1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti Eva Horváthová.
Cieľom návrhu zákona je zvýšiť kvalitu stravovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach a následne zlepšiť zdravotný stav obyvateľov Slovenskej republiky. Zdravotný stav obyvateľstva je totiž alarmujúci, ako sa to uvádza aj v odpočte plnenia programov a projektov Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „ÚVZ SR“) za rok 2014.
Podľa tohto odpočtu: na základe výsledkov celoštátneho antropometrického prieskumu z roku 2001 sa podiel detí v súbore dospievajúcich (15-18 ročných), ktoré dosahujú problémovú hmotnosť (nadhmotnosť + obezitu) zvýšil oproti percentilovému stanoveniu na 14,96%, čo je viac ako o 5%, podobne ako u detí staršieho a mladšieho školského veku, kde toto navýšenie predstavovalo 8% a 4,1% a podiel detí s problémovou hmotnosťou podľa štandardov bol u detí staršieho školského veku nie 9,91% ale 13,97%. Podiel obéznych chlapcov sa pohyboval od 11% po 8,5% a so stúpajúcim vekom klesal, kým u dievčat“ sa zaznamenal „opačný trend, percento obéznych dievčat s vekom stúpalo z 5,6% na 10%.“.
Stravovacie návyky detí a žiakov nepochybne vo významnej miere formuje aj škola, resp. školské zariadenie. Významným prvkom je existencia zariadení školského stravovania (školských jedální), v ktorých je ponúkaná strava prísne kontrolovaná so zameraním na potrebný obsah jednotlivých zložiek a nutrientov. Úplne iná je situácia pri predaji doplnkových jedál v školských bufetoch (ďalej len „bufet“) a školských predajných automatoch (ďalej len „automat“). V ich prípade neexistuje taká prísna regulácia predaja a ponuky jedál a nápojov. Preto je cieľom návrhu zákona regulovať predaj doplnkových jedál vrátane nápojov ponúkaných v bufetoch a automatoch, so zameraním aj na výrobky a nápoje, ktorých predaj byť zakázaný. Rozsah predaja zdravých doplnkových jedál má tvoriť najmenej 2/3 z celkového sortimentu ponuky bufetu alebo automatu.
Návrh zákona zakladá pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, nemá však vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Môže mať mierne negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Nepredpokladajú sa bezprostredné sociálne vplyvy konkretizované v doložke vybraných vplyvov, predložená právna úprava však v praxi významne prispeje k zlepšeniu zdravotného stavu obyvateľov a tým aj k zlepšeniu ich kvality života a pracovného výkonu. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
2
Legislatívno-technická úprava bezprostredne súvisiaca s čl. I bodom 3. Kvôli jednoznačnosti sa špecifikuje pojem doplnkové jedlo. Základ tejto špecifikácie vychádza z platného ustanovenia § 6 ods. 1 vyhlášky č. 330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania (ďalej len „vyhláška 330/2009 Z. z.“), pričom sa zdôrazňuje, že za doplnkové jedlo sa považuje aj nápoj.
K bodu 2
Ustanovuje sa, že všeobecne záväzným právnym predpisom Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR ustanoviť aj podrobnosti o predaji doplnkových jedál v automatoch, nielen v bufetoch ako v súčasnosti. V súvislosti s tým je potrebné novelizovať vyhlášku č. 330/2009 Z. z.
K bodu 3
V Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2012 2016 vláda deklaruje svoje zameranie o. i. na starostlivosť o deti a mladistvých, na prevenciu civilizačných ochorení, podporu konzumácie zdravých potravín a zdravého životného prostredia.
V podmienkach Slovenskej republiky prebiehajú viaceré regionálne prieskumy, ale aj celoplošné prieskumy zamerané na výživu a stravovacie návyky detí.
V súvislosti s alarmujúcimi výsledkami bolo prijatých viacero intervenčných programov, ako napríklad Národný program podpory zdravia v Slovenskej republike, Národný program starostlivosti o deti a dorast v SR na roky 2008 2015, Národný program prevencie obezity, Program školské mlieko alebo Program Školské ovocie s cieľom zmeniť a zlepšiť stravovacie návyky detí a mladistvých.
Stravovacie návyky detí a žiakov nepochybne vo významnej miere formuje aj škola, resp. školské zariadenie. Významným prvokom je tu existencia zariadení školského stravovania (školských jedální), v ktorých je ponúkaná strava prísne kontrolovaná so zameraním na potrebný obsah jednotlivých zložiek a nutrientov.
Úplne iná je situácia pri predaji doplnkových jedál v bufetoch a automatoch. V ich prípade neexistuje taká prísna regulácia predaja a ponuky jedál a nápojov. Z toho titulu je cieľom predkladaného návrhu zákona regulovať predaj doplnkových jedál vrátane nápojov ponúkaných v bufetoch a automatoch, so zameraním aj na výrobky a nápoje, ktorých predaj má byť zakázaný.
Ide najmä o zákaz predaja potravín s vysokým obsahom cukrov, nápojov a výrobkov s obsahom alkoholu, kofeínu, chinínu a energetických nápojov. Podľa návrhu zákona sa majú v bufetoch a automatoch umiestnených v školách (vrátane materských škôl, základných škôl a stredných škôl) a v školských zariadeniach predávať najmä zdravé jedlá a zdravé nápoje, ako ovocie a zelenina v čerstvom stave, celozrnné výrobky a cereálne výrobky, mlieko a mliečne výrobky so zníženým obsahom tukov a nápoje bez konzervačných prípravkov, pridaného cukru a umelých sladidiel. Rozsah predaja vymenovaných zdravých doplnkových jedál tvoriť najmenej 2/3 z celkového sortimentu ponuky bufetu alebo automatu.
Ustanovenie § 151a ods. 1 návrhu zákona sa odvíja od v súčasnosti platného znenia § 5 ods. 1 vyhlášky č. 330/2009 Z. z., v zmysle ktorého, ak stravovanie detí a žiakov nemožno zabezpečiť prostredníctvom zariadenia školského stravovania, môžu tieto služby poskytovať bufety na základe zmluvy uzatvorenej medzi zriaďovateľom školy alebo školského zariadenia a prevádzkovateľom bufetu.
3
Navrhovaný demonštratívny zoznam zdravých doplnkových jedál v § 151a ods. 2 vychádza z platného § 5 ods. 3 vyhlášky č. 330/2009 Z. z., pričom uvedené ustanovenie vykonávacieho predpisu precizuje.
V § 151a ods. 3 sa ustanovuje, že zdravé doplnkové jedlá uvedené v odseku 2 písm. a) d) musia tvoriť aspoň dvojtretinový podiel z celkovej ponuky doplnkových jedál v každom bufete a v každom automate. Navrhované obmedzenie prispieť k zlepšeniu zdravotného stavu detí a žiakov a eliminovať narastajúcu obezitu u tejto vekovej skupiny. Problém s predajom nezdravých potravín v školách neexistuje len na Slovensku, vyskytuje sa napr. aj v Českej republike. Podľa informácií medializovaných v r. 2014 výskum na brnenských školách ukázal, že deti majú záujem najmä o nezdravé položky alebo o položky pre deti nevhodné (http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/262987-automaty-prinaseji-skolam-penize-a-detem-zdravotni-problemy/).
V § 151a ods. 4 sa na účel zvýšenia kvality stravovania detí zakazuje predaj pre nich zdravotne nevyhovujúcich doplnkových jedál, a síce cukroviniek a cukrárskych výrobkov, nápojov a výrobkov s obsahom alkoholu, kofeínu alebo chinínu, energetických nápojov a nemliečnych nápojov s pridaním cukru alebo umelých sladidiel.
Návrh čl. I bodu 3 je v súlade s čl. 24 Charty základných práv Európskej únie, podľa ktorého deti majú právo na takú ochranu a starostlivosť, ktorá je potrebná pre ich blaho a pri všetkých opatreniach prijatých orgánmi verejnej moci alebo súkromnými inštitúciami, ktoré sa týkajú detí, sa musia v prvom rade brať do úvahy najlepšie záujmy dieťaťa.
K Čl. II
V nadväznosti na čl. I sa v čl. II novelizuje aj zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“). Ide o úpravu súvisiacu s čl. I bodom 3, ktorá zabezpečiť vykonateľnosť navrhovaných ustanovení § 151a školského zákona (t. j. predaj doplnkových jedál na základe zmluvy, dodržiavanie dvojtretinového podielu určitých zdravých doplnkových jedál v rámci celého ponúkaného sortimentu, ako aj zákazu predaja určených neprijateľných potravín). Uloženie pokuty oprávneným orgánom (okresným úradom v sídle kraja) prevádzkovateľovi bufetu alebo prevádzkovateľovi automatu do výšky 500 eur v prípade porušenia uvedených navrhovaných ustanovení školského zákona nemá len represívny charakter, ale aj preventívnu funkciu. Novou právnou úpravou je len návrh písmena a), ustanovenia navrhovaných písmen b) a c) platia aj v súčasnosti.
Ako vyplýva z ďalších platných ustanovení § 37a zákona č. 596/2003 Z. z., pokutu možno uložiť v subjektívnej lehote do jedného roka odo dňa, keď správny orgán zistil porušenie povinností, najneskôr však v trojročnej objektívnej lehote (do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinností došlo). Výnos z pokút je príjmom štátneho rozpočtu.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť predkladanej právnej úpravy so zohľadnením legisvakančnej lehoty, ako aj potreby novelizovať vykonávací predpis (vyhlášku č. 330/2009 Z. z.), a to od 1. októbra 2015. Ponecháva sa tak aj dostatočný čas pre prevádzkovateľov bufetov a prevádzkovateľov automatov na vypredanie doterajšieho sortimentu, prípadne doterajších zásob.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Eva Horváthová
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 168 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (verejné zdravie) a v čl. 24 Charty základných práv Európskej únie,
5
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)bezpredmetné.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
- úplne
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
6
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predložený návrh zákona zakladá pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy (v dôsledku očakávaného zlepšenia zdravotného stavu obyvateľstva sa predpokladá významná úspora finančných prostriedkov v rámci verejného zdravotného poistenia a výnos z pokút ukladaných za porušenie navrhovaných ustanovení § 151a školského zákona má byť príjmom štátneho rozpočtu).
Z dôvodu, že v súčasnosti nie známe konkrétne percentá očakávaného ubudnutia chorôb súvisiacich s obezitou a následného ušetrenia verejných finančných prostriedkov v rámci verejného zdravotného poistenia, a takisto ani počet a výška pokút uložených za porušenie navrhovaných ustanovení § 151a školského zákona, pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy nie konkrétne vyčíslené.
Negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy sa nepredpokladajú, keďže sa po účinnosti predloženej právnej úpravy nepočíta so znížením predaja zdaňovaných doplnkových jedál.
Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Nepredpokladajú sa bezprostredné sociálne vplyvy konkretizované v doložke vybraných vplyvov, predložená právna úprava však v praxi významne prispeje k zlepšeniu zdravotného stavu obyvateľov a tým aj k zlepšeniu ich kvality života a pracovného výkonu.
Po schválení návrhu zákona sa predpokladá mierne zvýšenie regulačného zaťaženia vybraného podnikateľského prostredia, čo voči predmetnej skupine podnikateľov (prevádzkovateľom bufetov a automatov) môže pôsobiť negatívne. Navrhovaná právna úprava ambíciu zvýšiť kvalitu stravovania detí a žiakov, súčasne však záujem neohroziť existujúce bufety a automaty ani budúce takéto zariadenia v školách a školských zariadeniach, preto zakazuje predaj len určitých výslovne škodlivých potravín a umožňuje prevádzkovateľom bufetov a automatov predávať v menšom rozsahu (1/3 v rámci celého sortimentu) aj iné doplnkové jedlá ako tie, ktoré vymenované v čl. I bode 3 § 151a ods. 2 písm. a) až d) návrhu zákona.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
7