NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD-460/2015
1424a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1424)
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1424) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1633 zo 17. marca 2015 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci;
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
2
III.
Návrh zákona odporučili schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 588 z 30. apríla 2015,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 405 z 28. apríla 2015,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 166 z 24. marca 2015,
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali, prijali tieto návrhy:
1.V čl. I 13. bode § 82b ods. 1 úvodnej vete sa za slovo „dôchodku“ vkladá čiarka a slová „ak odsek 2 neustanovuje inak,“ a v celom texte sa slová „odseku 3“ nahrádzajú slovami „odseku 4“.
2.V čl. I 13. bode § 82b sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Suma minimálneho dôchodku poberateľa starobného dôchodku, ktorý je sporiteľ alebo bol sporiteľ podľa osobitného predpisu1) sa znižuje rovnako ako sa znižuje suma starobného dôchodku podľa § 66 ods. 6; do obdobia účasti na starobnom dôchodkovom sporení sa započítava len obdobie podľa odseku 4.“.
Doterajšie odseky 2 až 4 sa označujú ako odseky 3 až 5.
3.V čl. I 13. bode § 82b ods. 2 písm. a) sa slová „odseku 3“ nahrádzajú slovami „odseku 4“.
4.V čl. I 13. bode § 82b ods. 2 písm. b) sa za slová „poistenec je“ vkladajú slová „poberateľ invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku a je“.
5.V čl. I 13. bode § 82b ods. 2 písm. c) treťom bode sa čiarka za slovami „starobného dôchodku“ nahrádza slovom „alebo“, vypúšťajú sa slová „alebo pozostalostného dôchodku“ a na konci sa spojka „a“ nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak poistenec je poberateľ invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku,“.
6.V čl. I 13. bode § 82b ods. 2 písm. c) sa za tretí bod vkladá nový štvrtý bod, ktorý znie:
„4. pozostalostného dôchodku na základe zmluvy o poistení dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia1) a“.
Doterajší štvrtý bod sa označuje ako piaty bod.
3
7.V čl. I 13. bode § 82b ods. 2 písm. c) štvrtom bode sa slovo „tretieho“ nahrádza slovom „štvrtého“.
8.V čl. I 13. bode § 82b ods. 2 písm. d) sa spojka „a“ nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú tieto slová: „a štvrtého bodu“.
9.V čl. I 14. bode § 112 ods. 11 sa slová „ods. 2“ nahrádzajú slovami „ods. 3“ a slovo „štvrtom“ sa nahrádza slovom „piatom“.
10.V čl. I 27. bode § 293dj ods. 1 a 2 sa slová „ods. 2“ nahrádzajú slovami „ods. 3“.
Odôvodnenie:
Predkladanou úpravou sa navrhuje modifikácia nastavenia vybraných parametrov minimálneho dôchodku. Navrhuje sa, aby sa suma minimálneho dôchodku poberateľovi starobného dôchodku, ktorý si sporil v II. pilieri, znížila a to podľa rovnakých zásad ako sa poistencovi sporiteľovi znižuje starobný dôchodok z I. piliera za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení (t. j. v II. pilieri). Určitá modifikácia spôsobu zníženia minimálneho dôchodku v porovnaní so znižovaním starobného dôchodku z I. piliera za obdobie účasti v II. pilieri spočíva v tom, že na zníženie sumy minimálneho dôchodku sporiteľa sa zohľadňuje len obdobie jeho účasti na starobnom dôchodkovom sporení získané v kvalifikovaných rokoch dôchodkového poistenia (t. j. v kalendárnom roku, v ktorom osobný mzdový bod poistenca hodnotu minimálne 0,241 a pod.), a to z toho dôvodu, že rovnaké obdobie dôchodkového poistenia sa zohľadňuje na nárok na zvýšenie starobného dôchodku na minimálny dôchodok. Povedané inak, suma minimálneho dôchodku sa sporiteľovi znižuje za to obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení, ktoré sa kryje (je totožné) s obdobím dôchodkového poistenia, ktoré sa mu zohľadnilo na nárok na zvýšenie starobného dôchodku na minimálny dôchodok. Vychádzajúc z uvedeného nie je odôvodnené, aby sa sporiteľovi súčasne zahrnul do úhrnu dôchodkových príjmov na nárok na zvýšenie starobného dôchodku, akýkoľvek priamy dôchodkový príjem z II. piliera. Dôvodom zníženia starobného dôchodku sporiteľa za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení je skutočnosť, že do fondu starobného poistenia neplatí plnú sadzbu starobného poistenia, pretože stanovenú časť platí vo forme príspevkov na starobné sporenie do II. piliera. Rovnaký princíp je dôvodné a opodstatnené uplatniť aj pri stanovení zásad zníženia sumy minimálneho dôchodku, na ktorý sa za stanovených podmienok zvyšuje starobný dôchodok sporiteľa, ktorý je naďalej z hľadiska druhového členenia dôchodkových dávok, starobným dôchodkom.
Uvedená zmena sa však logicky nevzťahuje na sumu minimálneho dôchodku, na ktorú sa za splnených podmienok zvyšuje invalidný dôchodok vyplácaný po dovŕšení dôchodkového veku. Invalidný dôchodok sa vypláca z fondu invalidného poistenia, do ktorého platí poistenec, ktorý je sporiteľ a zamestnávateľ, plné poistné úhrnne 6 % z vymeriavacieho základu. Vzhľadom na uvedené nie je vecne a právne dôvodné znižovať sumu invalidného dôchodku za obdobie účasti na
4
starobnom dôchodkovom sporení. Z uvedeného dôvodu rovnako nie je dôvodné a opodstatnené znižovať sumu minimálneho dôchodku, na ktorú sa zvyšuje za stanovených podmienok invalidný dôchodok vyplácaný po dovŕšení dôchodkového veku za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení, pretože tento invalidný dôchodok zvýšený na minimálny dôchodok je z hľadiska druhového členenia dôchodkových dávok naďalej invalidným dôchodkom so všetkými z toho vyplývajúcimi dôsledkami. Súčasne je však za uvedených okolností odôvodnené a opodstatnené, aby sa do úhrnu dôchodkového príjmu poberateľa invalidného dôchodku na nárok na jeho zvýšenia na minimálny dôchodok zahrnula aj suma jeho dôchodku z II. piliera.
Predloženým pozmeňujúcim návrhom sa reaguje na možnosť vzniku morálneho hazardu v súvislosti so zavedením minimálneho dôchodku pri skupine poistencov sporiteľov. V prípade nižšie príjmovej skupiny sporiteľov by totiž po zavedení minimálneho dôchodku v podobe predloženej do NR SR mohlo dôjsť k takému stavu, kedy by z dôvodu dopadov investičných rozhodnutí sporiteľa a/alebo portfólio manažérov spravujúcich fondy II. piliera boli spôsobené straty „sanované“ z prostriedkov daňovníkov (v podobe garancie minimálneho dôchodku) a zisky sprivatizované (v prípade, že by riziková investičná stratégia priniesla sporiteľovi v úhrne z I. a II. piliera vyšší dôchodok než by mal, ak by do II. piliera nevstúpil a zároveň vyšší než minimálny garantovaný dôchodok).
Uvedeným pozmeňujúcim návrhom sa jasne deklaruje, že SMER SD odmieta niesť garancie za výsledok hospodárenia súkromných dôchodkových správcovských spoločností a že považuje za amorálne, aby sa v prípade zlého zhodnotenia úspor sporiteľov, skladali takýmto dôchodcom ostatní daňovníci na minimálny dôchodok v nekrátenej sume. Navrhované zmeny prispievajú k posilneniu potreby aktívneho prístupu sporiteľa k svojim úsporám v II. pilieri, ako aj k motivácii dôchodkových správcovských spoločností dosahovať také zhodnotenie majetku vo fondoch II. piliera, ktoré by nielen v krátkodobom, ale aj dlhodobom horizonte jasne porážalo úroveň inflácie a prinášalo sporiteľom reálny výnos.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I 27. bode § 293dj ods. 1 a 2 sa slová „sú nižšie“ nahrádzajú slovami „ je nižší“.
Ide o gramatickú úpravu v spojitosti so slovným spojením „úhrn dôchodku“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
12.V čl. III za neoznačený bod sa vkladá nový bod, ktorý znie:
„2. Označenie „§ 52ze“ nad nadpisom „Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2015“ sa nahrádza označením „§ 52zf“.“.
Doterajší text sa označuje ako prvý bod.
V tejto súvislosti je potrebné v čl. VIII pre tento bod ustanoviť účinnosť na 1. júla 2015.
Navrhuje sa korekcia nesprávneho označenia prechodného ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k uvedenému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 písmeno f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 12 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Viliama Jasaňa vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
6
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledkoch prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 169 z 5. mája 2015.
Bratislava 5. mája 2015
Ján Podmanický v. r.
predseda výboru