Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý a Martin Fedor predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona o majetkových priznaniach niektorých verejných činiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť podmienky pre skutočnú kontrolu majetkových priznaní osôb, ktoré pre účely návrhu zákona predkladatelia označujú ako verejných činiteľov. Patria sem sudcovia, prokurátori, právni čakatelia prokuratúry, policajti, colníci, nadriadení príslušníci Hasičského a záchranného zboru a Horskej záchrannej služby, profesionálni vojaci – velitelia, vedúci štátni zamestnanci a vedúci zamestnanci pri výkone práce vo verejnom záujme.
Povinnosti súvisiace s podávaním majetkových priznaní týchto verejných činiteľov v súčasnosti nie sú upravené v jednom zákone, ale právna úprava je výrazne roztrieštená. Tento nedostatok sa prejavuje najmä v rôznej miere kontroly jednotlivých majetkových priznaní. Kým majetkové priznania sudcov sú zverejňované s podrobnými údajmi na stránke Súdnej rady Slovenskej republiky, majetkové priznania ostatných verejných činiteľov sú utajené, nikto ich reálne nekontroluje a jedinou skutočnou činnosťou príslušných kontrolných orgánov je ich archivácia.
K 31. marcu 2015 tak tieto majetkové priznania muselo podať približne 135-tisíc verejných činiteľov. Museli ich podať nielen tí, u ktorých to má zmysel (ako sudcovia, prokurátori, policajti či úradníci vo významných pozíciách), ale napríklad aj každý hasič či radový referent na úrade práce.
Predkladatelia preto navrhujú znížiť počet verejných činiteľov, ktorí musia podávať majetkové priznania, o takmer 70 %. U zvyšných zároveň žiadajú výrazne sprísniť kontrolné mechanizmy tak, aby podávanie majetkových priznaní nebolo len formalitou. Vychádza sa pritom zo zásady jednoduchého a funkčného štátu, ktorý zbytočne nezasahuje do života občanov tam, kde to netreba, a nevyžaduje od nich splnenie nezmyselných povinností. Predkladatelia totiž nenašli jediný prípad, kedy by majetkové priznanie verejného činiteľa viedlo k jeho postihu.
Podľa návrhu zákona by mal okruh osôb povinných podať majetkové priznanie zahŕňať všetkých sudcov, prokurátorov, právnych čakateľov prokuratúry, policajtov a colníkov. Naopak, spomedzi príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a Horskej záchrannej služby by to mali byť iba nadriadení, v prípade profesionálnych vojakov iba velitelia a vo verejnej správe len vedúci štátni zamestnanci a vedúci zamestnanci pri výkone práce vo verejnom záujme. Vedúci štátni zamestnanci a vedúci zamestnanci pri výkone práce vo verejnom záujme budú môcť zároveň určiť im podriadených zamestnancov s povinnosťou podať majetkové priznanie. Pôjde napríklad o situácie, keď určité osoby ako zamestnanci prichádzajú do styku so značným objemom finančných prostriedkov a po posúdení ich vedúceho je žiaduca dôsledná kontrola majetkových pomerov takýchto štátnych zamestnancov, resp. zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. Je potrebné však zdôrazniť, že určenie bude výslovne fakultatívne a v konečnom dôsledku sa počet osôb