Legislatívno-technická úprava bezprostredne súvisiaca s čl. I bodom 3. Kvôli jednoznačnosti sa špecifikuje pojem doplnkové jedlo. Základ tejto špecifikácie vychádza z platného ustanovenia § 6 ods. 1 vyhlášky č. 330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania (ďalej len „vyhláška 330/2009 Z. z.“), pričom sa zdôrazňuje, že za doplnkové jedlo sa považuje aj nápoj.
Ustanovuje sa, že všeobecne záväzným právnym predpisom má Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR ustanoviť aj podrobnosti o predaji doplnkových jedál v automatoch, nielen v bufetoch ako v súčasnosti. V súvislosti s tým je potrebné novelizovať vyhlášku č. 330/2009 Z. z.
V Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2012 – 2016 vláda deklaruje svoje zameranie o. i. na starostlivosť o deti a mladistvých, na prevenciu civilizačných ochorení, podporu konzumácie zdravých potravín a zdravého životného prostredia.
V podmienkach Slovenskej republiky prebiehajú viaceré regionálne prieskumy, ale aj celoplošné prieskumy zamerané na výživu a stravovacie návyky detí.
V súvislosti s alarmujúcimi výsledkami bolo prijatých viacero intervenčných programov, ako sú napríklad Národný program podpory zdravia v Slovenskej republike, Národný program starostlivosti o deti a dorast v SR na roky 2008 – 2015, Národný program prevencie obezity, Program školské mlieko alebo Program Školské ovocie s cieľom zmeniť a zlepšiť stravovacie návyky detí a mladistvých.
Stravovacie návyky detí a žiakov nepochybne vo významnej miere formuje aj škola, resp. školské zariadenie. Významným prvokom je tu existencia zariadení školského stravovania (školských jedální), v ktorých je ponúkaná strava prísne kontrolovaná so zameraním na potrebný obsah jednotlivých zložiek a nutrientov.
Úplne iná je situácia pri predaji doplnkových jedál v bufetoch a automatoch. V ich prípade neexistuje taká prísna regulácia predaja a ponuky jedál a nápojov. Z toho titulu je cieľom predkladaného návrhu zákona regulovať predaj doplnkových jedál vrátane nápojov ponúkaných v bufetoch a automatoch, so zameraním aj na výrobky a nápoje, ktorých predaj má byť zakázaný.
Ide najmä o zákaz predaja potravín s vysokým obsahom cukrov, nápojov a výrobkov s obsahom alkoholu, kofeínu, chinínu a energetických nápojov. Podľa návrhu zákona sa majú v bufetoch a automatoch umiestnených v školách (vrátane materských škôl, základných škôl a stredných škôl) a v školských zariadeniach predávať najmä zdravé jedlá a zdravé nápoje, ako sú ovocie a zelenina v čerstvom stave, celozrnné výrobky a cereálne výrobky, mlieko a mliečne výrobky so zníženým obsahom tukov a nápoje bez konzervačných prípravkov, pridaného cukru a umelých sladidiel. Rozsah predaja vymenovaných zdravých doplnkových jedál má tvoriť najmenej 2/3 z celkového sortimentu ponuky bufetu alebo automatu.
Ustanovenie § 151a ods. 1 návrhu zákona sa odvíja od v súčasnosti platného znenia § 5 ods. 1 vyhlášky č. 330/2009 Z. z., v zmysle ktorého, ak stravovanie detí a žiakov nemožno zabezpečiť prostredníctvom zariadenia školského stravovania, môžu tieto služby poskytovať bufety na základe zmluvy uzatvorenej medzi zriaďovateľom školy alebo školského zariadenia a prevádzkovateľom bufetu.