DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti Jozef Viskupič a Igor Hraško.
Predkladaný návrh zákona je pokračovaním snahy politického hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti o zvýšenie transparentnosti pri správe vecí verejných, a to priamo na pôde zákonodarného zboru. Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť, aby sa z rokovania poslancov NR SR, či v pléne NR SR alebo vo výbore NR SR, vyhotovovali obrazovo zvukové záznamy a tieto sa archivovali po dobu aspoň 1 roka.
V 21. storočí, v období technického pokroku, by malo byť samozrejmosťou, aby ľudia mali autentickú možnosť dozvedieť sa, ako ich záujmy ochraňujú a presadzujú nimi zvolení zástupcovia. V súčasnosti sa zo schôdzí NR SR síce vyhotovujú obrazovo-zvukové záznamy, ktoré je možné vyhľadať na webovej stránke NR SR, avšak podľa rokovacieho poriadku existuje len povinnosť vyhotovovať zvukové záznamy. Zo zasadnutí výborov NR SR, na ktorých prebiehajú dôležité rokovania a ktorých výsledky majú priamy vplyv na hlasovanie poslancov počas schôdze NR SR, sa žiadne záznamy (ani zvukové, ani obrazovo-zvukové) nevyhotovujú.
Návrh zákona za cieľ sprístupniť parlament občanom, teda tým, pre ktorých sa zákony v NR SR schvaľujú a prijímajú, a ktorí by mali mať primárny záujem vedieť (a vidieť), ako ich volení zástupcovia zastupujú ich záujmy.
Predkladaný návrh zákona mierne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Podľa súčasnej právnej úpravy rokovacieho poriadku sa zo zasadnutí schôdzí NR SR vyhotovuje len zvukový záznam. niekoľko rokov sa však uplatňuje taká prax, že z týchto rokovaní sa vyhotovujú aj obrazovo-zvukové záznamy, hoci na to opora v zákone neexistuje. Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zjednotiť „prax s teóriou“ a priamo v rokovacom poriadku ustanoviť, že zo schôdzí národnej rady sa budú vyhotovovať obrazovo-zvukové záznamy (tzv. videozáznamy). Tieto záznamy je možné v súčasnosti vyhľadať priamo na oficiálnej webovej stránke národnej rady; taktiež je bežnou praxou, že napr. novinári vyhotovujú obrazovo-zvukové záznamy z rokovania pléna a tieto využívajú pre svoje reportáže o dianí vo verejnom živote. Na základe uvedeného je zrejmé, že navrhovaná právna úprava len odráža existujúci faktický stav, ktorý by mal byť v 21. storočí, v období digitalizácie, úplnou samozrejmosťou. Súčasne sa vzhľadom na dostupné kapacity archívu národnej rady ustanovuje, aby sa lehota archivovania predĺžila zo 6 mesiacov na 1 rok.
Podrobnosti o takejto archivácii, ako aj o vyhotovovaní obrazovo-zvukových záznamov by mala upraviť Kancelária NR SR v zmysle § 143 ods. 10 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“).
K bodu 2
V nadväznosti na bod 1 tohto návrhu zákona sa ustanovuje, aby sa obrazovo-zvukové záznamy vyhotovovali aj z rokovaní výborov NR SR. Rokovania výborov ako iniciatívnych a kontrolných orgánov NR SR na zákonom stanovené výnimky verejné, a preto existuje spoločenská požiadavka na to, aby sa aj z týchto zasadnutí vyhotovovali videozáznamy. Na výboroch sa napr. vypočúvajú kandidáti na zastávanie vysokých postov vo verejnej správe, o ktorých následne prebehne voľba v pléne národnej rady; odôvodňujú sa návrhy zákonov ministrami alebo inými zamestnancami ministerstiev, pričom vzniknutá diskusia je často obsiahlejšia ako následná diskusia na schôdzi NR SR; prerokúvajú sa zásadné otázky hospodárskeho a sociálneho rozvoja Slovenskej republiky a i. V dnešnej modernej dobe by malo byť samozrejmosťou, aby boli zo zasadnutí výborov, ktorých výsledky ovplyvňujú chod celej Slovenskej republiky, vyhotovované obrazovo –zvukové záznamy, ktoré budú archivované po dobu aspoň jedného roka.
Podrobnosti o takejto archivácii, ako aj o vyhotovovaní obrazovo-zvukových záznamov by mala rovnako ako pri schôdzach NR SR upraviť Kancelária NR SR v zmysle § 143 ods. 10 rokovacieho poriadku.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, ako aj lehoty na organizačno-technické a finančné zabezpečenie procesu vyhotovovania záznamov, a to od 1. januára 2016.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jozef Viskupič a Igor Hraško
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona bude mať mierne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pretože vyžaduje zaobstaranie technického vybavenia na splnenie účelu návrhu zákona vyhotovovanie obrazovo-zvukových záznamov. Vo vzťahu k celkovému objemu príjmov v rozpočte však ide o takmer zanedbateľnú sumu, ktorú je možné pokryť zo súčasne prerozdelených finančných prostriedkov v rozpočte verejnej správy, ktoré sú vyčlenené v rámci rozpočtu pre Kanceláriu NR SR.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.