DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) ako iniciatívny materiál.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je úprava kompetencií tvorby a realizácie štátnej politiky v oblasti ľudských práv.
Na tento účel návrh zákona vymedzuje v kompetenčnom zákone generálnu kompetenciu tvorby a realizácie štátnej politiky v oblasti ľudských práv a zveruje ju do pôsobnosti Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, a to vrátane doterajšej koordinačnej kompetencie, ktorú vykonávalo Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky. Ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky zostáva zachovaná kompetencia poskytovania dotácií v oblasti ľudských práv. Dôvodom je skutočnosť, že k presunu kompetencií medzi rezortmi dochádza najmä pre blížiace sa predsedníctvo Slovenskej republiky v Rade Európskej Únie počas prebiehajúcej dotačnej výzvy. Keďže odborné personálne zázemie poskytovania dotácii na rezorte zahraničných vecí a európskych záležitostí plní aj iné úlohy v rámci rezortu a zabezpečuje realizáciu dotačnej schémy v oblasti zahraničnej politiky, nie je možné tieto kapacity v tomto čase delimitovať. Ministerstvo spravodlivosti SR však bude na procese poskytovania dotácii v oblasti ľudských práv aktívne participovať ako v oblasti prípravy nových výziev, tak aj vyhodnocovania žiadostí o dotácie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona bol predmetom riadneho medzirezortného pripomienkového konania. Materiál prerokovala a schválila vláda Slovenskej republiky na svojom rokovaní dňa 18. marca 2015.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Z materiálu nevyplývajú dodatočné nároky na štátny rozpočet, pretože úlohy zabezpečia príslušné rozpočtové kapitoly v rámci schválených výdavkových limitov.
Delimitácia jedného neobsadeného miesta vo funkcii hlavný štátny radca z Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR na Ministerstvo spravodlivosti SR nebude mať žiaden dopad na nárast výdavkovej časti rozpočtu verejnej správy ako aj zamestnanosť vo verejnej správe. Čiastkový delimitačný protokol (týkajúci sa delimitácie osobných výdavkov a pracovného miesta) medzi Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a Ministerstvom spravodlivosti SR za roky 2015 bude vypracovaný a predložený Ministerstvu financií SR za účelom realizácie rozpočtového opatrenia zníženia rozpočtu Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a adekvátneho nárastu rozpočtu Ministerstva spravodlivosti SR, v termíne uvedenom v zmysle uznesenia vlády.
Navrhovaná delimitácia zodpovedá delimitácii jedného štátnozamestnaneckého miesta z Úradu vlády SR na Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR v súvislosti so zrušením funkcie podpredsedu vlády SR pre ľudské práva a národnostné menšiny.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa, aby ministerstvom zodpovedným za tvorbu a uskutočňovanie štátnej politiky v oblasti ľudských práv, ako aj za jej koordináciu bolo Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
K bodu 2
Účelom navrhovanej zmeny je zachovať kompetenciu Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky pri poskytovaní dotácií v oblasti ľudských práv. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že Ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky naďalej zostávajú aj jeho kompetencie v oblasti ľudských práv majúce základ v jeho pôvodnej pôsobnosti podľa § 14 ods. 1 a 2.
K bodu 3
Zmena sa navrhuje v záujme spresnenia vymedzených kompetencií Ministerstva kultúry Slovenskej republiky po dohode s príslušným ministerstvom. Doteraz používaný pojem „osvetová činnosť“ je príliš široký a zahŕňa v sebe aj také činnosti, ktoré nesúvisia s vymedzenými kompetenciami a činnosťou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky (napr. osveta v oblasti environmentalistiky, zdravotníctva, bezpečnosti pri práci, atď.). Z tohto dôvodu sa navrhuje zaviesť bližšie špecifikovaný pojem „kultúrno-osvetová činnosť“, ktorý sa v súčasnosti bežne používa v kultúrno-spoločenskej a výchovno-vzdelávacej praxi.
K bodu 4
V prechodnom ustanovení § 40x sa upravuje prechod kompetencie z pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky na Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v oblasti ľudských práva s výnimkou poskytovania dotácií, kde zostáva zachovaná pôsobnosť Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. septembra 2015.
V Bratislave, 18. marca 2015
Robert Fico
predseda vlády Slovenskej republiky
Tomáš Borec
minister spravodlivosti Slovenskej republiky