DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu poslanec Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti Igor Hraško.
Návrh zákona opätovne zavádza možnosť výberu nasporených finančných prostriedkov, z vkladných knižiek na doručiteľa s prihliadnutím na to, že právo na výplatu zostatku zrušeného vkladu možno uplatniť v novej lehote do 31. 12. 2016, ktorá je v zmysle § 101 Občianskeho zákonníka premlčacou lehotou.
Návrh zákona je nadviazaním na v minulosti existujúcu právnu úpravu, ktorá bola nevyhnutná pri procese zrušenia vkladných knižiek na doručiteľa. Hoci boli vkladné knižky na doručiteľa zrušené ku dňu 31. 12. 2003, aj po desiatich rokoch kedy bolo sporiteľom umožnené vybrať si svoje nasporené finančné prostriedky, ostalo na vkladných knižkách na doručiteľa ešte približne 25 miliónov eur.
Uvedené množstvo neprevzatých a v súčasnosti aj prepadnutých finančných prostriedkov, ktoré ostali na vkladných knižkách na doručiteľa aj po uplynutí zákonných lehôt, je dôsledkom niekoľkých faktorov. Okrem nevedomosti občanov, to mnohokrát bola aj nevedomosť, neodbornosť či neochota a laxný prístup finančných inštitúcií (bánk) v upozorňovaní svojich klientov na potrebu vybratia si finančných prostriedkov zo svojich vkladných knižiek na doručiteľa. S odstupom času možno konštatovať, že ani jedno upozornenie v jednom denníku s celoštátnou pôsobnosťou nebolo postačujúce.
Vzhľadom na relatívne veľké množstvo neprevzatých finančných prostriedkov z vkladných knižiek na doručiteľa sa väčší dôraz kladie aj na informovanie verejnosti o danej možnosti, a to aj prostredníctvom Rozhlasu a televízie Slovenska.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Nemá vplyv na životné prostredie ani na podnikateľskú sféru. Pozitívne vplyvy návrhu zákona možno predpokladať v oblasti informatizácie spoločnosti no najmä v oblasti sociálnych vplyvov, a to na hospodárenie obyvateľstva.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Predmetné ustanovenie opätovne zavádza možnosť výberu nasporených finančných prostriedkov, z vkladných knižiek na doručiteľa, ktoré zanikli ku koncu roka 2003, a to predĺžením premlčacej lehoty na výplatu zostatku zrušeného vkladu do konca roka 2016.
V súvislosti s predmetným návrhom zákona je potrebné podotknúť a pripomenúť, že predĺženie tejto premlčacej lehoty sa raz udialo, a to konkrétne zákonom č. 69/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona ponecháva Ministerstvu financií Slovenskej republiky oprávnenie na kontrolu správnosti a opodstatnenosti vyplácania peňažných prostriedkov, tak ako tomu bolo aj v minulosti. Aby sa o možnosti vybratia finančných prostriedkov z vkladných knižiek na doručiteľa dozvedelo čo najviac občanov, zavádza sa intenzívnejšia informačná kampaň. Okrem printových médií s celoslovenskou pôsobnosťou sa informácia o možnosti vybratia si finančných prostriedkov z vkladných knižiek na doručiteľa objaví aj v Rozhlase a televízii Slovenska.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. augusta 2015.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Hraško
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 47 ods. 2, čl. 95 a čl. 325 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v:
smernici Európskeho Parlamentu a Rady 2005/60/ES z 26. októbra 2005 o predchádzaní využívania finančného systému na účely prania špinavých peňazí a financovania terorizmu - osobitne v čl. 6 smernice zákaz anonymných účtov a anonymných vkladných knižiek a zavedenie, čo najskorších opatrení, aby sa majitelia týchto účtov a/alebo knižiek podrobili novému systému vedenia účtov a knižiek,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na transpozíciu smernice uvedenej v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti uplynula 15. decembra 2007, pričom v tejto lehote bola uvedená smernica transponovaná do slovenského právneho poriadku riadne a včas,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)smernica uvedená v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti bola transponovaná do nasledujúcich právnych predpisov:
zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
Trestný zákon v znení neskorších predpisov,
Devízový zákon v znení neskorších predpisov,
zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
Živnostenský zákon v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie
-úplný.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Vzhľadom na to, že finančné prostriedky pôvodne uložené v bankách na vkladných knižkách na doručiteľa sa z finančných inštitúcií presunuli na Ministerstvo financií Slovenskej republiky, prepadli v prospech štátu, ak si ich do 31.12.2013 neprevzali ich majitelia. Negatívny dopad na štátny rozpočet spočíva v tom, že vyplácanie doposiaľ neprevzatých finančných prostriedkov z vkladných knižiek na doručiteľa sa bude realizovať z prostriedkov štátneho rozpočtu. V tejto súvislosti však treba poznamenať, že ide o finančné prostriedky, ktoré štát pravdepodobne drží na osobitnom účte a neboli ešte použité na konkrétne účely v zmysle zákona o štátnom rozpočte, a preto by ich vyplatenie majiteľom vkladných knižiek nemalo byť problematické a nemuselo by mať negatívny dopad na štátny rozpočet v podobe dodatočných výdavkov.
Zavedenie možnosti opätovného uplatnenia si nároku na finančné prostriedky nasporené na vkladných knižkách na doručiteľa, bude mať bezpochyby značný pozitívny vplyv na hospodárenie dotknutých obyvateľov.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.