Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý a Martin Fedor predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť podmienky pre lepšiu ochranu fyzických osôb – podnikateľov (ďalej len „živnostníci“), ktorí sa opakovane stávajú obeťami reštrukturalizácie, čo ukázala aplikačná prax najmä v odvetví stavebníctva. Tisícom živnostníkov pracujúcich desiatky mesiacov napríklad na diaľniciach v súčasnosti hrozí, že im bude vyplatená len minimálna suma z toho, čo im malo na základe zmlúv s veľkými podnikmi patriť.
Nakoľko jednou zo základných funkcií štátu je poskytnúť ochranu ľuďom, ktorým sa deje krivda, zákonodarca sa nemôže nečinne prizerať na to, ako (v dôsledku okrem iného aj nedostatočnej právnej úpravy) ľudia, ktorí svoju prácu vykonali, nedostali zaplatené, a ako „tí veľkí“ idú ďalej.
Návrh zákona preto obsahuje plán ochrany živnostníkov spočívajúci v nasledovných bodoch:
•100% záruka pre živnostníkov ako veriteľov v podobe podielu v dlžnej obchodnej spoločnosti (tzv. debt equity swap) v rozsahu, v akom živnostník nebude mať uhradenú svoju pohľadávku a po dobu, dokým bude nebude splatená úplne celá. Z akýchkoľvek nových zárobkov takejto obchodnej spoločnosti budú mať úžitok aj tí, ktorých v minulosti nechala bez pláce.
•Rozšírenie možnosti zúčastniť sa na garančnom fonde zo zamestnancov aj na živnostníkov. V súčasnosti sa toto poistenie vzťahuje len na zamestnancov - ak ich zamestnávateľ stratí schopnosť vyplácať mzdy, Sociálna poisťovňa vyplatí nevyplatené mzdy do výšky troch priemerných platov, teda približne 2 500 eur. Prijatím návrhu zákona by možnosť zúčastniť sa na tomto poistení získali aj živnostníci, ktorí svojich vlastných zamestnancov nemajú. Poistnou udalosťou u nich nebude predĺženie zamestnávateľa, ale obchodného partnera.
•Rozšírenie skutkovej podstaty trestného činu nevyplatenia mzdy podľa § 214 Trestného zákona. Dnes platí, že …”ten, kto nevyplatí svojmu zamestnancovi mzdu v deň jej splatnosti, hoci v tento deň mal peňažné prostriedky na jej výplatu, ktoré nevyhnutne nepotreboval na zabezpečenie činnosti, dopustí sa trestného činu.” Prijatím návrhu zákona by sa zabezpečila rovnosť vo vzťahoch, ktoré majú rovnakú podstatu a účel. Ak si občan úmyselne nesplní svoju daňovú alebo odvodovú povinnosť voči štátu, hrozí mu trestný postih. Ak veľká obchodná spoločnosť nevyplatí mzdu svojmu zamestnancovi, hoci tak mohla urobiť, jej štatutár je trestne zodpovedný. Ak ale úhradu za služby nevyplatí fyzickej osobe, ktorá nie je zamestnancom, ale živnostníkom, žiadny takýto postih jej nehrozí. Aj fyzická osoba, ktorej právnická osoba dlhuje peniaze, hoci má prostriedky na splatenie dlhu, si zaslúži ochranu (hoci jej vzťah nie je pracovnoprávnym, ale obchodnoprávnym