DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky vypracovalo návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) ako iniciatívny materiál.
Podnetom na vypracovanie návrhu zákona je zavedenie evidencie expanzných zbraní, ktoré boli upravené zo zbraní kategórie A, kategórie B a kategórie C, z dôvodu ich masívneho rozšírenia, čo môže viesť k ohrozeniu bezpečnostnej situácie v Slovenskej republike. Navrhuje sa preto povinnosť ohlásiť nadobudnutie takejto zbrane policajnému útvaru a predložiť ju na zaevidovanie. Na základe zaevidovania bude vydaný preukaz zbrane. Zároveň bude jej držiteľ povinný pri trvalom vývoze alebo trvalom dovoze požiadať o vydanie zbrojného sprievodného listu rovnako, ako je to aj u zbraní ostatných kategórií. Upravujú sa tiež povinnosti držiteľa skupiny B zbrojnej licencie a postup vo vzťahu k úprave zbraní na expanzné zbrane. Konkrétne sa ustanovuje povinnosť upravenú zbraň označiť expanznou značkou a rozširuje sa splnomocňovacie ustanovenie pre Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky o stanovenie postupu pri úprave na expanznú zbraň.
Návrhom zákona sa opätovne zavádza zákaz predaja zbraní na diaľku aj na vybrané zbrane kategórie D, vrátane expanznej zbrane.
Predložený návrh ďalej zosúlaďuje ustanovenia o podmienkach na nadobudnutie a odňatie zbrojného preukazu vydaného na poľovné účely. V nadväznosti na to sa ustanovuje ako podmienka získania zbrojného preukazu skupiny D držba platného poľovného lístka a v tejto súvislosti sa zavádza povinnosť Slovenskej poľovníckej komory oznámiť stratu platnosti a odňatie poľovného lístka policajnému útvaru.
V záujme ochrany pred zneužitím zbrane sa rozširujú dôvody na predbežné zaistenie zbrane. Ide o prípady, kedy môže byť ohrozený život alebo zdravie osôb, alebo pochybnosti o zdravotnej, psychickej alebo odbornej spôsobilosti držiteľa zbrojného preukazu.
Návrh zákona obsahuje aj novelu zákona o správnych poplatkoch, ktorou sa navrhujú úpravy súvisiace so zmenami v zákone o strelných zbraniach a strelive a zároveň sa upresňujú niektoré nejednoznačné ustanovenia zákona.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie a vplyv na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Čl. 114 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
Smernica Rady z 18. júna 1991 o kontrole získavania a vlastnenia zbraní (91/477/EHS) (Ú. v. L 256, 13.9.1991, str. 51 – 58)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/51/ES z 21. mája 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 91/477/EHS o kontrole získavania a vlastnenia zbraní (Ú. v. L 179, 8.7.2008, str. 5 - 11)
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
- návrh právneho predpisu sa dotýka uvedenej legislatívy Európskych spoločenstiev, avšak do návrhu právneho predpisu sa nepreberajú žiadne ustanovenia
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
- lehota nebola určená
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
- proti Slovenskej republike nebolo začaté konanie;
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
- bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona bude mať pozitívny aj negatívny dopad na štátny rozpočet. V súvislosti so zavedením povinnosti evidencie expanzných zbraní bude potrebné zabezpečiť čistopisy preukazov zbraní a ochranných fólií nad plánovaný počet. Naopak, vydanie preukazu zbrane pre expanzné zbrane bude podliehať správnemu poplatku (4,50 €), čo bude mať pozitívny vplyv na rozpočet.
Návrh zákona bude mať zároveň negatívny sociálny vplyv z dôvodu zavedenia povinnej evidencie týchto zbraní.
Z dôvodu, že expanzné zbrane v súčasnosti nepodliehajú evidencii, a teda nie je možné určiť ich počet, nie je možné vyčísliť ani približný vplyv na rozpočet.
Všetky dôsledky na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z návrhu budú zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtovej kapitoly MV SR v príslušnom rozpočtovom roku, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Držitelia expanzných zbraní, ktoré boli prerobené zo zbraní kategórie A, kategórie B a kategórie C budú povinní tieto zbrane zaevidovať.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Držitelia expanzných zbraní, ktoré boli upravené zo zbraní kategórie A, kategórie B a kategórie C budú povinní tieto zbrane zaevidovať a zaplatiť správny poplatok za vydanie preukazu zbrane 4,50 €.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Návrhom zákona sa zákaz predaja na diaľku rozšíri o vybrané druhy zbraní kategórie D, ktoré bude možné kupovať len osobne.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Bez vplyvu
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Bez vplyvu
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
1. Ovplyvnenými subjektmi budú predajcovia zbraní a steliva.
2. Počet podnikateľských subjektov, ktorým boli udelené licencie na predaj zbraní a streliva je 377, avšak navrhovaná úprava sa dotkne iba predajcov tých zbraní kategórie D, ktorých predaj na diaľku sa zakazuje.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Žiadny
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Predloženým návrhom sa nepredpokladajú zvýšené administratívne náklady.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Predajcovia zbraní a streliva nebudú môcť, tak ako je to u zbraní kategórie A, B a C, uzatvárať zmluvy na diaľku ani na vybrané druhy zbraní kategórie D. Umožnené to bude len medzi podnikateľskými subjektmi v rámci podnikateľskej činnosti.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Návrhom zákona sa zníži riziko zneužitia expanzných zbraní na páchanie trestnej činnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 2 (§ 7 ods. 1 písm. c) a d))
Navrhuje sa rozčlenenie expanzných zbraní do osobitných ustanovení vzhľadom na ďalšiu navrhovanú osobitnú úpravu expanzných zbraní, ktoré boli upravené zo zbraní kategórie A, kategórie B a kategórie C.
K bodu 3 (§ 7 ods. 2)
Vzhľadom na to, že držiteľovi expanznej zbrane, ktorá bola upravená zo zbrane kategórie A, kategórie B a kategórie C sa bude vydávať preukaz zbrane, v § 7 sa dopĺňa povinnosť pri manipulácii s touto zbraňou mať pri sebe tento preukaz. Podobne, ako je to u držiteľov zbrojných preukazov, sa aj u ostatných držiteľov zbraní kategórie D explicitne zakazuje manipulácia so zbraňami kategórie D, ak je ich schopnosť na túto činnosť znížená požitím alkoholických nápojov, omamných látok, psychotropných látok, prípravkov alebo v dôsledku choroby.
K bodu 4 (§ 11 ods. 1)
Doplnenie ustanovenia súvisí s definovaním zbrojnej licencie skupiny B v § 29 ods.2 písm. b) zákona.
K bodu 5 (§ 14 ods.2)
V súvislosti so zavedením evidencie expanzných zbraní, ktoré boli upravené zo zbraní kategórie A, kategórie B a kategórie C (navrhované body 21 a 22) sa ustanovuje povinnosť ohlásiť nadobudnutie takejto zbrane policajnému útvaru a predložiť ju na zaevidovanie. Toto obmedzenie je navrhované s cieľom znížiť riziko ich zneužitia.
K bodu 6 (§ 14a)
Navrhuje sa rozšíriť zákaz internetového predaja aj na vybrané zbrane kategórie D, najmä expanzné zbrane s tým, že sa ponechá možnosť takéhoto predaja medzi držiteľom zbrojnej licencie alebo inou osobou, ktorá je oprávnená v rámci svojej podnikateľskej činnosti na nákup a predaj zbraní a streliva. Takéto obmedzenie voľného pohybu tovaru na vnútornom trhu Európskej únie sa zavádza v súlade s právom EÚ, a to z dôvodu ochrany zdravia, života ľudí a ochrany verejnej bezpečnosti.
K bodu 7 (§ 17 ods. 2 písm. e))
Potvrdenie o členstve v poľovníckej organizácii nezakladá nárok na vydanie poľovného lístka, a preto sa po dohode so Slovenskou poľovníckou komorou navrhuje preukázanie potreby držať alebo nosiť zbraň a strelivo platným poľovným lístkom. Takejto úprave zodpovedá aj § 26 ods. 1 písm. e) zákona.
K bodu 8 (§ 19 ods.2 písm. d) a e))
Upravuje sa ustanovenie o spoľahlivosti na držanie zbrojného preukazu vo vzťahu k páchaniu vybraných priestupkov. V súčasnosti sa viaže nespoľahlivosť pri spáchaní priestupku na úseku zbraní a streliva na výšku udelenej pokuty, čo môže v prípade spáchania toho istého priestupku
u jedného páchateľa znamenať odňatie zbrojného preukazu (uloží sa mu pokuta nad 99 €) a u druhého iba uloženie pokuty ( uloží sa mu pokuta do 99 €). Vzhľadom na to sa navrhuje, aby pri spáchaní závažnejších priestupkov na úseku zbraní a streliva ( § 69 ods. 1 písm. a) a b)) došlo aj k odňatiu zbrojného preukazu a u menej závažných priestupkov došlo k odňatiu zbrojného preukazu až v prípade recidívy pri páchaní priestupkov.
K bodu 9 (§ 26 ods. 1 písm. b))
Explicitne sa ustanovuje, že strata odbornej spôsobilosti je dôvodom na odňatie zbrojného preukazu. V súčasnosti možno odňatie zbrojného preukazu z dôvodu straty odbornej spôsobilosti riešiť prostredníctvom straty spoľahlivosti podľa § 19 ods. 2 písm. f).
K bodu 10 (§ 26 ods. 1 písm. e))
Precizuje sa ustanovenie o dôvodoch na odňatie skupiny zbrojného preukazu na poľovné účely.
K bodu 11 (§ 28 ods. 1 písm. l))
Legislatívno-technická úprava vyplývajúca zo zmeny v § 17 ods. 2 písm. e).
K bodom 12 a 13 ( § 28 ods. 2 písm. f) a g ))
Legislatívno-technická oprava.
K bodom 14 a 15 (§ 28a)
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 16 (§ 28b )
Zakotvuje sa súčinnosť Slovenskej poľovníckej komory pri aplikácii § 26 ods. 1 písm. e) zákona.
K bodu 17 (§ 34 ods. 2 písm. b))
V súvislosti s prísnejším režimom expanzných zbraní sa zavádza povoľovací režim pri úprave zbraní kategórie A, B, alebo C na takéto zbrane.
K bodu 18 (§ 34 ods. 3)
Navrhovaná zmena súvisí s presunutím výnimky zo zákazu internetového predaja zbraní do § 14a.
K bodom 19 a 20 (§ 35 ods. 3 a 5)
Upravujú sa povinnosti držiteľa skupiny B zbrojnej licencie vo vzťahu k úprave zbraní na expanzné zbrane. Konkrétne sa ustanovuje povinnosť upravenú zbraň označiť kontrolnou expanznou značkou a rozširuje sa splnomocňovacie ustanovenie pre Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky o stanovenie postupu pri úprave na expanznú zbraň.
K bodom 21 a 22 (§ 37 ods. 1 a 2)
Z dôvodu potreby prehľadu o pohybe expanzných zbraní, ktoré boli upravené zo zbraní kategórie A, kategórie B a kategórie C sa zavádza ich evidencia na policajnom útvare. Táto bude podobne ako zbraň kategórie C zaevidovaná po ohlásení nadobudnutia jej vlastníctva a po jej predložení na policajnom útvare.
K bodu 23 (§ 37 ods. 3)
V nadväznosti na novú povinnosť držiteľa skupiny B zbrojnej licencie označiť zbraň upravenú na expanznú zbraň kontrolnou expanznou značkou, je potrebné ustanoviť, že zbraň bez takejto značky nebude zaevidovaná.
K bodu 24 (§ 38 ods. 1)
Vypúšťa sa časť ustanovenia, ktoré ukladalo povinnosť podrobovať zbraň na základe výzvy policajného útvaru pravidelnému overovaniu u autorizovanej osoby bez ohľadu na jej skutočný technický stav. Ponecháva sa však možnosť vyzvať držiteľa zbrane, aby sa podrobil jej overeniu, ak je dôvodné podozrenie z jej zlého technického stavu, resp. ak ide o samonabíjacie zbrane prerobené zo samočinných zbraní.
K bodu 25 (§ 39 ods.1)
Doplnenie ustanovenia o úschovu zbrane a streliva z dôvodu úmrtia držiteľa zbrojného v nadväznosti na znenie § 60 ods. 1 zákona.
K bodom 26 32 a 34 37 40 ods. 1 a 2, § 41 ods.1, 3 a 4, § 42 ods. 1 a 3, § 47 ods. 1 a § 48 ods. 2)
Ustanovujú sa podmienky vývozu a dovozu expanzných zbraní, ktoré boli upravené zo zbraní kategórie A, kategórie B a kategórie C. Tieto budú pri trvalom dovoze a trvalom vývoze rovnaké ako u zbraní kategórie A, B a C, teda ich trvalý vývoz a trvalý dovoz bude možný iba na základe zbrojného sprievodného listu a rovnako ako u týchto zbraní, sa bude musieť ich vývoz a opätovný dovoz hlásiť päť dní vopred policajnému útvaru.
K bodu 33 (§46 ods. 2)
Zakotvuje sa možnosť zapísať do európskeho zbrojného pasu aj vybrané druhy zbraní kategórie D na účely športovej streľby.
K bodu 38 (§ 53)
Rozširuje sa oprávnenie pre príslušníka Policajného zboru predbežne zaistiť zbraň, strelivo, zbrojný preukaz, preukaz zbrane alebo zbrojný sprievodný list v prípadoch, keď na základe zistených skutočností možno očakávať útok na život, zdravie, slobodu alebo zvlášť závažný útok na ľudskú dôstojnosť ohrozenej osoby.
Doplnenie ustanovenia (odsek 3), ktoré preventívno-bezpečnostný charakter, oprávňuje príslušníka PZ držiteľovi zbrojného preukazu predbežne zaistiť zbraň, strelivo, zbrojný preukaz alebo zbrojný sprievodný list aj v súvislosti s konaním o odňatí zbrojného preukazu, alebo ak bol držiteľ vyzvaný na predloženie nového lekárskeho alebo psychologického posudku, alebo ktorému bolo vydané rozhodnutie o preskúšaní odbornej spôsobilosti držiteľa zbrojného preukazu.
V prípade, že po predbežnom zaistení zbrane policajný útvar neurobí žiadne opatrenie ustanovené v § 53 ods. 2 a 3, nemôže zaistenie trvať dlhšie ako 15 dní, a v prípade, že prichádza do úvahy trestné stíhanie, dlhšie ako 30 dní, čo korešponduje s lehotou na vybavenie trestného oznámenia.
K bodu 39 (§ 55 ods. 10)
Legislatívno-technická oprava.
K bodu 40 (§ 55 ods. 11)
Ustanovenie sa dopĺňa o expanzné zbrane, ktoré boli upravené zo zbraní kategórie A, kategórie B alebo kategórie C.
K bodu 41 (§ 58)
Vzhľadom na to, že povoľovaniu bude podliehať aj expanzná zbraň, ktorá bola upravená zo zbrane kategórie A, kategórie B a kategórie C, bolo v tomto smere potrebné upraviť aj § 58, ktorý v súčasnosti upravuje iba postup pri znehodnotení a zničení zbrane a streliva a výrobe rezov zbraní a streliva.
K bodu 42 (§ 60 ods. 1)
Oznamovacia povinnosť v prípade úmrtia držiteľa zbrane kategórie A, B, alebo C sa rozširuje aj na expanznú zbraň, ktorá bola upravená zo zbrane kategórie A, kategórie B alebo kategórie C. Zároveň sa vypúšťa nadbytočné vydávanie potvrdenia o oznámení úmrtia, pretože pri odovzdaní zbrane vydá policajt potvrdenie o prevzatí zbrane do úschovy (§39 ods. 1).
K bodu 43 (§ 64 ods. 1)
Explicitne sa ustanovuje, že súčasťou informačného systému o zbraniach, strelive a strelniciach sú aj údaje o lekárskych a psychologických posudkoch držiteľov zbrojných preukazov.
K bodu 44 (§ 69 ods. 1 písm. b))
Precizuje sa ustanovenie o priestupkoch tak, aby bolo zrejmé, že na naplnenie skutkovej podstaty priestupku podľa písmena b), nie je potrebné kumulatívne porušenie uvedených povinností.
K bodu 45 (§ 72f)
V polročnom prechodnom období sa ukladá povinnosť držiteľom expanzných zbraní, ktoré boli upravené zo zbraní kategórie A, kategórie B a kategórie C zaevidovať si ich. Zároveň sa ustanovuje, že už začaté konania sa dokončia podľa predpisov účinných do 30. júna 2015.
K čl. II.
K bodu 1 /Príloha časť II. Položka 31 písm. c)/
Doplnenie úpravy zbrane do ustanovení týkajúcich sa znehodnotenia, zničenia zbrane a streliva a výroby rezov zbrane z dôvodu jej absencie v súčasnej právnej úprave.
K bodu 2 /príloha časť II. Položka 31, Poznámky, bod 3./
Legislatívno-technická oprava.
K bodu 3 /príloha časť II. Položka 32 písm. b)/
Zosúladenie s existujúcou legislatívnou úpravou; v zákone o zbraniach a strelive neexistuje uvedený úkon.
K bodu 4 /príloha časť II. Položka 32, Oslobodenie, bod 1./
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 5 /Príloha časť II. Položka 32, Oslobodenie, bod 2./
Upresňuje sa nejednoznačné ustanovenie zákona.
K bodu 6 /Príloha časť II. Položka 32, Poznámka/
Legislatívno-technická úprava.
K čl. III.
Účinnosť sa navrhuje s ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky 29. apríla 2015.
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Robert Kaliňák v. r.
podpredseda vlády a minister vnútra
Slovenskej republiky