DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti Jozef Viskupič.
Hlavným účelom návrhu zákona je po vzore iných štátov znížiť vekovú hranicu aktívneho volebného práva (t.j. práva voliť) zo súčasných 18 rokov na 16 rokov veku života. Takouto právnou úpravou sa Slovenská republika priradí k viacerým iným štátom, ako napríklad susedné Rakúsko, kde takýto právny stav funguje už niekoľko rokov. Zníženie vekovej hranice by sa týkalo nielen parlamentných volieb, ale aj volieb prezidenta Slovenskej republiky, volieb do Európskeho parlamentu, ľudového hlasovania o odvolaní prezidenta Slovenskej republiky, volieb do orgánov samosprávnych krajov, volieb do orgánov obcí a referenda.
V súčasnosti sú mladí ľudia v úplne inej pozícii ako pred niekoľkými rokmi, a to najmä z pohľadu informačnej vyspelosti, keď vďaka používaniu prostriedkov elektronickej komunikácie, osobitne internetu, získavajú značné množstvo informácií o verejnom živote a politickom systéme a jeho fungovaní na Slovensku, čím sa zvyšuje aj ich rozumová vyspelosť v tejto oblasti. Zníženie vekovej hranice v prípade aktívneho volebného práva len o 2 roky by preto nemalo mať negatívny vplyv na túto skupinu ľudí, ktorí sú už v 16-tich rokoch veku schopní plnohodnotne vnímať politiku a veci verejné. Dokazujú to aj praktické skúsenosti nezávislých kandidátov v komunálnych voľbách, ktorí pri zbere podpisov pod petičné hárky prichádzajú do kontaktu s touto skupinou ľudí prejavujúcich záujem aktívne sa zapojiť do volieb ako voliči. Podobne, činnosť rôznych žiackych, či študentských parlamentov na školách naznačuje, že aj mladšie generácie ľudí ako len 18-roční a od nich starší prejavujú záujem o osud tejto krajiny. V dôsledku zníženia vekovej hranice u aktívneho volebného práva možno preto očakávať zvýšenie účasti vo voľbách, referende, či ľudových hlasovaniach, ktorá na Slovensku nie je v posledných rokoch vysoká a pri voľbách do Európskeho parlamentu je dokonca najnižšou v Európskej únii spomedzi všetkých členských štátov.
Na Slovensku volebným právom v súčasnosti disponuje aj niekoľko desiatok tisíc ľudí s neukončeným základným vzdelaním. Preto sa nazdávame, že rovnaké právo môžu dostať aj mladí ľudia, ktorí vo výraznej väčšine desaťročnú školskú dochádzku ukončili.
Súčasne si treba uvedomiť, že už dnes sú 16 roční v značnej miere zodpovední za svoje konanie, od ktorého sa odvodzuje určitá miera priznanej zodpovednosti za svoje konania zo strany štátu. Ako príklad možno uviesť trestnú zodpovednosť alebo priestupkovú zodpovednosť, ktorá bola desaťročia zakotvená na vyššej vekovej hranici a len nedávno sa znižovala práve kvôli väčšej rozumovej vyspelosti mladších generácií. Navyše, vzhľadom na neustály trend starnutia populácie sa prijatím návrhu zákona zvýši podiel mladých ľudí na výkone aktívneho volebného práva, čo bude znamenať vyváženejší pomer jednotlivých generácií na rozhodovaní o veciach verejných.
Všetky tieto dôvody oprávňujú konštatovať, že Slovenská republika je dostatočne zrelá na to, aby sa zaradila medzi štáty, ktoré prijali právnu úpravu umožňujúcu mladým ľuďom voliť svojich zástupcov v rôznych voľbách, referende a ľudových hlasovaniach od dosiahnutia 16 rokov veku.