D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie NR SR poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Lucia Nicholsonová.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zakotviť do nášho právneho poriadku dvojicu opatrení, ktoré by napomohli lepšiemu zvládnutiu nežiaducich spoločenských javov v sociálne znevýhodnenom prostredí. Prvým z navrhnutých opatrení je zavedenie povinného nástupu do materskej školy pre deti vo veku od troch rokov, ktoré pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia, čím sa týmto deťom umožní postupná a plynulá adaptácia na školské prostredie. Ako predkladateľka považujem súčasnú úpravu tzv. predškolskej dochádzky za jednu z príčin existencie nultých ročníkov, pri ktorých k prirodzenému kontaktu s väčšinovým prostredím prichádza neskoro, nehovoriac ani o tom, že finančná úspora z nultých ročníkov by sa mohla efektívnejšie využiť na financovanie povinnej dochádzky do materskej školy pre deti, ktoré sa potrebujú adaptovať na školské prostredie. Nulté ročníky z uvedeného dôvodu navrhujem zrušiť, keďže ich socializačné funkcie by v dostatočnom časovom predstihu plnila povinná návšteva materskej školy od troch rokov veku dieťaťa. Šesťročný žiak nultého ročníka je vo výraznejšej miere formovaný prostredím, v ktorom dovtedy žil a je ťažšie „tvarovateľný“ novým prostredím, než 3-ročné dieťa hravou formou v materskej škole. Väčšina tých detí bez škôlok nikdy nezvládne náš vzdelávací systém a štát bez prijatia tohto návrhu bude naďalej podporovať rozrastanie armády nevzdelaných ľudí, ktorí sa v živote nikdy nebudú schopní uplatniť.
Druhým z navrhnutých opatrení je opatrenie určené pre žiakov piateho deviateho ročníka základných škôl s výnimkou cirkevných škôl - a to zavedenie predmetu výchova k zodpovednému rodičovstvu. Zavedenie tohto predmetu ako povinného predmetu by bolo vecou riaditeľa základnej školy a malo by byť v praxi zavádzané na tých školách, kde je napr. vyšší počet neželaných tehotenstiev žiačok základných škôl s cieľom predchádzať tomuto nežiaducemu javu. Z aplikačnej praxe vyplýva, že je čoraz viac detí, ktoré majú deti a učitelia na školách si s tým nevedia poradiť. Tieto deti nie mentálne pripravené na zvládnutie rodiny a vlastných detí, pretože často ani nevedia, ako vlastne otehotneli. Preto považujeme za veľmi dôležité poučiť ich o zodpovednom prístupe k rodičovstvu a to na školách, keďže v rodinách sa im takéhoto prístupu nedostáva.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, životné prostredie podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 2
Navrhuje sa rozčlenenie štátneho vzdelávacieho programu na povinný obsah výchovy a vzdelávania a nepovinný obsah výchovy a vzdelávania. Zároveň sa ustanovuje, že ak školský zákon nehovorí, že vyučovanie určitého predmetu je súčasťou nepovinného obsahu výchovy a vzdelávania podľa odseku 1 písm. b), ide o povinný obsah výchovy a vzdelávania.
K bodu 3
V bode 3 sa zavádza pravidlo, že ak je do školského programu zaradený nepovinný obsah výchovy a vzdelávania, stáva sa tento povinným pre všetkých žiakov danej školy bez možnosti alternácie s iným predmetom.
K bodu 4
V § 15a sa zavádza predmet výchova k zodpovednému rodičovstvu, ktorá bude súčasťou štátneho vzdelávacieho programu ako nepovinný obsah výchovy a vzdelávania. Napr. v školách, kde je vyššie percento tehotných žiačok, sa môže tento predmet zaradiť do školského vzdelávacieho programu a stať sa povinným pre všetkých žiakov danej školy bez možnosti alternácie s iným predmetom. Navrhuje sa tiež, aby sa výchova k zodpovednému rodičovstvu hodnotila ústne. Obdobne ako v § 15, aj v § 15a sa uvádzajú kvalifikačné predpoklady na vyučovanie tohto predmetu, navrhuje sa, aby výučbu vykonával pedagogický zamestnanec s vysokoškolským vzdelaním II. stupňa so zameraním na biológiu, psychológiu alebo sociálnu prácu.
K bodu 5
Navrhuje sa nové znenie § 19 upravujúceho povinnú školskú dochádzku. Nové znenie pozostáva zo všeobecných odsekov 1 a 2 a z dvoch tematických okruhov uvedených v odsekoch 3 7 a 8 13. Zatiaľ čo v odsekoch 3 7 je všeobecná úprava povinnej školskej dochádzky v trvaní 10 rokov, spravidla od 6 do 16 roku veku dieťaťa, v odsekoch 8 13 je osobitná úprava pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, u ktorých vzhľadom na sociálne prostredie nie je predpoklad na plynulé začlenenie sa do školského prostredia; u týchto detí je povinná školská dochádzka trinásťročná a trvá najviac do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 16. rok veku. V nadväznosti na túto úpravu sa vypúšťa právna úprava nultého ročníka. Dôvodom tejto zmeny je, že šesťročný žiak nultého ročníka je vo výraznejšej miere formovaný prostredím, v ktorom dovtedy žil a je ťažšie „tvarovateľný“ novým prostredím, než 3-ročné dieťa hravou formou v materskej škole. Socializačnú funkciu by v časovom predstihu plnila povinná predškolská dochádzka.
K bodom 6 a 7
Navrhujú s technické zmeny v súvislosti so zápisom na povinnú školskú dochádzku tak, aby táto úprava bola vyhovovala aj novej úprave rozsahu povinnej školskej dochádzky.
K bodu 8
Navrhuje sa zakotvenie bezplatnosti povinnej školskej dochádzky detí podľa § 19 ods. 8 na materských školách.
K čl. II
Účinnosť predloženého návrhu zákona sa navrhuje na 1. júla 2015.