Návrhna skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Vláda Slovenskej republiky predkladá návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Účelom vládneho návrhu zákona je reagovať na dlhodobé problémy súvisiace s procesom konkurzu a reštrukturalizácie v Slovenskej republike a na súvisiace otázky v obchodných vzťahoch a s tým súvisiacich sociálnych dopadoch. Súčasný stav je výsledkom systémových nedostatkov právnej úpravy prijatej druhou Dzurindovou vládou v roku 2005. Základným zámerom návrhu zákona je zamedziť poškodzovaniu veriteľov rámci konkurzného a reštrukturalizačného konania a posilnenia zodpovednosti pri riadení obchodných spoločností. Na tento účel návrh zákona zvádza register diskvalifikácií a prísne postihy pri odďaľovaní riešenia úpadku firmy. Ďalej zavádza opatrenia zamedzujúce tunelovaniu firiem (zákaz vrátanie vkladov) a zavádza inštitút krízy obchodnej spoločnosti. V stave, kedy má firma nedostatok kapitálu, bude zakázané, aby si spoločníci vyplácali zisk, či uprednostňovali uspokojenie svojich pohľadávok a svojich veriteľov nechávali bez zaplatených faktúr. Pred vyplatením zisku bude štatutár povinný preveriť vždy aj to, či v dôsledku jeho vyplatenia majiteľom firmy nebude ohrozené zaplatenie faktúr veriteľom. Do procesu reštrukturalizácie bude môcť vstúpiť len spoločnosť, ktorá vedie riadne účtovníctvo a okrem toho bude musieť pravdivo opísať všetky obchody, ktoré pred reštrukturalizáciou firmu poškodili. Nová právna úprava ako následok reštrukturalizácie ustanovuje, že ak v reštrukturalizačnom pláne bude pre nezabezpečených veriteľov nižšia miera uspokojenia ako 40%, reštrukturalizovaná firma nebude svojim majiteľom vyplatiť zisky skôr ako uspokoja podlžnosti voči nezabezpečeným veriteľom aspoň do tejto výšky. V konkurze a aj v reštrukturalizácia sa zavádzajú prísnejšie predpoklady na to, aby správca mohol poprieť len tak prihlásenú pohľadávku veriteľa. Tento proces bude viac pod súdnou kontrolou a súd bude môcť veľmi rýchlo napraviť prípadné pochybenie správcu pri popieraní pohľadávok veriteľov.
Berúc do úvahy zaužívanú prax, kedy právna úprava je často zneužívaná a obchádzaná, kedy proces reštrukturalizácie vykazuje systémové nedostatky, ďalej v snahe zamedziť s tým súvisiacemu poškodzovaniu veriteľov, resp. poctivých podnikateľov a poskytnúť tak náležitú ochranu ústavou garantovaného práva vlastniť majetok a slobodne podnikať, a rovnako s cieľom zamedziť vzniku značných hospodárskych škôd, ktoré štátu môžu hroziť najmä v rámci procesu verejného obstarávania pri projektoch financovaných ako zo štátneho rozpočtu, tak aj zo štrukturálnych fondov, je potrebné, aby predložený vládny návrh zákona bol urýchlene schválený Národnou radou Slovenskej republiky. Uvedenej požiadavke na urýchlené prijatie zákona zodpovedá aj účinnosť navrhovanej úpravy. Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť okamžite, t.j. dňom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Oddialená účinnosť (1. január 2016) sa týka len tých častí zákona, ktorých úspešná implementácia v praxi vyžaduje prípravu, ako na strane podnikateľského sektora, tak na strane štátnych orgánov (kríza spoločnosti, register diskvalifikácií).
Na základe uvedených skutočností je potrebné podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky, aby sa vzhľadom na to, že hrozia značné hospodárske