Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rad Slovenskej republiky Juraj Droba a Miroslav Kadúc.
Cieľom návrhu je odstrániť z normatívneho predpisu sprostredkovateľov stravovania ako zákonnú súčasť pracovnoprávnych pravidiel. Tak, ako je právna úprava postavená dnes, zabezpečuje zo zákona niekoľkým subjektom pravidelný príjem, pričom oficiálne ide o podnikateľskú činnosť. Na dosiahnutie príjmu v zásade stačí samotný fakt existencie. Na druhej strane, pre zamestnávateľov a pre reštauračné zariadenia to predstavuje zvýšené výdavky, ktoré by mohli pri svojej činnosti ušetriť, resp. použiť inak.
Navrhovaná právna úprava tam, kde sa stravovanie teraz zabezpečuje prostredníctvom sprostredkovateľa, zaručuje zamestnancovi, že od zamestnávateľa dostane príspevok, ktorý na stravovanie vynakladal aj doteraz (55% ceny jedla), plus mu nebude musieť zo mzdy strhávať druhú časť garantovanej výšky sumy (45% ceny jedla) na stravu.
Zamestnanec tak bude mať vyššiu mzdu a to, akým spôsobom sa rozhodne s týmito peniazmi naložiť, je na jeho rozhodnutí. Buď si za to kúpi obed ako doteraz, alebo tieto peniaze využije inak. Dnes nie je výnimkou, že za tzv. gastrolístky si zamestnanci nekupujú obedy, ale napríklad za ne nakupujú v predajniach potravín a pod.
Návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo samosprávnych krajov. Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovni. Návrh nebude mať dopad na tvorbu nových pracovných miest vo verejnej správe, predpokladá sa pozitívny sociálny vplyv na zamestnancov a nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
K Čl. I
Body 1 až 3
V § 152 ods. 2 sa nanovo definuje povinnosť zamestnávateľa zabezpečiť stravovanie pre zamestnancov, tentoraz ale s vypustením zákonného zakotvenia postavenia sprostredkovateľov stravovacích služieb (vydavateľov tzv. gastrolístkov). Zamestnávateľovi zostáva povinnosť vyplatiť zamestnancovi príspevok na stravovanie, avšak nie ako posledná možnosť po vyčerpaní všetkých ostatných, ale ako plnoprávna možnosť v prípade, že nemôže zabezpečiť pre zamestnancov stravovanie vo svojich priestoroch, alebo u iného zamestnávateľa. Zamestnávateľ tak ušetrí na svojich nákladoch, zamestnanec bude mať vyplatenú vyššiu mzdu a právo rozhodnúť sa, ako s týmito peniazmi naložiť.
K Čl. II
Stanovuje sa účinnosť zákona.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Juraj Droba a Miroslav Kadúc
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Na základe prijatia takéhoto návrhu sa zamestnávateľom znížia výdavky, ktoré dnes musia vynaložiť pre sprostredkovateľov stravovania. Zároveň sa zamestnancom vyplatí vyššia mzda.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov