DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Miroslav Kadúc.
Podstatou predkladaného návrhu zákona je snaha jednoduchým, ale zároveň efektívnym spôsobom vyriešiť niekoľko rokov pretrvávajúci závažný problém spočívajúci v nezvolení nového predsedu Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“). Je nepochybné, že úrad je esenciálnou súčasťou inštitucionálnej výstavby demokratických právnych štátov. Význam tohto orgánu je podčiarknutý nielen 20-ročnou kontinuálnou existenciou tohto úradu, ale aj viac než 250 rokov starou tradíciou štátnej kontroly na území Slovenska (veď v časoch cisárovnej Márie Terézie existovala tzv. Účtovná komora, ktorá plnila úlohy analogické k úlohám úradu).
Vzhľadom na dôležitosť tohto ústavného orgánu je zarážajúce, s akou ľahkovážnosťou pristupujú politickí predstavitelia k voľbe predsedu tohto úradu. Obsadzovanie tejto funkcie sa stalo politickým bojom s neistým koncom a priestorom na prázdne štátnické sľuby, ktoré zjavne nenapomáhajú žiadnemu spoločnému konsenzu.
Zmienený problém pretrváva od februára roku 2012, kedy skočilo funkčné obdobie predsedu úradu. Hlavných cieľov predkladaného návrhu zákona je vyriešiť túto negatívnu situáciu a súbežne preventívne zabrániť tomu, aby sa podobné komplikácie pri voľbe predsedu úradu v budúcnosti neopakovali. Tento cieľ je možné dosiahnuť, z legislatívneho hľadiska, jednoduchým doplnením zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) o povinnosť predsedu Národnej rady Slovenskej republiky vyhlásiť novú voľbu predsedu na termín najbližšej schôdze, ktorá bezprostredne nasleduje po schôdzi, počas ktorej prebehla neúspešná voľba.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľskú sféru, nevyvoláva sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky,
2
medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Obsahom jediného bodu predkladaného návrhu zákona je doplnenie § 110 ods. 5 rokovacieho poriadku o povinnosť predsedu Národnej rady Slovenskej republiky vyhlásiť novú voľbu predsedu úradu na schôdzi nasledujúcej po schôdzi, na ktorej bola vykonaná neúspešná opakovaná voľba.
Súčasný mechanizmus voľby predsedu úradu je možné rozdeliť na niekoľko etáp. Úvodná voľba nastáva v zmysle ustanovení rokovacieho poriadku najneskôr 30 dní pred uplynutím funkčného obdobia predsedu úradu. Ak sa v rámci tejto prvej voľby nepodarí zvoliť predsedu, nastáva opakovaná voľba, ktorú môžeme chápať ako druhú fázu. Na opakovanej voľbe sa však zúčastnia len dvaja kandidáti, ktorí získali najväčší počet hlasov (resp. v prípade rovnosti počtu hlasov sa na opakovanej voľbe zúčastnia všetci kandidáti, ktorí tento počet získali). Ak predseda úradu nebol zvolený ani v opakovanej voľbe, vykoná sa nová voľba, ktorá z procedurálneho hľadiska prebieha rovnako ako úvodná voľba.
Návrh zákona do tohto mechanizmu explicitne dopĺňa povinnosť predsedu Národnej rady Slovenskej republiky iniciovať tretiu fázu novú voľbu počas najbližšej schôdze nasledujúcej po schôdzi, na ktorej sa nevydarila opakovaná voľba. Toto jednoduché doplnenie vytvorí cyklický mechanizmus vzájomne podmienených a striedajúcich sa nových a opakovaných volieb, čím sa vyvinie formálny tlak na členov parlamentu, aby plnili svoju povinnosť a zvolili predsedu úradu.
Čl. II
Vzhľadom na legisvakačnú dobu je účinnosť zákona navrhovaná na 1. august 2015.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Kadúc
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
5
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.