Príloha č. 13.a
1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2015
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
161273
636092
546092
546092
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
Úrad komisára pre deti
Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím
80636 80636
318046
318046
273046
273046
273046
273046
z toho:
- vplyv na ŠR
161273
636092
546092
546092
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
20
20
20
20
- z toho vplyv na ŠR
20
20
20
20
Financovanie zabezpečené v rozpočte
161273
636092
546092
546092
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
Úrad komisára pre deti
Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím
80636
80636
318046
318046
273046
273046
273046
273046
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2015
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
161273
636092
546092
546092
z toho vplyv na ŠR
161273
636092
546092
546092
financovanie zabezpečené v rozpočte
161273
636092
546092
546092
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Príloha č. 13.a
2
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Výdavky budú zabezpečené z kapitoly Všeobecná pokladničná správa, v rámci schváleného rozpočtu verejnej správy, nakoľko zriadenie Úradu komisára pre deti a Úradu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím ako aj jeho činnosť sa navrhuje financovať podľa § 8a ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Predmetom návrhu zákona je úprava pôsobnosti, postavenia, voľby, podmienok výkonu funkcie a zánik výkonu funkcie komisára pre deti a komisára pre osoby so zdravotným postihnutím (nové inštitúty ochrany práv špecifických skupín), ako aj úprava zriadenia a úloh Úradu komisára pre deti a Úradu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím (odborná, organizačná a materiálno-technická podpora činnosti komisára). Základnými rámcom pre návrh tejto právnej úpravy záväzky Slovenskej republiky vplývajúce z medzinárodných Dohovorov OSN (Dohovoru OSN o právach dieťaťa, Dohovor OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím) ako aj Parížske princípy (Rezolúcia 48/134 VZ OSN, 1993 o Vnútroštátnych inštitúciách na presadzovanie a ochranu ľudských práv).
Podstatou činnosti komisárov (tak, ako to predpokladajú tzv. Parížske princípy) bude špecializovaná verejná ochrana práv špecializácia o.i. spočíva v tom, že komisár sa v prípade detí bude zaoberať výlučne právami detí a v prípade osôb so zdravotným postihnutím výlučne právami tejto skupiny v rozsahu práv, v akom deťom aj zdravotne postihnutým priznávajú práva osobitné dohovory OSN. Navrhovaná úprava o.i. zároveň priznáva komisárom kompetenciu podávania oznámení na príslušné výbory OSN v mene dieťaťa (skupiny detí) / osôb so zdravotným postihnutím (skupiny osôb so zdravotným postihnutím).
Výkon funkcie komisárov a činnosť ich úradov budú finančne zabezpečené prostredníctvom dotácií zo štátneho rozpočtu (zákon č. 523/2004 o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov). Takáto forma financovania je plne v súlade s tzv. Parížskymi princípmi.
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
Príloha č. 13.a
3
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2015
2016
2017
2018
zamestnanci- výdavky na mzdy a poistné
112773
451092
451092
451092
vybavenie – materiálno technické zabezpečenie pre 20 zamestnancov / na jedného zamestnanca predpokladáme výdavky vo výške cca 2000,- €/
15000
45000
15 000
15 000
iné– vrátane nákladov na elektrickú energiu, vykurovanie, telekomunikácie, prenájom priestorov, , tlačenia materiálov, stravné zamestnancov, tvorba sociálneho fondu, výdavky za služby a pod.
15000
55 000
55 000
55 000
dopravné náklady –výdavky na služobné cesty, pohonné hmoty, autobusy pre klientov, domáca a medzinárodná preprava.
3500
15 000
15 000
15 000
kapitálové výdavky – dátové alebo komunikačné systémy a pod.
15000
70000
10 000
10 000
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Platové pomery oboch komisárov, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov súvisiacich s vykonávaním ich funkcie rovnaké ako platové pomery, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslanca národnej rady.
Zákonom č. 500/2010 Z. z. z 2. decembra 2010 bol zmenený a doplnený zákon NR SR č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Plat poslanca je upravený v § 2 ods. 1 a), ktorý špecifikuje, že ide o trojnásobok priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok. Pre rok 2012 je zachovaný na úrovni roku 2011 (zákon č. 532/2011- § 29h). V zmysle § 2 ods. 2 zákona je táto suma znížená o 15 %, to znamená, že pri zaokrúhlení na celé euro nahor sa jedná o sumu 1 961,- EUR. Paušálne náhrady vo výške poslanca s trvalým pobytom v Bratislavskom kraji vo výške 1,8-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok (1385,- EUR).
Navrhujeme, aby plat riaditeľov oboch úradov komisárov bol vo výške vo výške dvojnásobku priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR v roku 2014, ktorý predstavoval podľa Štatistického úradu SR v prvom polroku výšku 839,- EUR (2x 839,- EUR= 1 678,- EUR).
Príloha č. 13.a
4
Plat odborných zamestnancov úradov komisárov v celkovom počte 12 (6 odborných zamestnancov na každý úrad komisára) navrhujeme v celkovej výške 1,5 násobku priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR v roku 2014, ktorý predstavoval podľa Štatistického úradu SR v prvom polroku výšku 839,- EUR (1,5x 839,- EUR= 1 259,- EUR).
Plat ostatných zamestnancov v celkovom počte 4 (2 zamestnanci na každý úrad) je navrhovaný vo výške priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR v roku 2014, ktorý predstavoval podľa Štatistického úradu SR v prvom polroku výšku 839,- EUR (839,- EUR).
Pri stanovení výšky platu jednotlivých zamestnancov sme sa pridržiavali výšky platov zamestnancov iných ľudsko-právnych inštitúcií, ktorých predmetom je ochrana ľudských práv. Aj napriek odhadovaným výškam platov, stanovenie ich výšky pre jednotlivých zamestnancov je plne v kompetencií komisárov.
Podľa § 17 ods. 1 voľbu do funkcie komisára vyhlasuje predseda Národnej rady Slovenskej republiky, pričom voľba sa nesmie uskutočniť skôr ako 30 dní po jej vyhlásení. Z toho dôvodu reálne úrady komisárov môžu vykonávať svoju činnosť v čase od 1. októbra 2015 (t.j. od prvého možného termínu zvolenia komisára), nakoľko účinnosť návrhu zákona je navrhovaná od 1. septembra 2015.
Vo Vplyve na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu uvádzané finančné vplyvy vo výškach plne obsadených úradov komisárov od 1. októbra 2015, avšak reálne vplyvy budú oveľa nižšie vzhľadom na proces výberu zamestnancov úradu komisára ako aj vzhľadom na čerpanie kapitálových výdavkov v roku 2015.
Vzhľadom na uvedené predpokladáme, že najvyšší vplyv na rozpočet verejnej správy bude v roku 2016, kedy predpokladáme najvyššie čerpanie bežných ako aj kapitálových výdavkov, nakoľko sa jedná o prvý ucelený rok činnosti úradu komisára.
Pozícia
počet
Hrubá mzda
Poistné 35,2%
Cena práce / osoba/mesiac
Cena práce/ osoby/mesiac
Osobné výdavky za 12 mesiacov
komisár
2
1961
690
2651
5302
63624
Komisár paušálne náhrady
2
1385
-
-
-
33204
riaditeľ úradu komisára
2
1 687
594
2 281
4 562
54744
odborný zamestnanec
12
1 259
443
1 702
20 424
245088
zamestnanec
4
839
295
1 134
4 536
54 432
Spolu
20
342360
108768
-
34824
451092
Vzhľadom na skutočnosť, že úrad komisára pre deti a úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím bude potrebné vybudovať od začiatku bude potrebné zabezpečiť priestorové, materiálne a technické potreby, finančné náklady na bežné výdavky a kapitálové výdavky sú iba odhadované (ich rozdelenie je uvedené v tab. č. 3).
Príloha č. 13.a
5
Odhad výdavkov verejnej správy celkom
Výdavky
2015*
2016
2017
2018
Bežné výdavky
146273
566092
536092
536092
v tom :
osobné výdavky
prevádzkové výdavky
112773
33500
451092
115000
451092
85000
451092
85000
Kapitálové výdavky
15000
70000
10 000
10 000
Spolu
161273
636092
546092
546092
*Návrh zákona nadobúda účinnosť od 1.septembra 2015
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Príloha č. 13.a
6
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2015
2016
2017
2018
poznámka
Bežné výdavky (600)
146273
566092
536092
536092
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
85590
342360
342360
342360
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
27192
108768
108768
108768
Tovary a služby (630)2
33500
115000
85 000
85 000
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
15000
70000
10 000
10 000
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
15000
70000
10 000
10 000
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
161273
636092
546092
546092
Bežné výdavky (600)
146273
566092
563092
536092
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
85590
342360
342360
342360
Kapitálové výdavky (700)
15000
70000
10 000
10 000
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Príloha č. 13.a
7
Tabuľka č. 6
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2015
2016
2017
2018
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
20 +
20 +
20 +
20 +
z toho vplyv na ŠR
20
20
20
20
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
1879
1879
1879
1879
z toho vplyv na ŠR
1879
1879
1879
1879
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
85590
342360
342360
342360
z toho vplyv na ŠR
85590
342360
342360
342360
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
27192
108768
108768
108768
z toho vplyv na ŠR
27192
108768
108768
108768