D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Jana Kiššová.
Predložený návrh nadväzuje na návrh predložený na januárovo-februárovú schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky pod č. tlače 1369 a rieši ďalší okruh otázok, ktoré súvisia s poslednej dobe rozšíreným javom neplatenia faktúr predovšetkým veľkými subjektmi svojim subdodávateľom. Zatiaľ čo predchádzajúci návrh upravoval otázky súvisiace s konkurzom a reštrukturalizáciu, predložený návrh súvisí so zákonom o dani z pridanej hodnoty a s exekučným konaním. Návrh zákona predovšetkým:
-zavádza inštitút výpisu z kontrolného výkazu,
-zakladá nevyvrátiteľnú domnienku (právnu fikciu), že údaje z prijatej faktúry, ktoré platiteľ dane uviedol v kontrolnom výkaze, sú ním uznané čo do právneho dôvodu i výšky,
-rozširuje okruh exekučných titulov o výpis z kontrolného výkazu, čím sa zaručí expresná exekvovateľnosť nesplatených pohľadávok,
-zakotvuje, že dňom uplynutia lehoty na zaplatenie faktúry prestávajú byť obchodným tajomstvom údaje uvedené v nezaplatenej faktúre,
-skracuje sa lehota na vrátenie nadmerného odpočtu na 4 mesiace od začatia daňovej kontroly s tým, že po uplynutí prvých dvoch mesiacov sa nevrátený nadmerný odpočet úročí sadzbou vo výške trojnásobku EURIBOR-u.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, nebude mať sociálny vplyv ani vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zakotvenie nevyvrátiteľnej domnienky (právnej fikcie), podľa ktorej všetko, čo osoba uviedla v kontrolnom výkaze je dňom podania kontrolného výkazu daňovému úradu touto osobou uznané v plnej výške.
K bodu 2
Navrhuje sa zavedenie výpisu z kontrolného výkazu; navrhovaná úprava nadväzuje na dnes legislatívne upravený kontrolný výkaz. Výpis z kontrolného výkazu obsahuje výlučne údaje uvedené v kontrolnom výkaze vzťahujúce sa na faktúru alebo na iný doklad o dodaní tovaru alebo služby, ktorú žiadateľ uviedol v žiadosti. Žiadateľom môže byť len osoba, ktorá vystavila faktúru alebo iný doklad o dodaní tovaru alebo služby a súčasťou žiadosti je príloha, ktorej obsahom je kópia faktúry, alebo iného dokladu o dodaní tovaru alebo služby.
K bodu 3
Pri vzniku nadmerného odpočtu sa v mnohých prípadoch rozhodne daňový úrad vykonať kontrolu, pričom táto kontrola môže trvať aj jeden rok 46 ods. 10 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov). Podľa súčasnej úpravy § 79 ods. 6 v prípade začatia daňovej kontroly zo strany daňového úradu daňový úrad vráti nadmerný odpočet do desiatich dní od skončenia daňovej kontroly a to vo výške zistenej daňovým úradom. V praxi to znamená, že daňovému subjektu možno nadmerný odpočet zadržiavať jeden rok. Uvedená úprava pôsobí likvidačne na tých podnikateľov, ktorých podnikanie je založené na veľkých obratoch a malých maržiach, keďže títo podnikatelia nemajú možnosť dostať sa k zdrojom nevyhnutým na ďalšie fungovanie chodu firmy. Predkladatelia rešpektujú legitímny záujem štátu ako strážcu a správcu verejných financií na preverení všetkých skutočností, ktoré by potvrdili alebo vyvrátili podozrenia o daňových podvodoch, ochrana legitímneho záujmu štátu by však nemala byť v hrubom nepomere s existenčnými záujmami kontrolovaného daňového subjektu. Z uvedeného dôvodu predkladatelia nezasahujú do dĺžky daňovej kontroly (ponechávajú ju na úrovni jedného roka), avšak navrhujú, aby k vráteniu nadmerného odpočtu došlo najneskôr do štyroch mesiacov od začatia daňovej kontroly, pričom po uplynutí dvoch mesiacov od začatia daňovej kontroly je daňový úrad povinný uhradiť daňovému subjektu úrok vo výške trojnásobku EURIBOR-u.
Podľa názoru predkladateľa štyri mesiace dostatočne dlhá doba na potvrdenie alebo vyvrátenie podozrenia, či v danom prípade došlo alebo nedošlo k daňovému podvodu. Podľa názoru predkladateľov by mohlo byť korektným kompromisom počas prvých dvoch mesiacov od začatia daňovej kontroly zadržiavaný nadmerný odpočet neúročiť a po uplynutí prvých dvoch mesiacov priznať kontrolovanému daňovému subjektu nárok na úročenie zadržiavanej sumy vo výške trojnásobku EURIBOR-u.
K čl. II
K bodu 1
V záujme spružnenia exekučného procesu sa navrhuje definovať ako exekučný titul aj výpis z kontrolného výkazu vydaný daňovým úradom podľa zákona o dani z pridanej hodnoty. Podľa názoru predkladateľa poskytuje výpis z kontrolného výkazu vydaný daňovým úradom hodnoverný dôkaz o výške dlhu, jeho splatnosti a postoji dlžníka k dlhu ako takému. Ak totiž daňový subjekt zašle daňovému úradu kontrolný výkaz, jednoznačne tým vyjadruje svoj akceptačný postoj k danej pohľadávke z hľadiska všetkých jej atribútov uvedených v kontrolnom výkaze. Z tohto dôvodu vnímame ako zdĺhavé a administratívne náročné, aby danú pohľadávku musel potvrdzovať súd v platobnom rozkaze, resp. rozsudku.
K bodom 2 a 3
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s posunom novelizačných bodov.
K čl. III
Navrhuje sa doplnenie Obchodného zákonníka o zásadu, že dňom uplynutia lehoty na zaplatenie faktúry prestávajú byť obchodným tajomstvom údaje uvedené v nezaplatenej faktúre.
K čl. IV
Účinnosť predkladanej novely sa navrhuje od 1. júla 2015.