DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2014 a úlohy B.22. uznesenia vlády SR č. 638 z 21. novembra 2012
Predložený návrh zákona prináša súbor novelizačných zmien v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v zákone č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v zákone č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a v zákone č. 390/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. v znení zákona č. 377/2014 Z. z.
Predložený návrh zákona bol vypracovaný na základe podnetov z praxe a novelizačné zmeny boli prerokované so zástupcami stavovských a profesijných organizácií.
Príslušné ustanovenia v čl. I umožňujú základným školám a gymnáziám využiť vzdelávacie štandardy ako učebné osnovy povinného vyučovacieho predmetu školského vzdelávacieho programu, ktorého časová dotácia sa nezvyšuje alebo sa zvyšuje bez rozšírenia obsahu, a to vzhľadom na ich obsah a štruktúru. To platí aj pre povinné vyučovacie predmety všeobecného vzdelávania pre stredné odborné školy a konzervatóriá a kurzov pre jazykové školy. V prípade materských škôl bude možné využiť vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí ako učebné osnovy školského vzdelávacieho programu. Učebnými osnovami odborných predmetov ako súčasťou školského vzdelávacieho programu, budú v systéme duálneho vzdelávania vzorové učebné osnovy s cieľom zjednotiť rozsah a obsah praktického vyučovania v jednotlivých študijných odboroch a učebných odboroch stredných odborných škôl. Ide tak o výrazné zníženie administratívnej záťaže učiteľov, ak škola prevezme vzdelávacie štandardy štátneho vzdelávacieho programu ako učebné osnovy do svojho školského vzdelávacieho programu. Školám sa naďalej ponecháva možnosť tvorby vlastných učebných osnov jednotlivých učebných predmetov.
Navrhuje sa zmena termínu konania zápisu detí do prvého ročníka základnej školy, nakoľko pri posudzovaní ich školskej spôsobilosti je aprílový termín zápisu vyhovujúcejší z dôvodu, že časový posun umožní zlepšenie stupňa vývinu dieťaťa, ktorý mu umožňuje úspešné osvojenie školských povinností.
Ďalej sa upravuje možnosť zákonnému zástupcovi výberu školy na inú ako spádovú školu, a to len vtedy, ak dieťa prijme riaditeľ vybranej školy.
Ukladá sa povinnosť príslušnému zastupiteľskému úradu oznámiť ministerstvu školstva vznik zahraničnej školy na území SR, a to z dôvodu evidencie takýchto škôl. Navrhuje sa doplniť formy osobitného spôsobu plnenia povinnej školskej dochádzky o vzdelávanie žiakov v Európskych školách, ktoré sa vzdelávajú na základe prijatého Dohovoru, ktorým sa definuje štatút Európskych škôl.
Z dôvodu zvýšenej migrácie občanov SR sa určujú pravidlá školskej dochádzky žiaka, povinnosti pre zákonného zástupcu alebo plnoletého žiaka v súvislosti so vzdelávaním žiaka v zahraničí.
Umožňuje sa spájanie viacerých ročníkov tried prvého stupňa základnej školy, aby týmto školám nehrozil ich zánik z dôvodu výraznejšieho poklesu žiakov na prvom stupni.
Príslušné ustanovenie zamedzuje žiakovi prijatému do učebného odboru strednej odbornej školy prestup do študijného odboru strednej školy. Takémuto žiakovi sa umožňuje prestup len do učebného odboru inej strednej odbornej školy na ten istý učebný odbor alebo iný učebný odbor.
V záujme zjednotenia podmienok týkajúcich sa prijatia žiaka zo základnej školy do päťročného bilingválneho štúdia a prestupu do tohto štúdia z osemročného gymnázia, je cieľom navrhovanej úpravy umožniť aj žiakom, ktorí začínajú štvrtý rok štúdia na gymnáziu s osemročným štúdiom prestup do gymnázia s päťročným štúdiom.
Zavádza sa obligatórna podmienka úspešného vykonania rozdielovej skúšky pri prestupe žiaka do inej strednej školy alebo zmene študijného alebo učebného odboru a to z dôvodu preukázania vedomostí a schopností študovať odbor štúdia, ktorý si žiak pri prestupe zvolil.
Umožňuje sa jazykovej škole vrátenie školného aj poslucháčovi, ktorý zo závažných dôvodov (napr. preukázané zdravotné problémy, študijné pobyt) nemohol navštevovať vyučovanie v druhom polroku a zaplatil školné na začiatku druhého polroku.
V oblasti maturitnej skúšky sa doplňuje formuláciu textu tak, aby bolo zrejmé, že žiak môže konať dobrovoľnú maturitnú skúšku nielen z časti maturitnej skúšky z predmetu, z ktorého vykonal maturitnú skúšku neúspešne, ale aj z niektorej formy internej časti maturitnej skúšky z daného predmetu. Žiakovi sa tiež umožňuje konať opravnú skúšku aj zo vzájomnej kombinácie častí maturitnej skúšky a foriem internej časti maturitnej skúšky.
Príslušné ustanovenie upravuje spôsoby klasifikácie žiaka na maturitnej skúške alebo záverečnej pomaturitnej skúške doplnením ďalšieho spôsobu klasifikácie o príslušný percentil.
V praktickej škole sa umožňuje spájanie žiakov viacerých ročníkov do jednej triedy s cieľom umožnenia pokračovania žiakov vo svojej príprave na povolanie pri poklese žiakov pod minimálnu hranicu.
Navrhuje sa, aby postupné znižovanie počtov žiakov v osemročných gymnáziách sa predĺžilo do školského roku 2018/2019 s cieľom vytvorenia priestoru na stanovenie stratégie štátu, ktorá bude zameraná na kvalitatívny aspekt v procese prijímania žiakov na gymnáziá s osemročným štúdiom.
Do centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov sa dopĺňajú ďalšie údaje súvisiace s právami dieťaťa, žiaka alebo jeho zákonného zástupcu. Ustanovuje sa spôsob poskytovania údajov do centrálneho registra prostredníctvom zriaďovateľov škôl, resp. okresných úradov, nakoľko existujú školy alebo školské zariadenia bez pripojenia na internet.
Návrh zákona v čl. II, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. reaguje na vyvolané potreby aplikačnej praxe.
V návrhu sa upravuje menovanie riaditeľa školy alebo školského zariadenia. Návrhom sa ďalej upravuje doterajší mechanizmus predkladania návrhov rady školy na kandidáta na riaditeľa
školy alebo školského zariadenia. Zriaďovateľovi sa návrhom ustanovuje podmienka, že odmietnutie návrhu rady školy na kandidáta na obsadenie funkcie riaditeľa musí byť riadne odôvodnené.
Návrhom zákona sa ďalej ustanovuje, že výsledok druhého výberového konania, ktoré nasleduje po odmietnutí návrhu rady školy, je pre zriaďovateľa záväzný.
Z dôvodu skvalitnenia odborného výkonu školskej inšpekcie sa upravuje kompetencia Štátnej školskej inšpekcie, ktorá sa týka obsahu súhrnných správ vypracúvaných Štátnou školskou inšpekciou na základe vykonaných inšpekcií s rovnakým predmetom inšpekčnej činnosti, tak že sa v týchto správach budú označovať konkrétne subjekty. Ďalej sa ustanovuje zvýšenie transparentnosti činnosti Štátnej školskej inšpekcie, osobitne vo vzťahu ku kontrolovaným subjektom, ako aj vo vzťahu k nasledujúcemu správnemu konaniu v súvislosti s najzávažnejším zásahom do činnosti škôl a školských zariadení.
Na základe požiadaviek aplikačnej praxe súvisiacich s požiadavkou, aby žiaci vo výchovno-vzdelávacom procese pracovali s digitálnymi technológiami, sa ministerstvu školstva ustanovuje právomoc zabezpečovať školám a školským zariadeniam softvérové licencie, prístup k internetu a súvisiace služby.
Vzhľadom na to, že školskú inšpekciu nad odbornou zložkou prípravy na stredných zdravotníckych školách vykonáva Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo zdravotníctva"), ustanovuje sa ministrovi zdravotníctva kompetencia podať návrh na vyradenie strednej zdravotníckej školy zo siete škôl, ak sa v nej zistia závažné nedostatky v odbornej zložke prípravy.
Zber údajov pre štátnu štatistiku v rezorte školstva sa v minulosti realizoval na základe vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 410/2013 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 358/2011 Z. z., ktorou sa vydáva Program štátnych štatistických zisťovaní na roky 2012 2014 v znení vyhlášky č. 378/2012 Z. z.. Štatistické zisťovania, ktoré majú charakter administratívnych zdrojov údajov a využívané na administratívne účely, riadiacu, kontrolnú a rozhodovaciu činnosť ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy, nespadajú pod kategóriu štátnych štatistických zisťovaní. Nakoľko všetky štatistické zisťovania v rezorte školstva vykazujú znaky administratívnych zdrojov údajov, po vzájomnej dohode so Štatistickým úradom Slovenskej republiky nebudú zaradené do prílohy č. 2 Programu štátnych štatistických zisťovaní na roky 2015 2017 medzi štátne štatistické zisťovania vykonávané ministerstvami. Vzhľadom na to Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky rozsah požadovaných údajov pre tieto administratívne zdroje údajov vymedzuje v tomto návrhu zákona. Vo väzbe na údaje požadované do centrálneho registra škôl a školských zariadení ako aj vo väzbe na zber štatistických údajov sa ustanovujú aj sankcie za neposkytnutie požadovaných údajov a nedodržanie stanovených termínov.
Návrh zákona v čl. III novelizuje zákon č. 317/2009 Z. z. Reaguje na závažné podnety z praxe, a to napríklad časté odmietanie výkonu činnosti členov a predsedov skúšobných komisií pre záverečnú skúšku. Najväčší počet vrátených poverení a menovaní orgánom miestnej štátnej správy v školstve bolo evidovaných v školskom roku 2012/2013. Keďže súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu nie je len prijímanie a jeho priebeh, ale aj ukončovanie, z uvedeného dôvodu sa rozširuje sumár povinností pedagogického zamestnanca, čím sa sleduje cieľ zvýšenie právnej istoty zamestnávateľa.
Z dôvodu častých absencií predsedov a členov skúšobných komisií pri vykonávaní záverečných skúšok, maturitných skúšok, absolventských skúšok a štátnych jazykových skúšok sa upravuje povinnosť pre menovaného učiteľa takýchto skúšok sa zúčastniť. Takáto povinnosť nebola doteraz v legislatíve riešená.
Návrh zákona reaguje na zvýšenie odbornosti učiteľov pri vyučovaní cudzích jazykov na jazykových školách.
V pedagogickej praxi sa školy stretávajú s problémom, ktorý väčšinou trvá jeden školský rok alebo inú prechodnú dobu a ktorej neriešenie by mohlo znamenať prepustenie kvalifikovaného pedagogického zamestnanca, na základe skutočnosti, že mu zamestnávateľ nevie naplniť týždenný úväzok v plnom rozsahu. Z uvedeného dôvodu sa umožňuje učiteľovi, vychovávateľovi alebo majstrovi odbornej výchovy dopĺňanie si týždenného úväzku v stanovenom rozsahu počtu hodín v inej kategórií, než v ktorej je zaradený.
Výchovno-vzdelávací systém si vyžaduje neustále inovácie, a to napríklad využívaním medzinárodných programov odsúhlasených ministerstvom školstva. V záujme pružnej implementácie týchto projektov do praxe sa umožňuje, aby ministerstvo mohlo udeliť výnimku z kvalifikačných predpokladov určených týmto zákonom, napríklad ak medzinárodný program iného štátu nevyžaduje od pedagogického zamestnanca nevyžaduje vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, ale len prvého stupňa, môže ministerstvo školstva udeliť takémuto zamestnancovi výnimku.
V súčasnosti platná úprava ukladá zamestnancovi, ktorý získal doplňujúce pedagogické štúdium pre nižší stupeň vzdelania, aby pri získaní vyššieho stupňa vzdelania absolvoval doplňujúce pedagogické štúdium opakovane. Na základe odborných analýz a po konzultácií s akademickým prostredím sa navrhuje, aby absolvované štúdium pre príslušnú kategóriu sa považovalo za platné pre všetky stupne vzdelania, v prípade, že mení kategóriu, dopĺňa sa len didaktická časť.
V záujme motivovania odborníkov z praxe zvyšuje sa počet hodín týždenného úväzku zo sedem na desať, kedy sa od učiteľa profesijných predmetov- odborníka z praxe nevyžaduje doplňujúce pedagogické štúdium.
V záujme zefektívnenia získavania, priznávania a uznávania kreditov sa pristupuje k spresneniu možností, činností a aktivít, za ktoré môže pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec získať kredity.
Z dôvodu potreby aplikačnej praxe a textácie zákona sa upravuje platnosť vykonaných atestácií vo vzťahu ku kvalifikačnému predpokladu pedagogického a odborného zamestnanca v závislosti od zaradenia do kategórie a podkategórie.
Z dôvodu nutnosti vykonania veľkého rozsahu legislatívnych zmien a nutnosti zmeny samotnej filozofie zákona, najmä oddelenie kreditového systému od kariérového systému, čo si vyžaduje príslušnú časovú lehotu, navrhuje sa posunúť zrušenie sedemročného časového obmedzenia platnosti kreditov k 1. 1. 2018.
Aktualizuje sa transpozičná príloha v súvislosti s určeným gestorstvom ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu.
Predložený návrh zákona pozitívny sociálny vplyv, pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších
územných celkov, ani na ďalšie verejné financie. Nemá vplyv na podnikateľské prostredie, vplyv na životné prostredie. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná ako aj s právom Európskej únie.