D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za stranu Sloboda a Solidarita.
Predmetom predloženého návrhu zákona je zrušenie výnimky z povinne zverejňovaných zmlúv v Centrálnom registri zmlúv ide o výnimku vzťahujúcu sa na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Cieľom je zmena súčasného stavu, ktorý umožňuje týmito dohodami zakryť dodávku viac-menej akejkoľvek služby a vyhnúť sa tak povinnému zverejňovaniu v Centrálnom registri zmlúv.
Dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vykazujú viacero špecifík, najmä i) nízky najvyšší prípustný počet hodín pracovného času (možno ich odpracovať v domácom prostredí a teda fyzická prítomnosť dohodára v priestoroch zamestnávateľa sa nevyžaduje) ii) dohodári nie limitovaní žiadnymi platovými tabuľkami a iii) na rozdiel od štátnych zamestnancov dohodári môžu podnikať. Čo je však z hľadiska transparentnosti najvýznamnejšie, dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru majú ako bolo spomenuté - zo zákona výnimku pri zverejňovaní na Centrálnom registri zmlúv. Uvedené skutočnosti vytvárajú predpoklady na to, aby sa dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru zakrývali dodávky služieb a obchádzal sa tak Centrálny register zmlúv.
Vo verejnom sektore, financovanom z verejných zdrojov, je tak vytvorené mimoriadne netransparentné prostredie, v ktorom sa dohody využívajú aj na činnosti, na ktoré majú tieto inštitúcie svoj aparát alebo na činnosti, o ktorých zmysluplnosti možno mať oprávnené pochybnosti do tejto kategórie patrí najmä vypracovanie rôznych štúdií, analýz, stratégií, ktoré mnohokrát svojim obsahom pripomínajú skôr plytké slohové práce s prázdnym obsahom a nulovou pridanou hodnotou. Kvôli objektivite treba spomenúť, že táto medzera v zákone nie je veľmi zaujímavá pre tzv. „veľké ryby“, skôr je atraktívna pre menej viditeľných nižších úradníkov, ktorí majú svojich preferovaných dohodárov.
Cieľom predloženého návrhu nie je dohody vo verejnom sektore zakázať, ale dostať ich pod verejnú kontrolu - či dohodár vôbec niečo reálne vykonáva, či to, čo vykonáva je na niečo potrebné, resp. využiteľné, príp. čím je to natoľko výnimočné, že to nemožno pokryť vlastnými zamestnancami a v neposlednom rade, či dohodnutá odmena plus-mínus zodpovedá rozsahu prác a jej náročnosti.
V záujme zníženia administratívneho zaťaženia sa v návrhu zákona ponecháva výnimka pre drobné dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohody s veľmi nízkou dohodnutou odmenou nižšou ako polovica životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, čo je približne 100 eur).
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie, životné prostredie, podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti ani sociálne vplyvy.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Ide o legislatívno-technickú úpravu vo väzbe na zmenu v označovaní písmen podľa novelizačného bodu 3; z obsahového hľadiska nedochádza k zmene.
K bodu 2
Z § 5a ods. 5 písmeno b) sa vypúšťajú dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
K bodu 3
Navrhuje sa vloženie nového písmena c), ktoré obsahuje dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru; uvedené dohody sa nezverejňujú, ak v nich dohodnutá odmena je nižšia ako polovica životného minima platného pre jednu plnoletú fyzickú osobu (cca 100 eur), čím predkladatelia sledujú zámer odbremeniť dotknuté inštitúcie od administratívnej záťaže zverejňovania drobných dohôd.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť od 1. septembra 2015.