D Ô VO DO VÁ S P RÁ V A
A. Všeobecná časť
Cieľom návrhu zákona je zabezp legislatívne prostredie pre zriadenie registra pvnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci ako jedného zo základných registrov podľa Národnej koncepcie informatizácie verejnej spvy.
Identifikácia pvneho subjektu je predpoklad pre zavádzanie proaktívnych elektronických služieb. Zabezpečovanie výkonu verejnej spvy a efektívnosť verejných výdavkov úzko súvisí s evidenciou právnických osôb a podnikateľov. Možnosť okamžitej a spoľahlivej identifikácie zákazníkov a dodávateľov“ pre fungovanie každej organizácie kľúčový význam a je pre merateľnosť jej výkonnosti a efektívnosti najdôležitejším predpokladom. Z tohto dôvodu projekt Register a identifikátor pvnických osôb a podnikateľov (ďalej len "register právnických osôb") rozhodujúci vplyv na plnenie globálneho cieľa Operného programu informatizácie spoločnosti, ktorým je efektívna verejná spva. Register právnických osôb umož identifikáciu každej pvnickej osoby a podnikateľa, ktorí prichádza do styku s verejnou správou v každom ISVS rovnakým spôsobom. Týmto spôsobom bude v budúcnosti možné získať komplex údaje o konktnom pvnom subjekte z viacerých ISVS, na ich základe predvídať nasledujúce životné situácie právneho subjektu a vytvárať tak proaktívne služby.
Register pvnických osôb, ako aj identifikátor pvnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci predstavuje logicky jednotný a dátovo konzistentný zdroj údajov so selektívnym, riadeným, zákonom upraveným prístupom pomocou počítačovej siete k údajom v databázach zdrojových registrov. Pvne subjekty evidované v registri pvnických osôb budú jednoznne identifikova prostredníctvom identifikátora, ktoho generovanie zostáva zodpovednosťou Štatistického úradu SR.
Na úrovni zdrojových registrov vykonáva príslušné úseky spvy svoju činnosť podľa osobitných právnych predpisov, ktoré možno chápať ako otvorený a dynamický systém. Meniace sa pvne predpisy žu byť z pohľadu registra pvnických osôb otvore smerom k počtu zdrojových registrov a dynamické vzhľadom k procesným a technologickým podmienkam ich fungovania. Z tohto dôvodu musí byť aj legislatívne nastavenie registra pvnických osôb vytvorené tak, aby bolo dostatočne flexibilné na zmeny právnych predpisov a umožňovalo zahrnúť zdrojové registre, ktoré žu vzniknúť v budúcnosti.
V časnosti zdrojové registre budované ako izolova inform systémy. Jednotlivé zdrojové registre nie navzájom prepoje a obsahujú údaje o evidovanom subjekte v rôznej kvalite. Tento stav za následok nesúlad elektronických dokumentov s pvnym stavom a skutočnosťou o konktnom pvnom subjekte. Niektoré centrálne registre vede manuálne. Niektoré zdrojové registre decentralizova vede v rôznej forme vo veľkom počte organizác(napr. obce registrujú samostatne hospodáriacich roľníkov).
Vyššie uvedený skutkový stav je dôvodom, pre ktorý sa navrhuje jednotná úprava registra pvnických osôb spôsobom, pri ktorom sa nezasahuje do kompetenc jednotlivých zdrojových registrov. Zároveň sa inštitucionalizuje evidencia, ktorá umožňuje na jednom mieste získať pre potreby výkonu verejnej moci relevantné údaje o zapísaných subjektoch. Výsledkom by o.i. mal byť aj stav, kedy údaje, ktoré zdrojové evidencie zasiela rôznym orgánom verejnej moci podľa osobitných predpisov bu čerpané len z registra pvnických osôb a zdrojovým evidenciám tieto duplicitné poskytovania ako povinnosť zaniknú.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a eobecne záväznými pvnymi predpismi, medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky ako aj s pvom Európskej únie.
D O L O ŽK A ZLU Č I TE ĽN O S T I
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o registri pvnických osôb, podnikateľov
a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikare Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vtrtátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
D OL O Ž KA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o registri pvnických osôb, podnikateľov a orgánov
verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých konov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej spvy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k
zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na
zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Na základe vyhodnotenia vplyvov predkladateľ návrhu odhaduje, že návrh bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v nadväznosti na výdavky pre udržanie výsledkov projektu financovaného zo štruktulnych fondov v zmysle čl. 57 Nariadenia Rady (ES) 1083/2006.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvára sa či zavádza sa nové elektronicslužby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Realizácia registra a identifikátora pvnických osôb a podnikateľov vytvorí jeden dátový zdroj pvne záväzných údajov o právnických osobách, podnikateľoch, orgánoch verejnej moci a vybraných organizných zložkách. Register zjednoduší životnú situáciu podnikateľa pri predkladadokladov, nakoľko tieto údaje budú cť orgány verejnej moci čerpať pve z registra pvnických osôb.
Eliminuje sa administratívna a časová náročnosť s vybavovaním týchto dokladov, rovnako sa zžia finančnáklady podnikateľov so spvnymi poplatkami. Odbúra sa povinnosť administratívnej záťaže podnikateľov informovať o zmenách údajov
spätých s evidenciou podnikateľa
v zdrojovom registri. Implementácia elektronických služieb projektu zvýši sofistikovanosť, kvalitu a dostupnosť služieb pre občanov bez ohľadu na regionálnu lokalizáciu.
6.2.Vytvárasapodmienkypresémanticinteroperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
áno
Sémantic interoperabilita bude zabezpeče na úrovni jednotných dátových prvkov pre výmenu údajov o podnikateľovi.
Ľudia
6.3. Zabezpuje sa vzdelávanie v oblasti počítovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
nie
6.4.Zabezpujesarozvojelektronického
vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdevacích
aktivít.)
nie
6.5. Zabezpuje sa podpor a propag aktivita zamera na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných
aktivít.)
nie
6.6. Zabezpuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho
prostredia.)
Prostredníctvom Internetu
Infrtruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa
nový informný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Popísa v bode 6.1.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Prostredníctvom Internetu
6.10. Zabezpuje sa technic interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
áno
Budovaný register plne zohľadňuje existujúce štandardy pre technicinteroperabilitu.
6.11. Zvyšuje sa bezpnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpnosti a ochrany IT.)
nie
6.12. Rozširuje sa technic infraštruktúra? (Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpoklada sa zmeny v riade procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné
investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokla nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
nie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
etky podnikateľské subjekty budú návrhom ovplyvnené, nakoľko sa stanú súčasťou registra pvnických osôb.
Predpokladaný počet je 692 000.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Vytvorený register bude predstavovať finanč a
ekonomic prínosy pre podnikateľské subjekty vo forme úspory času a nákladov spätých s vybavovaním dokladov pre preukázanie svojej identity a s ním spätých finančných nákladov, výrazným spôsobom prispeje k znižovaniu administratívnej záťaže podnikateľských subjektov.
Rovnako by mal predstavovať úsporu času a
finančných nákladov pri nahlasovazmien o podnikaní inštitúciám verejnej spvy okrem zdrojovej evidencie, ktorá je zo zákona zodpovedná za ich evidenciu.
Rozsah prínosov nie je mož kvantifikovať.
3.3. Aká je predpoklada výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
S implementáciou návrhu nevznikaadministratívne náklady podnikov.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Pripravovaný návrh nemá dôsledky na fungovanie
podnikateľských subjektov na slovenskom trhu.
3.5. Aké predpoklada spoločensko ekonomic dôsledky pripravovaných regulácií?
Pripravovaný návrh nemá spoločensko- ekonomic dôsledky v oblasti zamestnanosti, hrubej pridanej hodnoty, tržieb, exportu, investícií, importu, nákladov na mzdy a predajnej ceny.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Finančné vplyvy na verejnú správu súvisia so zriadením registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci. Základné ciele navrhovanej právnej úpravy spočívav uprave vahov a postupov pri registrácii právnických osôb, podnikateľov, orgánov verejnej moci a vybraných organizných zložiek. Súčasne je cieľom inštitucionálne ukotviť register pvnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci ako unikátny zdroj najčastejšie využívaných údajov o týchto osobách pri výkone verejnej správy.
Zriadením registra pvnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci sa zabezpečí dostupnosť referenčných údajov, ktorých povinnosť používania bude ustanove na základe zápisu do zoznamu referenčných registrov v zmysle §51 zákona 305/2013 Z.z. o e-Governmente. Pre výkon verejnej moci sa pvnické osoby a podnikatelia zbavia povinnosti opakovane predkladať údaje. Prostredníctvom registra pvnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci sa údaje dostanú do ďalších informných systémov verejnej správy.
Z uvedeného dôvodu je v mci dotknutých kapitol (Štatistického úradu SR, Ministerstva vnútra SR, Ministerstva spravodlivosti SR) potrebné zabezp zvýšenie limitu finančných prostriedkov na prevádzku registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci o rozpočtovo nepokry výdavky vo výške 127 385 pre rok 2015, vo výške 1 045 616 ročne pre rok 2016, 2017, 2018. Finančné prostriedky v roku 2015 vo výške 127 385 určené na udržanie výsledkov projektu financovaného zo štruktulnych fondov v zmysle čl. 57
Nariadenia Rady (ES) 1083/2006. Finanč prostriedky v rokoch 2016, 2017, 2018 vo výške 1 045 616,00 urče na udržanie výsledkov projektu financovaného zo štruktulnych fondov EÚ v zmysle čl. 57 Nariadenia Rady (ES) 1083/2006.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy
Finančné vplyvy návrhu zákona o registri pvnických osôb, podnikatov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplne niektorých zákonov sa porovnáva so schválenými východiskami rozpočtu verejnej správy na rok 2016 – 2018.
Požadova zvýšenie finančných prostriedkov nie je (v module RIS ZORO) pre roky
2016 2018 zohľadne v limitoch kapitol Štatistického úradu Slovenskej republiky, Ministerstva vnútra SR, Ministerstva spravodlivosti SR v mci návrhu rozpočtu verejnej spvy na roky 2016 – 2018.
v tom: za Ministerstvo vnútra SR / program 08C Verejná správa podprogram 08C02 Riadiaca a kontrolná činnosť verejnej správy
€0,00
z toho:
- vplyv na ŠR
€0,00
€90 000,00
€90 000,00
€90 000,00
- vplyv na územ samosprávu
0
0
0
0
v tom: za Ministerstvo spravodlivosti SR / program08R Tvorba a implementácia politíkpodprogram 08R01 Riadiaca činnosť ministerstva
€0,00
€140 904,00
€140 904,00
€140 904,00
z toho:
- vplyv na ŠR
- vplyv na územ samosprávu
€0,00
€140 904,00
€140 904,00
€140 904,00
Celková zamestnanosť prírastok počtupracovných miest
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za Štatistický úrad SR / za program 07V Štatistické ziovania / podprogram 07V02 Podporné činnosti
0
0
0
0
v tom: za Ministerstvo vnútra SR / za program 08C Verejná správa podprogram 08C02 Riadiaca a kontrolná činnosť verejnej správy
0
0
0
0
v tom: za Ministerstvo spravodlivosti SR / zaprogram 08R Tvorba a implementácia politík podprogram 08R01 Riadiaca činnosť ministerstva
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2015
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za kdý subjekt verejnej správy zvšť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územ samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
€127 385,00
1 045 616,00
1 045 616,00
1 045 616,00
v tom: za Štatistický úrad SR /za program 07V
Štatistické ziovania / podprogram 07V02
Podporné činnosti
€127 385,00
€814 712,00
€814 712,00
€814 712,00
z toho:
- vplyv na ŠR
€127 385,00
€814 712,00
€814 712,00
€814 712,00
- vplyv na územ samosprávu
0
0
0
0
€90 000,00€90 000,00€90 000,00
Tabuľka č.
1
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č.
2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2015
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (
- príjmy, + davky)
€127 385,00
1 045 616,00
1 045 616,00
1 045 616,00
z toho vplyv na ŠR
€127 385,00
1 045 616,00
1 045 616,00
1 045 616,00
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
€127 385,00
1 045 616,00
1 045 616,00
1 045 616,00
Náklady na zabezpečenie prevádzky IS RPO vo východiskách projektu boli kalkulova vo výške 10% ceny projektu, skutoč náklady na prevádzku sú uvedené nasledujúcej tabuľke:
RPOCena dielaSLA/rok%
MS SR1 244 476,80 140 904,00 11,32%
MV SR1 500 000,00 90 000,00 6,00%
ŠÚ SR8 478 240,00 814 712,00 9,61%
Celkovo:11 222 716,801 045 616,00 9,32%
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených davkov podľa § 33 ods. 1 zákona č.
523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidch verejnej správy:
Návrh zákona s účinnosťou od 1.10.2015 v nadznosti na zriadenie registra právnických osôb, podnikateľov a ornov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov si vyžaduje zvýšenie limitu finančných prostriedkov, ktoré nie zohľadnené v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2015 2018 a Štatistický úrad SR, Ministerstvo vtra SR, Ministerstvo spravodlivosti SR ich nie schopné zabezp v rámci oznámených limitov. Na základe uvedeného žiadajú zvýšiť rozpočtové davky kapitol o tieto rozpočtovo nekryté finančné prostriedky.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh rieši problematiku registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe definície projektu Register a identifikátor pvnických osôb a podnikateľov. Uvedený register pozostáva z dvoch základných komponentov. Jadro RPO, ktoré bude poskytovať údaje ostatným ISVS a Generický register RPO, ktorý je ako aplikný komponent k dispozícii zdrojovým agendám pre registráciu právnických osôb, podnikateľov, orgánov verejnej moci
X
a registrovaných organizných zložiek. V mci projektu sa budujú aj integr rozhrania partnerov Ministerstva vnútra SR a Ministerstva spravodlivosti SR, prostredníctvom ktorých budú uvede povinné osoby poskytovať údaje z registrov im kompetenčne prislúchacim.
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrenie)
kombinovaný návrh iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvede tabuľku. Uvte aj odhady
základov daa/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č.
3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2015
2016
2017
2018
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
PROGRAM 07V ŠTATISTICKÉ ZISŤOVANIA
PODPROGRAM 07V02 – PODPOR ČINNOSTI
Zriadenie registra pvnických osôb a podnikateľov podľa navrhovanej právnej úpravy vyžaduje nárast výdavkov v roku 2015 vo výške 127 385 v rokoch 2016 až 2018 vo výške 814 712 ročne.
Predpokladané výdavky na rok 2015
v
kateria
opakujúce sa výdavky
jednorazové výdavky
Výdavky spolu
610
0,00
0,00
0,00
620
0,00
0,00
0,00
630
127 385
0,00
127 385
700
0,00
0,00
0,00
VÝDAVKY SPOLU
127 385
0,00
127 385
Výdavky vo výške 127 385 v roku 2015 potrebné na zabezpečenie prostriedkov na udržanie výsledkov projektu financovaného zo štruktulnych fondov v zmysle čl. 57
Nariadenia Rady (ES) 1083/2006. Udržateľnosť prevádzky informného systému registra pvnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moc si vyžaduje zabezp dodávateľsky servis, podporu a údržbu príslušných zdrojových aplikácií. Taktiež je potrebné zabezpečpodporu systémového softvéru a využívanej komuniknej infraštruktúry. Tieto výdavky vyplynuli z požiadavky Ministerstva financ na sktenie implementného obdobia projektu o tri mesiace.
Predpokladané výdavky na roky 2016 2018
v
kateria
opakujúce sa výdavky
jednorazové výdavky
Výdavky spolu
610
0,00
0,00
0,00
620
0,00
0,00
0,00
630
814 712,00
0,00
2 444 136
700
0,00
0,00
0,00
VÝDAVKY SPOLU
814 712,00
0,00
2 444 136
Výdavky vo výške 814 712 ročne potreb na zabezpečenie prostriedkov na udržanie výsledkov projektu financovaného zo štruktulnych fondov v zmysle čl. 57 Nariadenia Rady (ES) 1083/2006. Udržateľnosť prevádzky informného systému registra pvnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci si vyžaduje zabezp dodávateľsky servis, podporu a údržbu príslušných zdrojových aplikácií. Taktiež je potrebné zabezp podporu systémového softvéru a využívanej komuniknej infraštruktúry.
PROGRAM 08C VEREJNÁ SPVA
PODPROGRAM 08C02 – RIADIACA A KONTROLNÁ ČINNOSŤ VEREJNEJ SPVY
Zriadenie registra pvnických osôb a podnikatov podľa navrhovanej pvnej úpravy
vyžaduje nárast výdavkov v roku 2016 až 2018 vo výške 90 000 € ročne.
Predpokladané výdavky na rok 2016 - 2018
v
kateria
opakujúce sa výdavky
jednorazové výdavky
Výdavky spolu
610
0
0,00
0
620
0
0,00
0
630
90 000
0,00
270 000
700
0,00
0,00
0,00
VÝDAVKY SPOLU
90 000
0,00
270 000
Výdavky vo výške 90 000 ročne potrebné na zabezpečenie prostriedkov na udržanie výsledkov projektu financovaného zo štruktulnych fondov v zmysle čl. 57 Nariadenia Rady (ES) 1083/2006. Udržateľnosť prevádzky informného systému registra pvnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moc si vyžaduje zabezp dodávateľsky servis, podporu a údržbu príslušných zdrojových aplikácií. Taktiež je potrebné zabezp podporu systémového softvéru a využívanej komuniknej infraštruktúry.
PROGRAM 08R – TVORBA A IMPLEMENTÁCIA POLITÍK PODPROGRAM 08R01 – RIADIACA ČINNOSŤ MINISTERSTVA
Zriadenie registra právnických osôb a podnikateľov podľa navrhovanej právnej úpravy vyžaduje
nárast výdavkov v roku 2016 až 2018 vo výške 169 698,79 € ročne.
Predpokladané výdavky na rok 2016 - 2018
v
kateria
opakujúce sa výdavky
jednorazové výdavky
Výdavky spolu
610
0
0,00
0
620
0
0,00
0
630
140 904
0,00
422 712
700
0,00
0,00
0,00
VÝDAVKY SPOLU
140 904
0,00
422 712
Výdavky vo výške 140 904 ročne potreb na zabezpečenie prostriedkov na udržanie výsledkov projektu financovaného zo štruktulnych fondov v zmysle čl. 57 Nariadenia Rady (ES) 1083/2006. Udržateľnosť prevádzky informného systému registra pvnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moc si vyžaduje zabezp dodávateľsky servis, podporu a údržbu príslušných zdrojových aplikácií. Taktiež je potrebné zabezp podporu systémového softvéru a využívanej komuniknej infraštruktúry.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Pjmy (v eurách)
2
0
1
5
2
0
1
6
2
0
1
7
2
0
1
8
p
o
zn
á
m
k
a
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Pjmy z transakcií s finančnými aktívami
a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návrat finančné
pomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
PROGRAM 07V – ŠTATISTICKÉ ZIOVANIA (PODPROGRAM 07V02 – PODPOR ČINNOSTI)
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v
eur
á
ch)
2
0
1
5
2
0
1
6
2
0
1
7
2
0
1
8
poznámka
Bežné davky (600)
€127 385,00
€814 712,00
€814 712,00
€814 712,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
€0,00
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Poistné a príspevok do poiovní (620)
€0,00
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Tovary a služby (630)2
€127 385,00
€814 712,00
€814 712,00
€814 712,00
Podpora SW
a HW
Bné transfery (640)2
€0,00
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, žičkami a NFV (650)2
€0,00
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Kapilové davky (700)
€0,00
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
€0,00
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakc s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
D
o
p
a
d
na
v
ý
d
a
v
k
y
v
ere
j
nej
s
pr
á
v
y
cel
k
o
m
z toho davky na ŠR
1
5
7
3
8
5
,
0
0
€127 385,00
8
1
4
7
1
2
,
0
0
€814 712,00
8
1
4
7
1
2
,
0
0
€814 712,00
8
1
4
7
1
2
,
0
0
€814 712,00
Bné výdavky (600)
€127 385,00
€814 712,00
€814 712,00
€814 712,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
€0,00
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Kapitálové výdavky (700)
€0,00
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Výdavky z transakcií s finančmi akvami a finančnými pasívami (800)
€0,00
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
PROGRAM 07V – ŠTATISTICKÉ ZIOVANIA (PODPROGRAM 07V02 – PODPOR ČINNOSTI)
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Z
a
m
e
s
t
n
a
n
o
s
ť
2
0
1
5
2
0
1
6
2
0
1
7
2
0
1
8
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemer mzdový davok (v eurách)*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné davky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostat osobné vyrovnania (610)*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poist a príspevok do poisťov (620)*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
PROGRAM 08C – VEREJNÁ SPRÁVA (PODPROGRAM 08C02 – RIADIACA A KONTROLNÁ ČINNOSŤ VEREJNEJ SPRÁVY)
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v
eur
á
ch)
2
0
1
5
2
0
1
6
2
0
1
7
2
0
1
8
poznámka
Bežné davky (600)
0
,
0
0
€90 000,00
€90 000,00
€90 000,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Poistné a príspevok do poiovní (620)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Tovary a služby (630)2
0
,
0
0
€90 000,00
€90 000,00
€90 000,00
Podpora SW a HW
Bné transfery (640)2
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, žičkami a NFV (650)2
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Kapilové davky (700)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakc s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
D
o
p
a
d
na
v
ý
d
a
v
k
y
v
ere
j
nej
s
pr
á
v
y
cel
k
o
m
z toho davky na ŠR
0
,
0
0
0
,
0
0
9
0
0
0
0
,
0
0
€90 000,00
9
0
0
0
0
,
0
0
€90 000,00
9
0
0
0
0
,
0
0
€90 000,00
Bné výdavky (600)
0
,
0
0
€90 000,00
€90 000,00
€90 000,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Výdavky z transakcií s finančmi akvami a finančnými pasívami (800)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
PROGRAM 08C – VEREJNÁ SPRÁVA (PODPROGRAM 08C02 – RIADIACA A KONTROLNÁ ČINNOSŤ VEREJNEJ SPRÁVY)
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Z
a
m
e
s
t
n
a
n
o
s
ť
2
0
1
5
2
0
1
6
2
0
1
7
2
0
1
8
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemer mzdový davok (v eurách)*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné davky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostat osobné vyrovnania (610)*
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
,
0
0
0
,
0
0
0,000,00
Poist a príspevok do poisťov (620)*
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
PROGRAM 08R – TVORBA A IMPLEMENTÁCIA POLITÍK (PODPROGRAM 08R01 – RIADIACA ČINNOSŤ MINISTERSTVA)
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v
eur
á
ch)
2
0
1
5
2
0
1
6
2
0
1
7
2
0
1
8
poznámka
Bežné davky (600)
0
,
0
0
€140 904,00
€140 904,00
€140 904,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Poistné a príspevok do poiovní (620)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Tovary a služby (630)2
0
,
0
0
€140 904,00
€140 904,00
€140 904,00
Podpora HW a SW
Bné transfery (640)2
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, žičkami a NFV (650)2
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Kapilové davky (700)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakc s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na davky verejnej správy celkom
0
,
0
0
€140 904,00
€140 904,00
€140 904,00
z toho davky na ŠR
0
,
0
0
€140 904,00
€140 904,00
€140 904,00
Bné výdavky (600)
0
,
0
0
€140 904,00
€140 904,00
€140 904,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Výdavky z transakcií s finančmi akvami a finančnými pasívami (800)
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
PROGRAM 08R – TVORBA A IMPLEMENTÁCIA POLITÍK (PODPROGRAM 08R01 – RIADIACA ČINNOSŤ MINISTERSTVA)
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Z
a
m
e
s
t
n
a
n
o
s
ť
2
0
1
5
2
0
1
6
2
0
1
7
2
0
1
8
p
o
zn
á
m
k
a
Počet zamestnancov celkom*
0
0
00
z toho vplyv na ŠR
0
0
00
Priemer mzdový davok (v eurách)*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné davky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostat osobné vyrovnania (610)*
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
,
0
0
0
,
0
0
0,000,00
Poist a príspevok do poisťov (620)*
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
0
,
0
0
Poznámky:
.
B. Osobitná časť
K čl. I
K § 1:
Navrhuje sa ustanoviť predmet úpravy návrhu zákona. Vychádzajúc z dôvodu vypracovania
zákona ide o ustanovenia o samotnom zriade registra pvnických osôb, ako aj o údajoch a subjektoch, ktoré v ňom zapísané, resp. o súvisiacich pvnych vahoch a o postupe zápisu. Ustanovuje sa tiež identifikátor pvnickej osoby, podnikateľa a orgánu verejnej moci, ako aj generický register, ako nástroj na vedenie zákonom ustanovených evidencií.
K § 2:
Ustanovenia § 2 základnými ustanoveniami, zriaďujúcimi register pvnických osôb a
vymedzujúcimi, ktoré subjekty v registri pvnických osôb zapísané. Register právnických osôb bude z hľadiska statusu informným systémom verejnej správy podľa zákona č. 275/2006
Z.z. v znení neskorších predpisov a jeho správcom bude Štatistický úrad SR (ďalej len "úrad").
Pokiaľ ide o právnic osoby, vychádzalo sa z toho, že pvnická osoba nie je v slovenskom pve definovaná eobecnou legálnou definíciou, ale len taxatívnym výpočtom jednotlivých typov právnických osôb. Pvna doktrína ustálila definíciu, ktorá vymedzuje pvnic osobu ako organizáciu osôb alebo majetku, ktorá sa vytvára na uitý účel a ktorej objektívne pvo priznáva pvnu subjektivitu. Podľa § 18 ods. 2 Občianskeho zákonníka (ďalej len "OZ") pvnickými osobami
a)
združenia fyzických osôb alebo pvnických osôb, b)účelové združenia majetku,
c)jednotky územnej samospvy,
d)iné subjekty, o ktorých to ustanovuje zákon.
Úprava členenia pvnických osôb v § 18 ods. 2 OZ neže byť východiskom pre vznik pvnických osôb (napr. ako pvnic osobu nemožno založ združenie osôb podľa § 18 ods.
2). Význam uvedeného členenia pvnických osôb je len doktrinálny, výkladový. Medzi najčastejšie sa vyskytujúce formy právnických osôb patria:
a)združenia fyzických osôb alebo pvnických osôb, ktorými obchodné spoločnosti a družstvá, politic strany a hnutia, cirkevné a náboženské združenia, občianske združenia a iné združenia, napr. tzv. stavovské samospvne združenia (komory), záujmové združenia pvnických osôb,
b)účelové združenia majetku, ktorými sú naj nadácie a fondy,
c)jednotky územnej samospvy, ktorými sú obce a vyššie územné celky,
d)iné subjekty, o ktorých to ustanovuje zákon, ktorými napríklad štátne podniky, rozpočtové a príspevkové organizácie ako aj právnic osoby, ktoré zriadepriamo osobitnými zákonmi (najmä orgány verejnej moci).
Na účely návrhu zákona je ak podstatné, že aj keď je okruh pvnických osôb neuzatvorený, jeho obsah je určiteľný, keďže buď ide o niektoré z typov právnických osôb podľa § 18 ods. 2 písm. a) až c) OZ alebo osobitný zákon výslovne ustanoví pre každý ďalší subjekt, že ide o pvnickú osobu.
Čo sa týka pojmu "podnikateľ", obdobne ako v prípade právnickej osoby nepoz slovenský pvny poriadok ani jednotnú definíciu podnikateľa. V § 2 ods. 1 Obchodného zákonníka (ďalej len "ObZ") je definované podnikanie, a to eobecne na účely celého právneho poriadku. Táto definícia je zároveň naviaza na pojem podnikateľ a vyplýva z nej, že o podnikanie ide len vtedy, ak da činnosť vykonáva podnikateľ a nie iný subjekt. Nepla to ale opne - teda nevyhnutne neplatí, že ten, kto vykonáva činnosť sústavne, samostatne, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť a za účelom dosiahnutia zisku musí byť podnikateľom.
Definícia podnikateľa v § 2 ods. 2 ObZ je ustanove len na účely ObZ a nie celého právneho poriadku. Je ak faktom, že slovenský právny poriadok v statusových otázkach týkacich sa osoby, ktorá "podniká" odkazuje takmer výlučne na definíciu podnikateľa podľa § 2 ods. 2 ObZ.
§ 2 ods. 2 ObZ vymedzuje pojem podnikateľ tak, že uuje štyri skupiny osôb, ktoré subsumuje pod pojem podnikateľ, a to
a)osoby zapísa v obchodnom registri, teda
1.obchodné spoločnosti, družstvá, iné právnic osoby, o ktorých to ustanoví osobitný zákon, a pvnic osoby založe podľa pva Európskej únie,
2.fyzic osoby s trvalým pobytom na úze Slovenskej republiky, ktoré podnikateľmi podľa ObZ a ktoré sa do obchodného registra zapisujú na vlastnú žiadosť, alebo ak tak ustanoví osobitný zákon,
b)osoby, ktoré podnikajú na základe živnostenského opvnenia,
c)osoby, ktoré podnika na základe iného než živnostenského opvnenia; ide o taký druh podnikania, ktoré nie je živnosťou, a preto sa naň živnostenský zákon nevahuje - patria sem napríklad advokáti, daňoví poradcovia a audítori, architekti, stavební inžinieri, patentoví zástupcovia a iní, ktorí sú v pôsobnosti profesijných komôr,
d)fyzic osoby, ktoré vykonáva poľnohospodársku výrobu a zapísa do evidencie podľa osobitného predpisu, teda samostatne hospodáriaci roľci, zapísa evidencie obce na základe § 12a až 12e zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnika občanov v znení neskorších predpisov.
Výpočet subjektov, ktoré ObZ subsumuje pod pojem podnikateľ, treba doplniť ešte ustanovením
§ 23 ObZ, ktoré postavenie podnikateľa priznáva aj zahraničným osobám, ktoré ma pvo podnikať v zahraničí. Tieto osoby sa považujú za podnikateľov na úze Slovenskej republiky bez toho, aby boli zapísa v obchodnom registri a nevyžaduje sa od nich ani opvnenie zmysle
§ 2 ods. 2 ObZ.
Ich spoločným znakom je, že podnikateľom že byť len pvny subjekt, t.j. fyzic osoba alebo pvnic osoba. Do obchodného registra sa totiž zapisujú aj podniky a organiz zložky podnikov zahraničných osôb [§ 24 ods. 2 sm. a) ObZ], ako aj odštepné závody a iné organiz zložky podnikov, ak tak ustanoví osobitný zákon [§ 27 ods. 2 písm. b) ObZ]. Tieto ak nie sú subjektmi práva, a preto nie ani podnikateľmi v zmysle § 2 ods. 2 písm. a) ObZ.
Pokiaľ ide o pojem "orgán verejnej moci", je ním v podstate každý štátny orgán (napr. ministerstvo), orgán územnej samospvy (napr. obecný úrad), verejnopvna inštitúcia (napr. Sociálna poisťovňa), osobitné typy štátom delegovaných pvomocí (osoba, ktorej niektorý zákon zveril výkon verejnej moci, napr. notár) a za istých okolností orgán záujmovej samospvy (napr. profesijné združenia). Ucelený zoznam orgánov verejnej moci neexistuje.
Podstatným rozlišovacím kritériom pri verejnopvnych inštitúciách a štátnych funkciách je teda výkon štátom delegovanej pvomoci konať v jeho mene, t.j. či orgán vydáva rozhodnutia,
t.j. či výsledkom jej konania je priznanie/ochrana pva či uloženie povinnosti, ktoré aj vynútiteľ verejnou mocou. Ostatné uvede subjekty ním vtedy, ak verejnú moc vykonáva (orgány územnej samospvy takmer v každom prípade a zvyšné subjekty v rozsahu, resp. v prípade, ak verej moc explicitne vykonáva). Napr. RTVS preto uvede kritérium nespĺňa, napriek faktu, že je verejnopvnou inštitúciou, ale nevykonáva verejnú moc.
Podľa pvneho názoru senátu Ústavného du ČSFR verejnou mocou je ta moc, ktorá autoritatívne rozhoduje o pvach a povinnostiach subjektov, či priamo alebo sprostredkovane
- „Subjekt, o ktoho pvach alebo povinnostiach rozhoduje orgán verejnej moci, nie je v rovnopvnom postave s týmto orgánom a obsah rozhodnutia tohto orgánu nezávisí od vôle subjektu. Verejnú moc vykonáva štát predovšetkým prostredníctvom orgánov moci zákonodarnej, výkonnej a súdnej a za uitých podmienok ju žu vykonávať aj prostredníctvom ďalších subjektov. Kritériom pre určenie či iný subjekt ko ako orgán verejnej moci je skutočnosť, či konktny subjekt rozhoduje o pvach a povinnostiach iných osôb a tieto rozhodnutia sú štátnou mocou vynútiteľné, či môže štát do týchto pv a povinností zasahovať.".
Pokiaľ ide o ustanovenia odsekov 4 a 5, časťou návrhu zákona z dôvodu, že povaha údajov zapísaných v registri právnických osôb by mala byť referenčná, mali by byť teda opatrené "puncom validity" zo strany štátu. Zároveň je takéto ustanovenie podmienkou určenia registra pvnických osôb za referenčný register podľa zákona o e-Governmente.
K § 3:
Navrhuje sa ustanoviť rozsah údajov, ktoré budú do registra právnických osôb zapisované.
Vzhľadom na skutočnosť, že register pvnických osôb bude integrovať údaje o rôznych typoch pvnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, pričom platí, že podľa osobitných zákonov sa o nich evidujú rozdielne sady údajov, resp. evidencie v mnohých prípadoch nemazákonom ustanovený rozsah, bolo nevyhnutné formulovať mnohé z týchto údajov eobecne a v konktnom prípade pod ne subsumovať príslušné údaje.
Z hľadiska rozsahu a typu údajov sa navrhuje evidovať v registri pvnických osôb takpovediac základnú sadu údajov o pvnických osobách, podnikateľoch a orgánoch verejnej moci a zároveň aj základné údaje, definuce ich status či momentálne pvne postavenie.
Výber rozsahu a typu údajov zodpove potrebám orgánov verejnej moci pri identifikácii pvnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci.
K § 4:
Predmetné ustanovenie definuje okruh osôb, ktoré údaje do registra právnických osôb poskytujú.
Vo eobecnosti sa pri ich urče vychádza z toho, že údaje poskytujú tie osoby, ktoré ve"konštitutívne" zákonné evidencie zapísaných subjektov, resp. ktoré vydáva "konštitutívne" rozhodnutia, na základe ktorých sa povoľuje vykonávať podnikanie. V osobitných prípadoch to aj tie osoby, ktoré zriaďujú konktny zapísaný subjekt, resp. úrad, najmä ak ide o subjekty zriaďova zákonom.
Vzhľadom na účel bol zvolený taký model, ktorý v časti týkacej sa evidenc pvnických osôb považuje za relevantné na účely poskytovania údajov do registra pvnických osôb len tie, ktoré evidujú jednotlivé typy pvnických osôb, a teda v zásade s ktorými je spojený vznik týchto osôb. Zároveň tieto pvnic osoby žu byť evidova aj v iných registroch a evidenciách, ktoré ak nie konštitutívne z pohľadu ich vzniku. Napríklad spoločnosť s ručením
obmedzeným, ako obchodná spoločnosť, ak poskytuje právne služby, je evidova tak v obchodnom registri, ako aj v zozname vedenom Slovenskou advokátskou komorou. Na účely registra pvnických osôb je ak relevantný obchodný register, nakoľko vznik spoločnosti s ručením obmedzeným je spojený so zápisom do obchodného registra.
Obdobný model bol zvolený aj v prípade evidenc a registrov podnikateľov, kde relevantnými tie, ktoré konštitutívne pre vznik opvnenia na podnikanie, pričom zároveň ak sa toto opvnenie na podnikanie zapisuje do niektoho z registrov evidujúcich pvnic osoby, nie je to podstatné, pretože situácia je "pokrytá" cez register eviduci pvnic osobu. Napríklad ak ide o bankové povolenie, banka ako akciová spoločnosť je zapísa do obchodného registra a ak získa bankové povolenie, toto sa ako predmet činnosti následne v obchodnom registri eviduje. Preto relevantným je obchodný register.
Vo vahu k evidenciám pvnických osôb ide naj o nasledujúce:
zov registra/zoznamu
Orn, ktorý vedie
register/zoznam
Obchodný register
Okresné dy v sídle kraja /
MS SR
Register nadác
MV SR
Register neinvestičných fondov
Okresný úrad v sídle kraja /
MV SR
Register občianskych združení, odborových organizác
MV SR
Záujmové združenia právnických osôb
Okresný úrad v sídle kraja
Register neziskových organizác
Okresný úrad v sídle kraja /
MV SR
Register pozemkových spoločenstiev
Okresný úrad
Register spoločenstiev (vlastníkov bytov a NP)
Okresný úrad v sídle kraja
Register poľovníckych organizác
MPaRV SR
Register cirkví a náboženských spoločností
MK SR
Register pvnických osôb, ktoré odvodzujú pvnu
subjektivitu od pvnej subjektivity cirkví a náboženských spoločností
MK SR
Register združení účastníkov pozemkových úprav
Okresný úrad
Register (politických) strán
MV SR
Register krajských a oblastných organizáccestovného
ruchu
MDVaRR SR
Register združení obcí
Okresný úrad v sídle kraja
Register európskych zoskupení územnej spolupráce
ÚV SR
Vo vahu k evidenciám podnikateľov ide najmä o nasledujúce:
zov registra/zoznamuOrn, ktorý vedie
register/zoznam
Živnostenský register
Okresný úrad / MV SR
Register autorizovaných architektov
Slovenská komora
architektov
Register autorizovaných krajinných architektov
Slovenská komora
architektov
Register autorizovaných stavebných inžinierov
Slovenská komora
stavebných inžinierov
Register hosťujúcich architektov
Slovenská komora
architektov
Register hosťujúcich krajinných architektov
Slovenská komora
architektov
Register hosťujúcich stavebných inžinierov
Slovenská komora
stavebných inžinierov
Zoznam reštautorov
Komora reštautorov
Zoznam autorizovaných geodetov a kartografov
Komora geodetov a
kartografov
Register kromných veterinárnych lekárov
Komora veterinárnych
lekárov Slovenskej republiky
Register samostatných finančných agentov
NBS
Register viazaných finančných agentov
NBS
Register podriadených finančných agentov
NBS
Register finančných poradcov
NBS
Register finančných sprostredkovateľov z iného členského
štátu v sektore poistenia alebo zaistenia
NBS
Register viazaných investičných agentov
NBS
Zoznam patentových zástupcov
Slovenská komora
patentových zástupcov
Zoznam usadených patentových zástupcov Európskeho
spoločenstva
Slovenská komora
patentových zástupcov
Register mediátorov, mediných centier a register
vzdelávacích inštitúc
MS SR
Licencie na prevádzkovanie bezpnostnej služby
Krajské riaditeľstvo PZ a MV
SR
Zoznam audítorov
Úrad pre dohľad nad
výkonom auditu
Register geologických opvne
MŽP SR
Register licenczdravotníckych pracovníkov v povola
lekár
Slovenská lekárska komora
Register licenczdravotníckych pracovníkov v povola
zubný lekár
Slovenská komora zubných
lekárov
Register licenczdravotníckych pracovníkov v povola
sestry a rodnej asistentky
Slovenská komora sestier a
rodných asistentiek
Register licenczdravotníckych pracovníkov v povola
fyzioterapeut
Slovenská komora
fyzioterapeutov
Register licenczdravotníckych pracovníkov v povola
logopéd a liečebný pedagóg
Slovenská komora iných
zdravotníckych pracovníkov
Register licenczdravotníckych pracovníkov v povola
psychológ
Slovenská komora
psychológov
Register licenczdravotníckych pracovníkov v povolamasér
Slovenská komora
medicínsko-technických pracovníkov
Zoznam advokátov
Slovenská advokátska
komora
Zoznam daňových poradcov
Slovenská komora daňových
poradcov
Zoznam spvcov
MS SR
Register poštových podnikov
Úrad pre reguláciu
elektronických komunikácií a poštových služieb
Evidencia podnikov poskytujúcich elektronickomunik siete a služby
Úrad pre reguláciu
elektronických komunikácií a poštových služieb
Evidencia samostatne hospodáriacich roľníkov
Obec
Odbor práce pri šľachtiteľskej a plemenárskej činnosti
MPaRV SR
Zoznam exekútorov
MS SR
Zoznam notárov
Notárska komora SR
Register povolena výrobu, spracúvanie, manipuláciu a
uvádzanie liehu na trh
MPaRV SR
Register agentúr dočasného zamestnávania a agentúr
podporovaného zamestnávania
Ústredie práce, sociálnych
vecí a rodiny
Register veriteľov poskytujúcich spotrebiteľské úvery
NBS
Banský register
Obvodný banský úrad
Licencie na vodnú dopravu (nie je register)
MDVaRR SR
Register povolena zaobchádzanie s liekmi a
zdravotníckymi pomôckami
MZ SR a VÚC
Register povolena prevádzkovanie zdravotníckeho
zariadenia
MZ SR a VÚC
Povolenie na prevádzkovanie dhy (nie je register)
Dopravný úrad a VÚC
Licencia na prevádzkovanie dopravy na dhe (nie je
register)
Dopravný úrad a VÚC
Zoznam aktuárov
NBS
Register prevádzkovateľov cestnej dopravy
MDVaRR SR
Zoznam poverení na vykonávanie činností technických
služieb v doprave na pozemných komunikáciách
MDVaRR SR
Evidencie, zoznamy a registre poverení, licencií, osvedče
a povolení na podnikanie v leteckej doprave
MDVaRR SR a Dopravný
úrad
Zoznam sociálnych pracovníkov a asistentov sociálnej práce
Slovenská komora sociálnych
pracovníkov a asistentov sociálnej práce
Register povolena výkon samostatnej praxe sociálneho pracovníka
Slovenská komora sociálnych
pracovníkov a asistentov sociálnej práce
Vo vahu k zákonu o e-governmente sa navrhuje ustanoviť, že všetky evidencie, ktoré poskytujú údaje do registra pvnických osôb, zdrojovými registrami. Tým sa zabezpí plnenie povinností spvcov zdrojových registrov, ako aj bezproblémové poskytovanie údajov do registra právnických osôb v prípade, ak register pvnických osôb bude referenčným registrom.
K § 5:
Ustanovenia § 5 upravujú moment a rozsah poskytovania údajov do registra pvnických osôb.
Vychádzajúc z faktu, že zdrojové registre neobsahujú totož sady údajov o subjektoch zapísaných do registra pvnických osôb sa navrhuje ustanoviť, aby povinné osoby poskytovali údaje v rozsahu podľa § 3, aak len tie, ktorými disponujú. Inými slovami, § 3 vymedzuje maximálny rozsah údajov a povinnosť ich poskytovať že byť obmedze úpravou osobitných predpisov, ak sa podľa týchto predpisov niektoré z údajov neevidujú.
Pokiaľ ide o moment poskytnutia, vychádza sa z potreby totožnosti hodnôt údajov v zdrojových registroch a v registri právnických osôb. Z tohto dôvodu sa ustanovuje moment poskytnutia tak, aby boli poskytova bezodkladne po zápise, zmene či výmaze zo zdrojovej evidencie. Spôsob plnenia tejto povinnosti je navrhnutý na sprístupnenie tzv. zmenových dávok vo vopred určenom prostredí, pričom v konktnom prípade že byť
medzi povinnou osobou a úradom dohodnuté inak. Osobitný režim sa ustanovuje pre tie povinné osoby, ktoré budú využívať generický register. Vzhľadom na technicprepojenie generického registra a registra pvnických osôb sa povinnosť ukla len vo vahu k zápisu, zmene a výmazu do generického registra.
Údaje, ktoré k dispozícii úrad, zapisuje úrad do registra právnických osôb bezodkladne a získava ich z vlastnej činnosti.
K § 6:
Predmetné ustanovenie uuje rozsah zodpovednosti za hodnoty údajov, ktoré zo zdrojových
registrov poskytované do registra právnických osôb. Vychádza sa pritom z logickej premisy, že každý zodpove za to, čo je v jeho dispozícii. Povinné osoby teda zodpoveda do momentu, keď sa údaje dostanú do dispozície úradu a úrad naopak od tohto momentu.
Predmetné ustanovenia vychádza z filozofie úpravy vahu medzi zdrojovými registrami a referenčnými registrami, ako sa navrhujú upraviť v zákone o e-Governmente.
K § 7:
Pokiaľ ide o poskytovanie údajov z registra pvnických osôb, toto sa navrhuje upraviť len vo
vahu k orgánom verejnej moci, ktoré podľa osobitných predpisov vykonáva úlohy, na ktoré tieto údaje potrebujú. Ostatným osobám sa údaje z registra právnických osôb poskytujú prostredníctvom webového sídla úradu v informatívnej podobe. Tento koncept vychádza zo základného nastavenia registra pvnických osôb ako jednotného zdroja údajov pre potreby verejnej moci.
Vo vahu k zdrojovým registrom sa navrhuje ustanoviť osobitný režim získavania údajov. Z tých zdrojových registrov, ktoré nie vede prostredníctvom generického registra, budú cť byť vydáva výpisy aj na základe elektronickej žiadosti, ktorá bude poda prostredníctvom úradu. Inými slovami, úrad bude miestom, prostredníctvom ktoho je mož o takýto výpis požiadať, aak vydanie bude v kompetencii príslušnej povinnej osoby. Na uvede nadväzuje úprava, podľa ktorej v prípadoch, keď osobitný predpis nepočíta s vydávaním výpisov, aak zároveň toto vydávanie nezakazuje, je povinná osoba povinná výpis vydať a o tento výpis je mož požiadať prostredníctvom úradu, pričom výpis sa vydáva v rozsahu údajov, poskytovaných do registra pvnických osôb. Takáto úprava zabezp možnosť získania výpisu z každého zdrojového registra, ak to osobitný predpis výslovne nezakazuje.
K § 8:
Na účely vedenia registrov a evidenc pvnických osôb a podnikateľov orgánmi, ktoré tieto
registre a evidencie ve podľa osobitných zákonov a ktoré na toto vedenie nema vybudované vlastné inform systémy, bude zriadený informný systém tzv. generického registra, ako súča registra pvnických osôb, ktorý budú tieto orgány cť používať.
Nepôjde o osobitný register, ale len o nástroj na vedenie registrov a evidencií, o informný systém na tieto účely.
Rozsah údajov, ktorý bude v generickom registri mož viesť, že po dohode s úradom okrem údajov zapisovaných do registra právnických osôb zahŕňať aj ďalšie, zákonom určeskupiny údajov, ktoré orgány, využívace generický register, musia podľa osobitných zákonov viesť.
K § 9 a 10:
Ustanovenie jednotného identifikátora pvnickej osoby, podnikateľa a orgánu verejnej moci
vycházda zo časnej úpravy v zákone o štátnej štatistike. Z hľadiska okruhu subjektov sa prideľuje povinne etkým subjektom, ktoré v registri pvnických osôb zapísané. Ďalšou zásadnou zmenou je, že identifik číslo vždy prideľuje úrad a nie iný orgán, ako podľa
časnej úpravy. Týmto spôsobom sa chce docieliť jednotné získavanie informác o subjektoch, zapísaných do registra pvnických osôb v momente, keď vzniknú. Touto úpravou sa, samozrejme, nezasahuje do osobitnými predpismi upravených náležitostí povole či iných dokumentov, ktoré neobsahujú údaj o identifikačnom čísle. Inými slovami, aj ak k prideleniu identifikného čísla jde pred ich pvoplatným vydaním nezname to, že na nich musí byť uvedené, ak to osobitný predpis neupravuje.
Na to nadväzuje spôsob prideľovania identifikného čísla, keď spolu so žiadosťou o pridelenie sa úradu zasiela aj údaje, evidované v registri právnických osôb. Inými slovami, úrad bude mať informáciu o vzniku subjektu v zásade ešte skôr, než bude v zdrojovej evidencii zapísaný, resp. najneskôr časne s týmto zápisom.
Základnými zmenami teda to, že zákonná úprava sa presunie zo zákona o štátnej štatistike do návrhu zákona, identifik číslo sa bude povinne prideľovať aj odštepnému závodu a inej organiznej zložke, ak sa zapisuje do zákonom ustanovenej evidencie a prideľovať ho bude len úrad, a to na žiadosť povinných osôb, prostredníctvom webovej služby. Žiadosť sa bude podávať predtým, než dôjde k pisu subjektu do evidencie či k vydaniu povolenia, účinnosti zákona či zriadeniu subjektu. Zároveň zanikne osobitná identifikácia a aj organizným zložkám a orgánom verejnej moci sa bude prideľovať identifik číslo a nie osobitná identifikácia.
K § 11:
Vzhľadom na povahu konania a procesov podľa návrhu zákona sa navrhuje vyč pôsobnosť spvneho poriadku.
K § 12 až 14:
Nábeh registra pvnických osôb upravujú prechodné ustanovenia, ktoré vychádza z reálnych
možností a pripravenosti jednotlivých zdrojových registrov na integráciu na register právnických osôb, a to tak z hľadiska technických možností, ako aj napríklad legislatívnych prekážok. Z tohto dôvodu sa zavádza postupný nábeh registra pvnických osôb, keď v prvom kroku od účinnosti zákona sa na register pvnických osôb integru základné evidencie, ktorými obchodný register a živnostenský register a tiež tie evidencie MV SR, MS SR a okresných úradov, do ktorých sa nahlasujú aj zmeny zapísaných údajov. Dôvodom posledne spomenutého je skutočnosť, že mnohé evidencie, ktoré zdrojovými registrami, dnes neupravujú povinnosť nahlasovania zmien a preto údaje v nich neaktuálne, resp. ich platnosť nie je mož overiť. Predpokla sa, že v prechodnom období budú tieto evidencie v osobitných zákonoch upravené tak, aby odžali skutočný stav.
Nadväzne na to sa navrhuje, aby sa ostatné zdrojové registre integrovali postupne, najneskôr do 2 rokov od účinnosti tohto zákona, a to podľa ich pripravenosti. Vzhľadom na to, že táto pripravenosť bude rôzna sa navrhuje, aby úrad v každom jednotlivom prípade skúmal, ktorý register je mož integrovať a k uitému dátumu tak urobil, pričom určil tieto povinné osoby eobecne záväzným právnym predpisom. Týmto spôsobom vznikne svojho druhu road-map integrácie na register právnických osôb a zároveň nebude v budúcnosti potrebné meniť návrh zákona, keďže plnenie povinností povinnej osoby bude spoje s jej pripravenosťou.
Vo vahu k poskytovaniu údajov sa navrhuje upraviť osobitne pr poskytnutie, keď bude nutné "preklopiť" etky, aj historic údaje zdrojových registrov do registra pvnických osôb. Následné poskytovanie bude regulované pravidlami podľa tohto zákona.
Vzhľadom na zmeny v identifiknom čísle sa navrhuje v prechodných ustanoveniach upraviť aj tieto otázky.
K čl. II
K bodu 1:
Legislatívno-technic zmena, súvisiaca so zmenou v pvnej úprave využívania jadrovej energie.
K bodu 2:
Predmetná zmena súvisí s prideľovaním štatistických kódov hlavnej ekonomickej činnosti.
Vzhľadom na to, že novovznikaci subjekt ešte žiadnu činnosť nevykonáva, navrhuje sa ustanoviť povinnosť zoradenia predmetov činnosti v poradí, v ktorom ich sám podnikateľ považuje za relevantné pre plánova podnikanie. Nadväzne na to bude úrad vedieť zapisovať do registra právnických osôb údaje o štatistických kódoch.
K bodu 3:
Legislatívno-technic úprava súvisiaca so zmenou v prideľovaní identifikného čísla.
K čl. III
Legislatívno-technic úprava súvisiaca so zmenou v prideľovaní identifikného čísla.
K čl. IV
Legislatívno-technic úprava súvisiaca so zmenou v prideľovaní identifikného čísla.
K čl. V
K bodu 1:
Legislatívno-technic úprava súvisiaca s presunutím pvnej úpravy identifikného čísla do návrhu zákona.
K bodu 2:
Legislatívno-technic úprava súvisiaca s presunutím pvnej úpravy evidencie organizných zložiek do návrhu zákona.
K bodu 3:
Legislatívno-technic úprava, opravujúca chybný odkaz v zákone.
K bodu 4:
Vzhľadom na to, že skupiny podnikov nebudú v registri právnických osôb evidova a úprava identifikného čísla sa presúva do návrhu zákona sa navrhuje, aby na účely ich evidencie bola zriade osobitná identifikácia.
K bodu 5:
Legislatívno-technic úprava súvisiaca s presunutím pvnej úpravy identifikného čísla do návrhu zákona.
K čl. VI
Legislatívno-technic úprava súvisiaca so zmenou v prideľovaní identifikného čísla.
K čl. II
K bodu 1:
Predmetná zmena súvisí s prideľovaním štatistických kódov hlavnej ekonomickej činnosti.
Vzhľadom na to, že novovznikaci subjekt ešte žiadnu činnosť nevykonáva, navrhuje sa ustanoviť povinnosť zoradenia predmetov činnosti v poradí, v ktorom ich sám subjekt považuje za relevantné pre plánova podnikanie. Nadväzne na to bude úrad vedieť zapisovať do registra pvnických osôb údaje o štatistických kódoch.
K bodu 2:
Legislatívno-technic úprava súvisiaca so zmenou v prideľova identifikného čísla.
K bodu 3:
Legislatívno-technic úprava, súvisiaca so zmenou v prvom bode.
K čl. VIII:
K bodu 1:
Predmetnou úpravou sa explicitne ustanovuje povinnosť vydávať výpisy z verejnej časti registra politických stn. Dôvodom doplnenia je odstránenie prípadných výkladových nejasností vo vahu k tejto kompetencii MV SR. Vzhľadom na navrhova úpravu § 33 je potrebné explicitne ustanoviť, že žiadosti o výpis, ako aj výpisy samotné je mož realizovať v elektronickej podobe.
K bodu 2:
Z dôvodu poskytovania údajov do registra právnických osôb sa ako nadbytočné vypúšťa ustanovenie o poskytova údajov Štatistickému úradu SR podľa platného pvneho stavu.
K bodu 3:
Pvna úprava sa navrhuje vzhľadom na niektoré osobitosti konaní, vedených na úseku registrácie politických stn, kde je potrebné zachovať listinnú podobu konania, najmä na účely zachovania hodnovernosti predkladaných dokumentov. Nadväzne na túto úpravu sa v konktnych ustanoveniach umožňuje zachovanie elektronickej podoby v prípadoch, kedy je to vecne vhodné, napr. pri výpisoch z registra či pri predklada výročných správ politických strán.
K čl. IX:
K bodom 1 a 2:
Legislatívno-technic úprava súvisiaca so zmenou v prideľovaní identifikného čísla.
K čl. X:
Účinnosť sa navrhuje od 1. októbra 2015.
Schvále na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 27. mája 2015
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ľudmila Benkovičová, v. r.
predsedníčka Štatistického úradu Slovenskej republiky