II. Osobitná časťK čl. I:
Preambula: V návrhu zákona sa navrhuje stručná preambula charakterizujúca verejný záujem, ktorý sleduje navrhovaná právna úprava. Zdôrazňuje, že rodina je prirodzenou základnou bunkou spoločnosti a je preto vo verejnom záujme, aby sa vytvárali optimálne podmienky i pre ekonomickú samostatnosť rodiny.
K § 1: Ustanovenie stručne charakterizuje účel navrhovanej právnej úpravy ako pomoc a uľahčenie podnikania rodinám.
K § 2: Ustanovenia vymedzujú predmet zákona ako úpravu práv a povinností členov rodín, ktorí spoločne podnikajú, ako aj úpravu hospodárenia, preberania a foriem podpory rodinného podnikania.
K § 3: Ustanovenia predstavujú vymedzenie základných pojmov, inštitútov a foriem rodinného podnikania, upravujú kto je členom rodiny pre účely rodinného podnikania a účasť členov rodiny pracujúcich v rodinnom podniku na zdravotnom poistení a sociálnom poistení. Pre tých členov rodiny, ktorí nie sú členmi rodinnej živnosti alebo rodinnej farmy, ktorá zaplatila rodinnú paušálnu daň a nie sú ani zamestnancami rodinného podniku, ustanovuje návrh zákona pre účely zdravotného a sociálneho poistenia obdobné postavenie, ako je postavenie spoločníkov v obchodnej spoločnosti podľa Obchodného zákonníka.
K § 4: Ustanovenia upravujú založenie rodinnej obchodnej spoločnosti, rodinnej živnosti a rodinnej farmy a povinnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré so založením rodinného podniku súvisia.
K § 5: Ustanovenia vymedzujú okruh otázok, na ktorých sú povinní členovia rodinného podniku sa dohodnúť. Zmluva o rodinnom podniku je pre vznik rodinného podniku obligatórna. Zmluva musí mať písomnú formu a podlieha evidencii na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny.
K § 6: Ide o ustanovenia, ktoré upravujú správu rodinného podniku, avšak výlučne z hľadiska práv a povinností, ktoré sa týkajú podnikania ako rodinného podnikania. Touto úpravou nie sú dotknuté práva a povinnosti podnikateľov, ktorými zároveň členovia rodinného podniku sú, upravené všeobecnými právnymi predpismi. Úprava vytvára inštitút správcu rodinného podniku a jeho zástupcu vo všetkých troch právnych formách rodinného podnikania, vymedzuje právne podmienky, ktoré musí správca a jeho zástupca spĺňať.
K § 7: Ustanovenia upravujú inštitút prebratia rodinného podniku v pre prípad úmrtia správcu. Vytvárajú právnu možnosť, aby správca v závete určil dediča v pozícii správcu rodinného podniku iného člena rodiny. Tieto ustanovenia sa týkajú výlučne preberania správy rodinného podniku, nedotýkajú sa úpravy dedenia majetkových vzťahov, ktoré zostávajú upravené všeobecnými právnymi predpismi. Ustanovenia obsahujú tiež úpravu preberania správy rodinnej živnosti ak sa na jej prevádzkovanie vyžadujú osobitné podmienky.
K § 8: Ide o kľúčové ustanovenia upravujúce formy podpory rodinného podnikania. Vytvárajú právny priestor, v ktorom sa budú môcť rodinné podniky uchádzať o podporu zo strany štátu. Jednotlivé formy podpory rodinného podnikania sa zároveň premietajú do zodpovedajúcich zmien a doplnení zákonov, ktoré upravujú príslušnú problematiku, pripojených k návrhu tohto zákona v ďalších článkoch.
K § 9: Ide o prechodné ustanovenie upravujúce podmienky a čas vzniku rodinných podnikov pre tie obchodné spoločnosti, živnosti a poľnohospodárske výroby, ktoré napĺňajú podmienky pre rodinné podnikanie v deň nadobudnutia účinnosti navrhovaného zákona, podali návrh na zápis do evidencie rodinných podnikov a uzavreli zmluvu o rodinnom podniku.