Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh novely zákona sa týka povinnosti každého zamestnávateľa zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu. Od 1.8.2014 nadobudol účinnosť zákon č. 204/2014 Z. z., ktorým sa zaviedla povinnosť poskytovania pracovnej zdravotnej služby bez ohľadu na kategóriu práce z hľadiska hodnotenia zdravotných rizík.
V čase od 1.1.2012 do 31.7.2014 bola povinnosť poskytovania pracovnej zdravotnej služby upravená v zákone č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a nevzťahovala sa na zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené do prvej a druhej kategórie, pri ktorých neexistuje riziko ohrozenia zdravia, alebo existuje iba nízke riziko. Povinnosť zamestnávateľa zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu sa vzťahovala iba na zamestnancov vykonávajúcich rizikové práce, zahrnuté v tretej a štvrtej kategórii v zmysle ustanovení § 31 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Od 1.8.2014 sa celá úprava pracovnej zdravotnej služby sústredila do zákona č. 355/2007 Z. z. a povinnosť zabezpečenia pracovnej zdravotnej služby sa rozšírila na všetky kategórie zamestnancov.
Vláda odôvodnila navrhovanú zmenu potrebou plniť požiadavky európskej rámcovej smernice Rady z 12. júna 1989 89/391/EHS o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a zdravia pracovníkov pri práci. Táto smernica síce predpokladá, že zamestnávatelia budú poskytovať zamestnancom ochranné a preventívne služby pred ohrozením zdravia v práci, konkrétna právna úprava je však ponechaná na členské krajiny. Smernica okrem zabezpečovania týchto služieb prostredníctvom vlastných pracovníkov a externých služieb a osôb umožňuje členským štátom definovať kategórie podnikov, v ktorých zamestnávateľ, za predpokladu, že je kvalifikovaný, môže vzhľadom na charakter činností a veľkosť podniku osobne prevziať zodpovednosť za príslušné opatrenia (čl. 7 ods. 7 smernice). V transpozičnej tabuľke zhody prislúcha k tejto úprave v smernici ustanovenie § 22 ods. 6 a 7 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktoré upravuje možnosť zamestnávateľa osobne vykonávať bezpečnostnotechnickú službu na svojich pracoviskách pričom ods. 7 upravuje podmienky odbornej spôsobilosti na osobné plnenie odborných úloh bezpečnostného technika alebo autorizovaného bezpečnostného technika a ods. 6 upravuje podmienky tohto zamestnávateľa z hľadiska počtu a klasifikácie zamestnancov. Avšak týmto existujúcim ustanovením vôbec nedošlo k transpozícii príslušného článku smernice, keďže sa jedná len o úpravu možnosti osobného výkonu bezpečnostnotechnickej služby zamestnávateľom a možnosť osobného vykonávania pracovnej zdravotnej služby zamestnávateľom v našom právnom poriadku upravená nie je. Napriek tomu, že smernica dáva v danej možnosti členským krajinám slobodnú vôľu ju aktivovať a osobitne upraviť jej podmienky. A síce, aj keď zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov umožňuje, aby vykonával úlohu bezpečnostného technika aj zamestnávateľ osobne a bezpečnostný technik podľa zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov môže vykonávať pracovnú zdravotnú službu, avšak, problémom je, že podľa tohto zákona bezpečnostným technikom na účely výkonu pracovnej zdravotnej služby môže byť len zamestnanec zamestnávateľa alebo iná, zmluvne zabezpečená osoba/y.
Predkladaný návrh novely zákona predpokladá, že zamestnávatelia budú môcť osobne prevziať zodpovednosť za zabezpečenie pracovnej zdravotnej služby v prípade, ak spĺňajú podmienky dnes ustanovené v § 22 ods. 6 a 7 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, t.j. ak na osobné plnenie
odborných úloh bezpečnostného technika alebo autorizovaného bezpečnostného technika na svojich pracoviskách odborne spôsobilí podľa ods. 7 a spĺňajú podmienky podľa ods. 6 tohto zákona.
Pre porovnanie s transpozíciou tejto povinnosti ustanovenej smernicou v iných členských štátoch a EZVO napr. v susednej Českej republike sa povinnosť nevzťahuje na zamestnancov 1. kategórie, v Poľsku zamestnávateľ možnosť vykonávať pracovnú zdravotnú službu osobne pri zamestnávaní menej ako 10 zamestnancov a pri splnení vyššieho stupňa odbornej spôsobilosti menej ako 20 zamestnancov. Podobne v Portugalsku do 10 zamestnancov. V Rakúsku dokonca do 50 zamestnancov. Celoplošná povinnosť pre všetkých zamestnávateľov nie je zavedená ani v Bulharsku, Španielsku, Írsku či Nórsku.
Rovnako sa navrhuje v zákone č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zvýšiť počet zamestnancov, pri ktorom môže zamestnávateľ osobne vykonávať odborné úlohy bezpečnostného technika alebo autorizovaného bezpečnostného technika, ak je na ich plnenie zároveň odborne spôsobilý podľa tohto zákona. Dôvod tejto zmeny je zrejmý aj v porovnaní so susednou českou právnou úpravou v zákone č. 309/2006 Sb. o zaistení ďalších podmienok bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ktorá je nepomerne menej prísna a v § 9 ods. 3 tohto zákona stanovuje na osobný výkon predmetných úloh v rámci BOZP nasledujúce kritériá:
„Ak zamestnávateľ zamestnáva
a) najviac 25 zamestnancov, môže zabezpečovať úlohy v prevencii rizík sám, ak k tomu potrebné znalosti,
b) 26 500 zamestnancov, môže zabezpečovať úlohy v prevencii rizík sám, ak je k tomu odborne spôsobilý, alebo jednou alebo viacerými odborne spôsobilými osobami,...
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily, nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie. pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zmenou navrhovanou v bode 4.
K bodu 2
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zmenou navrhovanou v bode 4.
K bodu 3
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zmenou navrhovanou v bode 4.
K bodu 4
Navrhuje sa doplniť medzi možnosti spôsobu zabezpečenia pracovnej zdravotnej služby aj možnosť osobného výkonu samotným zamestnávateľom, ak je fyzickou osobou alebo prostredníctvom štatutárneho orgánu, ak je zamestnávateľ právnickou osobou, ak je tento odborne spôsobilý podľa osobitného predpisu na osobné plnenie odborných úloh bezpečnostného technika alebo autorizovaného bezpečnostného technika na svojich
pracoviskách a spĺňa zároveň podmienky podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v súlade s ustanovením čl. 7 ods. 7 smernice Rady z 12. júna 1989 89/391/EHS o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a zdravia pracovníkov pri práci.
K bodu 5
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zmenou navrhovanou v bode 3.
K bodu 6
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zmenou navrhovanou v bode 3.
K bodu 7
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zmenou navrhovanou v bode 4.
Čl. II
K bodu 1
Navrhuje sa, aby zamestnávateľ mohol na svojich pracoviskách osobne, ak je fyzickou osobou alebo štatutárnym orgánom, ak je právnickou osobou, vykonávať odborné úlohy bezpečnostného technika alebo autorizovaného bezpečnostného technika, ak je na ich plnenie odborne spôsobilý podľa tohto zákona a zamestnáva menej ako, nie pôvodných päť zamestnancov, ale menej ako 15 zamestnancov, ak jeho kód podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností je uvedený v prílohe č. 1.
K bodu 2
Navrhuje sa, aby zamestnávateľ mohol na svojich pracoviskách osobne, ak je fyzickou osobou alebo štatutárnym orgánom, ak je právnickou osobou, vykonávať odborné úlohy bezpečnostného technika alebo autorizovaného bezpečnostného technika, ak je na ich plnenie odborne spôsobilý podľa tohto zákona a zamestnáva menej ako, nie pôvodných 19 zamestnancov, ale menej ako 50 zamestnancov, ak jeho kód podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností nie je uvedený v prílohe č. 1.
Čl. III
Navrhuje sa účinnosť novely 1. septembra 2015.