1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Ministerstvo financií SR, vychádzajúc z Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2015, predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
(ďalej len „zákon“).
Predloženou novelou zákona sa upravujú niektoré povinnosti v oblasti rozpočtového procesu verejnej správy v súvislosti so zaradením nových subjektov do sektora verejnej správy.
Touto novelou zákona sa reaguje na skutočnosť, že rozpočtový proces verejnej správy rešpektuje platnú európsku legislatívu. Pri zostavovaní návrhu rozpočtu verejnej správy sa vychádza z programu stability, ktorý Slovenská republika v zmysle nariadenia Rady (ES) č. 1466/97 o posilnení dohľadu nad stavmi rozpočtov a o dohľade nad hospodárskymi politikami a ich koordinácii v znení neskorších predpisov každoročne predkladá Európskej komisii v termíne do 30. apríla.
Zároveň sa navrhuje, aby vláda SR do Národnej rady SR predkladala informáciu o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy.
V čl. II v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov návrh novely upravuje ustanovenia v oblasti rozpočtového procesu v nadväznosti na navrhované zmeny v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V oblasti poskytovania údajov do systému RIS.SAM, návrh upravuje niektoré termíny predkladania údajov obcami a vyššími územnými celkami.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a s právom Európskej únie.
Predložený návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
2
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3.Problematika zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
čl. 3, 121, 126, čl. 310 až 325 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
čl. 16 a 17 Zmluvy o Európskej únii,
Protokol (č.12) o postupe pri nadmernom deficite pripojený k Zmluve o fungovaní Európskej únie a Zmluve o Európskej únii,
Sekundárne právo (prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o Európskom spoločenstve - po 30. novembri 2009):
1.legislatívne akty:
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) č. 966/2012 z 25. októbra 2012,
o rozpočtových pravidlách, ktoré sa vzťahujú na všeobecný rozpočet Únie, a zrušení nariadenia Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 (Ú. v. L 298, 26.10.2012) v platnom znení,
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 472/2013 z 21. mája 2013 o sprísnení
hospodárskeho a rozpočtového dohľadu nad členskými štátmi v eurozóne, ktoré majú závažné ťažkosti v súvislosti so svojou finančnou stabilitou, alebo im takéto ťažkosti hrozia (Ú. v. EÚ L 140, 27.5. 2013),
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 473/2013 z 21. mája 2013 o
spoločných ustanoveniach o monitorovaní a posudzovaní návrhov rozpočtových plánov a zabezpečení nápravy nadmerného deficitu členských štátov v eurozóne (Ú. v. L 140, 27.5. 2013),
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1300/2013 zo 17. decembra 2013
o Kohéznom fonde, ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1084/2006 (Ú. v. L 347, 20.12.2013),
4
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1301/2013 zo 17. decembra 2013
o Európskom fonde regionálneho rozvoja a o osobitných ustanoveniach týkajúcich sa cieľa Investovanie do rastu a zamestnanosti, a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1080/2006 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013),
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1303/2013 zo 17. decembra 2013,
ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013),
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1304/2013 z 17. decembri 2013
o Európskom sociálnom fonde a o zrušení nariadenia Rady (ES) č. 1081/2006 (Ú. v. L 347, 20.12.2013),
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013 zo 17. decembra 2013
o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 352/78, (ES) č. 165/94, (ES) č. 2799/98, (ES) č. 814/2000, (ES) č. 1290/2005 a (ES) č. 485/2008 (Ú. v. L 347, 20.12.2013) v platnom znení.
2.nelegislatívne akty:
delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 1268/2012 z 29. októbra 2012 o pravidlách
uplatňovania nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) č. 966/2012 o rozpočtových pravidlách, ktoré sa vzťahujú na všeobecný rozpočet Únie (Ú. v. L 362, 31.12.2012),
nariadenie Rady (EÚ, Euratom) č. 608/2014 z 26. mája 2014, ktorým sa ustanovujú
vykonávacie opatrenia týkajúce sa systému vlastných zdrojov Európskej únie (Ú. v. L 168, 7.6.2014),
nariadenie Rady (EÚ, Euratom) č. 609/2014 z 26. mája 2014 o metódach a postupe
sprístupňovania tradičných vlastných zdrojov a vlastného zdroja založeného na DPH a HND a o opatreniach na zabezpečenie požiadaviek na pokladničnú hotovosť (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 168, 7.6.2014).
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o Európskom spoločensktve - do 30. novembra 2009):
rozhodnutie Komisie 74/55/EHS z 22. januára 1974, ktoré udeľuje právomoci na
vykonávanie kontrolných opatrení v členských štátoch, pokiaľ ide o príjmy a výdavky spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap.1/zv. 1),
nariadenie Rady (ES, Euratom) č. 2988/1995 z 18. decembra 1995 o ochrane finančných
záujmov Európskych spoločenstiev (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap.1/zv. 1),
nariadenie Rady (ES) č. 2223/96 z 25. júna 1996 o Európskom systéme národných
a regionálnych účtov v spoločenstve (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap.10/ zv. 2) v platnom znení,
5
nariadenie Rady (ES) č. 1466/97 zo 7. júla 1997 o posilnení dohľadu nad stavmi
rozpočtov a o dohľade nad hospodárskymi politikami a ich koordinácii (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap.10/zv. 1) v platnom znení,
nariadenie Rady (ES) č. 1467/97 zo 7. júla 1997 o urýchľovaní a objasňovaní vykonania
postupu pri nadmernom schodku (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap.10/zv. 1) v platnom znení,
nariadenie Rady (ES) č. 622/1998 zo 16. marca 1998 o pomoci kandidátskym štátom
v rámci predvstupovej stratégie, a najmä o založení prístupových partnerstiev (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap.11/zv. 28),
nariadenie Európskeho Parlamentu a Rady (ES) č. 501/2004 z 10. marca 2004
o štvrťročných finančných účtoch verejnej správy (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 10/ zv. 5) v platnom znení,
nariadenie Komisie (ES) č. 1848/2006 zo 14. decembra 2006 o nezrovnalostiach
a vymáhaní súm neoprávnene vyplatených v súvislosti s financovaním Spoločnej poľnohospodárskej politiky, o organizácii informačného systému v tejto oblasti a o zrušení nariadenia (EHS) č. 595/91 (Ú. v. EÚ L 355, 15.12.2006),
rozhodnutie Rady 2007/436/ES z 7. júna 2007 o systéme vlastných zdrojov Európskych
spoločenstiev (Ú. v. EÚ L 163, 23.6.2007),
nariadenie Rady (ES) č. 479/2009 z 25. mája 2009 o uplatňovaní Protokolu o postupe pri
nadmernom schodku, ktorý tvorí prílohu Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva (Ú.v. EÚ L 145, 10.6. 2009) v platnom znení.
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 27/04, EK v. Rada EÚ, [2004].
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: bezpredmetné.
b) Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c) Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d) Bezpredmetné.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
6
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zavádza vecne správny odkaz na zákon č. 547/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov, ktorý obsahuje špecifickú úpravu vo vzťahu k Pôdohospodárskej platobnej agentúre.
K bodu 2
Navrhovanou úpravou sa umožňuje poskytovateľovi dotácie v odôvodnených prípadoch najmä z časových dôvodov rozhodnúť, že doklady preukazujúce splnenie podmienok na poskytnutie dotácie možno predložiť najneskôr do schválenia poskytnutia dotácie. Reaguje sa tak na potreby aplikačnej praxe, kedy žiadatelia v poskytovateľom určenom termíne nestihnú predložiť doklady preukazujúce splnenie podmienok na poskytnutie dotácie len z dôvodu, že na ich vydanie sa vzťahuje tridsaťdňová lehota.
K bodu 3
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na zmenu vykonanú bodom 10.
K bodu 4
Úpravou § 14 ods. 1 zákona sa navrhuje, aby sa východiská rozpočtu verejnej správy nevypracovávali ako samostatný materiál a nepredkladali vláde SR a pri zostavovaní návrhu rozpočtu verejnej správy sa vychádzalo z programu stability schváleného vládou SR. Určenie podielu schodku rozpočtu verejnej správy alebo podielu prebytku rozpočtu verejnej správy na hrubom domácom produkte je súčasťou programu stability.
Podľa nariadenia Rady (ES) č. 1466/97 o posilnení dohľadu nad stavmi rozpočtov a o dohľade nad hospodárskymi politikami a ich koordinácii v znení neskorších predpisov Slovenská republika do polovice apríla, najneskôr však do 30. apríla každoročne predkladá Európskej komisii program stability, ktorého súčasťou všetky relevantné údaje dôležité na zostavenie rozpočtu verejnej správy, ktoré vláda SR schváli v rámci programu stability.
K bodu 5
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na zmenu vykonanú bodom 4.
K bodu 6
Vzhľadom na zaradenie nových subjektov do sektora verejnej správy podľa novej metodiky ESA 2010 sa pre potreby zostavovania rozpočtu verejnej správy ukladá povinnosť Ministerstvu zdravotníctva SR vypracovať návrh súhrnného rozpočtu za zdravotnícke zariadenia zaradené vo verejnej správe a prerokovať ho s Ministerstvom financií SR.
K bodu 7
V súvislosti so zaradením nových subjektov do sektora verejnej správy je potrebné zabezpečiť predkladanie rozpočtov nových subjektov verejnej správy na účely zostavovania rozpočtu verejnej správy. Z toho dôvodu sa navrhuje, že správca kapitoly povinnosť Ministerstvu financií SR na jeho žiadosť predložiť návrhy rozpočtov za subjekty verejnej správy v zakladateľskej pôsobnosti a zriaďovateľskej pôsobnosti správcu kapitoly.
7
K bodu 8
Podľa doterajšej právnej úpravy vyššie územné celky predkladajú Národnej rade SR a Ministerstvu financií SR návrhy svojich rozpočtov na nasledujúci rozpočtový rok v termíne do 15. októbra bežného roka. Predkladanie návrhov rozpočtov v tomto termíne je nadbytočné z dôvodu, že návrh rozpočtu vyššieho územného celku, ktorý sa predkladá do 15. októbra bežného roka, je výrazne odlišný od rozpočtu, ktorý je následne schválený.
K bodu 9
Návrhom sa precizuje ustanovenie z dôvodu potreby bližšej špecifikácie vrátených finančných prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie do štátneho rozpočtu.
K bodu 10
Podľa platnej legislatívy vláda SR predkladá správu o plnení rozpočtu verejnej správy Národnej rade SR za prvý polrok, a to najneskôr do 90 dní po uplynutí prvého polroka, ktorej súčasťou podľa praxe aj údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka. Údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka podľa § 4 ods. 6 zákona súčasťou rozpočtu verejnej správy, ktorý vláda SR predkladá Národnej rade SR do 15. októbra bežného roka, ak Národná rada SR nerozhodne inak. V záujme toho, aby sa Národnej rade SR nepredkladali dvakrát, resp. rôzne údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka, navrhuje sa upraviť znenie § 30 ods. 1 tak, že Národnej rade SR sa bude namiesto správy o plnení rozpočtu verejnej správy predkladať informácia o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka, a to v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy, t. j. do Národnej rady SR sa bude predkladať len jeden materiál, ktorý bude obsahovať tak údaje, ako aj informáciu o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka, ktorej obsahom bude aj vysvetlenie prípadných odchýlok od schváleného rozpočtu verejnej správy.
K bodu 11
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na zmenu vykonanú bodom 4.
K čl. II
K bodu 1
Ide o zosúladenie právnej úpravy s návrhom novelizácie § 14 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z., na základe ktorého sa nebudú vypracovávať východiská rozpočtu verejnej správy ako samostatný materiál a nebudú sa predkladať vláde SR z dôvodu, že pri zostavovaní návrhu rozpočtu verejnej správy sa bude vychádzať z programu stability schváleného vládou SR. Ustanovenie sa mení tak, že návrh finančných vzťahov medzi štátnym rozpočtom a rozpočtami obcí a vyšších územných celkov ministerstvo financií prerokuje s príslušnými zástupcami územnej samosprávy pred predložením návrhu programu stability a pred predložením návrhu rozpočtu verejnej správy na rokovanie vlády SR.
K bodu 2
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na prečíslovanie § 10 ods. 9, na ktorý sa súčasné znenie v § 12 ods. 3 odkazuje pod pôvodným číslom 8.
K bodu 3
Navrhuje sa doplnenie v § 12 ods. 4 písm. a), kde návrh ustanovuje poskytovať obcami a vyššími územnými celkami do systému RIS.SAM počas rozpočtového provizória údaje schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka.
8
K bodu 4
Navrhuje sa upraviť termíny poskytovania údajov o upravenom rozpočte obcami a vyššími územnými celkami do systému RIS.SAM. Údaje upraveného rozpočtu sa poskytnú najneskôr do 30. kalendárneho dňa po uplynutí príslušného mesiaca a úpravy rozpočtu vykonané v mesiaci december najneskôr do 5. februára nasledujúceho rozpočtového roka. Uvedeným návrhom sa termíny predkladania mesačných údajov o rozpočte poskytovaných do systému RIS.SAM zjednotia, čím sa vytvorí možnosť odstránenia duplicít pri poskytovaní údajov a taktiež prenášanie údajov medzi jednotlivými modulmi RIS.SAM, rozpočet a RIS.SAM výkazy, čo vytvára priestor na harmonizáciu takto poskytovaných dát. Prvýkrát sa údaje do systému RIS.SAM podľa tejto úpravy budú zadávať v mesiaci august 2015, t.j. za zmeny rozpočtu vykonané v júli 2015. Uvedené termíny môžu byť v budúcnosti predmetom prehodnotenia v nadväznosti na postup aplikácie RIS.SAM.
K bodu 5
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na platný zákon o Štátnom fonde rozvoja bývania. Do celkovej sumy dlhu obce sa na účely tohto zákona nebude započítavať záväzok z úveru poskytnutého zo Štátneho fondu rozvoja bývania na obstaranie obecných nájomných bytov, čo okrem výstavby pre obce znamená možnosť zaobstarania si takého bytu aj prostredníctvom jeho kúpy.
K bodu 6
V nadväznosti na legislatívno-technickú úpravu v bode 4 sa navrhuje následná aktualizácia súvisiacej poznámky pod čiarou k odkazu 23).
K čl. III
Navrhuje sa účinnosť zákona 1. augusta 2015.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 15. apríla 2015.
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Peter Kažimír v. r.
podpredseda vlády a
minister financií Slovenskej republiky