D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie NR SR poslanci Lucia Nicholsonová a Martin Poliačik.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zavedenie povinného nástupu do materskej školy pre deti vo veku od troch rokov, ktoré pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia, čím sa týmto deťom umožní postupná a plynulá adaptácia na školské prostredie. Ako predkladatelia považujeme súčasnú úpravu tzv. predškolskej dochádzky za jednu z príčin existencie nultých ročníkov, pri ktorých k prirodzenému kontaktu s väčšinovým prostredím prichádza neskoro, nehovoriac ani o tom, že finančná úspora z nultých ročníkov by sa mohla efektívnejšie využiť na financovanie povinnej dochádzky do materskej školy pre deti, ktoré sa potrebujú adaptovať na školské prostredie. Nulté ročníky z uvedeného dôvodu navrhujeme zrušiť, keďže ich socializačné funkcie by v dostatočnom časovom predstihu plnila povinná návšteva materskej školy od troch rokov veku dieťaťa. Šesťročný žiak nultého ročníka je vo výraznejšej miere formovaný prostredím, v ktorom dovtedy žil a je ťažšie „tvarovateľný“ novým prostredím, než 3-ročné dieťa hravou formou v materskej škole. Väčšina z tých detí bez škôlok nikdy nezvládne náš vzdelávací systém a štát bez prijatia tohto návrhu bude naďalej podporovať rozrastanie armády nevzdelaných ľudí, ktorí sa v živote nikdy nebudú schopní uplatniť.
Návrh je zúženou verziou návrhu, ktorý na rokovanie 48. schôdze NR SR konanej v marci 2016 predložila poslankyňa Lucia Nicholsonová (tl. 1457). Uvedený návrh bol predmetom pomerne búrlivej rozpravy, po skončení ktorej predkladateľka tento návrh listom z 18.3.2015 vzala späť. Dôvodom späťvzatia bolo rozhodnutie predkladateľky vypustiť z návrhu všetky ustanovenia súvisiace s predmetom „výchova k zodpovednému rodičovstvu“, keďže tento prvok v návrhu zákona vyvolal nesúhlas konzervatívne orientovaných opozičných politických strán. Napriek tomu, že predkladateľka je naďalej presvedčená, že predmet podobného typu by mohol eliminovať niektoré nežiaduce javy (najmä predčasné neželané tehotenstvá veľmi mladých matiek) cieľom predloženého návrhu nebolo polarizovať opozíciu na tejto téme. Zmeniť súčasný spôsob riadenia tejto krajiny možno len raz za štyri roky. Zostávajúci necelý rok do parlamentných volieb by sa preto nemal niesť v znamení trieštenia sa opozície na okrajových témach so svetonázorovým podtextom, kde sa zhoda hľadá ťažko, ale je potrebné sa zamerať sa na spoločné názorové prieniky v tzv. ústredných témach, teda témach, na ktorých je založená prosperita štátu a jeho každodenné fungovanie. Vypustenie ustanovení upravujúcich zavedenie predmetu „výchova k zodpovednému rodičovstvu“ z návrhu zákona bolo vyjadrením podielu spoluzodpovednosti predkladateľov za budúci vývoj tejto krajiny.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, životné prostredie podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa nové znenie § 19 upravujúceho povinnú školskú dochádzku. Nové znenie pozostáva zo všeobecných odsekov 1 a 2 a z dvoch tematických okruhov uvedených v odsekoch 3 7 a 8 13. Zatiaľ čo v odsekoch 3 7 je všeobecná úprava povinnej školskej dochádzky v trvaní 10 rokov, spravidla od 6 do 16 roku veku dieťaťa, v odsekoch 8 13 je osobitná úprava pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, u ktorých vzhľadom na sociálne prostredie nie je predpoklad na plynulé začlenenie sa do školského prostredia; u týchto detí je povinná školská dochádzka trinásťročná a trvá najviac do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 16. rok veku. V nadväznosti na túto úpravu sa vypúšťa právna úprava nultého ročníka. Dôvodom tejto zmeny je, že šesťročný žiak nultého ročníka je vo výraznejšej miere formovaný prostredím, v ktorom dovtedy žil a je ťažšie „tvarovateľný“ novým prostredím, než 3-ročné dieťa hravou formou v materskej škole. Socializačnú funkciu by v časovom predstihu plnila povinná predškolská dochádzka.
K bodom 2 a 3
Navrhujú sa technické zmeny v súvislosti so zápisom na povinnú školskú dochádzku tak, aby táto úprava bola vyhovovala aj novej úprave rozsahu povinnej školskej dochádzky.
K bodu 4
Navrhuje sa zakotvenie bezplatnosti povinnej školskej dochádzky detí podľa § 19 ods. 8 na materských školách.
K čl. II
Účinnosť predloženého návrhu zákona sa navrhuje na 1. septembra 2015.