základe „Pravidiel pre uzatváranie medzinárodných zmlúv a zmluvnú prax“, ktoré boli schválené uznesením č. 743 zo dňa 21. októbra 2009, článok 3 „Vzťah pravidiel ku komunitárnym a úniovým zmluvám“.
Rokovania s kanadskou stranou viedla Európska komisia za účasti expertov z jednotlivých členských štátov na základe mandátu, ktorý dostala od Rady v októbri 2007. Dôležitým impulzom na začatie rokovaní bola aj situácia v dvojstranných zmluvných vzťahoch medzi jednotlivými členskými štátmi a Kanadou. Vzhľadom na to, že s Kanadou nemalo uzavretú žiadnu bilaterálnu dohodu o leteckých dopravných službách 8 členských krajín, medzi nimi aj Slovenská republika, bola iniciovaná snaha o uzavretie komplexnej multilaterálnej dohody medzi a Kanadou. V praxi to znamenalo, že z ôsmich krajín sa do Kanady nesmelo pravidelne lietať. Ostatné členské štáty mali uzavreté dohody, ktorých väčšina obsahovala množstvo reštriktívnych podmienok vo všetkých oblastiach.
Dohoda vytvorila na leteckom trhu Kanada nové liberálne podmienky pôsobenia leteckých dopravcov a Kanady a tým sa tento trh stáva jedným z najotvorenejších na svete. Európska komisia ocenila, že počas prvých rokovaní sa ukázalo, že obe strany sa dali cestou odbúravania bariér a zlepšovania vzťahov medzi EÚ a Kanadou.
Základné princípy dohody:
a)každý členský štát právo určiť na prevádzkovanie leteckých služieb súvisiacich s dohodou akéhokoľvek leteckého dopravcu vlastniaceho licenciu na vykonávanie leteckej dopravy ktoréhokoľvek členského štátu EÚ,
b)určenie leteckého dopravcu nie je v rámci obmedzené spôsobom vlastníctva ani miestom podnikania,
c)zmluvné strany si navzájom uznávajú licencie a iné formy oprávnení, ktoré vydala druhá strana na poskytovanie leteckých dopravných služieb,
d)každá zo strán umožňuje štátnym príslušníkom druhej strany vlastniť svoje letecké spoločnosti,
e)dopravcovia môžu vykonávať priame lety do Kanady z ľubovoľného bodu na území EÚ,
f)boli odstránené všetky reštrikcie týkajúce sa tratí, cien a ponúkanej kapacity,
g)prepravné práva leteckých dopravcov sa budú ešte ďalej rozširovať paralelne k tomu ako sa budú otvárať vzájomné investičné možnosti,
h)dôraz na bezpečnosť civilného letectva a vzájomné uznávanie štandardov bezpečnostnej ochrany civilného letectva,
i)spolupráca pri znižovaní nepriaznivých vplyvov leteckej dopravy na klimatické zmeny,
j)spravodlivá hospodárska súťaž vrátane nediskriminačného prístupu k potrebným zariadeniam a službám (dohoda vytvára aj mechanizmus, ktorý zabezpečuje, že aerolínie nemôžu byť diskriminované v prístupe k prípadnej štátnej podpore).
2/2
Európska komisia predpokladá, že v prvom roku po nadobudnutí platnosti dohody sa vytvorí viac ako 1000 pracovných miest priamo spojených s leteckou prevádzkou a celkový ekonomický prínos okolo 70 miliónov Eur. Počet cestujúcich medzi a Kanadou by mal vzrásť v prvých niekoľkých rokoch zo súčasných 9 na 12,5 milióna ročne.
Európska komisia informovala, že 19 členských štátov uložilo ratifikačnú listinu k dohode. Podľa článku 23 (Nadobudnutie platnosti a predbežné uplatňovanie) dohoda nadobúda platnosť jeden mesiac odo dňa poslednej diplomatickej nóty, ktorou strany potvrdzujú ukončenie všetkých postupov potrebných na nadobudnutie platnosti tejto dohody. Všetky členské štáty uvedú v diplomatických nótach Európskeho spoločenstva a jeho členských štátov oznámenie, ktorým potvrdzujú, že ukončili všetky postupy potrebné na nadobudnutie platnosti tejto dohody. Podľa článku 23 bod 2. „Bez ohľadu na odsek 1 tohto článku, strany súhlasia, že túto dohodu budú predbežne uplatňovať v súlade s ustanoveniami vnútroštátneho práva strán od prvého dňa mesiaca nasledujúceho po dni poslednej nóty, ktorou si strany vzájomne oznámia ukončenie príslušných vnútroštátnych postupov na predbežné uplatňovanie tejto dohody.” Vzhľadom na to, že predbežný výkon nebol naplnený, je snahou ratifikovať dohodu zmluvnými stranami.
Predmet zmluvy je upravený v primárnom práve EÚ, kde upravené právomoci pre potreby uzavretia dohody - články 216 a 218 Zmluvy o fungovaní Európskej únie. Predmet zmluvy je ďalej upravený v čl. 100 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a v sekundárnom práve vo viacerých právne záväzných aktoch, napríklad nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008 z 24. septembra 2008 o spoločných pravidlách prevádzky leteckých dopravných služieb v Spoločenstve, nariadení Komisie (ES) č. 474/2006 z 22. marca 2006 o vytvorení zoznamu Spoločenstva týkajúceho sa leteckých dopravcov, ktorí podliehajú zákazu vykonávania leteckej dopravy v rámci Spoločenstva, uvedeného v kapitole II nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005 v platnom znení, nariadení Rady (EHS) č. 95/93 z 18. januára 1993 o spoločných pravidlách prideľovania prevádzkových intervalov na letiskách spoločenstva v platnom znení a nariadení Komisie (EÚ) č. 452/2014 z 29. apríla 2014, ktorým sa stanovujú technické požiadavky a administratívne postupy týkajúce sa letovej prevádzky prevádzkovateľov z tretích krajín podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008.
Dohoda je podľa článku 7 ods. 4 Ústavy SR medzinárodnou hospodárskou zmluvou všeobecnej povahy a zároveň je medzinárodnou zmluvou, ktorá zakladá priamo práva a povinnosti fyzickým osobám aj právnickým osobám, preto sa pred ratifikáciou vyžaduje súhlas Národnej rady Slovenskej republiky.
Dohoda je podľa článku 7 ods. 5 Ústavy SR medzinárodnou mnohostrannou zmluvou, ktorá zakladá priamo práva a povinnosti fyzickým osobám alebo právnickým osobám a na jej vykonanie nie je potrebný zákon, preto prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky.
Predkladaný materiál nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv ani vplyv na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Materiál bol schválený uznesením vlády SR č. 156 zo dňa 2. marca 2011 bez pripomienok.
Prezident Slovenskej republiky nemá pripomienky a súhlasil s pokračovaním vo vnútroštátnom schvaľovacom procese.