1
Dôvodová správa.
Všeobecná časť.
Návrh zákona o školských autobusoch rieši problematiku dopravy žiakov na školské vyučovanie a v rámci školských aktivít mimo vyučovania. V súčasnosti je doprava do škôl v rámci školského vyučovania zabezpečovaná individuálne alebo verejnou dopravou. Zosúladiť grafikon dopravy s potrebami žiakov je neraz problémové a aj finančné náročné. Dopravcovia požadujú od samosprávy financie za spoje, ktoré pre nich z ekonomického hľadiska stratové. Systém školských autobusov je zavedený vo viacerých vyspelých krajinách a to nielen z hľadiska ekonomického, a dopravnej obslužnosti, ale najmä z hľadiska bezpečnosti dopravy školskej mládeže. Treba povedať, že aj z pohľadu etického systém školských autobusov nemalý význam, pretože vo verejnej doprave sa mládež neraz stretáva s nežiaducimi javmi ako je napríklad alkoholizmus, či vulgárne slovné prejavy. Navrhovaný zákon predpokladá postupné zavedenie školských autobusov. Na nákladoch na zriadenie školských autobusov by participovali obec a štát v pomer 1/3 a 2/3 z nákladov. Systém školských autobusov sa navrhuje zaviesť postupne počas obdobia 5 rokov. Od roku 2016 by štát v štátnom rozpočte vyčlenil čiastku každoročne čiastku 7 mil. eur ako dotáciu na školské autobusy. Zriaďovatelia škôl by za presne stanovených podmienok dostali dotáciu na školský autobus maximálne do výšky 2/3 nákladov na kúpu autobusu. Celkové náklady na vytvorenie primárnej siete školských autobusov by činili v priebehu 5 rokov nárok na štátny rozpočet 35 mil. eur a 17,5 mil. eur na rozpočet samosprávy. Z pohľadu štátu je predpoklad, že zavedenie školských autobusov by urýchlilo proces rušenia malotriedných škôl, čo by malo pozitívny dopad na štátny rozpočet. Odhadujeme, že zrušenie jednej malo triednej školy po zavedení školského autobusu by znížilo náklady na školstvo cca 5 000 až 7000 eur ročne.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, platným právnym poriadkom SR, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je SR viazaná.
Osobitná časť.
2
K § 1:
Definuje sa predmet zákona, ktorým sa upravuje zriaďovanie a používanie školských autobusov.
K § 2:
V odseku (1) sa ustanovuje, čo to je školský autobus a načo sa školský autobus používa - na prepravu žiakov a študentov na školské vyučovanie a zo školského vyučovania domov, alebo na školské aktivity mimo školského vyučovania, ako napríklad športové súťaže žiakov a študentov, poznávacie zájazdy, exkurzie a podobne.
V odseku (2) sa stanovuje označenie a farba školského autobusu, aby bol v cestnej premávke jasne rozpoznateľný, a tak bola zabezpečená väčšia bezpečnosť prepravovaných žiakov a študentov.
K § 3:
Školský autobus sa na cestách prevádzkuje ako autobus podľa navrhovaného zákona o cestnej premávke ako autobus, ktorý prepravuje deti - §44 odsek (1). Stanovujú sa podmienky používania. Školský autobus sa používa výhradne na prepravu školských detí. Kvôli bezpečnosti sa môže v školskom autobuse prepravovať len presne vymedzený okruh osôb, ako pedagógovia na školský dozor a osoby zabezpečujúce technickú prevádzku vozidla.
K § 4 a 5:
Stanovujú sa podmienky poskytnutia dotácie na zriadenie školského autobusu, pričom dotácia zriaďovateľovi školy nesmie presiahnuť 2/3 oprávnených nákladov. Splnomocňuje sa ministerstvo školstva, aby všeobecne záväzným predpisom ustanovilo podmienky na poskytnutie dotácie. Pri poskytovaní dotácie ministerstvo musí vychádzať z efektívnosti poskytnutia dotácie. Dotácia nie je nárokovateľná a predpokladá sa, že počas 5-ročného obdobia sa postupne vytvorí park školských autobusov. Ročné náklady predstavujú nárok na štátny rozpočet 7 mil. eur a celkové náklady na štátny rozpočet 35 mil. eur.
Náklady na prevádzku školského autobusu hradí zriaďovateľ. Časť prostriedkov na prevádzku školského autobusu môže zriaďovateľ získať vybraním cestovného. Cestovné nesmie presiahnuť výšku cestovného verejnou dopravou.
K §6:
Stanovuje sa účinnosť navrhovanej právnej úpravy k 1. januáru 2016.