Chronické neprenosné choroby, medzi ktoré patria napr. ochorenia srdca, pľúc, nádorové ochorenia, cukrovka, obezita, poruchy imunitného systému, alergie a psychické choroby, podľa WHO v roku 2008 zodpovedali za 63 percent úmrtí na celom svete. Vzhľadom na ešte väčšie množstvo úmrtí v Slovenskej republike súvisiacich podľa Správy o zdravotnom stave obyvateľstva SR za roky 2009 – 2011 s chronickými chorobami sa javí byť nevyhnutné zvýšiť už od raného veku informovanosť, vzdelávanie a prevenciu v oblasti zdravia. V dôsledku zdravotnej výchovy by sa mal zlepšiť životný štýl a zdravotný stav obyvateľov na Slovensku a eliminovať výskyt závažných rizikových faktorov vrátane fajčenia, pitia alkoholu, užívania drog, nedostatku pohybu, nesprávnej životosprávy, nadváhy a nadmerného stresu. V tejto súvislosti je vhodné pripomenúť aj čl. 168 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, podľa ktorého činnosti Európskej únie, ktoré dopĺňajú vnútroštátne politiky, sa zameriavajú na zlepšenie verejného zdravia, prevenciu ľudských chorôb a ochorení, a odstraňovanie zdrojov nebezpečenstva pre telesné a duševné zdravie. Takéto postupy zahŕňajú o. i. boj proti najzávažnejším chorobám podporou výskumu ich príčin, prenosu a prevencie, ako aj zdravotnícke informácie a osvetu.Obsahom nového predmetu zdravotná výchova by mali byť hravou formou podané informácie o rizikových faktoroch chronických ochorení, pozitívnych vplyvoch správnej výživy, dostatočného príjmu tekutín, pravidelnej a dostatočnej pohybovej aktivity na zdravie, dostatočného odpočinku, či negatívnych vplyvoch nadváhy, fajčenia, alkoholu, drog, nadmerného stresu na vznik a vývoj týchto ochorení. Nemenej dôležitá je i prevencia v oblasti orálneho zdravia a mentálneho zdravia, prevencia závislostí, ale i prevencia alergických, infekčných, či sexuálne prenosných ochorení.
Učebné osnovy, náplň a učebné materiály nového predmetu zdravotná výchova pripravia odborníci z oblasti verejného zdravotníctva, medicíny, pedagogiky a psychológie, vo forme vhodnej a zrozumiteľnej pre daný vek tak, aby bola spracovaná celá navrhovaná problematika. Vyučovanie by malo byť doplnené praktickými ukážkami, napr. zdravej výživy, vhodného jedálnička, optimálnych relaxačných cvičení, či rôznymi exkurziami, alebo diskusiami s odborníkmi z jednotlivých oblastí.
Zdravotnú výchovu navrhujeme zaradiť do vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb zvlášť pre materské školy, základné školy i stredné školy a gymnáziá. Pre materské školy je táto oblasť rozdelená na Zdravie a zdravý životný štýl, Hygiena a sebaobslužné činnosti, Pohyb a telesná zdatnosť a Sezónne aktivity a kurzy, s pomerne podrobne vypracovanými výkonnými i obsahovými štandardami a evaluačnými otázkami, s odporúčanou časovou frekvenciou štyri hodiny na jeden mesiac. Vyučovanie zdravotnej výchovy navrhujeme vo vybraných ročníkoch základných škôl, stredných škôl a gymnázií vyučovať v rozsahu jedna vyučovacia hodina za týždeň.
Pre základné školy, stredné školy a gymnáziá je vzdelávacia oblasť Zdravie a pohyb zabezpečovaná len predmetom Telesná a športová výchova, ktorá je takmer výlučne venovaná vytváraniu si pozitívneho vzťahu k pravidelnej pohybovej aktivite, ako nevyhnutnému základu zdravého životného štýlu. Iné faktory zdravého životného štýlu sú spomenuté len okrajovo, aj keď to názov vzdelávacej oblasti naznačuje a sú vyučované v rámci hodín telesnej výchovy, kde by mal žiak predovšetkým cvičiť. Navyše sme presvedčení o urgencii zvýšenia týždňovej hodinovej dotácie telesnej výchovy z dvoch hodín na tri hodiny.
Vzdelávacia oblasť Zdravie a pohyb nie je podľa nášho názoru dostatočne prepracovaná pre základné školy, stredné školy a gymnáziá a obsah a rozsah zdravotnej výchovy nenahrádzajú plnohodnotne ani prierezové témy, vzhľadom na špecifickosť a komplexnosť danej problematiky. Prierezová téma Ochrana života a zdravia sa napríklad zaoberá riešením mimoriadnych udalostí, ako sú civilná ochrana, integruje spôsobilosti žiakov zamerané na ochranu života a zdravia v