Dôvodová správa Návrh zákona sa týka zabezpečovania poskytovania zdravotnej služby. Od 1.8.2014 nadobudol účinnosť zákon č. 204/2014 Z. z., ktorým sa znovu zaviedla povinnosť poskytovania pracovnej zdravotnej služby bez ohľadu na kategóriu práce z hľadiska hodnotenia zdravotných rizík.
V čase od 1.1.2012 do 31.7.2014 bola povinnosť poskytovania pracovnej zdravotnej služby upravená v zákone č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a nevzťahovala sa na zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené do prvej a druhej kategórie, pri ktorých neexistuje riziko ohrozenia zdravia, alebo existuje iba nízke riziko. Povinnosť zamestnávateľa zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu sa vzťahovala iba na zamestnancov vykonávajúcich rizikové práce, zahrnuté v tretej a štvrtej kategórii v zmysle ustanovení § 31 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Od 1.8.2014 sa celá úprava pracovnej zdravotnej služby sústredila do zákona č. 355/2007 Z. z. a povinnosť zabezpečenia pracovnej zdravotnej služby sa rozšírila na všetky kategórie zamestnancov.
Vláda odôvodnila navrhovanú zmenu potrebou plniť požiadavky európskej rámcovej smernice Rady z 12. júna 1989 89/391/EHS o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a zdravia pracovníkov pri práci. Táto smernica síce predpokladá, že zamestnávatelia budú poskytovať zamestnancom ochranné a preventívne služby pred ohrozením zdravia v práci, konkrétna právna úprava je však ponechaná na členské krajiny. Smernica okrem zabezpečovania týchto služieb prostredníctvom vlastných pracovníkov a externých služieb a osôb umožňuje členským štátom definovať kategórie podnikov, v ktorých zamestnávateľ, za predpokladu, že je kvalifikovaný, môže vzhľadom na charakte činností a veľkosť podniku osobne prevziať zodpovednosť za príslušné opatrenia.
Predkladaný návrh zákona predpokladá, že zamestnávatelia budú môcť osobne prevziať zodpovednosť za zabezpečenie pracovnej zdravotnej služby vo vzťahu k zamestnancom vykonávajúcim práce zaradené do prvej a druhej kategórie. Vo vzťahu k týmto dvom kategóriám prác sa zároveň navrhuje aj rozšíriť okruh zamestnancov, prostredníctvom ktorých bude môcť zamestnávateľ zabezpečovať pracovnú zdravotnú službu zo súčasných lekárov, verejných zdravotníkov, bezpečnostných technikov a autorizovaných bezpečnostných technikov aj na iných kvalifikovaných zamestnancov, pričom za kvalifikovaného by sa mal považovať zamestnanec, ktorého zamestnávateľ poučil o úlohách pracovnej zdravotnej služby a povinnostiach zamestnávateľa pri ochrane zdravia zamestnancov podľa tohto zákona, resp. vo vzťahu k druhej kategórii aj o rizikových faktoroch vzťahujúcich sa na prácu zaradenú do druhej kategórie.
Vecná opodstatnenosť pracovnej zdravotnej služby existuje reálne iba vo vzťahu k tretej a štvrtej kategórii, čiže k rizikovým činnostiam. Vzhľadom na viazanosť Slovenskej republiky právom Európskej únie je však potrebné poskytovať ochranné a preventívne služby vo vzťahu ku všetkým zamestnancom. Aj príslušná smernica však predpokladá, že ich rozsah a spôsob zabezpečenia môže zohľadňovať nielen veľkosť podniku, ale aj charakter pracovnej činnosti a nebezpečenstvo, ktorému sú zamestnanci vystavení.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily, nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie. Má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.