Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov NR SR.
Súčasné znenie zákona o dani z príjmov upravuje daňové licencie právnických osôb v rozpätí od 480 eur do 2880 eur ročne, čo zvyšuje rizikovosť a teda aj znižuje atraktivitu podnikateľského prostredia na Slovensku, keďže aj za stratu sa musí platiť. Predkladatelia uznávajú určitú korekčnú funkciu daňových licencií pri daňových únikoch, avšak súčasný plošný charakter daňových licencií iba minimálne postihuje daňových podvodníkov a na druhej strane bude zrejme likvidovať tých, ktorí sa z objektívnych príčin ocitnú v strate alebo tých, pre ktorých je firma iba občasným a nepravidelným vedľajším zdrojom príjmu a v danom roku jednoducho vykáže stratu. Tvorcovia daňových licencií zjavne nemali ambíciu využiť legislatívne možnosti nastavenia daňových licencií tak, aby postihli spoločnosti, ktoré sa dlhodobo a plánovite vyhýbajú daňovým povinnostiam, ale zvolili cestu „hrubej sily“ voči všetkým. Natíska sa preto otázka, či zavedenie daňových licencií sledovalo naozaj iba legitímny zámer (boj proti daňovým únikom) alebo bolo motivované skôr prízemným cieľom (útočiť na drobných podnikateľov, ktorí nemajú „hore“ takých silných obhajcov, ako veľké podniky), prípadne motivované populisticky (vybrať peniaze od podnikateľov a minúť ich na populistické sociálne balíčky cielené na vlastných potenciálnych voličov.
V dnešnom krízou zmietanom svete vlády zavádzajú opatrenia a mechanizmy, ktoré majú za cieľ umožniť firmám prežiť a zachovať tak ich existenciu aj v „nepriaznivom počasí“, vláda Slovenskej republiky na firmy, ktorým sa možno temporárne nedarí, alebo ktoré začínajúce alebo investujúce, uvalí daňové licencie, čo v kontexte medzinárodného konkurenčného boja nemá logiku.
Súčasné nastavenie daňových licencií likvidačný potenciál na množstvo malých firiem, ktoré v strate z celkom objektívnych dôvodov a na druhej strane podvodníkov sa veľmi nedotkne, pretože disponujú dostatočnými „ušetrenými“ zdrojmi na úhradu licencií. Z uvedeného dôvodu považujeme nastavenie daňových licencií v ich súčasnej podobe za zlé a navrhujeme ich zrušenie. Veríme, že sa následne v legislatívnom procese podarí nájsť riešenie, ktoré zásadne obmedzí daňové úniky, ale súčasne nepostihne nespravodlivo a neefektívne veľkú časť tých, ktorí sú v strate objektívne.
Predpokladáme, že navrhnutá úprava bude mať neutrálny vplyv na štátny rozpočet, pretože na jednej strane možno síce predpokladať určitý výpadok príjmov za zrušené daňové licencie, a na druhej strane nedôjde k rušeniu firiem a teda firmy budú naďalej odvádzať DPH, zamestnávať zamestnancov atď. Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti ani sociálne vplyvy. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa vypustenie § 46b, ktorý upravuje daňové licencie.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť od 1. januára 2016.