Navrhovaným ustanovením sa odstraňuje diskriminácia voči osobám, ktoré poberali dôchodok v období do 31. decembra 2003, súčasne v tomto období pracovali a ako poistenci si riadne odvádzali odvody v rámci dôchodkového poistenia. Právna úprava v zákone č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení neskorších predpisov, však neprihliadala na obdobie dôchodkového poistenia, v ktorom dôchodca poberal aj dôchodok.
Podľa platného znenia § 249 ods. 1 písm. a) zákona o sociálnom poistení je poistencom aj fyzická osoba, ktorá bola zúčastnená na nemocenskom poistení a na dôchodkovom zabezpečení podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004. Zákonom č. 274/2000 Z. z. museli byť od 1. januára 2001 povinne dôchodkovo poistení pracujúci dôchodcovia, ako aj dôchodcovia v pozícií samostatne zárobkovo činných osôb, čiže si museli platiť dôchodkové poistenie. Novým zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení sa tento diskriminačný prvok od účinnosti tohto zákona, čiže od 1. januára 2004 síce odstránil, avšak žiadnym spôsobom neprihliadol na obdobie do 31. decembra 2003, ktoré sa pracujúcim dôchodcom nikde nepremietlo v podobe nároku na zvýšenie dôchodku za toto obdobie, čo sa javí byť diskriminačné.
Aj z tohto dôvodu sa navrhuje, aby sa poistencom, ktorým vznikol nárok na výplatu starobného dôchodku pred 1. januárom 2004, zvýšil ich vypočítaný starobný dôchodok za obdobie dôchodkového poistenia získaného do 31. decembra 2003, v ktorom tieto osoby poberali už svoj priznaný dôchodok alebo jeho časť o sumu, ktorá sa vypočíta ako súčin súčtu jednej polovice osobných mzdových bodov získaných za obdobie dôchodkového poistenia v období do 31. decembra 2003 počas poberania starobného dôchodku alebo jeho časti a aktuálnej dôchodkovej hodnoty platnej ku dňu nasledujúcemu po zániku dôchodkového poistenia. Takýto spôsob určenia (výpočtu) sumy starobného dôchodku je v súlade s § 66 ods. 4 zákona o sociálnom poistení.
Navrhuje sa, aby Sociálna poisťovňa určila sumu starobného dôchodku pre osoby, ktoré do 31. decembra 2003 poberali starobný dôchodok a boli súčasne povinne dôchodkovo poistené, a to do 31. decembra 2015, a to aj v prípade, ak už bolo právoplatne rozhodnuté podľa predpisov účinných do 31. decembra 2003. Keďže ide o diskriminačný stav, ktorý bol spôsobený týmto dôchodcom, je na štáte a teda Sociálnej poisťovni, aby im tieto dôchodky prepočítali. Rovnako z dôvodu, aby mala Sociálne poisťovňa dostatočne dlhý čas na tieto prepočty, túto povinnosť si môže splniť až do 31. decembra 2015.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením legisvakačnej lehoty, a to od 1. augusta 2015.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1.Predkladateľ návrhu zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Erika Jurinová a Miroslav Kadúc
2.Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona: