spádovej materskej školy, je potrebné stanoviť aj podmienky preukazovania samotného neprijatia dieťaťa do materskej školy, keďže súčasný právny poriadok takýto právny inštitút nepozná.Z dôvodu zachovania právnej istoty sa navrhuje, aby rodič, prípadne oprávnená osoba na získanie príspevku na starostlivosť o dieťa požiadala o zaradenie dieťaťa staršieho ako tri roky na predprimárne vzdelávanie do spádovej materskej školy. Návrhom zákona sa navrhuje, aby rodič mohol požiadať o zaradenie dieťaťa najskôr tri mesiace pred dovŕšením troch rokov veku dieťaťa, aby sa pokryli všetky obdobia, keď rodič bude bez akéhokoľvek príspevku zo strany štátu a súčasne nebude mať zabezpečenú starostlivosť o dieťa.
Riaditeľ školy bude povinný rozhodnúť o prijatí alebo neprijatí dieťaťa do materskej školy do troch mesiacov odo dňa doručenia písomnej žiadosti, pričom sa vytvára právna domnienka, že v prípade, ak riaditeľ školy nerozhodne do troch mesiacov odo dňa doručenia písomnej žiadosti zo strany rodiča, považuje sa to za rozhodnutie riaditeľa o neprijatí dieťaťa do materskej školy a teda vzniká nárok rodičovi na tento príspevok.
Aby sa predišlo špekulatívnym postupom zo strany rodičov na získanie príspevku, bude rodič povinný žiadať spádovú materskú školu o zaradenie svojho dieťaťa na predprimárne vzdelávanie aspoň raz ročne.
Keďže súčasné znenie zákona o príspevku na starostlivosť o dieťa umožňuje získanie príspevku aj pre rodičov, ktorých detí majú menej ako šesť rokov a majú dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav, zavádza sa, že potvrdenie o neprijatí do materskej školy nebude potrebné preukazovať na účely priznania nároku na príspevok pre tento okruh rodičov, aby sa predišlo výkladovým problémom pri posudzovaní dvoch rozdielnych nárokoch detí v rovnakom veku.
Vzhľadom na to, že hlavným účelom návrhu zákona je odškodnenie tých rodičov, ktorým nebolo prijaté dieťa do spádovej materskej školy, navrhuje sa, aby nárok na tento príspevok zanikol tej oprávnenej osobe, ktorej bolo dieťa dodatočne prijaté do spádovej materskej školy, alebo tej, ktorá odmietla umiestniť svoje dieťa do spádovej materskej školy aj potom, ako mala spádová materská škola voľné kapacity, ktoré mu boli ponúknuté.
Zavádza sa nová povinnosť pre rodičov, ktorých deti neboli prijaté do spádovej materskej školy, a to povinnosť prikladať k žiadosti o priznanie príspevku príslušnému úradu práce, sociálnych vecí a rodiny okrem doterajších dokladov aj rozhodnutie riaditeľa o neprijatí dieťaťa, ktoré má platnosť najviac jeden kalendárny rok.
Návrhom zákona sa rozširuje okruh subjektov v § 11 zákona o príspevku, ktoré sú povinné poskytovať platiteľovi príspevku, teda úradu práce sociálnych vecí a rodiny súčinnosti aj o riaditeľov materských škôl, a to buď na účely overenia pravosti rozhodnutia o neprijatí dieťaťa alebo o inej skutočnosti, ktorá by mohla byť podkladom na rozhodnutie o priznaní alebo nepriznaní nároku na príspevok.
Navrhuje sa zaviesť prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. augusta 2015 z dôvodu zachovania právnej istoty a vykonateľnosti nových pravidiel pre rodičov detí, ktorým neboli deti prijaté do materskej školy, a to aj z dôvodu potreby vytvorenia územného obvodu materskej školy do 1. októbra 2015 obcou všeobecne záväzným nariadením a s prihliadnutím na stanovenú lehotu na