Predkladacia správaDňa 4. septembra 2012 poverila Rada Európsku komisiu, aby začala rokovania s Islandskou republikou, Lichtenštajnským kniežatstvom a Nórskym kráľovstvom o zmene Dohody o Európskom hospodárskom priestore a dohody medzi Nórskym kráľovstvom a Európskou úniou o nórskom finančnom mechanizme na obdobie rokov 2009 – 2014. Rokovania s Islandom, Lichtenštajnskom a Nórskom sa úspešne ukončili parafovaním dohody, protokolu a dvoch dodatkových protokolov, a to:
a)Dodatkového protokolu k Dohode medzi Európskym hospodárskym spoločenstvom a Islandskou republikou v dôsledku pristúpenia Chorvátska k Európskej únii a
b)Dodatkového protokolu k Dohode medzi Európskym hospodárskym spoločenstvom a Nórskym kráľovstvom v dôsledku pristúpenia Chorvátska k Európskej únii.
Podľa Aktu o pristúpení Chorvátskej republiky sa Chorvátsko zaväzuje pristúpiť, za podmienok stanovených v akte, k Dohode o Európskom hospodárskom priestore v súlade s článkom 128 uvedenej dohody. Uvedený článok stanovuje nutnosť ratifikácie, resp. schválenia dohody všetkými zmluvnými stranami.
Predbežné uplatňovanie dohody a protokolu sa plánuje od dátumu stanoveného na základe výmeny listov medzi zmluvnými stranami dohody až do ukončenia príslušných postupov na ich formálne uzavretie a nadobudnutie platnosti.
Rada EÚ so zreteľom na Zmluvu o fungovaní Európskej únie a najmä na jej článok 91, čl. 100 ods. 2, čl. 167 ods. 3 a čl. 207 v spojení s čl. 218 ods. 6 písm. a) prijíma rozhodnutie o podpísaní a predbežnom uplatňovaní dohody. Dohoda je zmiešanou úniovou zmluvou, a preto je potrebný jej podpis jednotlivými členskými štátmi EÚ, ako aj schválenie v národných parlamentoch.
Navrhovanou dohodou sa Chorvátska republika stáva zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore a EÚ sa zaväzuje zabezpečiť autentické znenie tejto dohody v novom úradnom jazyku EÚ. Protokolom sa Chorvátsko začleňuje do nórskeho finančného mechanizmu.
Dohoda nemá vplyv na verejné financie, životné prostredie, na zamestnanosť ani na zvýšenie regulačného zaťaženia podnikateľského prostredia.
Dohoda je v súlade so zahraničnopolitickými záujmami SR, ako aj v súlade s medzinárodnoprávnymi záväzkami SR. V zmysle článku 7 ods. 4 Ústavy SR je dohoda medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy (hospodárskou zmluvou všeobecnej povahy), preto v súlade s článkom 86 písm. d) Ústavy SR podlieha vysloveniu súhlasu NR SR a ratifikácii prezidentom SR. Dohoda má podľa článku 7 ods. 5 Ústavy SR prednosť pred zákonmi.
Dohoda je zmiešanou úniovou zmluvou a je publikovaná vo všetkých jazykoch EÚ, vrátane slovenského, v Úradnom vestníku EÚ pod číslom L 170, zo dňa 11. júna 2014.
Materiál bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania, jeho výsledky sú súčasťou materiálu.
Dohoda bola tiež predmetom rokovania Legislatívnej rady vlády SR, ktorá schválila predložený materiál s pripomienkami, ktoré boli akceptované a odporučila vláde vyjadriť súhlas s uzatvorením dohody.
Vláda na svojom rokovaní dňa 15. apríla 2015 vyslovila súhlas s návrhom na uzatvorenie dohody a odporučila Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť súhlas s ratifikáciou tejto dohody.