DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Kadúc a Juraj Droba.
Cieľom navrhovanej úpravy je opätovne zaviesť inštitút prednostného poskytovania zdravotnej starostlivosti na základe objednania z dôvodu, že sa ním garantuje pacientom časový komfort, ktorý im možnosť prednostného objednania za úhradu na konkrétny termín poskytuje. Jeho prostredníctvom sa pacientom teda umožní efektívnejšie nakladať so svojim časom, pričom nebudú zásadnejšie obmedzovaní ani prednostne objednaní pacienti pri plnení svojich pracovných, či iných povinností a ani ostatní pacienti, keďže mimo vyhradeného času bude objednávanie zadarmo. V neposlednom rade úhrady vyberané od pacientov za prednostné objednanie spôsobilé aspoň čiastočne kompenzovať výpadok príjmov ambulancií v dôsledku nedostatočnej úhrady platieb zo strany zdravotných poisťovní.
Predkladaný návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Bod 1 a 2
V § 3 ods. 4 písm. a) sa navrhuje, aby poistenec uhrádzal iba objednanie na prednostné poskytnutie ambulantnej zdravotnej starostlivosti (ďalej len „ambulantná starostlivosť“), t.j. toto objednanie nebude súčasťou zdravotného výkonu a teda bude možné za neho požadovať úhradu nebude hradené zo zdravotného poistenia. V dôsledku navrhovanej úpravy bude objednávanie pacientov na konkrétny čas mimo „prednostných“ ordinačných hodín zadarmo (napr. ťažko chorých pacientov).
Pritom sa navrhovanou úpravou v § 44 ods. 2 umožňuje poskytovateľovi požadovať úhradu za objednanie sa na prednostné poskytnutie ambulantnej starostlivosti, ktoré bude možné vykonávať práve a len v rámci na to vyhradených ordinačných hodín. Tie musí schváliť samosprávny kraj a tie ďalej nesmú presiahnuť jednu šestinu ordinačných hodín konkrétneho poskytovateľa. V zmysle navrhovanej právnej úpravy možno ordinačné hodiny vyhradené na prednostné poskytnutie zdravotnej starostlivosti vyhradiť vždy len po 14.00 hod. a na konci ordinačných hodín v príslušnom dni. Výšku úhrady za objednanie sa na prednostné poskytnutie ambulantnej starostlivosti podľa navrhovanej právnej úpravy schvaľuje samosprávny kraj podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia.
K Čl. II
Bod 1 a 2
V nadväznosti na zavedenie inštitútu prednostného poskytovania ambulantnej starostlivosti za úhradu sa zavádza navrhovanou úpravou v § 46 ods. 1 písm. m) právomoc samosprávneho kraja schvaľovať a potvrdzovať ordinačné hodiny vrátane ordinačných hodín vyhradených na prednostné poskytnutie zdravotnej starostlivosti pre zdravotnícke zariadenia, v ktorých sa poskytuje ambulantná starostlivosť a schvaľovať výšku úhrady za objednanie sa na poskytnutie tejto prednostnej starostlivosti.
Poskytovateľ časový priestor od 1.12.2015 dať schváliť samosprávnemu kraju ordinačné hodiny uvedené v čl. I a tiež návrh cenníka za objednávanie; schválené ordinačné hodiny a cenník potom samosprávnemu kraju zašle do konca roku 2015 tak, aby od začiatku roku 2016 mohla byť poskytovaná aj prednostná zdravotná starostlivosť na základe platenej objednávky.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. januára 2016, okrem práve ustanovení ukladajúcich schválenie ordinačných hodín a cenníka objednávania samosprávnym krajom. Rozdelenie účinnosti umožniť začatie fungovania poskytovania takejto zdravotnej starostlivosti od začiatku roku 2016.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Kadúc a Juraj Droba.
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)Nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)bezpredmetné.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy. Pacienti sa budú môcť prednostne objednať na poskytnutie ambulantnej starostlivosti za úhradu, čím sa im umožní efektívnejšie nakladať s ich časom a ambulanciám sa vytvorí priestor na to, aby takto mohli aspoň čiastočne vykompenzovať výpadky príjmov od zdravotných poisťovní.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.