NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD-448/2015
1408a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1408) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1408) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada uznesením č. 1627 z 12. marca 2015 pridelila vládny návrh zákona (tlač 1408) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
2
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 579 z 30. apríla 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 402 z 28. apríla 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 227 z 23. apríla 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I
V čl. I § 5 ods. 2 písm. g) sa vypúšťa slovo „táto“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa vypúšťa slovo „táto“ z dôvodu, že ustanovenie sa nevzťahuje na konkrétnu časť obce, ale úprava je navrhovaná všeobecne.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.K čl. I
V čl. I § 5 ods. 4 a § 6 ods. 4 sa slová „geografickú polohu“ nahrádzajú slovom „polohu“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, účelom ktorej je zjednotenie zavedenej terminológie pri termínoch „poloha“ a „geografická poloha“ adresného bodu, ktorá sa vyznačuje v grafickej časti registra.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I
V čl. I § 6 ods. 4 sa slovo „zaznamená“ nahrádza slovom „vyznačí“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, za účelom zjednotenia používanej terminológie v súvislosti s úkonom vyznačenia adresných bodov a geografickej osi ulice v geografickej časti registra. Termín „vyznačiť“ je použitý v čl. I § 3, § 9, § 12, §14, ako aj v dôvodovej správe k predkladanému návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.K čl. I
V čl. I § 6 ods. 6 a 7 sa slovo „zobraziť“ nahrádza slovom „vyznačiť“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, za účelom zjednotenia používanej terminológie v súvislosti s úkonom vyznačenia adresných bodov a geografickej osi ulice v geografickej časti registra. Termín „vyznačiť“ je použitý v čl. I § 3, § 9, § 12, §14, ako aj v dôvodovej správe k predkladanému návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
4
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. I
V čl. I § 8 ods. 2 sa slová „účely podľa odseku 1“ nahrádzajú slovami „na účely opravy chyby v registri podľa odseku 1“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa precizuje ustanovenie z dôvodu zvýšenia všeobecnej zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.K čl. I
V čl. I § 9 ods. 1 sa za slovami „opravu údajov v registri“ vypúšťajú slová „v lehote do piatich pracovných dní“ a za slová „sa obec nachádza“ sa vkladá čiarka a slová „v lehote do piatich pracovných dní“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu. V čl. I § 8 ods. 3 a § 9 ods. 1 je upravená povinnosť obce vykonať opravu chyby v registri v lehote do 30 dní resp. 90 dní, odo dňa doručenia žiadosti. Pre prípad, že obec nie je pripojená na register, alebo obec nemôže z objektívnych technických dôvodov vykonať zápis, zmenu, výmaz a opravu údajov v registri v lehote do piatich dní, vykoná na základe údajov poskytnutých obcou zápis, zmenu, výmaz a opravu okresný úrad. Z takto navrhovaného znenia sa na opravu chyby v registri pre obec navrhujú dve lehoty, a to lehota 30 dní resp. 90 dní (čl. I § 8 ods. 3) , ako aj lehota 5 dní (čl. I § 9 ods. 1), čiže dve rôzne lehoty vzťahujúce sa na rovnaký úkon. Keďže lehota päť dní, je lehotou na vykonanie opravy chyby v registri vzťahujúcou sa na okresný úrad a nie na obec, z dôvodu väčšej zrozumiteľnosti sa mení formulácia navrhovaného ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
7.V čl. V 4. bode § 5a ods. 3 sa slová „občianskeho preukazu“ nahrádzajú slovami „dokladu totožnosti“.
Spresňuje sa ustanovenie o prevzatí občianskeho preukazu blízkou osobou, ktorá nemusí byť občanom Slovenskej republiky a nemôže predložiť svoj občiansky preukaz. Pri prevzatí občianskeho preukazu za občana Slovenskej republiky bude teda blízka osoba predkladať svoj doklad totožnosti. To isté sa spresňuje aj pri situácii, keď za občana Slovenskej republiky prevezme občiansky preukaz jeho zákonný zástupca podľa § 6 ods. 2 alebo jeho opatrovník.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. V 4. bode § 5a ods. 4 sa slová „Iný občan“ nahrádzajú slovami „Iná osoba“ a slová „občianskeho preukazu“ sa nahrádzajú slovami „dokladu totožnosti“.
Vzhľadom na možné pochybnosti pri výklade a aplikácii preberania občianskeho preukazu inou osobou ako je držiteľom, sa navrhuje jednoznačne ustanoviť, že občan Slovenskej republiky môže splnomocniť na prevzatie občianskeho preukazu inú osobu (nielen iného občana).
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. V 4. bode § 5a ods. 5 sa slová „iného občana“ nahrádzajú slovami „inú osobu“.
Vzhľadom na možné pochybnosti pri výklade a aplikácii preberania občianskeho preukazu inou osobou ako je držiteľom, sa navrhuje jednoznačne ustanoviť, že občan Slovenskej republiky môže splnomocniť na prevzatie občianskeho preukazu inú osobu (nielen iného občana).
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
10.V čl. V 4. bode § 5a ods. 6 sa slová „Občan, ktorý“ nahrádzajú slovami „Osoba, ktorá“, slovo „povinný“ sa nahrádza slovom „povinná“ a slová „občan nie je spôsobilý“ sa nahrádzajú slovami „osoba nie je spôsobilá“.
V nadväznosti na uvedené zmeny sa upravuje aj povinnosť osoby, ktorá prevezme občiansky preukaz za občana Slovenskej republiky, potvrdiť prevzatie občianskeho preukazu svojim podpisom a povinnosť odovzdať doterajší občiansky preukaz pri jeho prevzatí nového.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. V sa za bod 9 vkladá nový bod 10, ktorý znie:
„10. V § 11 ods. 1 písm. d) sa čiarka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „táto povinnosť sa vzťahuje aj na osobu, ktorá za občana prevezme občiansky preukaz podľa § 5a ods. 3 až 5,“.
Doterajšie body 10 až 14 sa označujú ako body 11 až 15.
V nadväznosti na uvedené zmeny sa upravuje aj povinnosť osoby, ktorá prevezme občiansky preukaz za občana Slovenskej republiky, potvrdiť prevzatie občianskeho preukazu svojim podpisom a povinnosť odovzdať doterajší občiansky preukaz pri jeho prevzatí nového.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
hlasovať spoločne o bodoch 1 až 11 s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku
7
Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1408) v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe a prednesených v rozprave schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1408a) bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 235 z 5. mája 2015. Výbor určil poslanca Stanislava KUBÁNKA za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1.predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky,
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy a hlasovať o predmetnom vládnom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy k nemu 83 ods. 4, a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov). Zároveň po skončení druhého čítania, pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď podľa § 84 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Igor C H O M A, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre verejnú správu
a regionálny rozvoj
V Bratislave 5. mája 2015