DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Erika Jurinová, Igor Matovič a Richard Vašečka za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti.
Hlavným účelom predloženého návrhu zákona je zaviesť možnosť pre rodičov, zákonných zástupcov žiakov, ako aj pre žiakov samotných odmietnuť účasť na vyučovaní obsahujúcom sexuálne správanie alebo poznatky o eutanázii bez akejkoľvek sankcie a povinnosti si takúto hodinu nahrádzať na inom vyučovacom predmete.
Súčasné nastavenie podmienok, kde prebieha vyučovanie alebo prednášky o sexuálnom správaní alebo o poznatkoch o eutanázii bez vedomia a predchádzajúceho súhlasu rodičov je neakceptovateľné, keďže v zmysle § 30 ods. 1 zákona o rodine majú rozhodujúcu úlohu vo výchove dieťaťa rodičia, ktorí súčasne majú právo vychovávať svoje deti v zhode s vlastným náboženským a filozofickým presvedčením. Dokonca nemožnosť ovplyvňovať výchovu svojich detí v školách naráža na ústavné právo rodičov v zmysle čl. 41 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, kde je stanovené, že starostlivosť o deti a ich výchova je právom rodičov, pričom deti majú právo na rodičovskú výchovu a starostlivosť.
V podmienkach slovenského školstva sa neustále stretávame s prípadmi, kedy je sexuálne správanie prednášané žiakom v nízkom veku rôznou nevhodnou formou bez akéhokoľvek vedomia rodičov, pričom sa tam používajú praktické ukážky, ktoré môžu viesť k narušovaniu mravnosti u mladistvých. Takéto praktiky môžu byť v rozpore s § 151 ods. 4 školského zákona, v zmysle ktorého je v školách a v školských zariadeniach zakázané poskytovanie alebo sprístupňovanie informácií alebo zneužívanie informačných prostriedkov, ktoré by mohlo viesť k narušeniu ich mravnosti.
Návrhom zákona sa umožňuje rodičom v plnej miere zodpovedať za smerovanie výchovy svojich detí, kde sa budú môcť slobodne rozhodnúť, či ich dieťa podstúpi vyučovanie obsahujúce sexuálne správanie a poznatky o eutanázii alebo nie. Rodičia dieťaťa, ktorí budú považovať za vhodné, aby zodpovednosť za výchovu namiesto nich preberali učitelia alebo iné odborne vyškolené osoby, tak budú môcť v zmysle návrhu zákona slobodným rozhodnutím vykonať.
Vyučovanie obsahujúce sexuálne správanie alebo poznatky o eutanázii nebude môcť prebiehať po predchádzajúcom písomnom nesúhlase rodiča, zákonného zástupca žiaka alebo žiaka samotného, čím v plnej miere podporíme ustanovenia Ústavy Slovenskej republiky a zákona o rodine, v zmysle ktorej práve rodičia zodpovední za výchovu svojho dieťa. Je potrebné ešte konštatovať, že neúčasť detí na takomto vyučovaní nebude mať žiaden negatívny dopad na ich vzdelanie a už vôbec nie na ich následný študijný život, keďže sexuálne správanie a ani poznatky o eutanázii sa nenachádzajú v prijímacích konaniach na stredné, či vysoké školy.
V nemalej miere sa takýmto návrhom ochráni dieťa pred nevhodným vyučovacím obsahom, ktoré mu môže byť v nízkom veku nepríjemné, čo ukazujú aj rôzne poznatky zo zahraničia.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy (hospodárenie obyvateľstva), nemá vplyv na podnikateľské prostredie a súčasne nemá vplyv na životné prostredie, rozpočet verejnej správy a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zavedením nového inštitútu, a to informovaného nesúhlasu. Informovaným nesúhlasom bude v zmysle školského zákona písomný nesúhlas fyzickej osoby, v ktorom sa okrem jej vlastnoručného podpisu uvedie, že táto osoba bola riadne poučená o dôsledkoch jej nesúhlasu. Takýto informovaný nesúhlas sa bude využívať pri vyučovaní obsahujúcom sexuálne správanie alebo poznatky o eutanázii.
K bodu 2
V § 3 sa rozširujú princípy výchovy a vzdelávania v školskom zákone aj o očakávania rodičov žiakov, čo je v súlade s návrhom zákona, v zmysle ktorého budú môcť rodičia rozhodovať o tom, či sa ich deti zúčastnia vyučovania, ktoré bude obsahovať sexuálne správanie alebo poznatky o eutanázii.
K bodu 3
Návrhom zákona sa vkladá do školského zákona nový § 15a, v zmysle ktorého sa zavádza možnosť pre rodičov, zákonných zástupcov žiakov, ako aj pre žiakov samotných odmietnuť účasť na vyučovaní obsahujúcom sexuálne správanie alebo poznatky o eutanázii, bez akejkoľvek sankcie a povinnosti si takúto hodinu nahrádzať na inom vyučovacom predmete.
Tento návrh reaguje na praktické prípady, kde žiakom v rámci vyučovacích predmetov alebo iných foriem prednášok počas vyučovacieho času poskytované informácie v oblasti sexuálneho správania, ktoré na jednej strane nepatria do vzdelávacieho procesu a nie vekovo vhodné pre mladistvých. Príklady predovšetkým zo zahraničia, kde sa niekoľko rokov vyučuje sexuálna výchova nám ukazujú, že spôsoby praktického znázorňovania intímnej sféry sexuálneho života častokrát podávané veľmi vulgárnou formou, ktorá hraničí niekedy s výslovným zákazom ohrozovania mravnosti u mladistvých.
Súčasná právna úprava školského zákona neupravuje možnosť rodičov ovplyvňovať účasť ich deti na vzdelávaní obsahujúcom sexuálne správanie alebo poznatky o eutanázii, čo môže byť v rozpore s § 30 ods. 1 zákona o rodine, kde rodičia majú rozhodujúcu úlohu vo výchove dieťaťa a súčasne majú právo vychovávať svoje deti v zhode s vlastným náboženským a filozofickým presvedčením. Taktiež je potrebné spomenúť, že v zmysle čl. 41 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky je starostlivosť o deti a ich výchova výslovným právom rodičov. Dnes však rodičia si nemôžu v plnej miere uplatňovať svoje ústavné právo na výchovu svojich detí, keďže právna úprava im neumožňuje v tak citlivej sfére akou je sexuálna výchova, určovať si, či preberú v tejto problematike zodpovednosť na seba, alebo im bude postačovať výchova v školách.
Ústavný súd SR v rozhodnutí PL. ÚS 24/2014 v oblasti problematiky rozhodovania rodičov o účasti ich detí na vzdelávaní obsahujúcom sexuálne správanie, konštatoval, že pokiaľ ide o charakter a obsah základného práva na vzdelanie, v judikatúre ústavného súdu je častejšie sa vyskytujúci (už) doktrinálny názor ústavného súdu, že v súvislosti s garanciou základného práva na vzdelanie ide o pozitívny záväzok štátu (napr. II. ÚS 8/96, PL. ÚS 2/04, PL. ÚS 17/2008). V tomto chápaní možno hneď v úvode konštatovať, že štvrtá referendová otázka do takto charakterizovaného základného práva na vzdelanie nijako nezasahuje ani sa ho nedotýka. Podľa čl. 2 dodatkového protokolu nikomu sa nesmie odoprieť právo na vzdelanie. Pri výkone akýchkoľvek funkcií v oblasti výchovy a výuky, ktoré štát vykonáva, bude rešpektovať právo rodičov zabezpečovať túto výchovu a vzdelanie v zhode s ich
vlastným náboženským a filozofickým presvedčením. Rovnako vo vyššie spomenutom rozhodnutí Ústavný súd SR uviedol, že štát nemôže sledovať cieľ indoktrinácie, ktorú by bolo možné považovať za rozpornú s náboženským a filozofickým presvedčením rodičov. Túto hranicu nemožno prekročiť.
Návrhom zákona sa súčasne myslí aj na rôzne prezenčné akcie alebo prednášky s tematikou sexuálneho správania počas výchovno-vzdelávacieho programu. Ide napríklad o prípady, kde prídu počas vyučovania psychológovia alebo iné odborne školené osoby a prednášajú problematiku sexuálneho správania žiakom. Tieto prednášky je potrebné rovnako podriadiť súhlasom rodiča alebo zákonného zástupcu, keďže aj na takýchto školských akciách môžu byť nevhodným spôsobom prezentované intímne oblasti sexuálnej výchovy.
Ako nám ukazujú príklady zo zahraničia, rodičia častokrát sankcionovaní za to, že chcú mať vplyv na výchovu svojho dieťaťa, a za uplatňovanie tohto práva sankcionovaní dokonca väzením, čo je v demokratických krajinách neprípustné. Aj z tohto dôvodu návrhom sa myslí na tieto prípady, pričom neabsolvovanie takejto vyučovacej hodiny, predmetu alebo prednášky nebude možné sankcionovať a dokonca sa nesúhlas rodiča alebo žiaka s takýmto druhom výchovy bude považovať za uvoľnenie z výchovy a žiak si takúto hodinu nebude musieť ani nahrádzať inou formou štúdia.
Aby bolo možné právo rodičov alebo detí v plnej miere aplikovať, navrhuje sa, aby učiteľ žiaka alebo riaditeľ školy najmenej tri pracovné dni pred vyučovacou hodinou alebo inou akciou v rámci školy informoval o tom rodičov písomnou informáciou, ktorej súčasťou bude aj možnosť odmietnuť účasť ich dieťaťa na takomto vyučovaní. Aby sa zachovalo právo žiaka na rozhodovanie o vyučovaní stanovuje sa, že pokiaľ rodič nepodpíše informovaný nesúhlas s vyučovaním obsahujúcom sexuálne správania, bude tak môcť vykonať aj samotný žiak.
Zodpovednosť za celé informovanie bude mať riaditeľ školy, ktorý musí mať prehľad o výchovno-vzdelávacom programe na celej škole.
K Čl. II
K bodom 1 až 3
Keďže sa v školskom zákone zavádza možnosť pre rodičov, zákonných zástupcov žiakov a žiakov samotných vysloviť nesúhlas s vyučovaním obsahujúcim sexuálne správanie alebo poznatky o eutanázii je potrebné stanoviť zodpovednú osobu za uplatňovanie takéhoto práva.
V zákone č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa zavádza, že riaditeľ školy bude niesť plnú zodpovednosť za uplatňovanie práva rodičov, zákonných zástupcov žiakov alebo žiakov samotných odmietnuť účasť na vyučovaní obsahujúcom sexuálne správanie alebo poznatky o eutanázii. Rovnako bude naviazaná na takúto povinnosť aj sankcia za jej porušenie, ktorú bude znášať zodpovedný zamestnanec školy, a to až do výšky 331,50 eura.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením potrebnej dĺžky legisvakančnej lehoty na 1. augusta 2015.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Erika Jurinová, Igor Matovič a Richard Vašečka.
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Keďže novelou zákona, ktorou sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dôjde k posilneniu právnej istoty všetkých rodičov v oblasti výchovy a vzdelávania ich maloletých detí tým, že si budú môcť slobodne rozhodnúť o tom, či sa zúčastnia vyučovania obsahujúcom sexuálne správanie alebo poznatky o eutanázii, dôjde tak k posilnenie sociálnych vplyvov v časti rovnosť príležitosti.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.