1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti Eva Horváthová, Igor Matovič a Miroslav Kadúc.
Cieľom návrhu zákona je zvýšiť ochranu života a zdravia detí pred závažnými negatívnymi dôsledkami pasívneho fajčenia v motorových vozidlách. V dôsledku schválenia predloženého návrhu zákona by sa znížil počet predčasných úmrtí a vážnych chorôb detí spôsobených pasívnym fajčením. Predkladatelia navrhujú ustanoviť v zákone č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o ochrane nefajčiarov“) zákaz fajčenia v motorovom vozidle, v ktorom sa nachádza osoba mladšia ako 18 rokov.
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) uvádza, že v dôsledku fajčenia zomiera každý rok takmer šesť miliónov ľudí. Čo sa týka výlučne pasívneho fajčenia, podľa WHO zomiera v jeho dôsledku ročne viac ako 600 000 ľudí. Odhaduje sa, že pasívne fajčenie je len v členských štátoch príčinou takmer 80 000 úmrtí ročne. Podľa WHO by pasívne fajčenie malo byť uznané za karcinogénne a zapríčiňujúce zvýšenú chorobnosť a úmrtnosť.
Vzhľadom na jednoznačne preukázané vážne ohrozenie života a zdravia detí spôsobené pasívnym fajčením v autách (v malom priestore auta je zvlášť nebezpečná veľmi vysoká koncentrácia škodlivých látok z fajčenia, a to aj napriek vetraniu), ako aj na zraniteľné postavenie dieťaťa, považujeme za potrebné navrhnúť zákaz fajčenia v motorovom vozidle, v ktorom sa nachádza dieťa, ako aj umožniť jeho kontrolu a uloženie zodpovedajúcich sankcií za jeho nedodržiavanie. Kontrolu dodržiavania tohto zákazu by mali zabezpečovať príslušné orgány kontroly podľa zákona o ochrane nefajčiarov (t. j. obec a v blokovom konaní aj obecná polícia a Policajný zbor).
Viaceré štáty prijali prísnejšiu reguláciu fajčenia špeciálne s cieľom zvýšiť ochranu detí (napr. v Lotyšsku a vo Veľkej Británii - viď aj osobitná časť dôvodovej správy k čl. I bodu 1). Schválením predloženého návrhu zákona by sa v SR vo vyššej miere zabezpečila ochrana života a zdravia detí a dosiahla by sa účinnejšia prevencia pred vážnymi chorobami.
Návrh zákona zakladá pozitívne sociálne vplyvy a významné pozitívne vplyvy na životné prostredie. Možno sa domnievať, že návrh zákona v dlhodobej perspektíve pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy (predpokladá sa významná úspora finančných prostriedkov v rámci verejného zdravotného poistenia a ich následné efektívnejšie využívanie). Navrhovaná právna úprava nepredpokladá vplyvy na podnikateľské prostredie ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi SR, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je SR viazaná, ako aj s právom EÚ.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
2
V SR je dlhodobo veľké množstvo detí vystavených extrémne škodlivým účinkom pasívneho fajčenia (často nedobrovoľne a bez akejkoľvek možnosti vyhnutia sa škodlivému vplyvu tabakového dymu, najmä ak je dieťa v ranom veku). Ústava Slovenskej republiky pritom v rámci základných práv a slobôd garantuje každému právo na život, právo na ochranu zdravia a zaručuje aj osobitnú ochranu detí a mladistvých. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je pritom fajčenie na prvom mieste príčin smrti, ktorým je možné zabrániť.
V dôsledku fajčenia (vrátane pasívneho) vzniká množstvo smrteľných chorôb a závažných chorôb, o. i. väčšina prípadov rakoviny pľúc (okolo 90 %), iné nádorové ochorenia, kardiovaskulárne ochorenia a choroby dýchacích ciest. WHO uvádza, že v dôsledku fajčenia zomiera každý rok takmer šesť miliónov ľudí.
Čo sa týka výlučne pasívneho fajčenia, podľa WHO zomiera v jeho dôsledku ročne viac ako 600 000 ľudí. Odhaduje sa, že pasívne fajčenie je len v členských štátoch príčinou takmer 80 000 úmrtí ročne. Podľa WHO by pasívne fajčenie malo byť uznané za karcinogénne a zapríčiňujúce zvýšenú chorobnosť a úmrtnosť. V odborných štúdiách sa uvádza, že riziko úmrtí na následky kardiovaskulárnych ochorení je približne 30x vyššie u ľudí, ktorí vystavení pasívnemu fajčeniu.
Zvlášť nepriaznivé dôsledky pasívne fajčenie na deti: Podľa zistení odborníkov viac ako štyridsať percent všetkých detí je doma pravidelne vystavených pasívnemu fajčeniu a takmer tretina úmrtí spôsobená pasívnym fajčením deti.“ (
http://tech.sme.sk/c/7131998/fajcenie-rodicov-ohrozuje-
deti-nici-im-tepny.html
). Podľa zverejnených údajov sa deťom pri pasívnom fajčení dostane do pľúc
20x viac nikotínu a 130x viac karcinogénov ako fajčiarovi, ktorý fajčí tzv. hlavný prúd“ (
http://www.noviny.sk/c/zaujimavosti/fajcite-v-pritomnosti-deti-mimo-slovenska-hrozi-basa
) a podľa
autorky odbornej štúdie „vystavenie sa pasívnemu fajčeniu v detstve spôsobuje priame a nezvratné poškodenie štruktúry tepien“ (
http://tech.sme.sk/c/7131998/fajcenie-rodicov-ohrozuje-deti-nici-im-
tepny.html
).
S cieľom dosiahnuť čo najúčinnejšiu ochranu života a zdravia detí pred nebezpečnými škodlivými látkami pochádzajúcimi z fajčenia sa navrhuje v § 7 novom ods. 2 zákaz fajčenia v motorovom vozidle, v ktorom sa nachádza osoba mladšia ako 18 rokov. To by malo napomôcť zníženiu počtu predčasných úmrtí a vážnych chorôb detí spôsobených pasívnym fajčením a zabrániť zbytočnému utrpeniu detí, ako aj negatívnym vplyvom zvyšujúcim riziko aktívneho fajčenia detí.
Legislatívnu ochranu života a zdravia nefajčiarov, a to ani maloletých, v SR toho času nepochybne nemožno považovať za dostačujúcu. Závažné negatívne dôsledky fajčenia (aj pasívneho) vrátane veľkého počtu úmrtí a vzniku mnohých smrteľných ochorení a ťažkých chorôb uvedené aj vo všeobecnej časti dôvodovej správy. Podľa štatistík každých osem sekúnd zomrie na svete jeden človek na následky fajčenia. Fajčenie vrátane pasívneho fajčenia podľa odborníkov o. i. spôsobuje okolo 90 % rakoviny pľúc a 75 % chronických pľúcnych chorôb vrátane chronickej obštrukčnej choroby pľúc. V publikácii MUDr. Jany Jurkovičovej, CSc. Vieme zdravo žiť? Výskyt rizikových faktorov kardiovaskulárnych chorôb (Univerzita Komenského v Bratislave, 2005) sa uvádza, že fajčenie „sa považuje za príčinu 17 30 % všetkých úmrtí v dôsledku srdcovocievnych ochorení a za príčinu 50 % všetkých preventabilných úmrtí“ a „je priamo zodpovedné za približne 15 % úmrtí v dôsledku mozgovej príhody“.
Pasívnym fajčením (resp. sekundárnym fajčením, nedobrovoľným fajčením, nepriamym fajčením, environmentálnym fajčením či fajčením z druhej ruky) sa rozumie vdychovanie tabakového dymu inou osobou ako fajčiarom, a to tak vo vnútornom prostredí, ako aj vo vonkajšom prostredí.
3
Expozícia pasívnemu fajčeniu preukázateľne zvyšuje riziko predčasnej smrti, syndrómu náhleho úmrtia dojčiat, vzniku závažných chorôb vrátane rakoviny pľúc a kardiovaskulárnych ochorení, chorôb dýchacích ciest, zápalu stredného ucha a alergií. Podľa názorov niektorých odborníkov rodičia, ktorí fajčiarmi, niekoľkonásobne zvyšujú riziko tzv. náhleho úmrtia novorodenca u svojho dieťaťa v porovnaní s rodičmi nefajčiarmi. Pasívne fajčenie okrem vyvolávania závažných chorôb preukázateľne zhoršuje aj priebeh už existujúcich ochorení (napr. astmy).
Dym vdychovaný pri pasívnom fajčení pochádza z horiaceho konca cigarety medzi jednotlivými ťahmi fajčiara (z vedľajšieho prúdu), ako aj z dymu vydychovaného fajčiarom. Vedľajší prúd tabakového dymu je nezriedený a nie je filtrovaný, obsahuje preto oveľa viac škodlivých látok v porovnaní s hlavným prúdom (aktívny fajčiar vdychuje oba prúdy). Ako uvádza Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky na svojom webovom sídle, „pasívny fajčiar vdychuje vedľajší prúd dymu bez filtra. V tabakovom dyme sa nachádza okolo 4 000 chemických látok a 43 poznaných karcinogénov.“(Pozn.: Niektorí odborníci uvádzajú ešte vyšší počet karcinogénov, keďže tabakový dym obsahuje aj ďalšie pravdepodobné karcinogény).
Samotný tabakový dym je zaradený medzi dokázané karcinogény. Pasívny fajčiar pritom vdychuje okolo 400 nebezpečných chemických látok. V tabakovom dyme sa okrem veľkého množstva karcinogénov nachádzajú aj toxické látky, ťažké kovy, mutagény, alergény, látky dráždiace oči a dýchací systém a aditíva. Konkrétne je v ňom o. i. prítomný nikotín, polónium, kyanid, polycyklické aromatické uhľovodíky, čpavok, bután, oxid uhoľnatý, formaldehyd, olovo, amoniak, chróm a benzén.
Fajčenie v prítomnosti iných osôb nemožno pokladať za akceptovateľné a nemalo by byť ani legálne, keďže tento zlozvyk ohrozuje nielen život a zdravie fajčiara, ale aj život a zdravie dotknutých tretích osôb. Aktuálny stav ochrany nefajčiarov v SR nemožno považovať za prijateľný zvlášť vo vzťahu k deťom, u ktorých je vystavenie pasívnemu fajčeniu mnohokrát nedobrovoľné a bez možnosti vyhnutia sa mu, a to zvlášť v ranom veku dieťaťa. Preto sa navrhuje zvýšiť ochranu maloletých nachádzajúcich sa v motorovom vozidle pred pasívnym fajčením.
V SR v súčasnosti deti v dôsledku bezohľadného správania sa fajčiarov v aute či inom motorovom vozidle neraz vystavené škodlivým účinkom tabakového dymu. V malom priestore auta je pritom veľmi vysoká koncentrácia škodlivých látok z fajčenia, a to aj napriek vetraniu, následkom čoho je vážne ohrozenie života a zdravia detí.
Niektoré zahraničné štáty ustanovili v tejto súvislosti zvýšenú ochranu maloletých, napr. v Lotyšsku je ustanovená trestná zodpovednosť rodičov za fajčenie v prítomnosti detí. Vo Veľkej Británii parlament prednedávnom schválil zákon, ktorý vláde umožňuje ustanoviť zákaz fajčenia v aute, v ktorom sa nachádzajú deti. Zákaz fajčenia v aute s deťmi platí napr. v Austrálii, Kanade a niektorých štátoch USA.
Zákaz fajčenia v motorovom vozidle, v ktorom sa nachádza osoba mladšia ako 18 rokov, sa vzťahuje nielen na tabakové výrobky, ale aj na výrobky, ktoré určené na fajčenie a neobsahujú tabak. Podobne je riešený aj v súčasnosti platný zákaz fajčenia v určitých priestoroch podľa § 7 ods. 1 zákona o ochrane nefajčiarov, preto by zameranie sa len na zákaz fajčenia tabakových výrobkov v prítomnosti dieťaťa nebolo systematické. Rozhodujúce však je, že účinky napr. elektronických cigariet na ľudské zdravie ešte nie sú dostatočne preskúmané.
V súvislosti s navrhovaným zákazom poukazujeme na uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) sp. zn. III. ÚS 264/08 z 3. septembra 2008, podľa ktorého „Účasť fyzickej osoby v pozícii vodiča motorového vozidla ako účastníka cestnej premávky netvorí podľa názoru Ústavného súdu Slovenskej republiky súčasť tej jeho súkromnej sféry, ktorá by mohla byť [...]
4
dotknutá, a preto vodič motorového vozidla vzhľadom na verejný charakter cestnej premávky musí strpieť zúženie "nedotknuteľnej" individuálnej sféry fyzickej osoby, pričom nedochádza k porušeniu princípu proporcionality (primeranosti) [...]“. Ústavný súd v odôvodnení uvedeného uznesenia o. i. uvádza, že vodič motorového vozidla „vzhľadom na verejný charakter cestnej premávky svojím konaním môže veľmi závažným spôsobom zasahovať do základných práv a slobôd iných účastníkov cestnej premávky (ohrozenie života, zdravia a pod.). To odôvodňuje prísnejšie obmedzenia, resp. zúženie "nedotknuteľnej" individuálnej sféry fyzickej osoby, ktorá je vodičom motorového vozidla, a teda účastníkom cestnej premávky.“.
V predloženom návrhu zákona sa zákaz fajčenia v motorovom vozidle, v ktorom sa nachádzajú deti, ako aj zodpovedajúci priestupok a sankcia síce netýkajú výslovne cestnej premávky, ustanovujú sa však takisto kvôli ochrane základných práv a slobôd iných, hoci v užšom rozsahu (ochrana života a zdravia maloletých v motorovom vozidle). Okrem prípadov vylúčenia zodpovednosti za priestupok podľa zákona o priestupkoch byť preto za porušenie navrhovaného zákazu zodpovedná každá osoba, ktorá fajčí v motorovom vozidle v prítomnosti dieťaťa. Očakáva sa však, že v praxi pri väčšine porušení ustanovenia § 7 ods. 2 návrhu zákona pôjde o účastníkov cestnej premávky.
Dôležité je tiež zdôrazniť, že Ústava Slovenskej republiky v čl. 19 ods. 2 nezakotvuje ochranu pred akýmkoľvek zasahovaním do súkromného a rodinného života, ale len výlučne pred neoprávneným zasahovaním. Vzhľadom na jednoznačne preukázané vážne ohrozenie života a zdravia detí spôsobené pasívnym fajčením v autách, ako aj na odkázanosť a zraniteľné postavenie dieťaťa, je potrebné navrhnúť zákaz fajčenia v motorovom vozidle, v ktorom sa nachádza dieťa, ako aj umožniť jeho kontrolu a uloženie zodpovedajúcich sankcií za jeho nedodržiavanie.
Vo vzťahu k majiteľom motorových vozidiel sa v tejto súvislosti javí byť vhodné pripomenúť ustanovenie č. 20 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky, podľa ktorého vlastníctvo zaväzuje a nemožno ho zneužiť na ujmu práv iných alebo v rozpore so všeobecnými záujmami chránenými zákonom. Výkon vlastníckeho práva nesmie nad mieru ustanovenú zákonom o. i. poškodzovať ľudské zdravie, prírodu a životné prostredie. Takisto podľa § 123 Občianskeho zákonníka je vlastník oprávnený predmet svojho vlastníctva držať, užívať a nakladať s ním len v medziach zákona.
Motorovým vozidlom sa v zmysle § 2 ods. 2 písm. l) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov rozumie nekoľajové vozidlo poháňané vlastným motorom s výnimkou prípadu podľa § 2 ods. 2 písm. f) uvedeného zákona a trolejbus. V praxi sa teda zákaz podľa § 7 ods. 2 návrhu zákona dotkne hlavne áut, keďže vo viacerých motorových vozidlách platí už v súčasnosti úplný zákaz fajčenia podľa § 7 ods. 1 písm. a) zákona o ochrane nefajčiarov.
K bodu 2
Ide o legislatívno-technickú úpravu bezprostredne súvisiacu s čl. I bodom 1 tohto návrhu zákona a § 11 zákona o ochrane nefajčiarov (priestupky). Vzhľadom na rozšírenie okruhu priestupkov sa dopĺňajú aj oznamovacie povinnosti ostatných kontrolných orgánov príslušnému kontrolnému orgánu. Zistené porušenia ustanovenia § 7 ods. 2 návrhu zákona (zákazu fajčenia v motorovom vozidle, v ktorom sa nachádza osoba mladšia ako 18 rokov) sa oznamujú obci.
K bodu 3
Ide o doplnenie nového priestupku a úpravu bezprostredne súvisiacu s navrhovaným čl. I bodom 1. V § 11 ods. 1 zákona o ochrane nefajčiarov sa v nadväznosti na § 7 ods. 2 návrhu zákona dopĺňa priestupok, ktorým je porušenie navrhovaného zákazu fajčenia v prítomnosti dieťaťa
5
v motorovom vozidle. V prípade priestupkov ide o porušenia zákazu fajčenia priamo fajčiarmi. Na zodpovednosť za priestupok stačí aj zavinenie z nedbanlivosti, ak zákon výslovne nevyžaduje úmysel. Táto všeobecná zásada sa vzťahuje aj na priestupky podľa zákona o ochrane nefajčiarov, keďže zákon o ochrane nefajčiarov úmysel výslovne nevyžaduje.
K bodu 4
Osoba, ktorá fajčí v motorovom vozidle, v ktorom sa nachádza dieťa, sa za takýto priestupok navrhuje potrestať rovnako ako osoba, ktorá podľa platného zákona o ochrane nefajčiarov umožní dieťaťu užívať tabakové výrobky a výrobky, ktoré určené na fajčenie a neobsahujú tabak, teda možným uložením pokuty až do výšky 497 eur.
K bodu 5
Ide o legislatívno-technickú úpravu bezprostredne súvisiacu s čl. I bodmi 1 a 3. Na prejednávanie priestupku, ktorým je porušenie zákazu fajčenia v motorovom vozidle v prítomnosti dieťaťa podľa § 7 ods. 2 návrhu zákona, majú byť príslušné obce (v blokovom konaní aj obecná polícia a Policajný zbor).
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladanej právnej úpravy so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. januára 2016.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Eva Horváthová, Igor Matovič a Miroslav Kadúc
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 168 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (verejné zdravie),
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v:
- odporúčaní Rady č. 2003/54/EC z 2. decembra 2002 o prevencii fajčenia a aktivít na zlepšenie kontroly tabaku,
- odporúčaní Rady z 30. novembra 2009 o prostredí bez dymu (2009/C 296/02),
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
6
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)bezpredmetné.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie
- úplný
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
7
A.3. Poznámky
Návrh zákona výrazné pozitívne sociálne vplyvy: na zdravie obyvateľov SR a následne na hospodárenie obyvateľstva v súvislosti s ušetrením finančných prostriedkov, ktoré by sa inak použili napr. na doplatky pacienta za lieky používané pri liečení chorôb vznikajúcich v dôsledku pasívneho fajčenia maloletých a na iné úhrady súvisiace s liečením predmetnej choroby. Takisto by sa zabránilo znižovaniu príjmov domácností v dôsledku vážnych chorôb vzniknutých ako následok expozície škodlivým látkam pochádzajúcim z pasívneho fajčenia.
Návrh zákona zakladá jednoznačné pozitívne vplyvy na životné prostredie.
Sme presvedčení, že v dôsledku schválenia predloženého návrhu zákona možno očakávať významnú úsporu finančných prostriedkov v rámci verejného zdravotného poistenia a ich následné efektívnejšie využívanie. Z tohto dôvodu predpokladáme pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Ako je uvedené vo všeobecnej časti dôvodovej správy, podľa Európskej komisie zomiera v Európskej únii v dôsledku fajčenia každý rok približne 700 000 ľudí a zdravotné náklady súvisiace s tabakom ročne vo výške okolo 25 miliárd eur.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.