Predkladacia správa Dohoda o leteckej doprave medzi Európskym spoločenstvom a jeho členskými štátmi na jednej strane a Kanadou na strane druhej (ďalej len „dohoda“) bola parafovaná zástupcom EÚ a zástupcom Kanady dňa 30. novembra 2008 v Londýne, politicky bola schválená dňa 6. mája 2009 na summite EÚ – Kanada. Dohoda bola zástupcami EÚ a Kanady podpísaná dňa 17. decembra 2009 v Bruseli, pred prerokovávaním a schválením vládou SR na základe „Pravidiel pre uzatváranie medzinárodných zmlúv a zmluvnú prax“, ktoré boli schválené uznesením č. 743 zo dňa 21. októbra 2009, článok 3 „Vzťah pravidiel ku komunitárnym a úniovým zmluvám“.
Rokovania s kanadskou stranou viedla Európska komisia za účasti expertov z jednotlivých členských štátov na základe mandátu, ktorý dostala od Rady v októbri 2007. Dôležitým impulzom na začatie rokovaní bola aj situácia v dvojstranných zmluvných vzťahoch medzi jednotlivými členskými štátmi EÚ a Kanadou. Vzhľadom na to, že s Kanadou nemalo uzavretú žiadnu bilaterálnu dohodu o leteckých dopravných službách 8 členských krajín, medzi nimi aj Slovenská republika, bola iniciovaná snaha o uzavretie komplexnej multilaterálnej dohody medzi EÚ a Kanadou. V praxi to znamenalo, že z ôsmich krajín sa do Kanady nesmelo pravidelne lietať. Ostatné členské štáty mali uzavreté dohody, ktorých väčšina obsahovala množstvo reštriktívnych podmienok vo všetkých oblastiach.
Dohoda vytvorila na leteckom trhu EÚ – Kanada nové liberálne podmienky pôsobenia leteckých dopravcov EÚ a Kanady a tým sa tento trh stáva jedným z najotvorenejších na svete. Európska komisia ocenila, že už počas prvých rokovaní sa ukázalo, že obe strany sa dali cestou odbúravania bariér a zlepšovania vzťahov medzi EÚ a Kanadou.
Základné princípy dohody:
a)každý členský štát má právo určiť na prevádzkovanie leteckých služieb súvisiacich s dohodou akéhokoľvek leteckého dopravcu vlastniaceho licenciu na vykonávanie leteckej dopravy ktoréhokoľvek členského štátu EÚ,
b)určenie leteckého dopravcu nie je v rámci EÚ obmedzené spôsobom vlastníctva ani miestom podnikania,
c)zmluvné strany si navzájom uznávajú licencie a iné formy oprávnení, ktoré vydala druhá strana na poskytovanie leteckých dopravných služieb,
d)každá zo strán umožňuje štátnym príslušníkom druhej strany vlastniť svoje letecké spoločnosti,
e)dopravcovia EÚ môžu vykonávať priame lety do Kanady z ľubovoľného bodu na území EÚ,
f)boli odstránené všetky reštrikcie týkajúce sa tratí, cien a ponúkanej kapacity,
g)prepravné práva leteckých dopravcov sa budú ešte ďalej rozširovať paralelne k tomu ako sa budú otvárať vzájomné investičné možnosti,
h)dôraz na bezpečnosť civilného letectva a vzájomné uznávanie štandardov bezpečnostnej ochrany civilného letectva,
i)spolupráca pri znižovaní nepriaznivých vplyvov leteckej dopravy na klimatické zmeny,
j)spravodlivá hospodárska súťaž vrátane nediskriminačného prístupu k potrebným zariadeniam a službám (dohoda vytvára aj mechanizmus, ktorý zabezpečuje, že aerolínie nemôžu byť diskriminované v prístupe k prípadnej štátnej podpore).